Airco probleem XC60

De eerste generatie XC60
Gebruikersavatar
Georgius
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland

Hallo,
Ik heb sinds een week het volgende probleem.
De airco werkt 60% van de tijd niet, 10% van de tijd half en 30% van de tijd wel. Soms werkt de airco, maar valt dan na een tijdje uit. Omgekeerd werkt de airco soms niet en slaat dan na een tijdje aan.

De dealer voerde in eerste instantie een standaard airco onderhoud uit, maar dit heeft niet geholpen.

Ik vermoed dat de compressor nog werkt, omdat de airco het soms wel doet. De buitentemperatuur meter duidt de goede temperatuur aan. Vermoedelijk is er ook een sensor die de binnentemperatuur meet. Mij lijkt dit een probleem met een sensor.

Heeft iemand ervaring met dit fenomeen ? Adviezen zijn zeer welkom !

Dank bij voorbaat !
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Moet de airco niet gewoon opnieuw afgevuld worden?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
ChrisMe
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Als je zo rond de 250.000 km zit dan is de kans groot dat je compressor het aan het begeven is. Ik heb dat ook gehad en het is een vaker voorkomend probleem bij de xc60.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
Gebruikersavatar
Georgius
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland

Bedankt voor de antwoorden.

Als eerste maatregel werd er een standaard onderhoud uitgevoerd op het airco systeem.
Mijn wagen heeft 128000 km afgelegd.
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Vraag is wat jouw dealer onder "standaard onderhoud" verstaat. Vast niet op druk testen en afvullen. Dat zou ik absoluut zo snel mogelijk eerst laten doen. Grote kans dat dan het euvel ook direct opgelost is. Bij voorkeur airco niet gebruiken in tussentijd, door te weinig vloeistof kan de compressor kapot gaan en dan ben je verder van huis qua kosten.

Begrijp niet dat jouw dealer niet met dit voorstel gekomen is, echter doen dealers standaard weinig met airco's, daarvoor kom je vaak bij een specialist terecht. Wel een belangrijk onderdeel van jouw auto om goed te onderhouden cq in de gaten te houden.

Ik heb hetzelfde model auto, qua bouwjaar en km's vergelijkbaar. mijn airco doet het perfect. De auto verder ook. :D

Ik hoop dat e.a. goed komt en dat de boel niet al kapot is.

Groet,
Frits
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Georgius
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland

Bedankt Frits V70,

De wagen gaat maandag naar de dealer. Ik houd jullie op de hoogte !
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ben benieuwd hoe dit nu afgelopen is.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Georgius
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland

Bij de dealer werd er een kleurstof in het airco circuit toegevoegd om volgende donderdag 17-07 het lek op te sporen. Er werd immers bij het vorige bezoek aan de dealer vastgesteld dat er na een week weer een abnormale hoeveelheid airco vloeistof verdwenen was.

Toestand :
1ste bezoek aan dealer : standaard airco onderhoud met bijvulling airco vloeistof
2de bezoek aan dealer na een week : bijvulling airco vloeistof en toevoeging kleurstof
Ik hoop dat er nu volgende donderdag effectief iets gaat opgespoord en hersteld worden !
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 645
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

Gelukkig is het niet zo warm als 3 weken geleden, Succes met de volgende afspraak!
Dec. 2022: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Georgius schreef: Bij de dealer werd er een kleurstof in het airco circuit toegevoegd om volgende donderdag 17-07 het lek op te sporen. Er werd immers bij het vorige bezoek aan de dealer vastgesteld dat er na een week weer een abnormale hoeveelheid airco vloeistof verdwenen was.

Toestand :
1ste bezoek aan dealer : standaard airco onderhoud met bijvulling airco vloeistof
2de bezoek aan dealer na een week : bijvulling airco vloeistof en toevoeging kleurstof
Ik hoop dat er nu volgende donderdag effectief iets gaat opgespoord en hersteld worden !
Het lijkt mij dat je bij een druktest al kunt zien dat er een lekkage is. Zeker als het gaat om de abnormale hoeveelheid die bijgevuld moest worden na 1 week. Dat ze zo willen ontdekken waar dat is begrijp ik, echter loop je nog steeds het risico dat met een te lage hoeveelheid je compressor ook nog stuk gaat. Hoop voor jou dat dat niet gebeurt en ben benieuwd naar de uitslag van donderdag. Sterkte!
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Georgius
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland

Bedankt FritsV70, ik hou terdege rekening met het compressor risico door jou aangegeven. In afwachting van mijn dealer bezoek volgende donderdag, gebruik ik de airco minimaal.
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
Gebruikersavatar
Georgius
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland

Hallo,

Ik heb nog de volgende vraag.

Een airco systeem bestaat uit actieve elementen (compressor, condensor, filter, droger, expansieventiel, verdamper, ...) en de verbindingsleidingen ertussen. Dit thermodynamisch systeem zorgt ervoor door afwisseling van druk en temperatuur en omzetting van gassen in vloeistoffen en omgekeerd dat er koelte gegenereerd wordt.

Indien er nu een lek ontstaat in één van deze elementen (actief of verbinding) is het dan niet zo dat de druk/temperatuur in alle elementen niet meer optimaal is ?
Hoe kan je dan door drukmetingen een lek opsporen ?

Heb ik het verkeerd voor ? Ik heb geen enkele praktische ervaring met airco systemen en zeker niet met foutopsporing.

Dank bij voorbaat voor een toelichting.
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Bij het op druk zetten zal ergens vloeistof komen op een lekkage punt. Men kan met een detector (snuffelaar) bepalen waar de lekkage zich dan bevindt. Hier vindt je bv wat meer info hierover:

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 1563356696
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Georgius
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland

Frits V70, andermaal bedankt voor de zeer relevante en interessante toelichting !
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
Gebruikersavatar
Georgius
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland

Hallo,

Hier het resultaat van het onderzoek vandaag.

- Er werd visueel (dmv UV additief) geen lek vastgesteld. De technicus maakte wel het voorbehoud dat er nog een kleine kans op een beperkt lek bestaat daar waar visuele controle niet mogelijk is. Deze plaatsen zijn slechts te controleren na demontage van onderdelen. Ik heb zelf nooit een abnormale vloeistof in mijn garage opgemerkt.

- Het systeem werd verder uitgebreid getest. Uiteindelijk werd vastgesteld dat de compressor wel de juiste sturing van de sensors krijgt, maar dat de compressor niet altijd de gewenste druk levert. Dit kan overeenkomen met mijn ervaring dat het airco systeem soms wel, soms niet werkt (vooral bij hogere temperaturen). De compressor zal dus vervangen worden.

Opmerkingen

- Ik ben 15 jaar klant bij deze dealer (voorheen ook S60) en tot nu toe werden de (weinige) storingen altijd bij het eerste nazicht opgelost.
- Kosten na 8 jaar en 128000 km XC60 voor het airco probleem (buiten onderhoud, banden,..) : vervanging van een druksensor : 308 euro
- Dit airco defect zal de eerste grote kost zijn : 270 euro voor de foutopsporing en ongeveer 1000 euro voor de compresoor vervanging - hopelijk blijft het daarbij.

Bedankt voor de interesse.
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Je hebt lekkage, omdat er geconstateerd is dat er veel verdween in een korte periode. Er is dus geen beperkt lek. Met het onderzoek door jouw dealer en het resultaat dat er verder geen lekkage punten gevonden zijn zou het grote lek dus in jouw compressor moeten zitten. Ik hoop dat dat dan ook echt zo is, want anders ben je na de vervanging van de compressor nog net zo ver.

Ga eens bij een Bosch service station langs en vraag wat een controle van de compressor kost. Mijn ervaring is dat dealers niet zoveel ervaring hebben met airco systemen, waarvan ik overigens vindt dat dit wel zou moeten. Airco is een belangrijk en kostbaar systeem in de auto.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Georgius
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland

Er is nooit veel verdwenen in een korte periode !
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Georgius schreef: Er werd immers bij het vorige bezoek aan de dealer vastgesteld dat er na een week weer een abnormale hoeveelheid airco vloeistof verdwenen was.
Dat schreef je overigens wel.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Georgius
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland

inderdaad, maar dit bleek een verkeerde interpretatie van mijn kant.
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ok. Hoop dat het goed afloopt voor je. Succes ermee.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”