Nokkenas vastgelopen

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Gert Jan XC60
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.05.2018 - 12:40

Goedemiddag,

Vorige week is mijn auto compleet vastgelopen. Een 2.4 5 cilinder diesel, onverwoestbaar volgens hele volksstammen.....maar niet heus. Na een motormanagement service melding sloeg een kleine kilometer later mijn auto van het een op het andere moment uit en was niet meer te starten.
Het bleek al snel dat het tandwiel van de nokkenas afgebroken was. Distributieriem was nog intact. De nokkenas kon met moeite gedraaid worden. Na het kleppendeksel verwijderd te hebben bleek dat diverse nokkenas lagerkappen waren ingevreten, dus hebben geen of onvoldoende smering gehad. Hoe kon dit? Ook het verwijderen van de cilinderkop gaf geen antwoord. De olie eruit laten lopen en gefilterd gaf als resultaat dat er metaalschilfers inzaten, logisch wanneer de nokkenas lager is vastgelopen. Maar in het oliefilter zaten weer geen schilfers.
Conclusie er is geen oliedruk geweest. Carterpan verwijderd en daar viel het antwoord ons tegemoet. Het boutje op het oliepomp tandwiel was afgebroken en dus heeft de oliepomp niet gepompt en is de motor vastgelopen. Metaalmoeheid? Iets anders? Zeg het maar. De auto is de laatste 1,5 jaar niet in onderhoud bij een dealer, maar bij een vakgarage. Dicht bij huis met een gigantische know-how en toewijzing voor het vak.
Wat mij trouwens ook bevreemdt is het feit dat Volvo het niet nodig vindt om een oliedruklampje in de auto te zetten. Een motormanagerment service melding lijkt mij wel heel erg karig......en in mijn optiek zeer ontoereikend. Volvo Nederland verwijst naar de dealer, de dealer zal niet thuis geven, want zij hebben de auto niet in onderhoud. Zoals ik het nu inschat een unieke situatie die niet aan het onderhoud heeft gelegen, maar aan een onvolkomenheid bij het productieproces waarvoor ik nu mag opdraaien. Zo jammer....
Iemand die dit bekend voorkomt?

Groeten, Gert Jan
PHS
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 30.07.2019 - 16:07

Dat is mooi waardeloos.
En idd vreemd dat er geen melding van de oliedruk gekomen is....toch één van de belangrijkste waarden in het motorblok.
Maar daar koop je nu helemaal niks voor.
Uithuilen en verder gaan denk ik.

Ik heb ooit een S-Max gehad met het 2.4T blok van Volvo.
Is een slang van de radiator losgegaan met koelvloeistof verlies als gevolg.
Zonder enig lampje of melding: kop krom.
Ford NL en dealer niet thuis...

Ook hier heb je niks aan anders dan dat dit soort dingen best wel eens gebeuren, het "dit hebben we nog nooit eerder gezien" ten spijt.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Over welk jaar praten we? De D5 euro 3 is inderdaad onverwoestbaar, later kwam die mileu meuk en wervelkleppen e.d. en werden ze met het jaar minder betrouwbaar, ook zeer gevoelig voor oude of ineens een andere olie viscositeit.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hoeveel km heeft het blok gelopen? 2 weken geleden was er iemand met exact hetzelfde verhaal!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat is overigens het bouwjaar van de auto en welke motor zit er precies in?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gert Jan XC60
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.05.2018 - 12:40

Dank voor de reacties! Het andere topic is in ieder geval qua breken bout van het tandwiel van de oliepomp identiek.
We praten over een XC60 (156) D5 AWD 2.4D 5cil 158kw 215pk, bouwjaar 08-06-2013, Euro5.
Het blok heeft 'al' 160.000 km gelopen. Je zou zeggen net ingereden.....
Laatst gewijzigd door Gert Jan XC60 op 13.11.2019 - 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gert Jan XC60
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.05.2018 - 12:40

Daarnaast is het zo dat de bout van het tandwiel van de oliepomp inderdaad niet opgezogen kan worden omdat de zuigfunctie door de gebroken bout niet meer werkt. Dus geen olie naar boven, maar ook geen bout.....voor wat het waard is....

Ik zie dat deze opmerking eigenlijk refereert aan viewtopic.php?f=34&t=83284&p=1638645&hi ... p#p1638645, excuus
Gert Jan XC60
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.05.2018 - 12:40

Update: Heb mijn verhaal bij Volvo Nederland neergelegd, omdat ik van mening ben dat de informatievoorziening van mijn Volvo te kort heeft geschoten. Daarnaast ben ik van mening dat het boutje van het tandwiel van de oliepomp niet mag afbreken. De conclusie van mijn garage is hard: geen oliedruk en slijpsel van mijn nokkenas in mijn carter duidt toch echt op te weinig of geen olie/oliedruk. Simpel te verklaren door het feit dat het boutje van het tandwiel van de oliepomp afgebroken is, want dan wordt de oliepomp niet geactiveerd. Reactie Volvo komt er kortgezegd op neer dat ze van mening zijn dat als ik geen melding van te weinig oliedruk heb gehad er ook niet te weinig oliedruk is geweest. En coulance op wat voor manier is ook niet van toepassing, want dat loopt via de dealer.... Ik ben van mening dat Volvo zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Daarnaast aangegeven dat het afbreken van het boutje dus kennelijk niet vaak, maar wel vaker voorkomt. Dat ik vind dat Volvo daar wat mee moet doen om herhaling te voorkomen. Daar werd verder niet op ingegaan. Heb ze aangegeven dat het ze gesierd had als ze op enigerlei wijze toch nog wat coulance getoond hadden......maar helaas...dovemansoren.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Waar zou die melding van te weinig oliedruk dan moet te zien zijn? Volvo schrijft toch dat er een melding zou moeten verschijnen.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Das balen Gert Jan, maar in mijn ogen gaat een fabrikant nooit in op vragen om coulance, tenzij een dealer zelf daar specifiek om vraagt. Het helpt vaak meer om hun te wijzen op de verantwoordelijkheid, maar dat heb je min of meer al gedaan. Denk dat je je verlies moet pakken en een ander blok moet zien te vinden. Moet niet al te lastig zijn, het blok is in de D6 hybride nagenoeg hetzelfde. Ik ben er nog niet achter of het D6 blok identiek is aan een D5 blok. Een sloper kan je daar alles over vertellen. Omdat er niet vaak een blok sneuvelt zijn er voldoende voorhanden.
Ben nog wat verder gaan graven, maar kom werkelijk geen enkel ander geval tegen behalve die ik eerder had gestuurd van dit type motor. Wel nog dit gevonden:
https://www.volvoforums.org.uk/showthre ... ump+broken
maar dat is een oudere motor met 320K op de teller.

Ook op motor-talk in Duitsland heb ik er niks over kunnen vinden, en daar vind je wel zon beetje alle problemen die er kunnen optreden, het aantal Volvo's wat daar rijdt is veel groter dan in NL.
Is al met al dikke pech. Dat blijft heel vervelend, maar maakt het denk ik in de acceptatie van de schade wellicht iets makkelijker. Sterkte met het oplossen in elk geval.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gert Jan XC60
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.05.2018 - 12:40

Dejeeper schreef: 15.11.2019 - 14:59 Waar zou die melding van te weinig oliedruk dan moet te zien zijn? Volvo schrijft toch dat er een melding zou moeten verschijnen.
Het lijkt mij in mijn display....maar dan moet die melding wel komen.
Gert Jan XC60
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.05.2018 - 12:40

edraket schreef: 15.11.2019 - 15:17 Das balen Gert Jan, maar in mijn ogen gaat een fabrikant nooit in op vragen om coulance, tenzij een dealer zelf daar specifiek om vraagt. Het helpt vaak meer om hun te wijzen op de verantwoordelijkheid, maar dat heb je min of meer al gedaan. Denk dat je je verlies moet pakken en een ander blok moet zien te vinden. Moet niet al te lastig zijn, het blok is in de D6 hybride nagenoeg hetzelfde. Ik ben er nog niet achter of het D6 blok identiek is aan een D5 blok. Een sloper kan je daar alles over vertellen. Omdat er niet vaak een blok sneuvelt zijn er voldoende voorhanden.
Ben nog wat verder gaan graven, maar kom werkelijk geen enkel ander geval tegen behalve die ik eerder had gestuurd van dit type motor. Wel nog dit gevonden:
https://www.volvoforums.org.uk/showthre ... ump+broken
maar dat is een oudere motor met 320K op de teller.

Ook op motor-talk in Duitsland heb ik er niks over kunnen vinden, en daar vind je wel zon beetje alle problemen die er kunnen optreden, het aantal Volvo's wat daar rijdt is veel groter dan in NL.
Is al met al dikke pech. Dat blijft heel vervelend, maar maakt het denk ik in de acceptatie van de schade wellicht iets makkelijker. Sterkte met het oplossen in elk geval.
Het verlies moeten pakken lijkt er dik in te zitten en ik heb mijn garage dan ook gevraagd naar een ander blok te zoeken. Maar....het vertrouwen is wel even ver te zoeken. Wie zegt mij dat de auto een volgende keer wel de juiste melding geeft? Daarnaast vind ik het nog steeds vreemd dat het oliedruklampje verwijderd is.
In ieder geval bedankt voor jouw meedenken. Wordt op prijs gesteld!
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De D6 (de D5 uit de PIH) is een andere motor en niet uitwisselbaar met de D5 in je XC60. Ik vind het volledig te begrijpen dat VCNL coulance beperkt tot aanvragen die hen via de dealer bereiken maakt het uiteraard niet minder, je garage zou eens contact kunnen opnemen met rima of een andere sloper er zullen wel blokken te vinden zijn voor jouw auto
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Niels, weet je ook wat er anders is? De motorcode is identiek namelijk. Je zou dan verwachten dat het blok gelijk is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

edraket schreef: 19.11.2019 - 11:16 Niels, weet je ook wat er anders is? De motorcode is identiek namelijk. Je zou dan verwachten dat het blok gelijk is.
In ieder geval de carterpan en ik verwacht iets met de aandrijving van een missende aircopomp
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”