Slepen geladen aanhangwagen schokt de wagen rechts achter

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Kilrathi_be
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22.11.2019 - 11:47

Hallo

Ik rij met de volgende combinatie :
Volvo xc60 D5 AWD en een paardentrailer.

Ik heb momenteel het probleem dat wanneer ik naar links draai met een geladen paardentrailer het rechterachterwiel hapert , schokt , afremt. Dit heb ik niet wanneer ik zonder aanhangwagen rij of met een lege paardentrailer . Dus het lijkt me alleen onder belasting.
Ik moet er ook bij vermelden dat de electronische handrem soms een melding geeft dat de handrem niet volledig gelost is. Ik heb dit gemeld in mijn garage maar men heeft niets gevonden.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Probleem handrem of AWD ?
Ik heb dit sinds mijn laatste onderhoud bij een erkende verdeler. Ervoor had ik dit probleem niet.
De auto heeft 40k km op de teller ( is van 2016 )
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Probeer het eens met de trailer er achter, maar dan zonder de stekkers aangesloten.
Gebruikersavatar
P-Stone
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 19.06.2011 - 21:23

Uw Volvo heeft waarschijnlijk Trailer Stability Assist. Als hij detecteert dat de aanhangwagen slingert gaat de wagen afzonderlijk links en rechts remmen om de slinger te stoppen.
Aangezien het zich alleen voordoet als de trailer geladen is (met paarden ?) kan het misschien zijn dat in een linkerbocht het paard naar rechts gaat leunen of zich naar rechts verplaatst wat misschien door de Volvo gedetecteerd wordt als een slingerbeweging ? Als het een trailer voor 2 paarden is en er maar 1 paard op staat, zou je misschien het paard eens aan de andere kant kunnen zetten ? Het is maar een gokje...
Nu (sinds 11/2011) : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (400.000 km), Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”