kwalen XC60 van 2010 - 2012

De eerste generatie XC60
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De topictitel suggereert dat Quadrantz kijkt naar de eerste modellen XC60, dan zijn viercilinder diesel en 8traps automaten nog helemaal niet van toepassing.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Klopt idd
Gebruikersavatar
Johnoetgellik
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 08.06.2019 - 09:32
Locatie: Lanaken (B)

Bij pano-dak regelmatig de afvoerslangen doorblazen dan heb je veel plezier ervan (gaat wel niet zo ver open als bij BMW).
Ik kwam van een X3 2.0D 2015 en qua confort wil ik niet meer ruilen met mn XC60 D4 2.0 GT8 FWD...succes met kiezen!!!
  • Opel Kadett D 1.6SR
    Peugeot 205 GTI 1.9
    Opel Corsa 1.4 16v
    Ford focus station 1.8 D
    BMW X3 e83 2.0D
    Fiat 500
    Volvo XC60 '16 2.0 D4 235hp
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Thanks voor de reacties!

Komende zaterdag ga ik kijken bij een D3, FWD met automaat uit 2011 :), ben benieuwd!

Ik zie ook nog wel wat verschil in navigatie. Sommige hebben 1 groot scherm en anderen 1 groot en 1 klein schermpje erboven. Is dat ook bouwjaar gebonden? En wat zijn de mogelijkheden met groot en klein scherm? Kun je dan alleen navi op het grote scherm zetten of ook een menu bijv.?
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Klein schermpje is dacht ik alleen radio en 2e scherm navigatie etc. Tot modeljaar 2010.
Vanaf MY11 is het 1 scherm met alles erin, hierop kan je mits een eenmalige s/w update, achteraf gratis map updates laden.

MY11 en later kan je ook bluetooth streamen, ik dacht net dat dat kan met de oude versie met 2 schermpjes.

En tja AWD of FWD, ik heb 2 Volvo’s met AWD gehad en 2 FWD, mij maakt het niet veel uit.
Op wintersport sta je wel een beetje voor l.l met een SUV FWD mocht je vastrijden.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Kleine schermpje zit ook de parkeersensor info op als ik het goed gezien heb :). Hopelijk zit de rest op het grote scherm inderdaad.

Komende zaterdag naar 1 kijken met groot en klein scherm. Kleine scherm heeft een groene achtergrondkleur maar bij sommige zie ik dat deze wit is (kijkt wat moderner), weet iemand of dat een instelling is?

En ik ben het eens met dat je mooi voor aap staat op wintersport met FWD SUV maargoed met goede winterbanden (en goed profiel) moet dat vast wel goedkomen :). 99% van de tijd heb je het niet nodig (in NL tenminste).
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ook in het buitenland hebben wij voor 99,9% geen awd nodig; zijn geen sneeuw-gangers (nog).
Maar die paar keer dat we moederziel alleen op een echt-modderige camping heel vroeg weg moesten met de sleurhut om de ferry te halen,
de supersteile (>18%) 1-strooks gravelhelling, met wachtende tegenliggers
en nog een enkele keer op gladbegroeide 'paden' bestemd voor motorvoertuigen,
dan wil je niet stil blijven staan of je zelf ingraven.

Je voelt je zo gelukkig, als je weg kan komen in een moeilijke omstandigheid (nadat heel even een wiel slipte)
en ongelukkig, als je vloekt en denkt: had ik maar gekozen voor.......

Plezier vooral met je zoektocht!
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

In dat soort situaties is AWD toch wel heel erg lekker inderdaad. Maargoed is ook weer meer techniek wat kapot kan ;). Ook weer wat duurder in de WB (bij een D3) dus ik hoef niet persé een AWD versie. Maar even kijken wat er allemaal op mijn pad komt maar komende zaterdag ga ik kijken bij een D3, FWD versie.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wervelklep techniek, bij mijn 2.4 D5 na 140k aan vervanging toe en daarvan zijn de kosten bij de dealer €800.
Afhankelijk van de stand waarin het kapot gaat komt het blok minder vlot op stoom of heeft hoger in de toeren een wat geknepen karakter.
Het stangetje en kogelgewricht is de zwakke schakel en is enige tijd te repareren met paperclip of MacGyver oplossingen.
wil je het weer helemaal goed werkbaar hebben dan is vervanging noodzakelijk en de auto gaat er merkbaar beter van rijden.
O en awd is wel heel erg fijn, vanuit stilstand even vlot invoegen voel je dat het met awd word gedaan maar het is helaas zwaarder en dus kostbaarder in mrb en zeker wanneer het stuk gaat.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Thanks voor de info!

Heeft de 2L D3 ook wervelkleppen? Ik rij nu een E61 530D uit 2006, bij mij heb ik de wervelkleppen laten vervangen voor blanking plates want als ze afbreken is de kans groot dat de motor in de soep loopt...
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het is bij BMW een andere constructie, wanneer hij daar breekt valt het in het blok met alle gevolgen van dien.
Volvo heeft de constructie aan de buitenkant van het blok waardoor het alleen maar hinderlijk is.
Die 2.0 D3 heeft het, naar ik meen, niet meer.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Ok dat klinkt een stuk beter inderdaad!

We gaan het zien zaterdag, wellicht ook eigenaar van een XC60 maar dan zal ik wel wat foto's posten :).
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Nog een andere vraag: is het mogelijk om de RTI te vervangen voor een systeem met google maps erop? En kun je ook onderhoud zien wat eraan zit te komen op het kleine (of grote) scherm? Zoals bijv. remblokken / olie wissel / roetfilter / etc.?

Bedankt!
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Quadrantz schreef: 27.05.2020 - 21:37 Nog een andere vraag: is het mogelijk om de RTI te vervangen voor een systeem met google maps erop? En kun je ook onderhoud zien wat eraan zit te komen op het kleine (of grote) scherm? Zoals bijv. remblokken / olie wissel / roetfilter / etc.?

Bedankt!
Neen en neen bij mijn weten.
Het probleem met de wervelkleppen is volgens mij alleen van toepassing op de 185pk D5 motors met enkele turbo, over de nieuwere D3 AWD en D5 AWD met respectievelijk 163PK en 205/215PK heb ik nooit iets gehoord over problemen met wervelkleppen.
Daarom zou ik voor het type kiezen met 1 groter scherm als je naar D5 AWD kijkt, of de 5 cyl D3 FWD
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat is ook zo, alleen de single turbo kan het probleem hebben.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Ik ga zaterdag bij een D3 FWD 5cil kijken (163pk, met groot en klein scherm). Hij ziet er nog erg netjes uit en qua onderhoud lijkt het ook goed (distributieriem is bij 236K vervangen, evenals remschijven/blokken, banden en accu). KMstand nu is 248K.

Als het wat is dan laat ik sowieso een aankoopkeuring doen (kun je niet alles mee afdekken maar beter dan niks denk ik altijd maar :)).
Gebruikersavatar
Echo
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 27.09.2012 - 17:08
Locatie: Gorinchem

Ik heb 3 weken terug een 2011 D3 FWD (handbak) met 203K op de teller gekocht bij van Aarle in Nuland. Ik kan deze Volvo occasion dealer van harte aanbevelen en ze hebben ook een groot aanbod. Persoonlijk was voor mij de 2011 uitvoering (met 1 scherm) een must.
Vorig: 20 jaar Ford Mondeo Wagon MK3 (3x)
Nu: Volvo XC60 D3 (5-cyl, 163pk) MY2011
Mods: R-Design stuur, R-Design achterbumper met dubbele eindpijpen, Volvotune 163/400>185/480.
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Echo schreef: 29.05.2020 - 23:23 Ik heb 3 weken terug een 2011 D3 FWD (handbak) met 203K op de teller gekocht bij van Aarle in Nuland. Ik kan deze Volvo occasion dealer van harte aanbevelen en ze hebben ook een groot aanbod. Persoonlijk was voor mij de 2011 uitvoering (met 1 scherm) een must.
Congratz! :)

Bij mij was dan de automaat een must en R-design = nice to have :). Zoveel mensen, zoveel wensen ;).

Mijn 2011 uitvoering heeft nog 2 schermpjes, maargoed Navi ga ik toch die van m'n telefoon gebruiken dus denk dat ik op die plek m'n telefoon ga plaatsen.
Gebruikersavatar
Echo
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 27.09.2012 - 17:08
Locatie: Gorinchem

En...hoe is het afgelopen?
Vorig: 20 jaar Ford Mondeo Wagon MK3 (3x)
Nu: Volvo XC60 D3 (5-cyl, 163pk) MY2011
Mods: R-Design stuur, R-Design achterbumper met dubbele eindpijpen, Volvotune 163/400>185/480.
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Echo schreef: 05.06.2020 - 22:40 En...hoe is het afgelopen?
Goed :). Hij staat op de oprit! Zie 'mijn' topic ;).
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”