Hoe goed zijn de 4 cilinder T5 motoren?

De eerste generatie XC60
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Hallo,
Ik rijd momenteel een Volvo V50 T5 geartronic van 2004 op lpg met ca.310.000 km ervaring. Dit is nog de mooie 5 cilinder. Ik overweeg een XC 60 T5 powershift van 2012 op benzine te kopen. Dit is er een met de 241 pk sterke 4 cilinder en 210.000 kilometer ervaring.
Hoe betrouwbaar zijn deze motoren?🙄
Getande riem of ketting?
Bekende problemen?
Volvo of Ford origine?

Bij voorbaat dank, Frans Mentink
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ford, Ketting, prima blok gezien de miljoenen die Ford heeft geproduceerd. De powershift zal eerder voor problemen zorgen.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Jelmer de Jong schreef: 01.11.2020 - 13:36 Ford, Ketting, prima blok gezien de miljoenen die Ford heeft geproduceerd. De powershift zal eerder voor problemen zorgen.
Geldt dat ook voor de 4 cylinder T6 variant? Dus goede motor maar met slechte automaat?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die niet, dat is 'n vea blok met 8 traps Geartronic
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

t5power schreef: 01.11.2020 - 13:47
Jelmer de Jong schreef: 01.11.2020 - 13:36 Ford, Ketting, prima blok gezien de miljoenen die Ford heeft geproduceerd. De powershift zal eerder voor problemen zorgen.
Geldt dat ook voor de 4 cylinder T6 variant? Dus goede motor maar met slechte automaat?
De Ford automaten heten powershift de Aisin bakken Geartronic met de laatste zijn naar ik begrijp minder problemen of de Ford 4 cilinder uberhaupt als T6 geleverd is weet ik niet meer. Maar ik vermoed dat de T6 die jij aanhaalt een VEA Volvo motor is
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik ken geen 4 cilinder T6 van Ford met powershift.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik ook niet
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

NielsPHEV schreef: 01.11.2020 - 13:54 De Ford automaten heten powershift de Aisin bakken Geartronic met de laatste zijn naar ik begrijp minder problemen of de Ford 4 cilinder uberhaupt als T6 geleverd is weet ik niet meer. Maar ik vermoed dat de T6 die jij aanhaalt een VEA Volvo motor is
En de reputatie van die VEA motoren? Hoe lijkt die? Meen me te herinneren dat er wat olie problemen zijn met de 2l D4 motoren, maar of dat ook voor benzine varianten geldt....
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

D4 problemen heb ik van gehoord en zelfs gezien. VEA benzine motoren heb ik niet van problemen gehoord. We hebben een bijna 5 jaar oude T8 XC90 in beginsel een VEA T6 motor met erad en een bijna twee jaar oude V90 T8 beide geen problemen met de ICE. Heb ook een half jaar een VEA T5 gereden in een V90CC daarmee ook geen problemen.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

NielsPHEV schreef: 01.11.2020 - 16:08 D4 problemen heb ik van gehoord en zelfs gezien. VEA benzine motoren heb ik niet van problemen gehoord. We hebben een bijna 5 jaar oude T8 XC90 in beginsel een VEA T6 motor met erad en een bijna twee jaar oude V90 T8 beide geen problemen met de ICE. Heb ook een half jaar een VEA T5 gereden in een V90CC daarmee ook geen problemen.
Dank, een 2l T6 lijkt op papier wel een aardige motor voor een occasion. Zou wat huiverig zijn om een oudere T8 aan te schaffen ivm elektrische problemen. Maar goed, een T6 is ook niet vrij van componenten die kunnen uitvallen. Zit volgens mij een turbo + compressor op, kan allebei kapot.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

t5power schreef: 01.11.2020 - 16:45 .... Zou wat huiverig zijn om een oudere T8 aan te schaffen ivm elektrische problemen. Maar goed, een T6 is ook niet vrij van componenten die kunnen uitvallen. Zit volgens mij een turbo + compressor op, kan allebei kapot.
Ik heb het een half jaar geleden gedaan, heb ook getwijfeld over een knalrode XC90 V8 trouwens. Net een 180K beurt gehad en geen enkel mankement. Voor mij is het hybride rijden in mijn situatie een prima keuze.
Van de D6 waren de bekendste problemen de AC pomp, de ERAD en de ISG en als het er op zat het keyless. Van de T8 heb ik eigenlijk geen idee of er structureel dingen defect gaan? Ik lees er weinig over hier op het forum. De aanloop problemen met de eerste T8's zijn volgens mij wel verholpen en alles kan kapot :-).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Allemaal problemen waar een 8 jaar oude XC60 nog geen last van heeft. ;)
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Gouwe schreef: 01.11.2020 - 17:14
t5power schreef: 01.11.2020 - 16:45 .... Zou wat huiverig zijn om een oudere T8 aan te schaffen ivm elektrische problemen. Maar goed, een T6 is ook niet vrij van componenten die kunnen uitvallen. Zit volgens mij een turbo + compressor op, kan allebei kapot.
Ik heb het een half jaar geleden gedaan, heb ook getwijfeld over een knalrode XC90 V8 trouwens. Net een 180K beurt gehad en geen enkel mankement. Voor mij is het hybride rijden in mijn situatie een prima keuze.
Van de D6 waren de bekendste problemen de AC pomp, de ERAD en de ISG en als het er op zat het keyless. Van de T8 heb ik eigenlijk geen idee of er structureel dingen defect gaan? Ik lees er weinig over hier op het forum. De aanloop problemen met de eerste T8's zijn volgens mij wel verholpen en alles kan kapot :-).
Nou ja, als je dit onderzoek mag geloven: https://www.ad.nl/auto/dit-is-de-meest- ... mobilisten. dan is die nieuwe XC90 nogla gevoelig voor storigen en ligt het uitvalspercentage hoog.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Daar heb ik dan gelukkig nog geen last van :-) en dat houden we wat mij betreft ook zo....
Dit zegt de ANWB trouwens over de T8: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... 758a834bf6
Wat ik daar uit lees is merendeels software problemen die met firmware en software updates allang verholpen zijn?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Willem*
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 03.11.2015 - 10:23
Locatie: Veluwe

Heb in het verleden twee volvo V70 gehad met Geartronnic. Nu een XC60 met Powershift en dat valt mij tegen. Heb al problemen gehad met toerental sensor. Bak moet er dan onderuit. Schakelen op lage toeren is altijd een beetje schokkerig of trage reactie, bij kikdown is hij wel heel snel. De GT is veel soepeler en dus comfortabeler. Voor mij nooit meer een GT! De 2.0 T5 is een sterke motor zonder problemen en een goede caravan trekker!
Volvo XC60 II T5 Inscription, Scandinavian Line en veel meer opties ... MY 2018
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Willem* schreef: 03.11.2020 - 09:17 Heb in het verleden twee volvo V70 gehad met Geartronnic. Nu een XC60 met Powershift en dat valt mij tegen. Heb al problemen gehad met toerental sensor. Bak moet er dan onderuit. Schakelen op lage toeren is altijd een beetje schokkerig of trage reactie, bij kikdown is hij wel heel snel. De GT is veel soepeler en dus comfortabeler. Voor mij nooit meer een GT! De 2.0 T5 is een sterke motor zonder problemen en een goede caravan trekker!
Bedoel je niet, voor mij nooit meer een powershift?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Willem*
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 03.11.2015 - 10:23
Locatie: Veluwe

Ja,ja foutje mijnerzijds, moet zijn powershift. Dank voor de tip!!
Volvo XC60 II T5 Inscription, Scandinavian Line en veel meer opties ... MY 2018
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ondanks dat het beide automaten zijn, is een Powershift (dual clutch transmission, DCT) technisch niet te vergelijken met een Geartronic, GT (conventionele automaat met koppelomvormer).
Je kunt niet verwachten dat het gedrag van beide gelijk is.
Een DCT is bijvoorbeeld veel minder soepel bij wegrijden dan een GT
Bij een DCT voorspelt de computer wat de volgende versnelling moet zijn en schakelt die vast voor, als dat ineens toch anders is dan heeft de bak even tijd nodig om die andere versnelling in te schakelen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Willem*
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 03.11.2015 - 10:23
Locatie: Veluwe

Toen ik deze auto kocht wist ik dat dus niet. Vandaar dat ik het toch even deel. Voor mij nooit meer een DCT!
Volvo XC60 II T5 Inscription, Scandinavian Line en veel meer opties ... MY 2018
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Willem* schreef: 04.11.2020 - 09:05 Toen ik deze auto kocht wist ik dat dus niet. Vandaar dat ik het toch even deel. Voor mij nooit meer een DCT!
De meeste mensen weten dat niet, en het wordt door verkopers ook vaak niet uitgelegd.
Ik rij nu overigens ook met een DCT (geen Volvo) en ondanks dat het anders rijdt dan de Geartronic van mijn C70, bevalt het wel.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”