Levensduur banden

De eerste generatie XC60
Gesloten
Aska
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.03.2021 - 16:36
Locatie: Schoorl

Hallo,
Kort voorstellen: sinds precies 1 jaar nu zeer tevreden in het bezit van een XC60 D4 2014. Een droom die uitkomt. Wat een krachtpatser, comfort, uitstraling. Elke dag blij!
Mijn eerste vraag nu: Volvo staat nu bij mijn garagist voor APK + beurt. Moeten 4 nieuwe banden onder. Slechts 15.000km gereden dit jaar. Banden waren misschien niet nieuw bij aanschaf, maar zagen er voor mij nog goed uit.
Kan iemand mij vertellen wat de gemiddelde levensduur / of gem. aantal km's is van nieuwe banden? Continental all season 235/65R17.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Zal zeker ook met rijstijl en soort wegen (wel / niet veel bochten) te maken hebben, maar meten is weten... op het oog zegt niets want het gaan om mm’s. Maar van Conti’s verwacht ik toch zeker wel een 50k.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Zonder meer info is er weinig te zeggen over deze situatie. Als je niet weet hoeveel km er met de banden gereden was bij aanschaf van de auto en ook niet weet hoeveel mm profiel er bij aanschaf nog op zat zegt het niks. Hoeveel mm zit er nu nog op? Is het echt nodig voor de APK, dan is er nl. echt weinig profiel over, of is het omdat de garagist van mening is dat er nog te weinig profiel over is om het tot de volgende beurt (veilig) uit te houden?

Hoeveel km er verwacht mag worden is zeer sterk afhankelijk van meerdere aspecten, type band, rijstijl, en rit-type, bandenspanning, etc. Vriend van had op zijn eerste potente lease auto de grootst mogelijke velgen en meest sportieve banden, dat icm. een erg sportieve (agressieve) rijstijl was de oorzaak voor max. 10.000km met 1 set... maar ik heb met onze voorgaande XC70 ruim 105.000km gereden op 1 set (en daar zat nog ruim 3mm op bij verkoop). Dus....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Aska
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.03.2021 - 16:36
Locatie: Schoorl

Inderdaad valt er niets zinnigs te zeggen omdat ik niet weet of de banden nieuw waren bij aanschaf een jaar geleden. Daarom denk ik ook met een schone lei te beginnen door 4 nieuwe banden eronder te laten zetten. Hij is niet afgekeurd hierop , maar garagist vond de banden achter "zingen". Ik ben eerder een rustige rijder dan een drukke, qua rijstijl.

Bedankt !
Gesloten

Terug naar “XC60 t/m MY2017”