Airco werkt onregelmatig

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Ruud2
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 30.06.2017 - 17:12

Ik ben met mijn Volvo XC60 automaat diesel 2012, in Spanje en heb problemen met de airco, ene dag werkt hij goed, volgende dag valt de airco uit en komt na een tijd weer op gang en valt even later weer uit.
Een plaatselijke garage zegt dat de regelunit van de ventilator niet deugt.
Ben zelf met Vida in de weer geweest en daar krijg ik inderdaad een foutmelding 284, ECM P048397 Ventilator prestatie. Onderdelen storingen. Component of systeemwerking verstopt of geblokkeerd.
Het lukt me om de ventilator met Vida te activeren, hij blijft echter maar 30 seconden draaien en stopt dan. Klopt het dat de ventilator moet blijven draaien totdat ik in Vida stoppen aantik? Waarvoor dient eigenlijk de tweede kleine ventilator? Ik heb niet kunnen ontdekken in Vida hoe die is te activeren.
Het valt me ook op dat de ventilator niet aanspringt als ik de auto enige tijd stationair laat draaien.
De magneet koppeling hoor ik alleen klikken als de motor nog koud is, na enige tijd hoor ik de klik niet meer, airco werkt dan ook niet, vermoed dat daar ook een probleem zit.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ruud2
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 30.06.2017 - 17:12

Probleem zat hem inderdaad in de ventilatoren, vervangende onderdelen waren niet op korte termijn verkrijgbaar (backorder) maar Auto Rima was bereid om een heel ventilatorblok op te sturen.
Na verwisseling van het ventilatorblok was het probleem verholpen. Waarschijnlijk was de regelunit op dit blok defect.
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Ik heb helaas hetzelfde probleem met mijn XC60 uit 2011.

Alleen in files/stationair doet hij het niet. Zelfde foutmelding.

Volgens mijn monteur een duur grapje, wat was jij kwijt @ruud?
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”