Pagina 1 van 1

multiriem gebroken

Geplaatst: 13.09.2021 - 10:41
door Toujours
Voor de 2e keer binnen een jaar breekt de multiriem en wordt de auto door een depanneur opgehaald. Auto staat in Frankrijk. Deze riem zit aan de linkerkant van het motorblok en drijft onder andere de dynamo aan. Zorgelijk vind ik dat er deze keer ook sprake was van vermogensverlies.
Na de eerste keer zijn de riem en de dynamopoelie vernieuwd. Ik sta voor een raadsel. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Riem en poelie hebben slechts 3000km achter de rug.
Het betreft XC60 D5 awd, MY2011

multiriem gebroken

Geplaatst: 13.09.2021 - 10:44
door teebee
Dat is vervelend.
Uitdroging (scheurtjes etc) kan het eigenlijk niet zijn gezien de slechts 3000km
mogelijk scherpe randjes aan de rollers waar de riem overheen loopt, of te hoge spanning op de riem….?

multiriem gebroken

Geplaatst: 13.09.2021 - 11:22
door MartenS40
Andere poelies die niet lekker lopen? Spanrol? Juiste riem gemonteerd? Lekt er ergens olie op de snaar/poelies?

multiriem gebroken

Geplaatst: 13.09.2021 - 12:25
door The Mechanic
De riem door de dealer vervangen?

Heeft de auto in het verleden alle terugroepacties gehad? Er is er namelijk één betreffende de multiriem spanner.

multiriem gebroken

Geplaatst: 20.09.2021 - 18:29
door Toujours
Even een korte update: XC60 onderhoud is gedaan door dealer, vervangen dynamopoelie ook. Mulitriem heeft ook schade veroorzaakt aan de distributieriem, dus er moet meer worden gedaan dan alleen de riem vervangen. Ik zal de dealer vragen of hij kan zien of er terugroepacties zijn toegepast, maar ik zou denken dat als de distributieset, riem, snaarpoelie 20.000km geleden zijn vernieuwd ook de terugroepactie in feite is uitgevoerd.