Check engine lampje + verkeerde brandstofpeilwaarde

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
TMRVolvo
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 06.02.2023 - 19:34

Ik bezit een Volvo XC60 R-design MY2012 met 3.2AWD motor (6 automaat) waarin voorheen een LPG-installatie was ingebouwd. Doordat er steeds een check-engine lampje ging branden (fout op lambda 1 en lambda 2) was het advies van de dealer 'bouw de hele LPG installatie maar uit'. Gedaan. Natuurlijk ging het lampje steeds weer aan. Toen kwam het advies de lambasondes te vervangen en als dat het niet was de kathalysator. Ik heb er tijdelijk twee nieuwe lambdasondes in laten zetten maar die gaven hetzelfde probleem. Mijn vermoeden is dat het ergens met de aanwezigheid van de gasinstallatie te maken heeft. Ergens denkt de volvo deze nog te hebben want als ik bijv. VDASH aansluit krijg ik ook een LPG-waarschuwing.

Na ongeveer 4 jaar rijden in de auto is er een probleem bijgekomen en dat is dat de brandstofpeilmeter na 3-kwart leeg niet meer aangeeft dat de tank bijna leeg is en ook niet verder omlaag loopt (dus onder de kwart vol komt) en meldt hoeveel km je nog kan rijden. Met als gevolg al twee keer zonder brandstof. De brandstofmeter geeft geen storingen bij uitlezen van de storingen. Advies garage: rijd lekker op de dagteller en steeds na 400km weer vol gooien.

Ik denk dat ze beide met elkaar te maken hebben. Na wat uitzoekwerk heb ik iets gelezen over (STFT en) LTFT die steeds het check engine lampje aan lieten gaan, maar zonder oplossing. Daar was het ook een LPG + Benzine auto.

Kan ik iets uitlezen om er achter te komen waar ik deze storing moet zoeken? Ik heb VIDA en VDASH. Hulp wordt gewaardeerd; inhuur van monteur behoort tot de mogelijkheden. Bij mijn garage heb ik er weinig vertrouwen in.
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

De Vdash lpg waarschuwing staat standaard in het scherm voordat men software gaat laden, niet omdat Vdash nog iets ziet van een uitgebouwd lpg systeem.

Hangt je vlotter niet gewoon vast op de helft ?
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”