Vraag over XC60 aanschaf

De eerste generatie XC60
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Hallo XC 60 rijders.
Ik ben vanaf 2018 een zeer tevreden beziter van een V70 D3 5 cylinder bj 2010.
Eigenijk een probleemloze auto, maar hij gaat ouder worden en is de 380.000 gepasseerd intussen.
De distributie komt en aan en er is wat koelvloeistofverlies, dat kan de egr koeler zijn of erger.

Kortom ik ben aan het rondkijken naar wat anders en de XC60 is eigenlijk mijn keuze.
Ik wil absoluut weer een diesel, dat is onbespreekbaar.
De auto gebruik ik zakelijk en prive ( een manszaak) en rijd ongeveer 35.000 a 40.000 per jaar momenteel.
MAAR...
Waar doe ik goed aan.,
Ik heb een XC60 D4 gezien die eigenlijk voldoet aan wat ik zou willen, heeft 280.000 gelopen en is van 2017.
Maar er zit een VEA motor in.
Is zo iets aan te raden,, of kan ik beter toch kijken naar een D5 die de heerlijke 5 cylinder heeft, ik ben bang dat ik die ga missen.
Ben zeer benieuwd naar jullie mening en ervaringen!
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1189
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Ik kan je niet helpen als het om een diesel gaat maar kan je wel vertellen dat de overstap naar een XC60 geweldig is. Ik heb veel Volvo's gereden maar dit is echt wel mijn fijnste auto ooit. Dus goede stap! Succes met de zoektocht en hopelijk krijg je hier meer tips en info.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10324
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Euro 6 motor is voor jou nu een belangrijke. Ik heb honderduuzenden km met D4 motoren gereden en nagenoeg zonder problemen. Een D4 van de huidige generatie XC60 moet absoluut haalbaar en safe zijn. Geluk koop je er helaas niet bij.
XC60 T8 R-Design My’21 een 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorloperig' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
V60RK
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2020 - 18:53

Qua diesel heb ik beide gereden, onze V60 VEA D4 was probleemloos en snel. Daarna de overstap gemaakt naar een V70 5cyl en later de huidige XC60 5cyl diesel.
Deze waren beide trager maar ook heerlijk om in te rijden. Verder ben ik wel heel tevreden over onze huidige XC60, voelt als een fijne betrouwbare auto!
Wat wel noodzakelijk is om te vermelden.. Ik mis het comfort en rijgedrag van de V70. Ik zou daarom uitgebreid proefrijden om er achter te komen of een XC60 kan bevallen.
Veel plezier en succes met de zoektocht naar de opvolger! :)
Volvo XC60 D3 Summum | 492 Savile Grey Metallic | G161 Sport Leather with Charcoal Headlining |
Verkocht: Volvo V70 2.4 D3 163 pk | 2008 | AUT6 | 426 Mystic Silver Metallic | Sandstone Beige leder |
Verkocht: Volvo V70 2.4 170PK Comfort Line | 2000 | AUT5 | 443 Moondust Metallic | Wieldop i.p.v. lichtmetaal 🤘🏻 | Blue Velours |
Verkocht: Volvo V60 D4 | 2014 | GT8 | 492 Savile Grey Metallic | Beechwood Brown Leather | High Perfomance Audio | 18" Titania | CarPro CQuartz Ceramic |
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13260
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er zijn Euro 6 D5 AWD met 5 cilinder van 2017
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1619
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Het goede rijgedrag van de V70 is te compenseren door een XC60 met luchtvering te nemen. Zou ik zeker doen.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Dank jullie voor de reacties!
Is zo'n luchtvering systeem niet erg storingsgevoelig?

Die 5 cylinders heb ik gezien, maar die hebben nooit adaptive cruisecontrol en dat wil ik wel hebben.
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

V60RK schreef: 18.01.2025 - 19:35 Qua diesel heb ik beide gereden, onze V60 VEA D4 was probleemloos en snel. Daarna de overstap gemaakt naar een V70 5cyl en later de huidige XC60 5cyl diesel.
Deze waren beide trager maar ook heerlijk om in te rijden. Verder ben ik wel heel tevreden over onze huidige XC60, voelt als een fijne betrouwbare auto!
Wat wel noodzakelijk is om te vermelden.. Ik mis het comfort en rijgedrag van de V70. Ik zou daarom uitgebreid proefrijden om er achter te komen of een XC60 kan bevallen.
Veel plezier en succes met de zoektocht naar de opvolger! :)
Dus die 5 cylinders zijn trager?
Niet dat het voor mij heel belangrijk is, ik rijd best wel rustig , maar het is wel lekker als er even pit is als het moet...
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5879
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Rene64 schreef: 18.01.2025 - 23:46 Is zo'n luchtvering systeem niet erg storingsgevoelig?
Nee. Hier al 300K mee gereden, 1x een storing (die achteraf niet bleek te zijn) en 1x een luchttank vervangen.
En het rijdt zeker in een XC60/90 zoveel prettiger....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1156
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Rene64 schreef: 18.01.2025 - 23:46 Die 5 cylinders heb ik gezien, maar die hebben nooit adaptive cruisecontrol
Nou die zijn er wel degelijk, een dealeronderhouden XC60, D5, Euro 6 met ACC, BLIS, nieuwe distributie, etc: https://www.autotrack.nl/a/volvo-xc60-d ... =2&image=0
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20269
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Maarre Luchtvering op een XC60 eerste model? Dat heb ik nog nooit gezien. Wel de nivomats.

(En dat laatste zit trouwens op bovengenoemde XC60)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5879
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Inderdaad een beetje onduidelijk of TS nu een MY2017 of een MY2018 bedoelt. Die laatste heeft iig wel luchtvering als optie.
En als ZZP'er zijn er naast auto op de zaak ook mogelijkheden voor auto IB voor privé (dus geen bijtelling) en voor de BTW op de zaak. Als jij van de 35K meer dan de helft zakelijk rijdt kan dat best interessant zijn...... (ik doe het al jaren op die manier en mijn beide compagnons sinds ze het weten ook).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V60RK
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2020 - 18:53

Rene64 schreef: 18.01.2025 - 23:48
V60RK schreef: 18.01.2025 - 19:35 Qua diesel heb ik beide gereden, onze V60 VEA D4 was probleemloos en snel. Daarna de overstap gemaakt naar een V70 5cyl en later de huidige XC60 5cyl diesel.
Deze waren beide trager maar ook heerlijk om in te rijden. Verder ben ik wel heel tevreden over onze huidige XC60, voelt als een fijne betrouwbare auto!
Wat wel noodzakelijk is om te vermelden.. Ik mis het comfort en rijgedrag van de V70. Ik zou daarom uitgebreid proefrijden om er achter te komen of een XC60 kan bevallen.
Veel plezier en succes met de zoektocht naar de opvolger! :)
Dus die 5 cylinders zijn trager?
Niet dat het voor mij heel belangrijk is, ik rijd best wel rustig , maar het is wel lekker als er even pit is als het moet...
Niet per definitie traag, nog steeds ergens rond de 400nm maar een andere manier van reageren. De VEA D4 'hing' iets meer aan gas, reageerde directer. Beide zijn hele fijne motoren, waarbij mijn lichte voorkeur misschien toch uit zou gaan naar de 5-cyl. Zelf ben ik trouwens niet zo'n sportieve rijder.
Overigens is het verbruik nagenoeg gelijk mocht dat nog meespelen.

Mocht je gaan voor een XC60 <2018 (het eerste type), deze zijn niet geleverd met luchtvering toch? Of vergis ik me? Wel het nieuwste model >2017 is leverbaar met luchtvering.
Qua rijden voelt het anders vanwege de wielbasis, het sportievere (kleinere?) stuurwiel enz. Maar mocht je sportiever rijden dan zou dit jou juist kunnen aanspreken.
Volvo XC60 D3 Summum | 492 Savile Grey Metallic | G161 Sport Leather with Charcoal Headlining |
Verkocht: Volvo V70 2.4 D3 163 pk | 2008 | AUT6 | 426 Mystic Silver Metallic | Sandstone Beige leder |
Verkocht: Volvo V70 2.4 170PK Comfort Line | 2000 | AUT5 | 443 Moondust Metallic | Wieldop i.p.v. lichtmetaal 🤘🏻 | Blue Velours |
Verkocht: Volvo V60 D4 | 2014 | GT8 | 492 Savile Grey Metallic | Beechwood Brown Leather | High Perfomance Audio | 18" Titania | CarPro CQuartz Ceramic |
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik heb met mijn vorige Volvo's alleen maar 5 cilinder diesel gereden. I.v.m. pensionering gestopt met diesel en de XC70 weggedaan met pijn in mijn hart. Als het qua kilometers interessant is om te dieselen zou ik altijd voor de 5 cilinder gaan. Zeer betrouwbaar blok en fijn om mee te rijden.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
XC70 D4 (2014)

Naar:
XC60 T5 Polestar+ (02-2017) en Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t Dion HPT (09-2007)
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Dank jullie voor alle tips en aanvullingen!
Gisteren heb ik een proefritje gemaakt met een XC60 191 pk.
Eerlijk gezegd valt de motor mij wat tegen, ik vind hem vrij luidruchtig en hij wil graag toeren maken .
Nu stond de auto buiten en het had gevroren, daardoor zal hij wat later opschakelen.
Ik heb er ook niet heel ver mee gereden ging mij meer om een eerste indruk.
Maar ik ga mijn 5 cylinder heel zeker misssen... Frits70 beschrijft dat ook al een beetje.
Het gevoel van die solide motor.
Ik heb nog eens heel goed nagedacht, ik heb een goed bevriende garage gevraagd wat het vervangen van die egr koeler kost.
Als dat een beetje meevalt neem ik die gok misschien gewoon.
Ondanks de ruim 380.000 km loopt de motor als een nieuwe, heeft nog nooit een slag overgeslagen en verbruikt een halve liter olie op de 15.000 km.
Dan kan ik rustig zoeken naar een andere, dat ik weer een 5 pitter wil is eigenlijk wel zeker.
Die auto die Rogier64 noemt had ik gezien maar heeft een ( voor mij) enorm nadeel, die beige bekleding... echt vreselijk
Misschien ga ik eens bij de oosterburen kijken, daar staan vaak mooie auto's.

En ik ga toch ook nog eens kijken naar een andere V70 5 pitter
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Het is een XC60 uit 2017 geworden, de 191 PK 4 cylinder.
Ik heb hem nog niet maar wel een stuk gereden, lekkere auto en inderdaad pit zat.
Niet die van afgelopen maandag, die heb ik overgeslagen.
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10324
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Rene64 schreef: 24.01.2025 - 18:39 Het is een XC60 uit 2017 geworden, de 191 PK 4 cylinder.
Ik heb hem nog niet maar wel een stuk gereden, lekkere auto en inderdaad pit zat.
Niet die van afgelopen maandag, die heb ik overgeslagen.
Congrats! Het huidige of vorige model?
XC60 T8 R-Design My’21 een 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorloperig' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Thanks.
Het vorige model.
Die vind ik zelf ook mooier, de grille van delatere versie lijkt door een aanrijding wel naar binnen gedrukt :-D
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
BertZ64
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

Rene64 schreef: 24.01.2025 - 22:00 Thanks.
Het vorige model.
Die vind ik zelf ook mooier, de grille van delatere versie lijkt door een aanrijding wel naar binnen gedrukt :-D
En bedankt…

Maar toch veel plezier met jouw ‘nieuwe’ XC60!
Bert
Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021)
BMW iX1 eDrive 20
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1189
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

BertZ64 schreef: 25.01.2025 - 09:10
Rene64 schreef: 24.01.2025 - 22:00 Thanks.
Het vorige model.
Die vind ik zelf ook mooier, de grille van delatere versie lijkt door een aanrijding wel naar binnen gedrukt :-D
En bedankt…

Maar toch veel plezier met jouw ‘nieuwe’ XC60!
Haha!!

Gefeliciteerd met die mooie XC60 (heb 'em zelf ook ;-) )
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”