Op de meeste moderne auto's zit om de een of andere stomme reden geen koelvloeistofmetertje meer.
Daardoor zien de meeste automobilisten dus niet meer hoe lang het duurt voordat de motor een beetje opgewarmd is in de winter.
Het beste zou eigenlijk een olietemperatuurmeter zijn, want die geeft een nóg betere indicatie van wanneer je vol vermogen kan gebruiken.
Allerlei tamelijk onnodige knippertjes en waarschuwinkjes worden volop gegeven, maar zoiets basics als de koelvloeistoftemperatuur niet meer.
motortemperatuur
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- least
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 07.02.2009 - 20:03
- Locatie: Middelpunt van Nederland
Motor zorgt ervoor dat bij koude start overbelasting ook niet mogelijk is, volle belasting is dan niet mogelijk.
Met metertje zijn er ook zat die hun motor in de prak draaien. De mens en zijn oordeelsvorming blijft toch de zwakste schakel (leuke naam voor een TV programma?) in de combinatie met techniek
Volvo denkt met je mee en ontzorgt je daardoor!
Met metertje zijn er ook zat die hun motor in de prak draaien. De mens en zijn oordeelsvorming blijft toch de zwakste schakel (leuke naam voor een TV programma?) in de combinatie met techniek
Volvo denkt met je mee en ontzorgt je daardoor!
nadenkend over weer een Volvo: V90
- olson
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 10.05.2011 - 08:03
Volgens pagina 329 van de laatste manual moet elke 5 cylinder diesel dit hebben!?pgonggrijp schreef:Heb het al gevonden: is afhankelijk van opties/motortype. Bij mijn D3 Geartronic kan ik het in ieder geval niet zien. Gewend om regelmatig mijn oliepeil te controleren, vind ik dit 'verschrikkelijk'. Weet iemand hoe ik dit toch kan controleren?
Maw geen pijlstok in de motor, dan digitale uitlezing..
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Klopt, je kunt daar de hoeveelheid olie aflezen. Dus niet de temperatuur...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Dat zou ik nog slechter vinden dan het weglaten van het metertje al is. De elektronica kan niet zien waarom je met koude motor toch ineens vol vermogen nodig heb, als dat dan ineens geweigerd wordt kan je in heel vervelende situaties terecht komen. Aanwijzing geven dat het niet verstandig is om te doen kan (zoals BMW deed met gele ledjes op de toerenteller van een M), gewoon niet laten leveren vind ik een slechte zaak.least schreef:Motor zorgt ervoor dat bij koude start overbelasting ook niet mogelijk is, volle belasting is dan niet mogelijk.
Met metertje zijn er ook zat die hun motor in de prak draaien. De mens en zijn oordeelsvorming blijft toch de zwakste schakel (leuke naam voor een TV programma?) in de combinatie met techniek
Volvo denkt met je mee en ontzorgt je daardoor!
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volgens mij levert Volvo al een jaar of 4 auto's af zonder zo'n metertje...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11614
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
In een D3 GT merk je prima wanneer de auto nog niet op temperatuur is (zeker met dit weer) : de auto maakt dan gewoon meer toeren dan dat hij normaal zou doen. Tegen de tijd dat de auto op temperatuur is zal het toerental ook dalen.
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1894
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Allemaal waar, dat verhaal over ontzorgen en ga zo maar door, maar afgelopen maandag / dinsdag, toen ik wegreed bij -16 , duurde het erg lang voor er uberhaupt wat warme lucht was. De grote vraag bij mij was daarna (na ca 20km kom ik de snelweg op) hoe ver zou het water nu werkelijk opgewarmd zijn? Vroeger zag je het, nu blijft het een grote gok. Ik blijf het een gemis vinden, al zat ie maar gewoon in de BC onder een optie van het draaiwieltje.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14
Akkoord met wat iedereen hier zegt. Ik mis dat ding ook. Ik probeerde ook wat op te letten met vol doortrekken tot ik zeker wist dat de motor op temp was.
Olie zou nog beter zijn, maar bon, water was toch al iets.
Helaas een trend bij alle auto's die al jaren bezig is.
Olie zou nog beter zijn, maar bon, water was toch al iets.
Helaas een trend bij alle auto's die al jaren bezig is.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11614
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Misschien een andere trend: alleen informatie tonen die van toepassing is.
Alleen als er iets aan de hand is informatie tonen is veel doeltreffender dan continu voeren van informatie. Dan valt het namelijk veel meer op.
Ik hoef niet te weten of de motor te warm of te koud is tenzij dat een probleem is. Ik hoef niet te weten als alle lampen het doen, ik hoef niet te weten als mijn tank nog voor 300km diesel heeft, ik hoef niet te weten dat mijn banden voldoende druk hebben, etc etc.
Ik vind het een verbetering: val mensen niet lastig met informatie tenzij het nodig is.
Alleen als er iets aan de hand is informatie tonen is veel doeltreffender dan continu voeren van informatie. Dan valt het namelijk veel meer op.
Ik hoef niet te weten of de motor te warm of te koud is tenzij dat een probleem is. Ik hoef niet te weten als alle lampen het doen, ik hoef niet te weten als mijn tank nog voor 300km diesel heeft, ik hoef niet te weten dat mijn banden voldoende druk hebben, etc etc.
Ik vind het een verbetering: val mensen niet lastig met informatie tenzij het nodig is.
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1894
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Ieder zijn meug arnoud, vandaar ook mijn optie om het op afroep te tonen.
Las hier elders dat de info op zich wel beschikbaar is, en evt via een app getoond kan worden.
Overigens: een tankmeter is toch zeker wel noodzaak? Zoals jij het schrijft lijkt het net alsof jij nooit op die meter kijkt... maar dat zal ik vast niet helemaal goed begrijpen?
Las hier elders dat de info op zich wel beschikbaar is, en evt via een app getoond kan worden.
Overigens: een tankmeter is toch zeker wel noodzaak? Zoals jij het schrijft lijkt het net alsof jij nooit op die meter kijkt... maar dat zal ik vast niet helemaal goed begrijpen?
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11614
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Zoals het nu geregeld is vind ik prima: als ik onder de 150km actieradius kom krijg ik een melding. Eerder hoef ik het inderdaad niet te zien.
Natuurlijk is het op KUNNEN roepen een feature die in sommige gevallen handig is, maar ik hoef er zeker niet mee lastig gevallen te worden tijdens het rijden als dit niet van invloed is op de rit. Op dat moment vind ik 'less is more'.
Natuurlijk is het op KUNNEN roepen een feature die in sommige gevallen handig is, maar ik hoef er zeker niet mee lastig gevallen te worden tijdens het rijden als dit niet van invloed is op de rit. Op dat moment vind ik 'less is more'.
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4295
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Het ontbreken van de temperatuurmeter en andere interessante informatie, dan wel noodzakelijke informatie, is het gevolg van het debiliseringsbeleid van de autofabrikanten ten opzichte van de klanten - vermoed ik. Welke andere reden zou er kunnen zijn. Wat niet weet, wat niet deert. En de gemiddelde klant wil het allemaal niet weten - vermoed ik... geen informatie geven betekent het voorkomen van veel vragen die de klant aan de dealer stelt. Dat kost tijd en geld.
XC70 D5 2009 Ocean Race
+1mad schreef:Het ontbreken van de temperatuurmeter en andere interessante informatie, dan wel noodzakelijke informatie, is het gevolg van het debiliseringsbeleid van de autofabrikanten ten opzichte van de klanten - vermoed ik. Welke andere reden zou er kunnen zijn. Wat niet weet, wat niet deert. En de gemiddelde klant wil het allemaal niet weten - vermoed ik... geen informatie geven betekent het voorkomen van veel vragen die de klant aan de dealer stelt. Dat kost tijd en geld.
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1894
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Ik hoop dat je ongelijk hebt Mad.. want als dat werkelijk zo is, onderschatten ze juist de liefhebbers en de meedenkers. Heb een jaar of 10 geleden een nieuwe auto gehad, die binnen een half jaar een defecte thermostaat had. Merkte je niets van want het was hartje zomer, maar ik zag het aan de rare fratsen van de T meter.... ik weet zeker dat ik zonder een meter rustig tot diep in de herfst was doorgereden, mezelf afvragend waarom dat ding steeds meer begon te zuipen en maar niet echt lekker door wilde warmen qua kachel. Voor de rest: ik hoef echt niet alles te weten, maar wat een bewezen funktie heeft, zou ik graag evt op afroep beschikbaar hebben. Bij mij staat momentaan verbruik ook vrijwel altijd voor, niet alleen om zuiniger te rijden, maar ik heb nu een heel aardig beeld van het gebeuren vooronder. Afwijkingen vallen je dan sneller op.
Zo, ik val in herhaling, en dat is zinloos... maar wie weet......leest er nog iemand mee
Zo, ik val in herhaling, en dat is zinloos... maar wie weet......leest er nog iemand mee
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het is gewoon een domme bezuinigingsmaatregel geweest.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4295
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Ben toch erg benieuwd naar de motivatie... over het algemeen is men niet zó dom. Ik geloof niet dat het een bezuinigingsmaatregel is geweest. Wie weet het?Oceanracer schreef:Het is gewoon een domme bezuinigingsmaatregel geweest.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Harlem_guy
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 09.02.2006 - 11:40
- Locatie: Haarlem
Waarom er geen meter op het dahboard is geplaatst weet ik ook niet maar ik weet wel dat ik dat ding al miste tijdens de proefrit! Ik heb zo'n beetje alle toeters en bellen op mijn S60 zitten maar een olietemperatuur meter was wel op zijn minst handig geweest, vooral in de winter....
All that we see or seem is but a dream within a dream...
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Destijds, bij het vervallen van de meter, was de motivatie van Volvo dat er toch nooit problemen waren met de temperatuur, dus vond Volvo het niet langer nodig een metertje te plaatsen.
Moet je voor de gein eens kijken hoeveel mensen met een S60/V70/S80 inmiddels hun thermostaat hebben laten vervangen. En waarom? Omdat het hen opviel dat het metertje wel erg lang aan de linker kant bleef hangen.
Nu moet je er maar op vertrouwen dat dat ding blijft werken of zo? Of schrijft Volvo straks voor om bij iedere onderhoudsbeurt de thermostaat preventief te vervangen?
Ik blijf er bij, domme actie! Bovendien oogt het ook nog eens karig, twee van die meters en dan zo'n duf streepje voor de brandstoftank erin.
Moet je voor de gein eens kijken hoeveel mensen met een S60/V70/S80 inmiddels hun thermostaat hebben laten vervangen. En waarom? Omdat het hen opviel dat het metertje wel erg lang aan de linker kant bleef hangen.
Nu moet je er maar op vertrouwen dat dat ding blijft werken of zo? Of schrijft Volvo straks voor om bij iedere onderhoudsbeurt de thermostaat preventief te vervangen?
Ik blijf er bij, domme actie! Bovendien oogt het ook nog eens karig, twee van die meters en dan zo'n duf streepje voor de brandstoftank erin.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race