Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12276
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Deels waar, maar de oude 5 cilinders zijn door veranderde emissieeisen wel exit...
Het is niet zo dat je nu n keus hebt
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

De VEA Diesels hebben inderdaad een probleem met de EGR klep.

Het is niet de klep zelf maar de koeler die zijn werk veel te goed doet. De klep word niet warm genoeg waardoor er te veel roetafzetting in de klep komt. Met name bij veel korte ritten of te rustig rijden bouwt het enorm snel op.
Volvo heeft hiervoor een revisie maar zover ik weet geen officiële recall. (want dat kost geld)

Mocht je het uiteindelijk zelf moeten regelen. Kijk dan of je alleen de nieuwe koeler kunt bestellen, ga naar een echte garage en laat daar de EGR klep goed schoonmaken en terugplaatsen met de nieuwe koeler.

Ik rij nog met de originele koeler (Bijna 200.000) en ben tot nu to nog niet tegen gedoe aangelopen (klopt af). Mijn vorige auto's (V50 2.0D) hadden beiden continue gedoe met de EGR klep. Na 164 keer stilvallen heb ik de stekker eraf getrokken en de klep afgesloten met een plaatje aluminium. Nooit meer gedoe gehad, zelfs niet bij de APK. Helaas is dit niet mogelijk bij de VEA. Hier kan je de EGR alleen buiten spel laten zetten bij een tuner.

Let erop dat dit een milieumisdrijf is en beboet kan worden.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Volvooo50 schreef: heb het nagevraagd geen enkel probleem voor de APK en het is legaal ook. Maar voor mij nooit meer een D4 troep ding.
Nee zeker niet legaal! De pakkans is nihil en "mijn" keurmeester durfte het bij mijn vorige wagen ook wel aan, maar mocht oom agent een slechte bui hebben of je rijdt in een controlefuik ben je echt goed de sjaak.
Volvooo50
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.05.2017 - 18:37

Nou je krijgt 5 jaar garantie op de software, en er staat duidelijk op de website www.unlimitedtuning.nl grootste van benelux dat het geen enkel probleem is voor de apk, daar naast heeft oom agent niks te zeggen die komen er nooit achter dat jou EGR klep uit de ECU is verwijdert, wel als je de roetfilter verwijdert want dat is niet toegestaan is ook na te vragen bij de RDW , EGR heeft niks te maken met APK
Volvooo50
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.05.2017 - 18:37

Jelmer de Jong schreef: Als je de EGR van een D4 uitschakelt start de motor niet, die Zweden zijn niet gek...
Nou denk het niet anders hadden ze het niet kunnen doen via de software en een EGR heeft niks met het starten te maken want op dit moment is hij stuk en afgesloten doet zijn werk niet maar de motor start gewoon , ik zal jullie morgen op de hoogte houden en kijken wat er gaat gebeuren.
Volvooo50
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.05.2017 - 18:37

360Degreez schreef: De VEA Diesels hebben inderdaad een probleem met de EGR klep.

Het is niet de klep zelf maar de koeler die zijn werk veel te goed doet. De klep word niet warm genoeg waardoor er te veel roetafzetting in de klep komt. Met name bij veel korte ritten of te rustig rijden bouwt het enorm snel op.
Volvo heeft hiervoor een revisie maar zover ik weet geen officiële recall. (want dat kost geld)

Mocht je het uiteindelijk zelf moeten regelen. Kijk dan of je alleen de nieuwe koeler kunt bestellen, ga naar een echte garage en laat daar de EGR klep goed schoonmaken en terugplaatsen met de nieuwe koeler.

Ik rij nog met de originele koeler (Bijna 200.000) en ben tot nu to nog niet tegen gedoe aangelopen (klopt af). Mijn vorige auto's (V50 2.0D) hadden beiden continue gedoe met de EGR klep. Na 164 keer stilvallen heb ik de stekker eraf getrokken en de klep afgesloten met een plaatje aluminium. Nooit meer gedoe gehad, zelfs niet bij de APK. Helaas is dit niet mogelijk bij de VEA. Hier kan je de EGR alleen buiten spel laten zetten bij een tuner.

Let erop dat dit een milieumisdrijf is en beboet kan worden.
Is dat zo?
Snap niet waarom de tuning bedrijf er niks van zegt enige wat ze zeggen dat het legaal is en dat je zo door de apk kan wel vreemd zie het morgen wel heb geen keus, nieuwe EGR klep en Koeler plus montage kost me gauw alweer €1500 ongeveer. En de software €200.00
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Volvooo50 schreef: Nou je krijgt 5 jaar garantie op de software, en er staat duidelijk op de website www.unlimitedtuning.nl grootste van benelux dat het geen enkel probleem is voor de apk, daar naast heeft oom agent niks te zeggen die komen er nooit achter dat jou EGR klep uit de ECU is verwijdert, wel als je de roetfilter verwijdert want dat is niet toegestaan is ook na te vragen bij de RDW , EGR heeft niks te maken met APK
Natuurlijk schrijf je dit als je hier je brood mee verdient...

Het is toch een heel simpel verhaal: een auto krijgt een typegoedkeuring obv allerhande specs. Als je vervolgens langs dit soort wegen eraan gaat sleutelen, is de kans vrij groot dat de auto niet meer aan de typegoedkeuring voldoet. Maar los daarvan: de EGR zorgt ervoor dat mijn (en jouw?) kinderen iets minder ongezonde lucht inademen. Misschien is dat iets meer waard dan die paar centen die je bespaart, zelfs al zou het toegestaan zijn. Toch?
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Volvooo50 schreef: Dames en heren
Ik zelf ben gek op de Volvo althans de D5 heb k altijd gereden stuk of 7 allemaal een S80, dit keer een bomvolle S80 gekocht in 2015 ben de eerste eigenaar heb nooit de D4 gebruikt , de problemen begonnen al op 60...km een stukke EGR klep en EGR koeler door garantie vervangen, nou de auto staat nu op 321...km TAXi, en nu voor de 7e keer stuk gegaan pffff balen, ben na de dealer geweest SVALA in Zaandam en die verteld mij lachend ja u motorblok is dood nou meneer de hoofd monteur heb hiervoor Volvo’s gehad met een D5 waarbij ik zonder enig probleem 740...km heb gereden en nog zo verkocht, nou ben het zat geweest met de EGR en heb morgen een afspraak bij een tuning bedrijf waar de EGR klep softwarematig wordt dicht gegooid en verwijdert uit de ECU, heb het nagevraagd geen enkel probleem voor de APK en het is legaal ook. Maar voor mij nooit meer een D4 troep ding.
Vervelend dat je al deze problemen hebt met de D4. Ik denk niet dat Volvo de schuldige is van deze problemen, eerder de milieu eisen. Die dicteren oa dat de EGR zo veel mee doet met als gevolg dat de motor ernstig vervuilt van binnen. Daar hebben alle merken last van.

Wat de egr klep dicht zetten betreft: ik vraag me af of ze dat kunnen bij unlimited tuning. Zowel rica als volvo tune kunnen dat niet, ik zou het knap vinden als ze dat daar voor elkaar krijgen. Ben erg benieuwd of dat uiteindelijk gelukt is. Laat het even weten!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9877
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ach ik herken dat geouwehoer over dat D4 troep is en gez**k met de EGR TOTAAL niet! Ik heb 180K met een D4 gereden zonder probleem met de EGR en de D4 is een bij mij een fantastische motor gebleken. Inmiddels 30K met de V90 D4 gereden. En ik gebruik de auto echt heel serieus! Ding moet regelmatig een duurtest ondergaan en flink Pieken. Maw beetje trappen met de D4 blijkt goed te zijn.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Daar komt hij nog een keer:

Na het dichtzetten van de EGR en wegschrijven uit de software voldoet de auto niet meer aan die specificaties en uitstoot op basis waarvan de auto is typegoedgekeurd en het kentekenbewijs is afgegeven.

En met de nieuwe APK voor de diesel, want neem van mij aan dat de heksenjacht op ons milieubarbaren is geopend, kijken ze drie decimalen achter de komma in de software. En dus, is de EGR weggeschreven, regeneratie proces weggeschreven, APK afkeur.
En of de politie het nu wel of niet kan achterhalen doet even niet terzake maar, een WOK-melding is zo aangemaakt.

En dat de EGR een onding is, hoef je ons niet te vertellen. Gewoon wat ruiger rijden en wat vaker langdurig hoog in de toeren. Heb je geen last.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig ook 10km/h onder de Vmax rijdt en dus 120 waar 130 is toegestaan, dat is lekker relaxt en scheelt veel diesel en een hoop irritatie bij mij en medewegebruikers.
Dat herinnerd mij er aan om binnenkort even Bunde-Oberhausen-Bunde te doen, gewoon beide pijpjes even schoon blazen, even op een zondagmorgen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

Hier ook V40 D4 zonder enige problemen. Wel Polestar tuning er op dus ja, dan rij je sowieso wel wat meer door.. 8-)
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

diesel01 schreef: Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig ook 10km/h onder de Vmax rijdt en dus 120 waar 130 is toegestaan, dat is lekker relaxt en scheelt veel diesel en een hoop irritatie bij mij en medewegebruikers.
Dat herinnerd mij er aan om binnenkort even Bunde-Oberhausen-Bunde te doen, gewoon beide pijpjes even schoon blazen, even op een zondagmorgen.
Volgens mij is het juist goed voor je motor om regelmatig even 130 te rijden...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2946
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Of minder hard, in een lagere versnelling :-)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

4wielen schreef:
diesel01 schreef: Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig ook 10km/h onder de Vmax rijdt en dus 120 waar 130 is toegestaan, dat is lekker relaxt en scheelt veel diesel en een hoop irritatie bij mij en medewegebruikers.
Dat herinnerd mij er aan om binnenkort even Bunde-Oberhausen-Bunde te doen, gewoon beide pijpjes even schoon blazen, even op een zondagmorgen.
Volgens mij is het juist goed voor je motor om regelmatig even 130 te rijden...
Qua toeren scheelt het met de 8bak maar iets van 100rpm maar het verbruik stijgt wel enorm veel, van laag in de 6l naar hoog in de 7l.
Maar goed het is meer het duw en trek werk op links waar ik geen zin meer in heb.
Maar zoals gezegd, binnenkort even een latte halen in Bottrop en een blik in de showroom van Brabus.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4095
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

360Degreez schreef:Het is niet de klep zelf maar de koeler die zijn werk veel te goed doet. De klep word niet warm genoeg waardoor er te veel roetafzetting in de klep komt. Met name bij veel korte ritten of te rustig rijden bouwt het enorm snel op.
Volvo heeft hiervoor een revisie maar zover ik weet geen officiële recall. (want dat kost geld)
Ik heb deze revisie of recall of hoe je het wil noemen gehad (België). Blijkbaar wordt dit enkel aangeboden aan klanten met EGR-gerelateerde klachten. Nu had ik geen klachten, maar vroeg bij het inplannen van een beurt of het zinvol was om preventief het inlaattraject te laten reinigen met het oog op het voorkomen van EGR-miserie. Ik stond toen kort voor m'n zomervakantie in Oostenrijk, en dan wil je niet met een schildpadje op je dashboard door Duitsland heen.

De garage heeft me dan aangeboden om de EGR-koeler te vervangen, ik heb niets moeten betalen.

Toppunt is wel dat ik enkele weken na deze ingreep bij vertrek uit het hotel wél (en voor het eerst) een schildpadje kreeg ! Gelukkig was de Volvo-dealer van Zams in de buurt, maar die kon bij uitlezen alleen maar zien dat een inlaattemeratuursensor eenmalig een foutieve waarde had gegeven. Auto stond bij aankomst lekker warm door de rit bergop naar Serfaus. Na 10 dagen en nachten in een erg koele ondergrondse garage weer de warme buitenlucht in en mogelijk luchtdrukverschil zou dit getriggerd kunnen hebben. Nadien geen last meer van gehad, heb nu 80.000 km op de klok en de D4 rijdt als een zonnetje.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Volvooo50
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.05.2017 - 18:37

Dag beste mensen van het goeie leven, zoals ik al gister zei en vandaag heb laten uitvoeren aan de jongens van UNLIMITEDTUNING is alles goed gekomen EGR is uit de software verwijdert voor maar €200.00 geeft geen enkel storing aan auto trekt zelfs beter op is wat zuiniger geworden geen motorlampje roetfilter geeft geen storing meer, dus de Zweden zijn toch wel dom en de Nederlanders wat slimmer qua software!!! Volgend week weer langs voor een chip tuning €300.00 met korting, van 181pk naar 235pk , de D4 werkt nu beter na toebehoren stiller sneller zuiniger!!! Heb er al nu 400km mee gereden geen enkel storing probleem of een lampje die brandt, kijk even op de site zou ik zeggen als ne storingen hebt of dergelijke, succes allen.
Laatst gewijzigd door Volvooo50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat vind ik heel knap van die boys daar, petje af voor ze! Zijn alle problemen nu dan opgelost?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Volvooo50
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.05.2017 - 18:37

edraket schreef: Dat vind ik heel knap van die boys daar, petje af voor ze! Zijn alle problemen nu dan opgelost?
Yep alle problemen zijn opgelost,
EGR opgelost
Roetfilter opgelost en het leuke is je merkt er niks aan alleen dat de auto sneller reageert zuiniger is geworden na 400km gereden te hebben, super aardige jongens en goedkoop hebben de meeste recente software voor elk auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12276
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volvooo50 schreef: Dag beste mensen van het goeie leven, zoals ik al gister zei en vandaag heb laten uitvoeren aan de jongens van UNLIMITEDTUNING is alles goed gekomen EGR is uit de software verwijdert voor maar €200.00 geeft geen enkel storing aan auto trekt zelfs beter op is wat zuiniger geworden geen motorlampje roetfilter geeft geen storing meer, dus de Zweden zijn toch wel dom
En dat zeg jij dan nog bloed serieus ook...
Jij snapt van de werking en de functie van egr bij benadering helemaal niets hè?
Dat maakt die Zweden iig niet dom...
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”