Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

RVE238 schreef: Ik ben een heel rustige rijder en zet de motor graag op de ECO stand om een hoog brandstofverbruik te vermijden.
Zou het nu zo zijn dat ik de uitgespaarde kosten van de bespaarde brandstof nu alsnog voor de kiezen krijg in de vorm van een gepeperde rekening voor de EGR...?
Is het inderdaad een goed idee om zo nu en dan even lekker door te trekken met de auto om het systeem weer schoon te krijgen?

Ik heb een Volvo V70 2014 GT8 D4

Wordt vervolgd...
Daar ligt voor jouw V70 ook het probleem.
Ik boender regelmatig even de snelweg oprit op en trek dan echt even door om hem los te krijgen.
In Dld heb ik regelmatig, indien het verkeer het toelaat, 180+ op de klok en als kruissnelheid 160.
Gemiddeld verbruik op dit moment is 7.0/100km, dat verbruik heb ik liever dan met vol zittende EGR of roetfilter bij de dealer staan.
Het eerste wat ik na de start uit zet is start/stop, kan nooit goed zijn elke keer aan en uitslaan van de motor, het is bedacht door een stropdas in Brussel die terwijl hij zich zat vol te vreten van zijn riante onkosten vergoedingen in een sterren restaurant bedacht hoe kan ik 0.01 brandstof besparen.
Dus gewoon regelmatig warm stoken en pijpjes leeg branden.
Rijdt mooi trouwens hé?, een D4 met 8gt?
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
terencew47
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 04.02.2013 - 18:38

marsman schreef: Grappig, nog even reageren op het door mij gestartte topic. Mijn V60 zit inmiddels op de 145K. Heel was problemen met EGR's gehad. Keer of 5 bij de gagarage gestaan, eigenlijk elke 20K kilometer weer issues. Zelf een keer op vakantie stilgevallen, echt balle en de reden dat ik never meer Volvo ga rijden.

Echter, er is inmiddels een fix die door de dealer is gemonteerd. Wat ik begrijp is dat er een gemodificeerde slangenset is, die de luchtcirculatie dusdanig anders inregelt, dat de vervuiling niet meer optreedt. Ik heb daar nu z'n 40K kilometers mee gereden en sindsdien geen issues meer gehad.
Uiteindelijk zijn de problemen met het stotteren en inhouden ook opgelost. Problemen lagen in een combinatie van de EGR-koel, koeler en slangen. Alle drie onder garantie vervangen, nu rijdt het weer als een trein en met veel meer vermogen. Eindelijk.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

diesel01 schreef:In Dld heb ik regelmatig, indien het verkeer het toelaat, 180+ op de klok en als kruissnelheid 160. [...]
Dus gewoon regelmatig warm stoken en pijpjes leeg branden.
Dat ga ik vrijdag ook nog eens doen richting Bremen. Hopelijk niet teveel werken en files...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Brutabel
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 14.12.2018 - 08:31

Beste forumleden / Volvo rijders,

Sinds kort lees ik mee op dit forum, omdat ik in een ver gevorderd stadium ben (proefrit) om een Volvo V60 D4 (2014) aan te schaffen.
Ik lees ontzettend veel goede berichten, maar er springt één groot nadeel bovenuit en dat is toch wel op grote schaal problemen met de EGR-klep.

Nu moet ik zeggen dat hoe recenter de topics zijn, hoe minder dit probleem naar voren komt. Het lijkt erop dat het vervangen van de al eerder genoemde slangenset ervoor zorgt dat het probleem sterk is afgenomen, maar een echte bevestiging daarvan zie ik niet naar voren komen.
Zijn er rijders met D4 motoren die aanmerkelijk minder klachten hebben na vervangen van deze slangenset? En heel misschien ook met kostenplaatje erbij?

Ook heb ik alle suggesties gezien voor het wegschrijven/dichtzetten van de EGR, maar dit is voor mij een no-go! Ik wil gewoon weten of de slangenset verbetering heeft gebracht.

Alvast bedankt!
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Wat ik begrijp zou het probleem hiermee opgelost zijn. Bij mij is de slangenset net vervangen, dus kan er niets nuttigs over zeggen. Wel weet ik dat mijn dealer dit gratis heeft gedaan omdat de auto nog geen 4 jaar oud was. Verder lees ik soms op het forum dat mensen last hebben van olie verbruik met de d4. Verder eigenlijk geen bijzonderheden volgens mij.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Bij mij is de slangenset en EGR-koeler preventief vervangen, ik had geen klachten en nadien zijn er ook geen opgetreden. Er staat 95.000 km op de klok.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

Ook ik heb problemen met de EGR (foutcode: ECM-P04D900). Het motorlampje brandt regelmatig (maar gaat soms ook weer uit) en sinds kort heb ik ook de melding met het schildpadje (beperkt motorvermogen).
Ik heb zojuist gehoord (bij een Volvo specialist in Friesland) dat het sinds een week of drie mogelijk moet zijn om de EGR softwarematig dicht te laten zetten. En dat dit dan ook geen probleem bij de APK zou moeten opleveren. Weet iemand hier meer vanaf of heeft iemand hier mogelijk al ervaring mee?
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik heb begrepen dat de controle hiervan nog is uitgesteld tot 2021
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

Speedyace schreef: Ik heb begrepen dat de controle hiervan nog is uitgesteld tot 2021
Oke. In een ander topic (in het V40 subforum) stond dat het ook niet zichtbaar is bij uitlezen. Dus ook in de toekomst zal dit dan geen problemen opleveren.
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Dexter schreef: Ook ik heb problemen met de EGR (foutcode: ECM-P04D900). Het motorlampje brandt regelmatig (maar gaat soms ook weer uit) en sinds kort heb ik ook de melding met het schildpadje (beperkt motorvermogen).
Ik heb zojuist gehoord (bij een Volvo specialist in Friesland) dat het sinds een week of drie mogelijk moet zijn om de EGR softwarematig dicht te laten zetten. En dat dit dan ook geen probleem bij de APK zou moeten opleveren. Weet iemand hier meer vanaf of heeft iemand hier mogelijk al ervaring mee?

Ik rijd zo al verschillende jaren rond met een dichte egr klep op mijn D5 motor,geen enkel probleem voor de apk keuring en gedaan met alle miserie met die klep.lekkere zuivere lucht in je motor ipv de uitlaatgassen er door te jagen!
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

Ik heb contact gehad met RICA.
Het blijkt bij de VEA motoren toch allemaal wat ingewikkelder.

Deze reactie kreeg ik via de mail:

Ik heb het er heel even met de heren over gehad, aangezien u een VEA heeft, is de procedure om de software te laden iets uitgebreider, dan alleen met de iSoftloader.

U heeft de VEA tool nodig. Deze kunt u lenen, maar hiervoor moet u wel een borg van € 250 betalen.

Ik zal de link van de beschrijving van deze tool bijvoegen, dan kunt u de handelingen zien die noodzakelijk zijn.
https://helpdesk.rica.nl/wp-content/upl ... nd_DEF.pdf

U hoeft geen fysieke handelingen te doen, maar u moet er wel rekening mee houden dat het niet 100% zeker is dat de foutcode van het motorvermogen verdwijnt.

Vriendelijke groeten,
Kind regards,


Om de isoftloader te gebruiken moet eerst de ECU uit de auto gehaald worden en vervolgens met de speciale VEA tool ge-unlocked worden. Pas hierna kan de isoftloader gebruikt worden.
Verder blijkt dus dat de foutcode (het schildpadje) mogelijk niet verdwijnt.
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Rica heeft op hun website staan dat de egr dicht kan, ook volvotune is hiermee aan het testen.
Hans2
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 02.10.2006 - 15:39

Bij ca 95000 km is bij mijn S60 D4 van 2014 de slangenset onder garantie vervangen. Nu ben ik net over de 220000 km en geen enkel probleem meer gehad.
Volvo V40 CC T3 2019 GT-6
Volvo S60 D4 2014 GT-8
Volvo S60 D5 2008 GT-6
Volvo S60 D5 2004
nickster
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 20.04.2012 - 18:33

Dexter schreef: Ook ik heb problemen met de EGR (foutcode: ECM-P04D900). Het motorlampje brandt regelmatig (maar gaat soms ook weer uit) en sinds kort heb ik ook de melding met het schildpadje (beperkt motorvermogen).
Ik heb zojuist gehoord (bij een Volvo specialist in Friesland) dat het sinds een week of drie mogelijk moet zijn om de EGR softwarematig dicht te laten zetten. En dat dit dan ook geen probleem bij de APK zou moeten opleveren. Weet iemand hier meer vanaf of heeft iemand hier mogelijk al ervaring mee?
welke volvo specialist als ik vragen mag?
Vorig vervoer
-2006 Volvo S40 1.6D Black, Edition II uitvoering
-MY13 Volvo C30 D2 Passion Red R-Edition + Luxury Line + R-Design Bodykit + Trekhaak + Loadcover + Sunblinds
-MY12 Volvo V70 Summum Oyster Grey Metallic
-MY16 Volvo V40 Business Sport ONYX Metallic Black + 18 Inch Midir Diamond Cut / Glossy black

Huidig
MY15 Volvo V60 R-Design Crystal White Pearl + R-Design Plus Line + 19 Inch Artio Diamond Cut
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

nickster schreef: welke volvo specialist als ik vragen mag?
Je hebt PM.
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Waarom niet gewoon hier posten? Heeft de rest er ook iets aan.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Omdat veel leden er tegen zijn...
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Is toch ieder z'n eigen keuze om het wel of niet te doen. Men is zich ervan bewust dat ze een milieudelict plegen, is gewoon info.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Zolang je door de emissietestkomt bij bijvoorbeeld de APK zie ik geen milieudelict.
Het niet dat je een roetfilter of katalysator weghaalt.
Of de EGR afdoppen in praktijk nu schoner of vervuilender is, zijn de meningen over verdeeld.
Een slecht werkende EGR is in ieder geval niet beter en daarmee rondrijden is ook geen milieudelict...
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

BendW schreef: Omdat veel leden er tegen zijn...
Zo zat ik ook te denken.

Maar aan de andere kant is het gewoon op te zoeken uiteraard waar de Rica dealers te vinden zijn.
Zie hier voor een lijst.
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”