Dimlichten vervangen

marsman
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Maikel1991 schreef: Nou... Ik heb vandaag de Whitevision gekocht en laten monteren (deden ze gratuit) maar de 'witheid' van het licht valt me eigenlijk best tegen t.o.v. mijn oude lampen. Binnen bij de garage zag het er alsnog erg geel uit ipv wit wat Philips toch promoot.

Misschien ligt het aan het contrast met de led DRV maar het zag er nog steeds duidelijk 'geel' uit...

Kan het zijn dat dat lampen even moeten 'opwarmen' oid voordat het écht wit is, of slaat die promotie van Philips met de filmpjes en vergelijkingsplaatjes gewoon nergens op?

Ik zal vanavond eens een foto maken van de nieuwe lichten. De oude heb ik al, dus dan kunnen we het naast elkaar leggen!
Zoals al gezegd, stel je er niet teveel van voor. Ik had ook de hoop dat mijn gele hallogeen een beetje richting Xenon zouden gaan qua look, maar dat is gewoon niet haalbaar. Ik heb ze zelf vervangen en eerst 1 lamp vervangen om het verschil te zien. Dat was best behoorlijk, maar nu ze er beide in zitten is het nog steeds geel. Minder dan standaard, maar nog gewoon geel. Helaas.

Als je echt naar Xenon-look wilt, dan moet je even googlen naar van die aftermarketsets. Kosten voor iets goed zijn best hoog, voor mij reden om gewoon lekker met de Extreme Visions te blijven rijden en me er verder niet meer druk over te maken.

In mijn volgende auto betel ik echte Xenon :-)
Gebruikersavatar
Maikel1991
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
Locatie: Lelystad

marsman schreef:
Maikel1991 schreef: Nou... Ik heb vandaag de Whitevision gekocht en laten monteren (deden ze gratuit) maar de 'witheid' van het licht valt me eigenlijk best tegen t.o.v. mijn oude lampen. Binnen bij de garage zag het er alsnog erg geel uit ipv wit wat Philips toch promoot.

Misschien ligt het aan het contrast met de led DRV maar het zag er nog steeds duidelijk 'geel' uit...

Kan het zijn dat dat lampen even moeten 'opwarmen' oid voordat het écht wit is, of slaat die promotie van Philips met de filmpjes en vergelijkingsplaatjes gewoon nergens op?

Ik zal vanavond eens een foto maken van de nieuwe lichten. De oude heb ik al, dus dan kunnen we het naast elkaar leggen!
Zoals al gezegd, stel je er niet teveel van voor. Ik had ook de hoop dat mijn gele hallogeen een beetje richting Xenon zouden gaan qua look, maar dat is gewoon niet haalbaar. Ik heb ze zelf vervangen en eerst 1 lamp vervangen om het verschil te zien. Dat was best behoorlijk, maar nu ze er beide in zitten is het nog steeds geel. Minder dan standaard, maar nog gewoon geel. Helaas.

Als je echt naar Xenon-look wilt, dan moet je even googlen naar van die aftermarketsets. Kosten voor iets goed zijn best hoog, voor mij reden om gewoon lekker met de Extreme Visions te blijven rijden en me er verder niet meer druk over te maken.

In mijn volgende auto betel ik echte Xenon :-)
Denk dat dat inderdaad de beste remedie is... Ik dacht dat het bij de Alfa witter was, maar ik denk dat die led DRV het contrast een beetje verpest, haha... Eigenlijk moeten we gewoon goedgekeurde LED koplampen hebben zoals https://www.halfords.nl/ring-autolampen ... l?___SID=U
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
Gebruikersavatar
Maikel1991
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
Locatie: Lelystad

Oké, als je in het donker kijkt zie je toch weldegelijk een redelijk verschil!

Afbeelding
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Tja, dat had ik je al voorspeld; stel je er niet teveel van voor. Op de foto is ook nauwelijks verschil te zien, maar realtime wellicht wel.
Die led lampen bij Halfords zijn niet toegestaan op de openbare weg (geen CE keur).
Je kan je natuurlijk afvragen hoe groot de kans is te worden aangehouden vanwege die led lampen... zullen ze eerst een reden moeten hebben en er rijdt tenslotte zat fel wit (xenon) licht rond.
Wat ik met wel afvraag is hoe het met de warmte afgifte van die led-lampen zit; zou ten koste kunnen gaan van je reflector cq hele unit..... (iemand ervaring met deze 'illegale' kaarsjes?)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

teebee schreef: Tja, dat had ik je al voorspeld; stel je er niet teveel van voor. Op de foto is ook nauwelijks verschil te zien, maar realtime wellicht wel.
Die led lampen bij Halfords zijn niet toegestaan op de openbare weg (geen CE keur).
Je kan je natuurlijk afvragen hoe groot de kans is te worden aangehouden vanwege die led lampen... zullen ze eerst een reden moeten hebben en er rijdt tenslotte zat fel wit (xenon) licht rond.
Wat ik met wel afvraag is hoe het met de warmte afgifte van die led-lampen zit; zou ten koste kunnen gaan van je reflector cq hele unit..... (iemand ervaring met deze 'illegale' kaarsjes?)
Bij mijn weten gebruiken LED bulbjes aanzienlijk minder stroom als halogeen bulbjes. Resultaat ervan is minder warmte ontwikkeling als bijproduct. Als je tenminste kijkt naar andere toepassingen zoals je huis, tuin en keuken lampjes bolletjes of LED spots ipv halogeenspots.

Ik zou dan ook verwachten dat LED minder warmte ontwikkeling geeft in je reflector vergeleken met Halogeen lampen.

Grootste probleem met LED is vooralsnog de uitstraling, die is in veel gevallen niet zoals je zou willen bij koplampen van een auto maar heeft vaak 1 uitstraal richting.

Ik zou juist meer problemen met reflectoren verwachten met die extreme white lampen omdat deze een hogere temperatuur nodig schijnen te hebben om de kleur te halen.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Maikel1991
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
Locatie: Lelystad

Ik moet zeggen dat je tijdens het rijden wel écht verschil merkt qua zicht, en ik denk dat dat misschien wel het belangrijkste moet zijn.

Voor wat betreft de LED: Ik heb al wat onderzoek gedaan en je hebt dus wel goedgekeurde LED-dimlichten die je kunt monteren. Deze kosten zo rond de €100-€120 en hebben een hele extra set, soort van flappen, die de koeling van de lichten reguleren. De hitte is dus weldegelijk een issue denk ik.

Wie geïnteresseerd is kan hier eens kijken: https://pilotxenonshop.com/montage-led-kit
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Warm wordt de fitting evengoed, ook bij led, vraag is dan nog: worden ze 'te' warm voor een standaard unit.
Ander punt kan natuurlijk zijn dat het inbouwen van een led lamp in een unit zonder projectie lens een 'verstrooid' (nauwelijks gebundeld) licht zal geven.
Eventuele verblinding (lees irritatie) van medeweggebruikers tot gevolg. Bijkomend nadeel zal zijn dat vanwege het nauwelijks gebundeld zijn de lichtopbrengst minder ver zal reiken.
Of zijn er wellicht ook led h7 lampen met een eigen lens die de bundeling verzorgd?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Maikel1991 schreef: Ik moet zeggen dat je tijdens het rijden wel écht verschil merkt qua zicht, en ik denk dat dat misschien wel het belangrijkste moet zijn.

Voor wat betreft de LED: Ik heb al wat onderzoek gedaan en je hebt dus wel goedgekeurde LED-dimlichten die je kunt monteren. Deze kosten zo rond de €100-€120 en hebben een hele extra set, soort van flappen, die de koeling van de lichten reguleren. De hitte is dus weldegelijk een issue denk ik.

Wie geïnteresseerd is kan hier eens kijken: https://pilotxenonshop.com/montage-led-kit
Dat lijkt me waarschijnlijk koeling voor de fitting, daar zal een trafootje in zitten gok ik. De coating van de reflector zal naar mijn idee niet te warm worden.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

de K-waarde welke veelal als leidraad wordt gebruikt bij aankoop van nieuwe lampen zegt ook niet alles.
Het is niet zo dat des te hoger deze waarde is des te groter de lichtopbrengst zal zijn.
Gebleken is dat de waarde van 6000k de meest heldere en verst reikende lichtopbrengst biedt.
6000k is in halogeen niet verkrijgbaar, dan moet je dus naar xenon of led.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

K waarde (of lichtkleur gemeten in Kelvin) is niks anders als de kleur van het licht, zie onderstaand voorbeeld.

Afbeelding

Volgens mij is het de bundeling die zorgt voor de reikwijdte.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Maikel1991
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
Locatie: Lelystad

Ik mijn S60 heb ik zo'n soort koker van 10cm doorsnee om de lamp heen waardoor het licht toch redelijk 1 kant op gestuurd wordt... Of is dit te simpel gedacht?
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nou, op zich niet maar het is precies wat je zegt: een simpele manier om licht een beetje te sturen. Het komt meer neer op het enigszins afschermen van een gebied waar het licht niet naartoe moet.
De lenzen (zoals in xenon units aanwezig) zijn half bolle glazen lenzen en die bundelen het licht daadwerkelijk.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

sebastiaan84 schreef: K waarde (of lichtkleur gemeten in Kelvin) is niks anders als de kleur van het licht, zie onderstaand voorbeeld.

Afbeelding

Volgens mij is het de bundeling die zorgt voor de reikwijdte.
Dat klopt niet helemaal.
Kijk maar eens op deze vergelijkings foto, daar zie je dat bij 6000k het einde van de weg nog wel wordt belicht. Bij de hogere waarden is dat niet meer het geval (bij eenzelfde auto en dus bundeling).
https://www.xenonlamp.nl/media/wysiwyg/ ... -small.jpg
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Bugfix
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 13.10.2005 - 17:42
Locatie: Amsterdam

VOLVO V60 T3 RICA Stage 1 PASSION RED

Hiervoor:
Ford Focus II 2.0TDCI 5-Deurs
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Geeft op zich de bevestiging dat de lampen over het algemeen bar snel sneuvelen.
Ik zou graag een dergelijke test zien maar dan uitgebreider, waarin zichtbaar (grafisch/foto's) wordt gemaakt bv wát die lichtintensiteit nou eigenlijk is.
Meten is weten maar hoe het er van achter het stuur uitziet vind ik minstens zo relevant. Het lichtbeeld vooruit, maar ook zijdelings, kleur, lumen zijn items welke ik interessant vind.
Opvallend te zien dat vrijwel alle lampen zo'n beetje eenzelfde eindcijfer scoren; 1 pot nat dus eigenlijk.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

.... dat LED blijft me intrigeren....
Iemand wellicht hier ervaring mee:
https://hidxenonverlichting.nl/h7-led-o ... t-dimlicht
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

teebee schreef: .... dat LED blijft me intrigeren....
Iemand wellicht hier ervaring mee:
https://hidxenonverlichting.nl/h7-led-o ... t-dimlicht
Ziet er mooi uit heeft het een E keur of te wel APK waardig?
Kost wel wat maar als het werkt heb ik het er wel voor over.


https://www.xenonlamp.nl/canbus-led-dimlicht-h7-6000k ook mooie prijs
Heb een mail gestuurd of ze geschikt zijn.
Laatst gewijzigd door vankol op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

vankol schreef:
teebee schreef: .... dat LED blijft me intrigeren....
Iemand wellicht hier ervaring mee:
https://hidxenonverlichting.nl/h7-led-o ... t-dimlicht
.....
Heb een mail gestuurd of ze geschikt zijn.
Staat wel specifiek bij dat het APK goedkeuring heeft, dus neem aan dat t 'officieel mag'.
(maar welk risico loop je bij niet CE gekeurd.... vlak voor je APK ze even wisselen voor normale does the trick voor de keuring....)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

teebee schreef:
vankol schreef:
teebee schreef: .... dat LED blijft me intrigeren....
Iemand wellicht hier ervaring mee:
https://hidxenonverlichting.nl/h7-led-o ... t-dimlicht
.....
Heb een mail gestuurd of ze geschikt zijn.
Staat wel specifiek bij dat het APK goedkeuring heeft, dus neem aan dat t 'officieel mag'.
(maar welk risico loop je bij niet CE gekeurd.... vlak voor je APK ze even wisselen voor normale does the trick voor de keuring....)
Dat is waar, het zijn wel led's die echt werken en goed licht geven en ook het lichtbeeld is gelijk aan halogeen h7 dus niemand verblinden.
Stond ook een review van een V40 2014 tussen en deze was ook erg tevreden, "sommige dachten dat het fabriek af was"
Laatst gewijzigd door vankol op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
Maikel1991
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
Locatie: Lelystad

vankol schreef:
teebee schreef:
vankol schreef: .....
Heb een mail gestuurd of ze geschikt zijn.
Staat wel specifiek bij dat het APK goedkeuring heeft, dus neem aan dat t 'officieel mag'.
(maar welk risico loop je bij niet CE gekeurd.... vlak voor je APK ze even wisselen voor normale does the trick voor de keuring....)
Dat is waar, het zijn wel led's die echt werken en goed licht geven en ook het lichtbeeld is gelijk aan halogeen h7 dus niemand verblinden.
Ik ben benieuwd of dit allemaal goed past in de unit van onze auto's, want dan ga ik zeker overwegen ook een setje aan te schaffen mochten deze lampen het snel begeven...
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”