Olieverbruik VEA-D4

Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

Bover schreef: 30.03.2021 - 20:23 5/20 is echt wel dun toch.....ik zit bijv op 5w/40. die 40 is dikker bij warme olie dan de 5/30 die er origineel in moet
Mag ik vragen welk merk en type je precies gebruikt? Ik wil ook wel iets dikker, maar weet niet welke olie dan echt geschikt is. Hij zal wel qua specificaties gelijkwaardig moeten zijn aan de olie die Volvo voorschrift neem ik aan.
Ik heb zelf namelijk ook veel last van olieverbruik. Begon met 0,5L op 3000km. Maar zit nu al op 0,5L per 1500km.
Ik vul nu steeds bij met de voorgeschreven Castrol 0W20. Maar dat is inderdaad net water.
Heeft een dikkere olie ook effect op het olieverbruik, of is het alleen beter voor de smering?
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Gebruikersavatar
Der_Schmutzkiller
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.01.2020 - 11:07

Dexter schreef: 13.04.2021 - 15:19
Bover schreef: 30.03.2021 - 20:23 5/20 is echt wel dun toch.....ik zit bijv op 5w/40. die 40 is dikker bij warme olie dan de 5/30 die er origineel in moet
Mag ik vragen welk merk en type je precies gebruikt? Ik wil ook wel iets dikker, maar weet niet welke olie dan echt geschikt is. Hij zal wel qua specificaties gelijkwaardig moeten zijn aan de olie die Volvo voorschrift neem ik aan.
Ik heb zelf namelijk ook veel last van olieverbruik. Begon met 0,5L op 3000km. Maar zit nu al op 0,5L per 1500km.
Ik vul nu steeds bij met de voorgeschreven Castrol 0W20. Maar dat is inderdaad net water.
Heeft een dikkere olie ook effect op het olieverbruik, of is het alleen beter voor de smering?
Ik ben met dezelfde klachten bij Volservice in Elst geweest met mijn V60 D4 - 2014. (0,5 ltr olie op 2.000 km) De slappere olieschraapveren in combinatie met het EGR systeem zijn hier debet aan. Ik heb een engine flush laten uitvoeren, dan spoelen ze het blok van van binnen schoon met verschillende vloeistoffen. Daarnaast het ik de EGR klep software matig dicht laten zetten + chippen (obbe tuning, zit in hetzelfde pand) zodat de vervuiling niet opnieuw plaatsvind. Daarnaast het advies gekregen om de olie om de 15.000 km te verversen met een 5W30 met een lage SAPS. Nu ben ik dus aan het graven naar de juiste olie. Tot nu toe heb ik de volgende op de short list staan. Iemand nog tips?

Castrol Edge Professional 0W20 /  Volvo VCC RBS0-2AE ACEA C5 mid saps --> advies van Volvo

Castrol Edge Professional, C4 5W-30 ACEA C4 low saps
ELF Evolution, Full-Tech FE 5W-30 ACEA C4 low saps
Liqui Moly Top Tec 4400 5W-30 ACEA C4 low saps
Mobil 1 ESP 5W-30 ACEA C2/C3 low saps
Mobil 3000 Formula V SUPER 5W-30 ACEA C3 low saps
PETRONAS SYNTIUM 5000 RN 5W-30 ACEA C4 low saps
Shell Ultra ECT C3 5W30  ACEA C3 low saps
Total Quartz INEO ECS 5W-30 ACEA C2 low saps
Total Quartz INEO MC3 5W-30 ACEA C3 low saps
Valvoline SynPowerTM MST C4 SAE 5W-30 ACEA C4 low saps
SHELL HELIX DIESEL ULTRA AR-L 5W-30 ACEA C4 low saps
SHELL HELIX ULTRA AM-L 5W-30 ACEA C3 low saps

Verder elke 5e tankbeurt Shell V-Power diesel tanken en het liefst geen merkloze brandstof.... Nu tank ik toevallig altijd bij de shell omdat die op de route naar mijn werk ligt.

De verwachting is dat het olie verbruik hierdoor rond de 1 ltr per 10.000 km gaat uitkomen, ik zal het in de gaten houden. Helaas rij ik alleen een stuk minder door de Covid ellende, dus het duurt wat langer voor dat ik wat weet.
*Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY2014 - 235PK / 470Nw*
Gebruikersavatar
Der_Schmutzkiller
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.01.2020 - 11:07

Speedyace schreef: 12.01.2021 - 17:48
Der_Schmutzkiller schreef: 12.01.2021 - 13:06
Jelmer de Jong schreef: 16.09.2020 - 19:02 Conclusie: dit is het kortste eind, trek er maar aan. :)
Gatver, ik kreeg vandaag hetzelfde te horen van de volvo dealer. Mijn V60 D4 uit 2014 met 220.000 op de klokken moet ook een reparatie ondergaan m.b.t. de olieschraapveren.

Wie kan mij een indicatie geven wat mijn V60 ongeveer nog waard is zonder reparatie. (ik zelf dacht 6.000 euro)
K.J. Heeft dit laten doen en volgens mij was die de helft kwijt wat jij als begroting hebt beraamd
Op advies naar Volservice en obbetuning in Elst geweest, blok laten flushen en de EGR laten wegschrijven. De olie werd niet alleen verbruikt maar er was een lek bij de kleppendeksel. Lag een mooi plasje olie op beschermkappen onder het blok. Dus het verbruik was minder erg dan verwacht, vreemd dat de dealer dat dan niet heeft opgemerkt. (Nieuwenhuijse Apeldoorn) We wachten het resultaat even af, ik rij niet zoveel op dit moment, home office. Niet geschoten is sowieso mis, de olieschraapveren vervangen kan altijd nog.
*Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY2014 - 235PK / 470Nw*
Gebruikersavatar
Der_Schmutzkiller
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.01.2020 - 11:07

Cursus olie gekregen van een collega, m.b.t. SaPS, API, ACEA en niet geheel onbelangrijk HTHS – High Temperature High Sheer. Komt erop neer dat de door volvo voorgeschreven 0W-20 ACEA5 spec niet voorkomt in 5W-30 olie, deze volvo spec is o.a. vanwege lagere brandstof verbruik voorgeschreven. Een eenvoudig schema m.b.t. de specs kan je vinden op de hieronder vermelde link.

https://www.denhartogbv.com/technische- ... e/acea-c5/ en voor de API uitleg https://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php

Voorlopig hou ik het even bij deze olie: "Mobil 1 ESP 5W-30 // ACEA C2/C3 // API SN /CF" kan zijn dat ik nog overstap naar een ACEA C4 olie voor maximale bescherming. Nooit geweten dat er zoveel verschillende soorten/specs beschikbaar waren per viscositeit.
*Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY2014 - 235PK / 470Nw*
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Der_Schmutzkiller schreef: 29.04.2021 - 08:26 Deze heb ik er nu ook al zo'n twee jaar inzitten en bevalt prima.

Voorlopig hou ik het even bij deze olie: "Mobil 1 ESP 5W-30 // ACEA C2/C3 // API SN /CF"
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Der_Schmutzkiller schreef: 29.04.2021 - 08:26 Cursus olie gekregen van een collega, m.b.t. SaPS, API, ACEA en niet geheel onbelangrijk HTHS – High Temperature High Sheer. Komt erop neer dat de door volvo voorgeschreven 0W-20 ACEA5 spec niet voorkomt in 5W-30 olie, deze volvo spec is o.a. vanwege lagere brandstof verbruik voorgeschreven. Een eenvoudig schema m.b.t. de specs kan je vinden op de hieronder vermelde link.

https://www.denhartogbv.com/technische- ... e/acea-c5/ en voor de API uitleg https://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php

Voorlopig hou ik het even bij deze olie: "Mobil 1 ESP 5W-30 // ACEA C2/C3 // API SN /CF" kan zijn dat ik nog overstap naar een ACEA C4 olie voor maximale bescherming. Nooit geweten dat er zoveel verschillende soorten/specs beschikbaar waren per viscositeit.
Mag ik vragen wat je huidige verbruik is geworden? De lekkage oplossen zal ook goed geholpen hebben natuurlijk...
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
A.P
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.11.2021 - 06:03

Speedyace schreef: 29.04.2021 - 10:41
Der_Schmutzkiller schreef: 29.04.2021 - 08:26 Deze heb ik er nu ook al zo'n twee jaar inzitten en bevalt prima.

Voorlopig hou ik het even bij deze olie: "Mobil 1 ESP 5W-30 // ACEA C2/C3 // API SN /CF"

nog even een vraag, Ik wil gaan voor castrol 5w30 (2.0, d2 uit 2015 -vea blok-). Ik had juist begrepen om dan 5w 30 A5 erin te laten doen (geen c3). Alleen zie ik staan dat dit is voorgeschreven bij castrol voor een ford (castrolmagnatec stop-start A5 5w30).
nu zit er nog de voorgeschreven olie in castrol 0w20, maar verbruik is te hoog en heeft nu rond 203000 op de teller staan.
Gebruikersavatar
Torben
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07.07.2019 - 22:19

Het toepassen van 5W30 zal tijdelijke helpen. Het olieverbruik zal desondanks blijven toenemen omdat de schraapveren steeds slechter gaan functioneren. Uiteindelijk zul je een motorrevisie moeten laten doen of de wagen verkopen. Mijn V70 D4 met het beruchte VEA blok gebruikte uiteindelijk een liter 5W30 op een volle tank (km stand 236K). In oktober heb ik een revisie later uitvoeren bij TSC de Betuwe in Geldermalsen. Kost wel een paar centen! Motor gaat helemaal uit elkaar. Prijs staat op de site. Ik heb het laten doen omdat het de Volvo zeker waard is en je het anders moet afschrijven bij verkoop. Ik heb nog geen olie hoeven bijvullen nadien. Het blijft een zure appel maar ik vind het de auto zeker waard. Uiteindelijk is het vliegwiel op advies van TSC ook nog vervangen maar dat was omdat de motor nu toch uit elkaar lag. Hij rijdt echt weer super nu. Dus begin maar met sparen zou ik zeggen 😉
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zo dan, die zuigers zien er knap verkoold uit.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Wat ik mij wel afvraag. De VEA motoren staan ook wel bekend met de gescheurde cilinderwanden met als gevolg koelvloeistof gebruik. Wordt hier nog naar gekeken.
Gebruikersavatar
Torben
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07.07.2019 - 22:19

Johan s60 schreef: 09.12.2021 - 23:52 Zo dan, die zuigers zien er knap verkoold uit.
Klopt. De schraapveren functioneren op enig moment zo slecht dat de olie bijna rechtstreeks de verbrandingskamer in gaat. Uiteindelijk zal dit leiden tot onherstelbare motorschade. Feitelijk heb je dus weinig keus. Repareren of verkopen.
Gebruikersavatar
Torben
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07.07.2019 - 22:19

Speedyace schreef: 10.12.2021 - 12:53 Wat ik mij wel afvraag. De VEA motoren staan ook wel bekend met de gescheurde cilinderwanden met als gevolg koelvloeistof gebruik. Wordt hier nog naar gekeken.
Het eerste wat TSC doet is het blok controleren. Daarnaast worden turbo’s, koppeling, vliegwiel, roetfilter en EGR gecontroleerd.
Als daar iets mee is word je op de hoogte gesteld. In ons geval was dat alleen het vliegwiel (helaas).
De motor wordt eigenlijk opnieuw opgebouwd. TSC geeft ook een jaar garantie op de reparatie.
Het blijft natuurlijk een persoonlijke afweging maar ik blij dat ik de revisie heb laten uitvoeren.
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Torben schreef: 10.12.2021 - 17:16 Klopt. De schraapveren functioneren op enig moment zo slecht dat de olie bijna rechtstreeks de verbrandingskamer in gaat. Uiteindelijk zal dit leiden tot onherstelbare motorschade. Feitelijk heb je dus weinig keus. Repareren of verkopen.
Dit komt grotendeels door die EGR bende. (oorzaak) Heb je die ook al uit laten zetten?

De originele olieschraapveren kunnen niet tegen de hoeveelheid roet wat de EGR weer de motor in zuigt. Nieuwe versie van zuigers/veren lost het probleem op als je perse met EGR wilt rijden.
Mijn D4 heeft ondertussen ook al 3 ton op de klok staan. En 0 olieverbruik. Die auto heeft echter veel snelweg gereden (hogere snelheden) en dan staat je EGR dicht.
Speedyace schreef: 10.12.2021 - 12:53 Wat ik mij wel afvraag. De VEA motoren staan ook wel bekend met de gescheurde cilinderwanden met als gevolg koelvloeistof gebruik. Wordt hier nog naar gekeken.
Wat vaker gebeurd is een lekke EGR koeler, die zuigt het koelvloeistof dan de motor in. Scheuren gebeurd eigenlijk bijna niet bij die VEA's. Er zit geen koelingsspleet tussen de verschillende cilinders, dat is waar bijvoorbeeld de 5 cilinders voorheen altijd scheurde.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat.
Gebruikersavatar
Torben
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07.07.2019 - 22:19

kevinwalter schreef: 11.12.2021 - 19:07
Torben schreef: 10.12.2021 - 17:16 Klopt. De schraapveren functioneren op enig moment zo slecht dat de olie bijna rechtstreeks de verbrandingskamer in gaat. Uiteindelijk zal dit leiden tot onherstelbare motorschade. Feitelijk heb je dus weinig keus. Repareren of verkopen.
Dit komt grotendeels door die EGR bende. (oorzaak) Heb je die ook al uit laten zetten?

De originele olieschraapveren kunnen niet tegen de hoeveelheid roet wat de EGR weer de motor in zuigt. Nieuwe versie van zuigers/veren lost het probleem op als je perse met EGR wilt rijden.
Mijn D4 heeft ondertussen ook al 3 ton op de klok staan. En 0 olieverbruik. Die auto heeft echter veel snelweg gereden (hogere snelheden) en dan staat je EGR dicht.

De EGR is afgelopen zomer dicht gezet. eerst is alles gereinigd. Ik hoopte dat daarmee het olieverbruik nog zou afnemen…. Helaas niet.
Speedyace schreef: 10.12.2021 - 12:53 Wat ik mij wel afvraag. De VEA motoren staan ook wel bekend met de gescheurde cilinderwanden met als gevolg koelvloeistof gebruik. Wordt hier nog naar gekeken.
Wat vaker gebeurd is een lekke EGR koeler, die zuigt het koelvloeistof dan de motor in. Scheuren gebeurd eigenlijk bijna niet bij die VEA's. Er zit geen koelingsspleet tussen de verschillende cilinders, dat is waar bijvoorbeeld de 5 cilinders voorheen altijd scheurde.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

kevinwalter schreef: 11.12.2021 - 19:07 Wat vaker gebeurd is een lekke EGR koeler, die zuigt het koelvloeistof dan de motor in. Scheuren gebeurd eigenlijk bijna niet bij die VEA's. Er zit geen koelingsspleet tussen de verschillende cilinders, dat is waar bijvoorbeeld de 5 cilinders voorheen altijd scheurde.
Lees dit maar eens: viewtopic.php?t=81880
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

hallo Allemaal,

ik ben als sinds jaren een volvo rijder en ben altijd van de D5 motoren geweest (S60, XC90) en mijn laatste heb ik m'n eigen vergaloppeerd en ben voor de V50 2.0 Lter gegaan wat funest is gebleken. Magneetkleppen van de powershift hebben t begeven in de koude periode waardoor de bak flipt en in noodloop blijft gaan.

Ben al ruime tijd al aan het zoeken naar een alternatief een V60 of toch een XC60 en neig vanwege alle kinderziektes die bepaalde blokken hebben toch weer voor de D5 te gaan. Echter was het onderzoeken van de D4 en D3 wel de moeite waard. Ben wel bij mijn zoektocht enorm geschrokken van de reacties in dit draadje over de D4! Zo erg dat ik eigenlijk het niet eens meer aandurf want zo een bak van een 2e hands wagentje kan wel leuk en aardig lopen maar olie verbruik kan zo van de ene dag op de andere gigantisch toenomen.

Een wagen die dealeronderhouden is en waarvan tussen de beurten door geen olie extra heeft hoeven bijvullen is dus ook geen garantie dat het verbruik nihil zal blijven. De EGR en de Schraapveren (zoals hier meerdere keren is gedeeld) zijn debet aan dit fenomeen...wat eigenlijk gewoon een kwestie van tijd is.

Geldt dit nou ook voor de D4 blokken met 5 cilinders (D5204T) of is dit alleen voor de 4 cilinder blokken (D4204T14 & D4204T6)?
En hoe zit dit met de D3 blokken ? zit hier ook hetzelfde probleem in met de schraapveren en is daar ook onderscheid in de 4 of 5 cilinder versies?

Daar waar ik altijd zo zorgeloos dacht over de D3/ D4 en D5 is mijn gevoel over de eerste 2 motoren wel minder dan voorheen.
Iemand die hier wat meer info over kan delen?
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27074
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het potentiële olieverbruik is alleen bij de VEA motoren, dus de 2 liter 4 cilinder.
De 5 cilinder kent dit probleem niet en bij de VEA D3 lijkt het probleem zich ook niet voor te doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb er op dit moment ook weer 0W20 Total in zitten van een Volvo dealer, iedereen die in het onderhoud zit zegt mij dat ik over moet stappen op een dikkere 0w30 of 5/30, behalve Volvo NL en hun dealer bedrijven.
Die 0 in de aanduiding staat voor de dikte als het blok koud is in een koud klimaat, mijn Volvo komt eigenlijk nooit in temperaturen onder de -10 maar ik kan mij voorstellen dat iemand met een V90 boven Stockholm in de winter altijd onder de -10 zit.
Onder de +10 staat altijd de standkachel aan, rij na het starten altijd rustig wel en laat het blok rustig warm worden, EGR is "geholpen bij 120.000.
De reden dat ik nu toch wellicht een dikkere olie ga gebruiken is omdat ik nu merk dat hij na zijn laatste beurt toch iets olie gaat gebruiken.
Ben benieuwd naar mensen die wel de keus voor een dikkere olie hebben gemaakt en wat de bevindingen zijn.
Die 0w20 is wel net water hoor en ik heb er eens een 0w30 ingehad van Kroon waarbij hij zelfs met een dikke caravan er achter nauwelijks heeft verbruikt op 18.000km.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27074
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Onderstaande tabel is dan wel een leuke.
Dit is het optimale bereik qua buitentemperatuur per W (SAE) nummering.
Als je die bekijkt snap je waarom men 0 of 5 W30 adviseert en geen OW20.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik heb redelijk wat ervaring met de D4 4-cylinders. Bij stevig gebruik met de caravan erachter had de 1e V70 D4 uit 06/2015 er wellicht 1x last van. Hij was toen 3 weken jong en de reis ging naar Zweden. Daarna verbruikt hij op de reizen naar Bayern met 200+ af en toe iets. De andere 3, 2x V90 2017/2018 en 1x V70 01/2015, hadden geen last van olieverbruik. Alle auto’s moesten bij mij wel aan het werk zullen we maar zeggen. Ik reed bestwel wat afstanden.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”