Olieverbruik VEA-D4

Martijn-A
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59

Dusssss...

Nergens even fatsoenlijk een intructie doen, maar wel gelijk een poging doen om krachten te bundelen voor zijn probleem.

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
Gebruikersavatar
VolvoRover
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 28.02.2015 - 17:05
Locatie: Witgoor-Dessel

Hey!
Zijn er onder jullie ook gevallen geweten bij de benzine Vea's?
Bedankt!
1988 Rover 827Vitesse,1993 Rover 620i,1994 Rover 827Coupé,1995 Rover 827Saloon,1998 Rover 620Si,2002 Rover 45,2003 Rover 25,2003 Rover 75Tourer,2004 MG ZT,2004 Rover 75 V8,1995 BMW 730 V8
2014 Volvo S60 T3
2015 Volvo V70 T4
2016 Volvo V70 T4 GT
2017 Volvo S60 T6
Past: Rover P6 2000TC,Rover Sterling 2.0,Rover 416Si,LR Freelander 2 TD4,Volvo C70 2.4,Volvo V70 D3
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Ik zit het forum en de verhalen op de site nog eens terug te lezen e zie dat iedereen met de klachten van hoog olie verbruik een VEA d4 GT8 heeft. Kan de automaat er mee te maken hebben? Teveel belasting in te lage toeren?
Laatst gewijzigd door V50nuV60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk dat er niet zoveel handgeschakelde verkocht zijn als automaat. Geen idee van de verhouding overigens.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

edraket schreef: Ik denk dat er niet zoveel handgeschakelde verkocht zijn als automaat. Geen idee van de verhouding overigens.
Weet jij wat meestal de oorzaak/ontstaan is van het verbruik is of zouden dit incidenten zijn? Zou er een oplossing zijn met flushen van zo'n motor? Mijn d4 heeft er geen last van, maar wil het wel graag voorkomen. ;)
Laatst gewijzigd door V50nuV60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Vwb het flushen: dat heeft een relatie van me gedaan. Zijn S6D4 (handgeschakeld) verbruikte meer dan een liter per 1000 km. Na het flushen zit hij op zo’n 3000-4000 km op een liter en het verbruik is nog aan het verbeteren.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V50nuV60 schreef:
edraket schreef: Ik denk dat er niet zoveel handgeschakelde verkocht zijn als automaat. Geen idee van de verhouding overigens.
Weet jij wat meestal de oorzaak/ontstaan is van het verbruik is of zouden dit incidenten zijn? Zou er een oplossing zijn met flushen van zo'n motor? Mijn d4 heeft er geen last van, maar wil het wel graag voorkomen. ;)
Dat is slechts gissen. Ik weet dat vanwege brandstof besparing er bij de VEA motoren zuigerveren met een 50% lagere aanlegdruk zijn gebruikt, er een ander hoonpatroon is toegepast en dat er daarnaast een coating op de bovenste zuigerveer zit. en daarnaast natuurlijk de extreem dunne olie. Ik kan me zo voorstellen dat deze alle vier aanleiding kunnen geven voor verhoogd olieverbruik:
- lagere druk zuigerveren: door geringe verontreinigingen kan lekkage van de zuigerveer ontstaan, en daardoor olieverbruik
- hoonpatroon: normaal gesproken wordt er in de hoongroeven olie vastgehouden. Als dit patroon fijner wordt gemaakt (lagere weerstand) wordt er minder olie vastgehouden en dus mogelijk meer slijtage
- coating zuigerveer: kan zijn dat deze coating niet duurzaam genoeg is en naarmate de km's verdwijnt
- dunne olie: deze helpt natuurlijk niet om het verbruik icm de bovenstaande zaken te verbeteren

Nogmaals blijft koffiedik kijken. Ik zou graag een compressietest doen op een gezonde en olie verbruikende motor.

Zou daarnaast natuurlijk andere zaken kunnen zijn, carter ventilatie verstopt. Maar dan was Volvo allang met een oplossing gekomen denk ik.
Is wel een heel vervelend probleem, en ik zou ook graag weten hoeveel mensen er boven de 2 ton gegaan zijn zonder noemenswaardig olieverbruik. Hopelijk is het geen VW TFSI verhaal aan het worden!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

edraket schreef:
V50nuV60 schreef:
edraket schreef: Ik denk dat er niet zoveel handgeschakelde verkocht zijn als automaat. Geen idee van de verhouding overigens.
Weet jij wat meestal de oorzaak/ontstaan is van het verbruik is of zouden dit incidenten zijn? Zou er een oplossing zijn met flushen van zo'n motor? Mijn d4 heeft er geen last van, maar wil het wel graag voorkomen. ;)
Dat is slechts gissen. Ik weet dat vanwege brandstof besparing er bij de VEA motoren zuigerveren met een 50% lagere aanlegdruk zijn gebruikt, er een ander hoonpatroon is toegepast en dat er daarnaast een coating op de bovenste zuigerveer zit. en daarnaast natuurlijk de extreem dunne olie. Ik kan me zo voorstellen dat deze alle vier aanleiding kunnen geven voor verhoogd olieverbruik:
- lagere druk zuigerveren: door geringe verontreinigingen kan lekkage van de zuigerveer ontstaan, en daardoor olieverbruik
- hoonpatroon: normaal gesproken wordt er in de hoongroeven olie vastgehouden. Als dit patroon fijner wordt gemaakt (lagere weerstand) wordt er minder olie vastgehouden en dus mogelijk meer slijtage
- coating zuigerveer: kan zijn dat deze coating niet duurzaam genoeg is en naarmate de km's verdwijnt
- dunne olie: deze helpt natuurlijk niet om het verbruik icm de bovenstaande zaken te verbeteren

Nogmaals blijft koffiedik kijken. Ik zou graag een compressietest doen op een gezonde en olie verbruikende motor.

Zou daarnaast natuurlijk andere zaken kunnen zijn, carter ventilatie verstopt. Maar dan was Volvo allang met een oplossing gekomen denk ik.
Is wel een heel vervelend probleem, en ik zou ook graag weten hoeveel mensen er boven de 2 ton gegaan zijn zonder noemenswaardig olieverbruik. Hopelijk is het geen VW TFSI verhaal aan het worden!
Goede verklaringen! De mijne heb ik te kort om met zekerheid te zeggen of en hoeveel olie hij verbruikt. Als die dat gaat doen laat ik het weten. Ik ben inderdaad ook benieuwd of het om incidenten gaat of een serieuzer probleem is. Flushen lijkt zoals Alex aangeeft wel iets te helpen.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Compressietest mag bij mij, maar ik weet nog niet onder welke categorie mijn d4 valt met olie verbruik. En met 15k per jaar (gebruik alleen voor langere ritten) duurt het wel even voordat ik er achter kom. Staat nu op bijna 180k.
Laatst gewijzigd door V50nuV60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
meije513
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 15.12.2018 - 16:49

Goedemiddag. Hier ook overmatig olieverbruik. Ik heb mijn V60 2.0D4 geartronic uit 2014 in mei gekocht met 188000km. Gelijk vanaf begin af aan vraagt de auto ongeveer elke 1000 km om een halve liter. Waar ik hem gekocht heb vindt dit niet zo spannend en gewoon bijvullen en lekker genieten.
Nog wat dikkere olie gekregen na een flush maar lijkt hetzelfde gebleven. Ik vind dit niet normaal, maar mijn garage vindt tot een liter op 800-1000 km niet iets om in actie te komen, "die auto mankeert gewoon niets, accepteer het olie vullen en je rijdt zonder problemen zo een ton verder".
Maar wat doet dit met mijn roetfilter en egr? Dit topic begon met de vraag wie nog meer last heeft van extreem olieverbruik, nou ik vind dat ik daar wel last van heb.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Het roetfilter gaat dit niet zo lekker vinden.
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Elke 1000km een halve liter bijvullen vind ik niet normaal na 188k. Dat de verkopende partij dat wel vind heeft m.i. alles te maken met rekken en daarna / daardoor weglopen voor de verantwoordelijkheid om een auto af te leveren die voldoet aan hetgeen je mag verwachten. Daar hoort niet bij dat je elke 2e tankbeurt met de oliekan over je motor staat gebogen. En daarbij kun je er inderdaad wel op rekenen dat er andere zaken achterweg gaan komen, zoals vervuiling en filter ellende. Ik denk dus dat je voor het te laat is hierover in gesprek moet gaan.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Da’s net zoiets als schoenzolen die je na elke 12 wandelingen moet laten vervangen. Of laptop die na drie sessies World of Warcraft noeste arbeid een nieuwe accu nodig heeft.
Nee hoor! gewoon actie ondernemen en ze gaan het maar regelen bij Volvo.

Kwam dit nog tegen, ook een stukje over een Volvo met olie verbruik.
http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-7/rechtspraak/23-waarschuwingsplicht-koper-rechtszaak.htm
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Mooi verhaaltje met een lekkere praktische rechter.
Gebruikersavatar
T.Mulder
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 17.10.2007 - 13:06

Even een kleine toevoeging vanuit mijn kant.

Ook ik heb last (hopelijk gehad) van een hoger dan normaal olieverbruik met mijn V60 D4 (VAE).
Zo rond de 150.000 km begon de auto ongeveer elke 2.500-3.000 km te vragen om een 0.5 liter olie.

In eerste instantie had ik het niet direct door, aangezien we in de zomervakantie een lange rit naar Frankrijk & Italie hadden gemaakt.
Op dit soort ritten heb ik wel eens vaker wat meer olie bij moeten vullen.
Maar na terugkomst in NL bleef het hoge vebruik doorgaan.

Dus toch maar even aan de bel getrokken en de dealer (Bangarage Amsterdam ZO) om advies gevraagd.
Zij hebben een inspectie gedaan en gevonden dat de turbo retour slang een lekkage had.

Ik ben ergens blij dat het niet een motorisch verbruik is net zoals de Audi's & Volkswagens, zoiets wat @edraket beschreef.

Ik hoop dat het probleem hiermee verholpen is, we zullen zien....
Wellicht dat andere mensen wat aan deze informatie hebben.
C30 T5 R-Design
V60 D4 R-Design
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Olieverbruik door een lekke turboslang ? hmm dat snap ik niet lekt er wat lucht maar toch geen olie...?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Turbo wordt gekoeld en gesmeerd door motorolie.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Jelmer de Jong schreef: Turbo wordt gekoeld en gesmeerd door motorolie.
gelukkig wel maarre bij een turboslang komt die smeerolie niet bedoelt TS wellicht olielekkage bij de turbo ?, dan verwacht je lekkage onder de auto of verbrande olie op de turbo.
Bert P
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.11.2018 - 12:43
Locatie: Westervoort

Hier het zelfde probleem. Olieverbruik na 160 k met behoorlijke stappen toegenomen. Volvodealer te Zevenaar kon niets vinden bij inspectie van het blok. Dealer stelde voor om een camera-inspectie uit te voeren van het inwendige blok in ruil voor € 588,00 Dit voorstel heb ik vriendelijk van de hand gewezen.
Ben vervolgens te rade gegaan bij Volvoservice.eu te Elst. Na het verwijderen van de inmiddels door olie verzadigde bodemplaat, werd een lekke turboslang vastgesteld. Veel voorkomend gebrek, aldus de monteur.
De vertrouwenstemperatuur in "mijn" Volvodealer is fors gedaald.
Laatst gewijzigd door Bert P op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Bert P schreef: Hier het zelfde probleem. Olieverbruik na 160 k met behoorlijke stappen toegenomen. Volvodealer te Zevenaar kon niets vinden bij inspectie van het blok. Dealer stelde voor om een camera-inspectie uit te voeren van het inwendige blok in ruil voor € 588,00 Dit voorstel heb ik vriendelijk van de hand gewezen.
Ben vervolgens te rade gegaan bij Volvoservice.eu te Elst. Na het verwijderen van de inmiddels door olie verzadigde bodemplaat, werd een lekke turboslang vastgesteld. Veel voorkomend gebrek, aldus de monteur.
De vertrouwenstemperatuur in "mijn" Volvodealer is fors gedaald.
Ze hebben dus niet verder gekeken dan hun neus lang is.... Zo jammer dit weer.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”