Olieverbruik VEA-D4

Guidootje
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.07.2018 - 10:16

Goedemiddag, bij mij ook een hoog olieverbruik. Ik rij een XC60 D4 VEA uit 2014. In juni 2018 aangeschaft bij Volvodealer Ton van Kuyk (TvK) in Beverwijk met 12 maanden Volvo Select garantie. Km stand destijds 128000 en inmiddels staat de teller op 138000.
Het olieverbruik is nu ongeveer gemiddeld 1 liter op 2500km.

Dit aangekaart bij TvK in oktober vorig jaar. De monteurs hebben alles onder druk gezet en niets gevonden. Wel de auto opnieuw gereset en men gaf aan dat de auto zichzelf weer ging 'inleren' waardoor het olieverbruik wel eens omlaag zou kunnen gaan. Overigens heeft mijn auto al de EGR modificatie gehad.

Helaas heeft het opnieuw inleren niet geholpen.

Wederom terug naar de dealer. Zij gingen contact opnemen met Volvo Nederland om hier een rapport van te maken.
Op 30 januari gaat de auto weer terug naar TvK, op advies van Volvo Nederland gaan ze bekijken of er speling zit in de zuigers/zuigerveren en de turboslangen controleren (plus nog wat, maar dat moet ik nog even navragen).
Als er nieuws is, meld ik het hier.
Car info: Volvo XC60 2014 D4 VEA automaat **Polestar**
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Mogelijke oorzaken van inwendig olieverlies zijn een verstopte carterventilatie waardoor de druk in het carter toeneemt met daarbij het olieverbruik.
Ook versleten/uitgedroogde klepgeleiders (seals) kunnen de oorzaak van een te hoog olieverbruik zijn loopt de olie langs de klepgeleiders maar dit gebeurt meestal als de auto bijna niet gebruikt wordt.

Ik denk dat dit het probleem is...
Om zo weinig mogelijk inwendige wrijving te hebben in het motorblok zijn er "te"dunne olie schraapveren gemonteerd.
Door de vervuiling gaan deze zuigerveren dicht zitten en blijven ze plakken in de zuiger. Hierdoor word de olie niet van de cilinderwand geschraapt waardoor de olie word verbrandt en zo en niveau zakt.

Laat je geen dingen aanpraten zoals het spoelen van het blok of een goedje door de tank want dit werkt niet.
Hierdoor probeert men het garantie termijn uit te zingen.

De enige juiste oplossing is het vervangen van alle vier de zuigers en zuigerveren met gemodificeerde type zuigers.
Deze zijn voorzien van een hogere olie schraapveer welke geen gaatjes heeft maar een wafelstructuur, hierdoor word de olie goed afgevoerd en is olieverbruik gegarandeerd verleden tijd.

Dit is dan wel is waar een filmpje van VW, maar dit is het probleem waar Volvo ook last van heeft met de D4 blokken.
Gebruikersavatar
tjiels
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.07.2010 - 21:09

Ik ben helaas ook de dupe van een foutieve D4 motor. 2 maanden geleden heb ik een V60 D4 Y2014 181pk gekocht met 160K km waarvan nu blijkt dat de auto overmatig olie verbruikt (1L op 1000km).
De verkoper wil hier zijn handen vanaf houden en wijst dat dit normaal is en binnen de marge valt.

Ik heb door mijn vaste monteur een diagnose laten maken met camera inspectie waaruit blijkt dat de cilinderwand versleten is. Zie foto's:




Schijnbaar hoort de wand niet "gepolijst" te zijn en horen de hoongroeven van onder tot boven door te lopen.
Speedyace, denk je dat dit ook mede door te dunne schraapveren komt? Het lijkt me ook dat de voorgeschreven super dunne 0W20 ook niet helpt.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik neem dat het gaat om de eerste foto. Wat valt daarop dan voor afwijkends te zien? Lijkt mij er normaal uit te zien.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
tjiels
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.07.2010 - 21:09

Ik heb er zelf helaas te weinig verstand van om te zien of dit normaal is.
Hij heeft de turbo en de carter ventilatie ook nagekeken maar daar was niks aan te zien.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

En wat ga je nu doen? De auto gekocht bij een bovag bedrijf?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
tjiels
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.07.2010 - 21:09

Lastig verhaal. Auto is gekocht met 6 maanden Autotrust garantie. Helaas valt olieverbruik niet onder de garantie.
Zit op dit moment tussen wal en schip. Als het moet dan wellicht een zaak van maken betreft non conformiteit.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

zit eens op de voorwaarden van autotrust te kijken, en bij de standaard garantieverzekering zijn wel de mechanische delen van de motor verzekerd, maar olieverbruik is uitgesloten. Dat is toch tegenstrijdig lijkt me? Door een mechanisch defect ontstaat het olieverbruik. Lijkt me voer voor een jurist.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

waarschijnlijk aan de hand van de enorme hoeveelheid claims vanuit VW hoek:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5431321
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
tjiels
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.07.2010 - 21:09

Dat dacht ik inderdaad ook al. Die willen zich natuurlijk indekken voor al die VAG problemen. Anders kan het hun de kop kosten.

Als je de voorwaarden goed bestudeerd kom je er achter dat eigenlijk niks gedekt is.
Als het probleem al is ontstaan voor/bij de aankoop kun je niks (verkoper aansprakelijk) en als het probleem is ontstaan door slecht onderhoud kun je ook niks.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

@ edraket, Die gasten dekken hun zelf nu natuurlijk in en dat is begrijpelijk.

@ Tjiels, Als ik de eerste foto bekijk is er idd weinig te zien. Ik ga er vanuit dat de monteur via een gloeispiraal gat naar binnen is gegaan en wij nu kijken naar het onderste gedeelte van de cilinderwand.
En de hoongroeven die wij zien, zitten volgens mij aan de onderkant van de wand en daar komen de zuigerveren niet. Dus lijkt mij dit ook normaal dat hier de hoongroeven nog zitten en zullen ze in de rest van de wand niet meer aanwezig zijn. Wat normaal is overigens.
Ja en een een revisie blok zit al snel op 2000/2500 en dan moet deze er nog in.

Zat er nu nog garantie op de auto? dan zou ik stappen ondernemen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hoongroeven blijven er juist zitten zolang een motor gezond is. Als die weg zijn krijg je juist olieverbruik en slijtage van de cilinderwand doordat er geen olie meer wordt vastgehouden in de hoongroeven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

edraket schreef: Hoongroeven blijven er juist zitten zolang een motor gezond is. Als die weg zijn krijg je juist olieverbruik en slijtage van de cilinderwand doordat er geen olie meer wordt vastgehouden in de hoongroeven.
Klopt je hebt gelijk
Gebruikersavatar
tjiels
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.07.2010 - 21:09

Dit is inderdaad precies wat mijn monteur ook vertelde. De gedeeltes waar geen hoongroeven meer zijn is gepolijst en wijst dus op slijtage.
edraket schreef: Hoongroeven blijven er juist zitten zolang een motor gezond is. Als die weg zijn krijg je juist olieverbruik en slijtage van de cilinderwand doordat er geen olie meer wordt vastgehouden in de hoongroeven.
Guidootje
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.07.2018 - 10:16

Guidootje schreef: Goedemiddag, bij mij ook een hoog olieverbruik. Ik rij een XC60 D4 VEA uit 2014. In juni 2018 aangeschaft bij Volvo dealer Ton van Kuyk (TvK) in Beverwijk met 12 maanden Volvo Select garantie. Km stand destijds 128000 en inmiddels staat de teller op 138000.
Het olieverbruik is nu ongeveer gemiddeld 1 liter op 2500km.

Dit aangekaart bij TvK in oktober vorig jaar. De monteurs hebben alles onder druk gezet en niets gevonden. Wel de auto opnieuw gereset en men gaf aan dat de auto zichzelf weer ging 'inleren' waardoor het olieverbruik wel eens omlaag zou kunnen gaan. Overigens heeft mijn auto al de EGR modificatie gehad.

Helaas heeft het opnieuw inleren niet geholpen.

Wederom terug naar de dealer. Zij gingen contact opnemen met Volvo Nederland om hier een rapport van te maken.
Op 30 januari gaat de auto weer terug naar TvK, op advies van Volvo Nederland gaan ze bekijken of er speling zit in de zuigers/zuigerveren en de turboslangen controleren (plus nog wat, maar dat moet ik nog even navragen).
Als er nieuws is, meld ik het hier.
***Update 14-2-2019***
Auto is 3 weken geleden geïnspecteerd door Ton van Kuyk en men heeft geconstateerd dat de turbo de oorzaak was. Deze wordt vandaag vervangen door een nieuwe. Wat ze precies geconstateerd hadden weet ik niet, omdat ik de juiste persoon nog niet heb gesproken.
To be continued...

@Speedyace, nog bedankt voor je reactie!
Laatst gewijzigd door Guidootje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vergeten te bedanken
Car info: Volvo XC60 2014 D4 VEA automaat **Polestar**
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

@Guidootje, nu hopen dat het probleem over is.
En geen dank hoor, wij zijn hier om elkaar te helpen niet waar.
Laatst gewijzigd door Speedyace op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Guidootje
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.07.2018 - 10:16

Guidootje schreef:
Guidootje schreef: Goedemiddag, bij mij ook een hoog olieverbruik. Ik rij een XC60 D4 VEA uit 2014. In juni 2018 aangeschaft bij Volvo dealer Ton van Kuyk (TvK) in Beverwijk met 12 maanden Volvo Select garantie. Km stand destijds 128000 en inmiddels staat de teller op 138000.
Het olieverbruik is nu ongeveer gemiddeld 1 liter op 2500km.

Dit aangekaart bij TvK in oktober vorig jaar. De monteurs hebben alles onder druk gezet en niets gevonden. Wel de auto opnieuw gereset en men gaf aan dat de auto zichzelf weer ging 'inleren' waardoor het olieverbruik wel eens omlaag zou kunnen gaan. Overigens heeft mijn auto al de EGR modificatie gehad.

Helaas heeft het opnieuw inleren niet geholpen.

Wederom terug naar de dealer. Zij gingen contact opnemen met Volvo Nederland om hier een rapport van te maken.
Op 30 januari gaat de auto weer terug naar TvK, op advies van Volvo Nederland gaan ze bekijken of er speling zit in de zuigers/zuigerveren en de turboslangen controleren (plus nog wat, maar dat moet ik nog even navragen).
Als er nieuws is, meld ik het hier.
***Update 14-2-2019***
Auto is 3 weken geleden geïnspecteerd door Ton van Kuyk en men heeft geconstateerd dat de turbo de oorzaak was. Deze wordt vandaag vervangen door een nieuwe. Wat ze precies geconstateerd hadden weet ik niet, omdat ik de juiste persoon nog niet heb gesproken.
To be continued...

@Speedyace, nog bedankt voor je reactie!
***Update 15-2-2019***
Net contact gehad met TvK omdat ik nog vanmorgen nog niets had vernomen. Wat blijkt, na het demonteren van de turbo's wilden ze voor de zekerheid kijken in de cilinder's. Daar constateerde ze dat er olie zat op plekken waar het niet hoort. De cilinderwand(en) zijn versleten. Conclusie: vervangen van het complete motorblok door een nieuwe. Ben ik even blij dat dat ik nog garantie heb (Volvo Selekt). Vanmiddag hoor ik meer over de vervolgstappen.
Car info: Volvo XC60 2014 D4 VEA automaat **Polestar**
plock
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.05.2018 - 15:21

Ik vul inmiddels iedere 400 km bij. Sinds gisteren blijft het motormanagementlampje ook branden. EGR etc. is allemaal al een keer vervangen. Nu wil de garage met een camera kijken of de motor van binnen beschadigd is.

Ik blijf het bijzonder vinden dat er zo ontzettend veel klachten over buitensporig oliegebruik te vinden zijn op internet en er nog niet duidelijk is hoe dat komt. Mijn vertrouwen in Volvo heeft wel een klein deukje opgelopen
Laatst gewijzigd door plock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 2.0
Volvo V70 2.5 Summum
Volvo XC60 2.4 AWD
Volvo XC60 D4 Ocean Race
Volvo V90 T 4 Inscription
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

plock schreef: Ik vul inmiddels iedere 400 km bij. Sinds gisteren blijft het motormanagementlampje ook branden. EGR etc. is allemaal al een keer vervangen. Nu wil de garage met een camera kijken of de motor van binnen beschadigd is.

Ik blijf het bijzonder vinden dat er zo ontzettend veel klachten over buitensporig oliegebruik te vinden zijn op internet en er nog niet duidelijk is hoe dat komt. Mijn vertrouwen in Volvo heeft wel een klein deukje opgelopen
Rij jij toevallig een automaat met caravan? Veel belasting in lage toeren. Of is het olie verbruik misschien toegenomen na reparatie EGR (misschien vuil in de olie terecht gekomen en daarmee schade aan de zuigers). Als ik namelijk over dit probleem lees zie ik vooral probleem auto's met caravan en automaat en auto's waarbij olie verbruik is gekomen na reparatie EGR.
Laatst gewijzigd door V50nuV60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
plock
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.05.2018 - 15:21

Wij riiden geen caravan overigens...

Inmiddels te horen gekregen dat EGR koeler voor 2e keer vervangen gaat worden (binnen 1 jaar) en dat we ernstig rekening moeten houden met het feit dat motor wel eens afgeschreven kan gaan worden.

Rijd je dus in een auto van 60k van nog geen 5 jaar oud ......
Volvo V40 2.0
Volvo V70 2.5 Summum
Volvo XC60 2.4 AWD
Volvo XC60 D4 Ocean Race
Volvo V90 T 4 Inscription
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”