Olieverbruik VEA-D4

Plaats reactie
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Eric65 schreef: 27.03.2021 - 11:04 Nabrander, met de kennis van nu zou ik bij een V60 nu eerder een D2 of D3 kiezen, deze motoren moeten iets wat harder werken en hebben daarmee minder problemen. De D4 lijkt eigenlijk te luxe voor een V60 als deze niet stevig hoeft te werken.
Het is gewoon een excuus om af en toe het potentieel van de motor eens lekker aan te spreken. Het in de sportstand van de bak zetten is al voldoende om hem wat meer toeren te laten draaien.

Blij dat het probleem nu is opgelost! Ik had het bij mijn vorige D4 "opgelost" door een iets minder dunne olie te gebruiken. Castrol 5w20 ging prima.
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Ik heb een handgeschakelde auto, dus mijn eigen rijstijl zal dat bepalen ;). Iets mindere dunnere olie werkte ook niet, daarvoor was het probleem al te ver heen. Maar voor nu weer gewoon lekker rijden.
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Ja dit klopt inderdaad - een moderne motor die niet hard hoeft te werken in een Volvo heeft helaas een kort leven..
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

5/20 is echt wel dun toch.....ik zit bijv op 5w/40. die 40 is dikker bij warme olie dan de 5/30 die er origineel in moet
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Bover schreef: 30.03.2021 - 20:23 5/20 is echt wel dun toch.....ik zit bijv op 5w/40. die 40 is dikker bij warme olie dan de 5/30 die er origineel in moet
Origineel gaat er 0w20 in zodat het ding lekker zuinig loopt.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Jelmer de Jong schreef: 30.03.2021 - 20:24
Bover schreef: 30.03.2021 - 20:23 5/20 is echt wel dun toch.....ik zit bijv op 5w/40. die 40 is dikker bij warme olie dan de 5/30 die er origineel in moet
Origineel gaat er 0w20 in zodat het ding lekker zuinig loopt.
Naaimachineolie inderdaad. Bij de eerste beurt had ik er 5w20 van Kendall ingedaan, overigens op advies van iemand bij Kendall zelf die ook een D4 reed en mijn garagehouder dit advies gaf. Met een slag om de arm voor wat betreft wishful thinking klonk de motor daarna minder schraal, vooral bij koud weer.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ja ja ik dacht echt dat is bijna water. Rij zo bezien met stroop in de machine 5/40 ha ha.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Het getal voor de W heeft te maken met de koud start. En aangezien wij in Nederland geen min 20 of koudere temperaturen krijgen. Is een olie soort van 0W ook overbodig en voldoet een 5W prima. En idd het getal achter de W staat voor de viscositeit bij warme olie. Hoe hoger het getal hoe dikker de olie is/blijft bij een warme motor.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Speedyace schreef: 01.04.2021 - 16:47 Het getal voor de W heeft te maken met de koud start. En aangezien wij in Nederland geen min 20 of koudere temperaturen krijgen. Is een olie soort van 0W ook overbodig en voldoet een 5W prima. En idd het getal achter de W staat voor de viscositeit bij warme olie. Hoe hoger het getal hoe dikker de olie is/blijft bij een warme motor.
Zeker en ik heb graag dikkere olie erin in de machine. Liever iets meer smeer capaciteit dan zuiniger rijden. Van begin af gedaan ook met de nieuwe volvo's ooit.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

D4 overbemeten, jongens kom nou toch en rij es door. Een D4 is vlotjes maar daar is alles mee gezegd. Gewoon gas op dat hok :D
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Godtoh schreef: 01.04.2021 - 22:15 D4 overbemeten, jongens kom nou toch en rij es door. Een D4 is vlotjes maar daar is alles mee gezegd. Gewoon gas op dat hok :D
Dat gaat nogal met een max van 100km/h in NL
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Speedyace schreef: 02.04.2021 - 17:19
Godtoh schreef: 01.04.2021 - 22:15 D4 overbemeten, jongens kom nou toch en rij es door. Een D4 is vlotjes maar daar is alles mee gezegd. Gewoon gas op dat hok :D
Dat gaat nogal met een max van 100km/h in NL
Als je al 100 km/u kan rijden ;) Ik heb het geluk eens in de zoveel tijd naar Oost Duitsland te moeten, kan de auto even mooi doorblazen :-D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

over paar jaar is 130km/u in heel Duitland de max. Is doorblazen voorbij! :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Schijnbaar ben ik anders, rij regelmatig veel harder dan dat (100). En daarbij, je kan op een klaverblad of oprit en afrit soms ook nog wel ff lekker doortrekken. Gaat er puur om dat je hem zo af en toe lekker kietelt.

Maar ja ieder voor zich, eigenlijk zou de auto er prima tegen moeten kunnen, ook gewoon 100 per uur.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Godtoh schreef: 03.04.2021 - 21:46 Schijnbaar ben ik anders, rij regelmatig veel harder dan dat (100). En daarbij, je kan op een klaverblad of oprit en afrit soms ook nog wel ff lekker doortrekken. Gaat er puur om dat je hem zo af en toe lekker kietelt.

Maar ja ieder voor zich, eigenlijk zou de auto er prima tegen moeten kunnen, ook gewoon 100 per uur.
Ik zie Arnhem bij je staan. Juist in Arnhem al paar jaar terug had men last van motorrijders die "scheurden" op de klaverbladen en daar maar rondjes beleven rijden met name in de week-enden
Als tegenmaatregel hebben ze beperking snelheid bord neergezet van 50km/u alleen maar om die motoren te temmen.
Hopelijk rij jij er dan niet tussen als ze flitsen met je Volvo om "ff lekker door te trekken" , want dan krijg je een berichtje uit Leeuwarden... ;)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Godtoh schreef: 03.04.2021 - 21:46 Schijnbaar ben ik anders, rij regelmatig veel harder dan dat (100). En daarbij, je kan op een klaverblad of oprit en afrit soms ook nog wel ff lekker doortrekken. Gaat er puur om dat je hem zo af en toe lekker kietelt.

Maar ja ieder voor zich, eigenlijk zou de auto er prima tegen moeten kunnen, ook gewoon 100 per uur.
Ik ben niet Romers dan de Paus, ik rijd ook vaak harder als het kan. Maar heel vaak lukt het gewoon ook niet en rijd ik zelfs langzamer. Doortrekken doe ik nu zeker, niet schakelen bij 2000 rpm maar een tijdje doortrekken en dan pas schakelen. Maar neemt niet weg dat een tijdje doorblazen geen kwaad kan. En ja, die 100 km/u zou gewoon moeten kunnen, maar feit is wel dat die milieumaatregel voor veel auto's een negatief effect heeft en daarmee die milieumaatregel heel tegenstrijdig wordt.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Franse auto s heb ik me laten vertellen hadden hun versnellingsbakken en de hoogste versnelling optimaal afgesteld op de 90km/u de tot voor kort max snelheid op de departementale wegen..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Sinds mijn nieuwe onderblok is gemonteerd zo'n 13.000km geleden heb ik geen druppel oliverbruik meer gehad. De olieschraapveren lijken dus inderdaad de boosdoeners te zijn geweest. Helaas zijn nog niet alle problemen opgelost: de auto blijft erg vaak regeneren. Volgens Vida zou dit tussen 1000 en 1200km moete gebeuren (theoretisch). Ik haal met premium diesel maximaal 250km en met gewone diesel slechts zo'n 120km. Dat betekent voor mij elke dag een regeneratie. Omdat ik de auto niet uit wil zetten als de regenaratie nog niet is afgerond betekent dit altijd rijden met 1 oog op CarScanner Pro gericht en regelmatig een stukje verder rijden terwijl ik eigenlijk al op mijn bestemming ben. De dealer vermoedt dat door het eerdere hoge olieverbuik het roetfilter nu bijna dicht zit. Helaas kan ik met mijn Vida-versie en CarScanner niet zien wat de as-waarde van het filter is. Men gaat heeft eerder een soortgelijk geval gehad (zelfde oorzaak en gevolg) en er bij die klant heeft het reinigen van het filter goed geholpen. Er wordt dan via 1 van de sonde-openingen een goedje in het filter gespoten dat de as laat verbranden. Zoiets dus:



Mijn oliepeil stijgt vermoedelijk tengevolge van het veelvuldig regenereren zelfs iets en is nu zo hoog dat "Olieservice vereist" in het display verschijnt. Vermoedelijk dus diesel die in de olie terecht komt. Ik was al van plan om een tussentijdse verversing te gaan doen, maar toch...

Het blijft jammer dat ik anderhalf jaar na aanschaf nog steeds de ellende ondervind van een probleem dat bij aankoop al aanwezig was. 14 Dagen na aflevering kreeg ik al een motorstoringslampje in beeld: de EGR-koeler zat volledig dicht. Deze is onder garantie vervangen maar lijkt wel het eerste symptoom van al aanwezige olieverbranding en dus overmatige roetvorming. Na het gescheurde blok nu dus weer een gevolg, een dicht roetfilter. Zucht. Dit was in ieder geval mijn laatste dieselauto en waarschijnlijk ook de laatste Volvo.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik zou er eens mee bij Obbe langsgaan. Die kan je vast goed adviseren om van het probleem af te komen en dan nog lang plezier te hebben van jouw Volvo.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik zou niet te lang doorrijden, de diesel die nu te veel bij de olie zit maakt de boel schraal met als gevolg slechte smering.
Ik gebruik zelf ieder 10k een goedje dat ik in de tankt gooi voor het roetfilter. (LM Diesel DPF/ Roetfilter reiniger ) en werkt volgens mij wel goed.
Volgens CarScanner zie je dat de laatste regeneratie ongeveer 1100km terug is geweest.
Nu moet ik ook wel zeggen dat ik wel stevig doorrij en wel kilometers maak op een dag..
Voor in het dorp neem ik vaak de elektrische bolide van zoonlief mee een Golf-e.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”