Olieverbruik VEA-D4

Plaats reactie
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Philken schreef: 10.11.2020 - 15:44 ik heb een VEA D3 150pk uit 2017 en sinds ik de 60.000km voorbij ben, kreeg ik regelmatig de melding oliepeil laag, bijvullen, iedere keer naar de Volvodealer om bij te vullen(is een lease met onderhoudscontract) en dit jaar moest ik om de 3 weken een ongepland bezoekje brengen aan de dealer(om de 4000km dus, wat nog goed meevalt als ik de posten hiervoor lees).
Deze zomer bij 140.000km bij een volgende ongeplande stop bij de dealer in een sarcastische bui gevraagd of ik met een 2-tactmotor of een dieselmotor reed... ik kreeg een vervangwagen mee zodat ze de auto verder konden onderzoeken en 's avonds mocht ik de auto afhalen en werd een afspraak gemaakt om de olieschraapveren en pistons te vervangen......
Zou jij ons willen vertellen welk motornummer jouw auto heeft?
BRVTS
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.11.2020 - 09:17

Mijn 2012 S60 D3 met 230000km geen olieverbruik. 0,5l op 2500km kan niet normaal zijn lijkt me.
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

BRVTS schreef: 12.12.2020 - 12:53 Mijn 2012 S60 D3 met 230000km geen olieverbruik. 0,5l op 2500km kan niet normaal zijn lijkt me.
Dat is dan ook geen VEA, maar een oerdegelijke Volvo
5 cilinder, afgeleid van de 2.4 blokken. Die verbruiken geen olie en gaan vele honderdduizenden kilometers mee mits goed onderhoud.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Ik heb twee van die 5 cilinders in een S60 gehad, beide tot ruim 200k en geen druppel olie bijgevuld. Ook volgens de Wegenwacht prima motoren, alleen de verstuivers leverden soms wat problemen op, vooral als je steeds merkloze diesel tankt. Na het introduceren van de milieu gekte bij diesels (EGR systemen en dat soort flauwekul) is het bij Volvo ook fout gegaan. Na de met veel bombarie geïntroduceerde VEA D4 (de diesel "reinvented" noemden ze het bij Volvo!) ging het met de van Renault afkomstige VEA D4 dieselmotor echt fout. Enfin dan maar rijden met een blik olie in de kofferbak. Deden we vroeger ook al bij de stokauto Mercedes. Lang leve de milieu winst!
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

dbotop schreef: 16.12.2020 - 12:57 Na de met veel bombarie geïntroduceerde VEA D4 (de diesel "reinvented" noemden ze het bij Volvo!) ging het met de van Renault afkomstige VEA D4 dieselmotor echt fout.
VEA staat voor Volvo Engine Architecture. Waar haal jij vandaan dat dit motoren van Renault zijn? Volvo heeft kort voor de VEA-motoren kwamen wel een PSA-diesel gebruikt (de 1.6 D2).
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Renault motoren dat is volgens mij met na de nl sv40 afgelopen geweest
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Vraag het eens aan de Wegenwacht of revisie bedrijven. Die zijn goed in het herkennen van motoren, want ze krijgen dagelijks alle ellende onder de ogen. De kruisverbanden tussen automerken zijn veel uitgebreider dan ze ons willen doen geloven. Zelfs bij Mercedes en Toyota ben je niet zeker wat er zoal onder de motorkap gepropt wordt. Een mooie uitspraak van een Wegenwacht: "als je een betrouwbare diesel zoekt, moet je de oude D5 van Volvo nemen of een Skoda, dat is nog de oude en degelijk VW techniek". Doe er uw voordeel mee!
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Weet iemand ook welke olietemperatuur het Volvo Vida systeem voorschrijft om een peilmeting door te voeren? Ik merk bij mijn eigen ELM OBD 2 meting, dat er nogal wat verschil zit in metingen bij verschillende temperatuur. Tussen koude motor en warme motor (olietemperatuur 55 graden, na ruim 30 minuten stilstand) zit soms 6 tot 8 mm verschil.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

In Vida wordt bij het bepalen van het oliepeil automatisch rekening gehouden met de olie- en buitentemperatuur en vindt er dus een correctie plaats waardoor je de juiste waarde te zien krijgt. Mijn OBD-dongle (Vgate icar i.c.m. Carscanner) laat alleen het peil zie van het moment waarop de motor werd uitgezet. Het peil verandert gedurende een nieuwe rit niet. Leuke indicatie maar feitelijk niet heel zinvol.
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

KJ, daar ben ik het mee eens. Het is - met de wijsheid van nu - een weinig zinvolle aankoop geweest. Gelukkig maar een tientjeskwestie. De gemeten waarden slingeren nogal op en neer en wijken ook nogal stevig af van Vida. Ik richt mij nu - op advies van de dealer - alleen nog op de "halve liter bijvullen" melding en tot nog gaat dat prima. Het olieverbruik lijkt zich wat te stabiliseren op ca. een halve liter per tweeduizend km.
hardwareman
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 30.08.2020 - 00:19

Inmiddels ook ruime ervaring opgedaan met de 2 liter diesel met hoog olie verbruik (D2). Vrijwel alleen maar snelweg kilometers op de teller.

We hebben onderstaande geprobeerd en nagekeken, maar tot op heden zit er weinig vooruitgang in. Een laatste actie vanuit onze kant is dat we een carbon cleaning laten uitvoeren met een olie flush, gevolgd door olie wissel en nieuw olie filter. Dit gebeurd a.s zaterdag.

We hebben het volgende geprobeerd;
0w20 olie 1 liter olie op 1800 km
0w30 olie 1 liter olie op 1600 km
5w30 olie 1 liter olie op 1600 km
Carter ventilatie nagekeken
Olie flush
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Dit duidt op de de bekende olieschraapveren. Alleen het vervangen van de zuigers door een model met gemodificeerde veren biedt een oplossing, de rest is weggegooid geld.
meerro4
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30.03.2020 - 17:04

Vraagje, welke obd2 meter heeft u om het oliepeil uit te lezen?
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Vgate iCar Pro (AliExpress)
jeroen4
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29.08.2019 - 20:47

Hallo,
Heeft iemand al revisie laten uitvoeren met nieuwe zuigers en gemodificeerde veren en wat zijn daar de bevindingen van?
Ik heb een xc60 2015 D4 180000km met een olie verbruikt van 0.5l op 2000km. een revisie zou het olie probleem verhelpen werd mij zojuist verteld door de garagist. kosten €2950 :'(
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

jeroen4 schreef: 05.01.2021 - 15:59 Hallo,
Heeft iemand al revisie laten uitvoeren met nieuwe zuigers en gemodificeerde veren en wat zijn daar de bevindingen van?
Ik heb een xc60 2015 D4 180000km met een olie verbruikt van 0.5l op 2000km. een revisie zou het olie probleem verhelpen werd mij zojuist verteld door de garagist. kosten €2950 :'(
is inderdaad het enige oplossing. Na die upgrade.heb je er geen last meer van. Overigens in volvo 's na 2017 zijn ze al fabtieks af voorzien van dit upgrade
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik heb een nieuw onderblok in mijn auto, ook een D4 die uiteindelijk 0,5l/1000km verbruikte. Sinds de vervanging (compleet onderblok met daarin al de gemodificeerde zuigers en schraapveren) heb ik bijna 8000km gereden met letterlijk 0,0 olieverbruik. Dus ja, het vervangen van zuigers en veren is inderdaad de oplossing voor deze ontwerpfout.
jeroen4
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29.08.2019 - 20:47

Bedankt voor jullie antwoord!
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Voor € 2.950 kun je anders nog aardig wat olie kopen zou je zeggen.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
Der_Schmutzkiller
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.01.2020 - 11:07

Jelmer de Jong schreef: 16.09.2020 - 19:02 Conclusie: dit is het kortste eind, trek er maar aan. :)
Gatver, ik kreeg vandaag hetzelfde te horen van de volvo dealer. Mijn V60 D4 uit 2014 met 220.000 op de klokken moet ook een reparatie ondergaan m.b.t. de olieschraapveren.

Wie kan mij een indicatie geven wat mijn V60 ongeveer nog waard is zonder reparatie. (ik zelf dacht 6.000 euro)
*Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY2014 - 235PK / 470Nw*
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”