K.J. Heeft dit laten doen en volgens mij was die de helft kwijt wat jij als begroting hebt beraamdDer_Schmutzkiller schreef: ↑12.01.2021 - 13:06Gatver, ik kreeg vandaag hetzelfde te horen van de volvo dealer. Mijn V60 D4 uit 2014 met 220.000 op de klokken moet ook een reparatie ondergaan m.b.t. de olieschraapveren.
Wie kan mij een indicatie geven wat mijn V60 ongeveer nog waard is zonder reparatie. (ik zelf dacht 6.000 euro)
Olieverbruik VEA-D4
- Speedyace
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Flinke klus, ook meteen met de nieuwe balansassen om het gieren tegen te gaan?
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19427
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nee, deze problemen komen alleen voor bij de D4
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Speedyace
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21
[/quote]Flinke klus, ook meteen met de nieuwe balansassen om het gieren tegen te gaan?[/quote]
Die dingen heb ik er toen bij mijn Passat eruit laten halen.
Mochten ze problemen geven ga ik kijken of dat bij de Volvo ook mogelijk is.
Die dingen heb ik er toen bij mijn Passat eruit laten halen.
Mochten ze problemen geven ga ik kijken of dat bij de Volvo ook mogelijk is.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37
Als je dit forum en andere (internationale) doorbladert, zie je dat mensen met deze problemen relatief vaak een D4 hebben, maar het probleem beperkt zich helaas niet alleen tot dit type. Ook andere dieselversies en ook bij de VEA-benzineversies komen deze problemen voor. Pas vanaf MY 2017 zou dit probleem opgelost zijn. Aangezien de VEA D2, D3, D4 en diverse benzineversies dezelfde basis hebben (1969cm3 inhoud), zou ik hier alert op zijn. Voor mij was dat de reden om al deze motorenversies links te laten liggen.
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 21.01.2021 - 10:20
Dat is jammer. Ik kijk zelf vooral naar bj 2015-2016, vooral omdat deze modellen nu redelijk betaalbaar zijn. Maar ben het wel met je eens, misschien verstandiger om een iets oudere 5 cilinder te nemen of door te sparen voor een bj 2017 die dan hopelijk vrij is van problemen mbt olieverbruik.Edwin28 schreef: ↑23.01.2021 - 12:12Als je dit forum en andere (internationale) doorbladert, zie je dat mensen met deze problemen relatief vaak een D4 hebben, maar het probleem beperkt zich helaas niet alleen tot dit type. Ook andere dieselversies en ook bij de VEA-benzineversies komen deze problemen voor. Pas vanaf MY 2017 zou dit probleem opgelost zijn. Aangezien de VEA D2, D3, D4 en diverse benzineversies dezelfde basis hebben (1969cm3 inhoud), zou ik hier alert op zijn. Voor mij was dat de reden om al deze motorenversies links te laten liggen.
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2645
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Jazeker, er zijn ook probleemgevallen met andere VEA-motoren dan een vroege D4, maar die vallen in aantallen in het niet bij het probleemgeval. Net zoals je, als er naar zoekt, ook 5-cilinders zult vinden die problemen hebben.
Ik ken best veel mensen die een VEA diesel of benzine hebben of gehad hebben en daarvan hebben alleen de vroege D4’s ( de mijne helaas incluis) problemen met het olieverbruik.
Ik ken best veel mensen die een VEA diesel of benzine hebben of gehad hebben en daarvan hebben alleen de vroege D4’s ( de mijne helaas incluis) problemen met het olieverbruik.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- Speedyace
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21
Ach, ik heb VW (TDI) gereden en daar ben ik op leeggelopen. Nadat de tweede motor in 4 jaar ook de geest gaf heb ik de stap gemaakt naar de Volvo V60 D4 (2015). Eerste 1,5/2 jaar geen olieverbruik.
Nu het 3é jaar zit ik op 1 liter op de 10k. Is te doen. Service interval wel teruggebracht naar 15k. En voor iedere beurt even de boel flushen. En voor de rest een prima wagen.
Nu het 3é jaar zit ik op 1 liter op de 10k. Is te doen. Service interval wel teruggebracht naar 15k. En voor iedere beurt even de boel flushen. En voor de rest een prima wagen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37
Een D5/D6 Twin Engine/Hybrid, voorzien van de 2.4 5-clinder dieselmotor, is ook redeljik betaalbaar en je geniet dan t/m 2024 op 50% korting op de MRB en in 2025 nog 25%. Bovendien rijd je voor ca € 2,30 ca 35km electrisch. (uitgaande van thuisladen), vooral (voor de stadsritjes prettig). Je hebt dan standaard een automaat. Let bij de D5/ D6 dan wel op of de aircopomp al vervangen is.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25
Mijn V60 (my2014) heeft ook een hoog olieverbruik en is nu erkent door Volvo na weging. Aangezien ik de auto vorig jaar tweedehands had gekocht en al vrij snel melding maakte van hoog olieverbruik maar er laks op gereageerd werd door de garage ("moderne motoren hebben nu eenmaal olieverbruik", wat ik overigens bullshit vind), heb ik ze aangeschreven en gezegd dat ik vind dat ze een auto met een groot verborgen gebrek hebben verkocht. Nu na weging gaan ze het toch netjes oplossen door er nieuwe zuigerveren te gaan plaatsen. De weging was nodig om bij Volvo verhaal te kunnen halen door de garage. Volgende week de auto een week kwijt zodat ze het kunnen herstellen. Wordt vervolgd.
- )()()st
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
- Locatie: Zuid Limburg
Hoe is dat eigenlijk te verklaren, als de motor in de basis hetzelfde is?
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1202
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
De 5 cilinder is gewoon de beste. Ik heb mijn XC daar specifiek op gezocht en gekocht. In mijn geval de 2.0.RonnB schreef: ↑24.01.2021 - 15:40Dat is jammer. Ik kijk zelf vooral naar bj 2015-2016, vooral omdat deze modellen nu redelijk betaalbaar zijn. Maar ben het wel met je eens, misschien verstandiger om een iets oudere 5 cilinder te nemen of door te sparen voor een bj 2017 die dan hopelijk vrij is van problemen mbt olieverbruik.Edwin28 schreef: ↑23.01.2021 - 12:12Als je dit forum en andere (internationale) doorbladert, zie je dat mensen met deze problemen relatief vaak een D4 hebben, maar het probleem beperkt zich helaas niet alleen tot dit type. Ook andere dieselversies en ook bij de VEA-benzineversies komen deze problemen voor. Pas vanaf MY 2017 zou dit probleem opgelost zijn. Aangezien de VEA D2, D3, D4 en diverse benzineversies dezelfde basis hebben (1969cm3 inhoud), zou ik hier alert op zijn. Voor mij was dat de reden om al deze motorenversies links te laten liggen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Meh.. Ik ben van een D4 naar een D6 gegaan, maar de D5 motor klinkt alleen beter op toeren. Alles onder de 2500 toeren klinkt nog echt als een klassieke dieselmotor. Vooral bij koud weer ben je echt aan het knikkeren.
De VEA D4 is, vooral in combinatie met de Aisin 8-Bak, echt wel de prettigere aandrijflijn hoor, ondanks het wat lagere vermogen.
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1202
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Grappige is dat ik dat in de XC70 minder ervaar dan in de XC60. Verder gebruik ik bij lage temperaturen steevast de standkachel. Niet alleen aangenaam qua warmte maar ook goed voor de motor. En ik rij met de duurdere diesel in de tank. Er komt geen goedkope troep in. Op de betere diesel loopt hij mooier.360Degreez schreef: ↑13.03.2021 - 13:39Meh.. Ik ben van een D4 naar een D6 gegaan, maar de D5 motor klinkt alleen beter op toeren. Alles onder de 2500 toeren klinkt nog echt als een klassieke dieselmotor. Vooral bij koud weer ben je echt aan het knikkeren.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13718
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Hier nog een met dezelfde tekst en standkachel erbij! . al heb ik nog de ouderwetse euro 4 diesel...maar mogelijk is onderstaande ook van toepassing voor de moderne diesels:Frits V70 schreef: ↑13.03.2021 - 14:38 Grappige is dat ik dat in de XC70 minder ervaar dan in de XC60. Verder gebruik ik bij lage temperaturen steevast de standkachel. Niet alleen aangenaam qua warmte maar ook goed voor de motor. En ik rij met de duurdere diesel in de tank. Er komt geen goedkope troep in. Op de betere diesel loopt hij mooier.
Nu heb ik wel de EGR klep dicht en software aangepast. In de buurt hier geen premium brandstof meer dus wat voorzorgsmaatregelen genomen:
* elke 5000km Barhdal injector reiniger erin
* jaarlijks 2x brandstof filter wisselen dus elke 15.000km ( ik moet er 60 km voor omrijden om premium te tanken dus niet realistisch, )
* elke 30.000km, dus een keer per jaar, blikje om inwendig blok te reinigen in de olie en dan gelijk olie aftappen
* elke 15.000 olie wissel ook de filter vernieuwen
* dikkere olie erin en wel 5w/40 syntheet
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25
Gisteren mijn auto weer terug van de garage. Er zijn nieuwe zuigers, zuigerveren en schraapveren geplaatst. Ik heb de oude onderdelen gezien en die waren stevig verkoold. Met de monteur waar ik mee de werkplaats in was en het werk had gedaan vertelde me dat dit blok in de XC90 eigenlijk nooit problemen heeft en de boel niet verkoold. In de V60 is het een bekend probleem, zeker als mensen altijd in een laag toerental rijden, dan brandt de boel onvoldoende schoon. Het lijkt er dus eigenlijk op dat de D4 wat overbemeten is voor een V60, tenzij deze flink moet werken. Hij raadde mij aan om toch met wat meer toeren te rijden als het kan en ook de olie om de 15.000 km te wisselen. Ik ga nu ook van standaard diesel naar premium over om zo de boel nu schoon te blijven houden. In ieder geval rijdt de auto weer lekker, nog een beetje inrijden nu en dan maar hopen dat er vele mooie kilometers mogen komen.Eric65 schreef: ↑13.03.2021 - 11:01 Mijn V60 (my2014) heeft ook een hoog olieverbruik en is nu erkent door Volvo na weging. Aangezien ik de auto vorig jaar tweedehands had gekocht en al vrij snel melding maakte van hoog olieverbruik maar er laks op gereageerd werd door de garage ("moderne motoren hebben nu eenmaal olieverbruik", wat ik overigens bullshit vind), heb ik ze aangeschreven en gezegd dat ik vind dat ze een auto met een groot verborgen gebrek hebben verkocht. Nu na weging gaan ze het toch netjes oplossen door er nieuwe zuigerveren te gaan plaatsen. De weging was nodig om bij Volvo verhaal te kunnen halen door de garage. Volgende week de auto een week kwijt zodat ze het kunnen herstellen. Wordt vervolgd.
Nabrander, met de kennis van nu zou ik bij een V60 nu eerder een D2 of D3 kiezen, deze motoren moeten iets wat harder werken en hebben daarmee minder problemen. De D4 lijkt eigenlijk te luxe voor een V60 als deze niet stevig hoeft te werken.