Olieverbruik VEA-D4

Plaats reactie
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Weet iemand met wat voor bedrag je rekening moet houden als je de gemodificeerde zuigers/zuigerveren laat plaatsen?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Zuigers zijn zo'n 150 per stuk inclusief bijbehorende losse rommel, maar als je toch alles uit elkaar op de werkbank hebt liggen is de kans 100% dat er nog extra dingen bij komen. Daarnaast mag er nog wat liters olie bij en ontkom je niet aan een distributieriem.
Zal zo'n anderhalve dag(12 uur) werk zijn als het niet al te veel tegen zit.
Afronden op 2000.-?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

denk zelf eerde het dubbele!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Is ergens te achterhalen welke types de nieuwe, verbeterde zuigers en zuigerveren hebben (die vanaf medio 2016 gebruikt zouden worden) waarover in dit topic gesproken wordt, bijvoorbeeld welke motorcodes? Ik kwam op deze site (http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php) weliswaar motorcodes tegen, maar ik neem aan dat er een meer specifieke codering gebruikt wordt. Immers, wanneer er modificaties aan de motor worden doorgevoerd zal dit in de code tot uitdrukking moeten komen (al was het maar om later de juiste onderdelen te kunnen bestellen).
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

In ieder geval de D4204T5 en D4204T14. De eerste is alleen in de probleemperiode verkocht en van de laatste is er halverwege de verkoopperiode wat aan gesleuteld.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Dat begreep ik ook, maar ik zou zo graag willen weten hoe je kunt zien of je de fabriek-af gemodificeerde variant hebt of niet. Ik zou verwachten dat je dit aan de motorcode, chassisnummer of elders aan kunt herleiden. Op moment dat je, net als ik, in overweging hebt om een V70 D3 of D4 aan te schaffen, wil je graag zeker weten dat je een gemodificeerde versie koopt, die blijkbaar vanaf 2e helft 2016 geproduceerd werd. Echter wanneer je er een koopt, die 2e helft 2016 of zelfs in 2017 voor het eerst op kenteken geregistreerd wordt, kan het ook een oude voorraadauto zijn ofwel van voor de modificatie. Ik wil zou graag voor aanschaf willen weten of het een fabriek-af gemodificeerd exemplaar betreft. Dat zou toch adhv chassisnummer, motorcode oid te achterhalen moeten zijn?
Laatst gewijzigd door Edwin28 op 24.07.2020 - 08:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

De V70 is gebouwd tm april 2016. Alles van daarna is gewoon later op kenteken gezet.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De T9 is vanaf 2016 en daarmee theoretisch goed, de T5 is tot 2016 en theoretisch slecht. De T14 is het enige twijfelgevalletje.
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

En de T14 is volgens het lijstje niet in de V70 geleverd, dus dan zou alleen de T9 mogelijk goed zijn en dat is een D3 (met 150pk) van 2016. Ik mis in dat lijstje overigens wel de D3 van voor 2016. In het Australische lijstje staat deze wel met die motorcode met bouwjaar 2015 genoemd. Ik ben erg benieuwd of mensen met dit type D3 (150pk versie) inderdaad geen overmatig olieverbruik ervaren.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Blueone schreef: 23.06.2020 - 20:18 Weet iemand met wat voor bedrag je rekening moet houden als je de gemodificeerde zuigers/zuigerveren laat plaatsen?
Dit is wat ik heb gelezen op Facebook bij iemand die dit heeft laten doen bij zijn D4.
basis prijs: €2892
Dit omvat nieuwe zuigers
Nieuwe zuigerveren
Honen van de cylinders
Distributieriem
Spanrollen
Waterpomp
Klepseals
Koppakkingset
pakkingset
kleppen stuk voor stuk stralen en reinigen, kleppen licht inslijpen drijfstanglagers EGR klep reinigen en de Kop afpersen en vlakken.
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

k heb inmiddels de EXZA HHOBD via Amazon.de aangeschaft. Kwam in een Duits tijdschrift als beste uit de test. Werkt na het laden van het juiste profiel voor de D4 prima en meldt een oliepeil van 19,6 mm. Of dat goed is blijft even de vraag. Jens352 gaf in een eerdere post 35 mm aan als normaal.
19,6 mm zou dan iets meer dan half kunnen zijn.
De display in het dasboard geeft bij de gemeten stand van 19,6 mm permanent "laag" aan. De melding "halve liter bijvullen" is dan bij mij nog niet gekomen. Als die tenminste überhaupt nog zou komen. Het zou mooi zijn als we ergens de absolute waarden van het oliepeil konden vinden.
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

Bij 34/35 mm geeft VIDA een omgerekende waarde van 5.0 liter. Uitgaande van een ‘normale’ pijlstok, waar het pijl dan bij 35 mm op max zou staan, is 19,6 mm (15 mm lager) behoorlijk dicht bij de min op de pijlstok.
Nu kan de sensor een storing geven, maar met de scantool zou het toevoegen van een paar honderd milliliter wel meetbaar moeten zijn. Structureel met een (te) laag pijl rijden lijkt me niet heel optimaal.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

26.000 km gereden na de beurt, Dashboard gaf geen peil maar aan alleen de melding laag. Vanmorgen ook maar eens even de OBD uitgelezen en die gaf een peil aan van 16,0 mm. Voor het gevoel er toch maar een halve liter bij gegooid, peil staat nu op 35,5 mm en op het dasboard op maximaal (tot aan het rode vlak/hokje)

Je zou dus kunnen zeggen dat een 1/2 liter ong 20 mm is
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Bij mij kwam zowaar de melding "halve liter bijvullen". Voor de statistiek maar even de OBD erop en die gaf toen 14,1 mm aan. Exact een halve liter erbij gekieperd en dat bracht de stand op 25,6 mm. Bij deze stand staat ook de aflezing in het dashboard weer op maximum (tegen rood aan). Bij de eerdere metingen 19,6 mm en 14,1 mm gaf hij permanent laag aan. Omdat je bij 16 mm nog geen halve liter melding kreeg, vermoed ik, dat die ergens tussen 14 en 16 mm zal liggen. Blijft dan nog wel een raadsel waarom bij de ene D4 een halve liter het peil op 35 mm brengt en bij de andere (die van mij dus) op 25,6 mm. Overigens hoor ik bij Volvo dealers steeds vaker, dat de dashboard aflezing totaal onbetrouwbaar is en adviseren ze de "halve liter melding" maar af te wachten. Da doe ik dan dus maar en plug af en toe de OBD erop in om de boel wat te volgen. Hadden we maar een ouderwetse peilstok.....
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

idd vreemd, ik zal vandaag of morgen nog eens een keer kijken. Misschien is mijn sensor wat enthousiaster dan die van jou :-D
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
T.Goossens
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 11.06.2019 - 10:47
Locatie: Delden

Ik meen ergens te hebben gelezen hier op het forum dat er wel een peilstok beschikbaar is. Kan het helaas alleen niet zo terug vinden.

Ik heb ook liever de voorkeur voor een peilstok voor zo’n essentiële vloeistof, en dan maar digitaal voor ‘erbij’.
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Het probleem is, dat er geen gat is waar de peilstok in kan. Ik ben op zoek naar de officiële standen in mm van de olie in de D4. Tot nog toe helaas zonder succes. Maar het spreekwoord zegt: "zoek en gij zult vinden".
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

dbotop schreef: 08.08.2020 - 11:29 Het probleem is, dat er geen gat is waar de peilstok in kan. Ik ben op zoek naar de officiële standen in mm van de olie in de D4. Tot nog toe helaas zonder succes. Maar het spreekwoord zegt: "zoek en gij zult vinden".
Uit Vida:

The oil level 25 mm (4.2 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for low oil (yellow information lamp) and 18 mm (3.9 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for critical low oil level (red information lamp). The oil level 51 mm (5.4 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for high oil level (red warning lamp). The limits apply at an oil temperature of 20°C.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Jelmer, heb je toevallig ook de mm-waarden voor de D4204T5 (D4 133kW)? Ik heb ernaar gevraagd bij de dealer maar ik krijg alleen vage antwoorden.
T.Goossens
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 11.06.2019 - 10:47
Locatie: Delden

dbotop schreef: 08.08.2020 - 11:29 Het probleem is, dat er geen gat is waar de peilstok in kan. Ik ben op zoek naar de officiële standen in mm van de olie in de D4. Tot nog toe helaas zonder succes. Maar het spreekwoord zegt: "zoek en gij zult vinden".
Heb het terug gevonden.. ging inderdaad om de d5/6 die wel de mogelijkheid had.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”