Prrrieeeeeee!!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

boers706 schreef: 24.09.2020 - 22:44 Wij hebben een D4 uit 2016 waar je de balansassen hoort als je de deur opent en gas geeft. In de auto zelf hoor je niets.

Maar zou je dan ook gewoon de balansasmodule kunnen verwijderen als je die hinderlijk hoort en er geen garantie op hebt? Want de D3 heeft toch ook geen balansassen?
Dat kan... maar dan loopt de olie uit de motor. Gezien alle 2-Liter VEA motoren balansassen hebben is er geen carter zonder de balansassen.
boers706
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 07.12.2018 - 10:55

360Degreez schreef: 25.09.2020 - 19:25
boers706 schreef: 24.09.2020 - 22:44 Wij hebben een D4 uit 2016 waar je de balansassen hoort als je de deur opent en gas geeft. In de auto zelf hoor je niets.

Maar zou je dan ook gewoon de balansasmodule kunnen verwijderen als je die hinderlijk hoort en er geen garantie op hebt? Want de D3 heeft toch ook geen balansassen?
Dat kan... maar dan loopt de olie uit de motor. Gezien alle 2-Liter VEA motoren balansassen hebben is er geen carter zonder de balansassen.
Dat wist ik niet, ik dacht dat de D2 en D3 geen balansassen hadden.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Bij de Ford focus st is er een balan as delete. Daar halen ze hem idd weg en plaatsen iets anders dat de motor goed blijft werken. Alles kan maar je bent vast de eerste voor een Volvo diesel.
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

D2 en D3 hebben geen balansassen.
Trouwens die module zit in het carter. Juist daarom is het zo veel werk om die te vervangen. Of mis ik iets?
V40 T4 Geartronic 2017
SHAHV70
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.10.2018 - 20:11

Bij mijn auto een V70 MY2016 - T5 - 180Kw/245PK (B4204T11) is de balanas inmiddels 2x vervangen in jawel 2 jaar tijd. De laatste keer zou er een gemodificeerde as erin gegaan zijn, maar nu sept.2020 nog 20.000km later dan de laatste vervanging is het geluid alweer hoorbaar. Binnenkort maar eens afspraak maken voor een 3e vervanging ...

Zijn er nog andere leden waarbij het geluid terugkwam na vervanging ?
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

SHAHV70 schreef: 12.10.2020 - 10:40 Bij mijn auto een V70 MY2016 - T5 - 180Kw/245PK (B4204T11) is de balanas inmiddels 2x vervangen in jawel 2 jaar tijd. De laatste keer zou er een gemodificeerde as erin gegaan zijn, maar nu sept.2020 nog 20.000km later dan de laatste vervanging is het geluid alweer hoorbaar. Binnenkort maar eens afspraak maken voor een 3e vervanging ...

Zijn er nog andere leden waarbij het geluid terugkwam na vervanging ?
Tot nu toe is nog alles in orde, 12000km na vervanging, eveneens door een gemodificeerde versie.
V40 T4 Geartronic 2017
SAP
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 16.01.2020 - 13:48

Dag allen!

Yauwera merkte mogelijks de fluitende balansas op in een filmpje dat ik op dit forum gepost heb. Ik ervaar persoonlijk geen trillingen of dergelijke, maar het kan natuurlijk geen kwaad om het eens te laten checken. Bijgevolg vandaag even naar de dealer gebeld en aangezien ik 'bijgelezen' ben over de issue, ook even het verhaal (inclusief info over de nieuwe asmodellen) kort samengevat voor de man aan de andere kant van de lijn. Hij was niet op de hoogte van dergelijke problemen. Wanneer dit een écht probleem zou zijn zouden ze er al wel iets van gehoord hebben, aldus de Volvomedewerker. Ik onderhoud verder mailcontact zodat ik een afspraak kan plannen bij ze (moet toch gebeuren voor het grote onderhoud, dus why not).

Vervolgens ook even naar de dealer gebeld die Yauwera geholpen heeft, namelijk Scancar te Wilrijk. Ook aan deze medewerker de info die ik heb over de assen uitgelegd, met nadruk op het feit dat er reeds iemand bij hun geholpen is geweest die dezelfde issue had. Ook weer het Volvorapport van juli 2019 vermeld en ook deze medewerker kon er niets over terugvinden. Ook met deze dealer mail ik nog even heen en weer over deze kwestie.

Ondertussen heb ik van een master Volvo tech de info gekregen dat het geen kwaad kan voor andere delen van de motor. Ook niet bij sportiever rijgedrag. Hij heeft een geval of 8 gehad met dezelfde klacht. Bij geen van deze gevallen is eender welke nevenschade opgemerkt. Voor zover hij weet, ziet Volvo het niet als afdoende voor een recall.

Ik plaats een update in dit topic aangaande beide dealers.
- MY 2017 V40 T5 Heico - Pole * -
SAP
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 16.01.2020 - 13:48

SHAHV70 schreef: 12.10.2020 - 10:40 Bij mijn auto een V70 MY2016 - T5 - 180Kw/245PK (B4204T11) is de balanas inmiddels 2x vervangen in jawel 2 jaar tijd. De laatste keer zou er een gemodificeerde as erin gegaan zijn, maar nu sept.2020 nog 20.000km later dan de laatste vervanging is het geluid alweer hoorbaar. Binnenkort maar eens afspraak maken voor een 3e vervanging ...

Zijn er nog andere leden waarbij het geluid terugkwam na vervanging ?
Als ik zo vrij mag zijn: merkte je nog iets anders op aan het rijgedrag van de auto, buiten het fluitende geluid? Kwestie van op de hoogte te zijn van waar ik op moet letten :).
- MY 2017 V40 T5 Heico - Pole * -
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Ook mijn V40 D4 MY2015 heeft een duidelijk fluitend geluid tot 2000 toeren. Bij de volgende beurt zal ik even goed zoeken naar luchtlekkages, maar ik vermoed dat het bij mij ook de balansas is. Vooral omdat het toerenafhankelijk is, maar niet belastingafhangkelijk. Ik vind het geluid niet storend, maar het is wel hoorbaar met dichte deuren. Moet ik me zorgen maken of kan ik ermee door rijden? Bij de dealer melden, ondanks dat ik waarschijnlijk geen garantie kan claimen?

De kmstand is 134000 en de auto is bij de laatste 2 beurten niet bij een dealer geweest (wel afgevuld met door Volvo voorgeschreven 0W20).
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

SAP schreef: 25.03.2021 - 10:59 Vervolgens ook even naar de dealer gebeld die Yauwera geholpen heeft, namelijk Scancar te Wilrijk. Ook aan deze medewerker de info die ik heb over de assen uitgelegd, met nadruk op het feit dat er reeds iemand bij hun geholpen is geweest die dezelfde issue had. Ook weer het Volvorapport van juli 2019 vermeld en ook deze medewerker kon er niets over terugvinden. Ook met deze dealer mail ik nog even heen en weer over deze kwestie.
Dit vind ik wel heel grof van Volvo Scancar!
Bij mij is de balansasmodule bij hen 2 keer vervangen, er was toen een officieel rapport van Volvo over!!
Komen er tegenwoordig misschien teveel gevallen naar boven dat ze doen alsof ze van niks weten? Dit vind ik er los over!!
V40 T4 Geartronic 2017
SAP
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 16.01.2020 - 13:48

yauwera schreef: 26.03.2021 - 14:20
SAP schreef: 25.03.2021 - 10:59 Vervolgens ook even naar de dealer gebeld die Yauwera geholpen heeft, namelijk Scancar te Wilrijk. Ook aan deze medewerker de info die ik heb over de assen uitgelegd, met nadruk op het feit dat er reeds iemand bij hun geholpen is geweest die dezelfde issue had. Ook weer het Volvorapport van juli 2019 vermeld en ook deze medewerker kon er niets over terugvinden. Ook met deze dealer mail ik nog even heen en weer over deze kwestie.
Dit vind ik wel heel grof van Volvo Scancar!
Bij mij is de balansasmodule bij hen 2 keer vervangen, er was toen een officieel rapport van Volvo over!!
Komen er tegenwoordig misschien teveel gevallen naar boven dat ze doen alsof ze van niks weten? Dit vind ik er los over!!
Ik zal alvast een tussentijdse update van het mailverkeer posten 😅. Via de telefoon werd bovenstaande dus effectief gezegd. Ondertussen heb ik bericht van het feit dat ze, en ik citeer: 'ondertussen een rapport hebben kunnen vinden met gelijksoortige symptomen die met mijn beschrijving overeenkomt'. Waarschijnlijk was dus de medewerker aan de lijn niet op de hoogte. Dus voorlopig geen slecht woord langs mijn kant over Scancar. Ik ben blij dat ze de moeite nemen om er op terug te komen.

Wat eigenlijk erger is: de plaatselijke dealer heeft nog altijd geen weet van eender welk rapport of erkenning van balansasmoduleproblemen. En ik heb niet het gevoel dat ze er verder heel veel aandacht aan gaan besteden, ook niet tijdens het grote onderhoud.

Ik heb een offerte aangevraagd zodat ik hier kan aangeven wat de kostprijs zou kunnen zijn voor mensen die buiten garantie vallen. Maar euh... Dat wordt echt geen leuke.

Ik heb enkele klanten die redelijk snugger zijn op dit vlak en ze zeggen beiden wat de Engelse Volvo tech eigenlijk ook zei: kan weinig kwaad. Althans op korte termijn. Ik ben meer van Yauwera z'n opvatting. Wanneer die tandwielen het begeven en de krukas komt in de problemen, dan... Tja 😬.

Door het lezen van dit topic heb ik dus een offerte gevraagd voor een gereviseerde asmodule (zodat ze er niet gewoon een 'oude' variant in knallen, als ik dan toch daar ben) en vervolgens plaatsing van de module door een ervaren technieker zodat ze netjes binnen de toleranties draait. Dat zou ik ook iedereen aanraden die beslist de asmodule te vervangen. Buiten een licht 'sissend' geluid heb ik 0,0 vibraties momenteel. Dat wil ik uiteraard ook zo houden na de eventuele vervanging. Wanneer die vibraties merkbaar zouden gaan worden, wordt de kwestie wel wat dringender 😊.
- MY 2017 V40 T5 Heico - Pole * -
SAP
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 16.01.2020 - 13:48

Ennnn ondertussen opnieuw antwoord op mijn vragen gekregen. Voor zij die er iets aan hebben: zie bijgevoegde foto's.

Kortom, veel kwaad lijkt het niet te kunnen. Vraag is denk ik voor iedereen persoonlijk of je voor 1200 euro liever safe than sorry bent 😊.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- MY 2017 V40 T5 Heico - Pole * -
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

Dat is al heel wat beter. Ik neem mijn woorden terug. ;)
Wel een serieuze kost ja. Ik heb dit nog gemeld in de garantieperiode, dus gratis. 2de vervanging is pas nadien gebeurd, maar ook gratis.
Anderzijds dekken ze zichzelf weer in door te zeggen: "Nefaste gevolgen voor de motor zou dit zeker niet mogen hebben."
Ook is de uitleg elke keer anders: tegen mij zeiden ze dat het met de kogellagers te maken had.
Moest je overwegen om te laten vervangen, doe het dan wel bij iemand met ervaring want een timing foutje is rap gemaakt vrees ik. Succes.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

PS: er komt ook nog een schandalige 15 euro bij om uw stuur te ontsmetten! ;-)
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

PS2: tijdens rijden voel ik niks van trillingen. Enkel bij stilstand is er een trilling in de openstaande deur als je gas geeft aan 2000 toeren. Maar dat is op zich geen probleem.
V40 T4 Geartronic 2017
SAP
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 16.01.2020 - 13:48

yauwera schreef: 26.03.2021 - 15:48 PS: er komt ook nog een schandalige 15 euro bij om uw stuur te ontsmetten! ;-)
Ha! Bastards! Ik doe er sowieso een hoes om als ie naar een garage gaat om het leer te beschermen 😅.

Zolang ik die trillingen niet heb en geen weet heb van anderen waarbij het ergere problemen heeft opgeleverd, de auto niet lastiger gaat rijden etc, laat ik em allicht gewoon zitten. Begin ik die dingen wel te merken, wissel ik em ook ASAP. Ik wil inderdaad jou monteur van bij de tweede installatie 😁! Is wel 100 km van mijn deur, maar liever dat dan 3x naar de plaatselijke dealer zonder ervaring op dit vlak.

Ik blijf dit topic volgen en hopelijk zien we niemand met een fluiter die voor grotere problemen zorgt 👌.
- MY 2017 V40 T5 Heico - Pole * -
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”