Prrrieeeeeee!!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ppcs
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:57

Ik ben bewust overgestapt naar een T3 automaat (1.5) na gedonder met mijn T3 handbak (2.0). Was er helemaal klaar mee toen. Nu ben ik erg tevreden over de motor. Zo te lezen ben ik blij met mijn (toch wel dure) keuze van toen. Ben zeer benieuwd wanneer die nieuwe balansassen nu echt komen. Betekent dat alle nwe auto’s potentieel ook dot probleem hebben of zou het alleen om retrofit balansassen gaan?
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

ppcs schreef: Ik ben bewust overgestapt naar een T3 automaat (1.5) na gedonder met mijn T3 handbak (2.0). Was er helemaal klaar mee toen. Nu ben ik erg tevreden over de motor. Zo te lezen ben ik blij met mijn (toch wel dure) keuze van toen. Ben zeer benieuwd wanneer die nieuwe balansassen nu echt komen. Betekent dat alle nwe auto’s potentieel ook dot probleem hebben of zou het alleen om retrofit balansassen gaan?
Mijn gevoel (voor wat het waard is) is dat wanneer een 'goeie' balansas module van in het begin ook goed gemonteerd is (timing is kritiek), er geen problemen zullen ontstaan.
Vraag is: wat is een 'goeie'? Van wat ik gehoord heb, zijn er bij die niet soepel genoeg draaien. Ik merk dit ook in mijn auto, er is precies minder interne weerstand.
Dus om te antwoorden op je vraag: ik denk dat elke nieuwe VEA 2.0 een potentieel probleem heeft, maar dat zou na enkele duizenden km moeten blijken.
Waarom het zooooo lang duurt om de nieuwe module te maken: geen flauw idee, maar wel zeer jammer.

PS: Ik had een XC40 T3 1.5 als vervangwagen. Als je een T4 gewend bent, was dit toch wel even wennen. :o
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

teebee schreef:
yauwera schreef: ......
Wel minder tevreden over het hypocriete gedoe. Ik heb gehoord wat er tijdens de proefrit gezegd is (dashcam beelden), terwijl ze super vriendelijk proberen te doen als je er bent.
Zou bij mij niet onbesproken blijven; open en eerlijk vind ik essentieel, geen achterbaks gedoe (als ik het juist interpreteer). “Ja meneer, nee meneer” als je er bent, maar buiten die momenten....
Zou ik persoonlijk opnemen met manager (die zal dat namelijk ook niet op prijs stellen denk ik zo)
Ik vind dit ook, alleen weet ik nog niet goed hoe dit aan te pakken. Wie weet moet ik binnenkort terug op hen beroep doen. Mijn dossier zit volledig bij deze garage, ik moet eerst zeker zijn dat het probleem volledig is opgelost.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
ppcs
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:57

Gisteren had ik een leenauto mee van de dealer. Een 2017 V60CC T5. Ook hier was de bekende balansassen fluit hoorbaar. Weliswaar niet heel hard, maar wel beetje storend. Bij een automaat hoor je het wel minder omdat je tijdens schakelen direct overgaat in nieuwe versnelling.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

yauwera schreef:
teebee schreef:
yauwera schreef: ......
Wel minder tevreden over het hypocriete gedoe. Ik heb gehoord wat er tijdens de proefrit gezegd is (dashcam beelden), terwijl ze super vriendelijk proberen te doen als je er bent.
Zou bij mij niet onbesproken blijven; open en eerlijk vind ik essentieel, geen achterbaks gedoe (als ik het juist interpreteer). “Ja meneer, nee meneer” als je er bent, maar buiten die momenten....
Zou ik persoonlijk opnemen met manager (die zal dat namelijk ook niet op prijs stellen denk ik zo)
Ik vind dit ook, alleen weet ik nog niet goed hoe dit aan te pakken. Wie weet moet ik binnenkort terug op hen beroep doen. Mijn dossier zit volledig bij deze garage, ik moet eerst zeker zijn dat het probleem volledig is opgelost.
Lijkt mij simpel, gewoon recht door zee de manager confronteren. Hij zal denk ik met het schaamrood op de kaken excuses aanbieden. Niet meer dan normaal dat je iemand of een bedrijf op zoiets aanspreekt. Wachten totdat je probleem opgelost is vind ik persoonlijk fout, je geeft hun dan een machtspositie welke echt niet kan.
Juist indien je dit zsm bespreekt denk ik dat je in het vervolg (nog) nauwkeuriger geholpen zal worden. Een Volvo dealer kan zich het niet permitteren dit soort gedrag en dus missers te hanteren. Volvo Nederland (en België ook neem ik aan) houdt niet voor niets met grote regelmaat enquêtes onder de klanten om een duidelijk beeld te krijgen / houden van het presteren van hun dealernetwerk. Daar zit ook een financiële kant aan denk ik zo.
Dit soort dingen maar pikken omdat je bang bent anders niet meer goed geholpen te worden is natuurlijk de wereld op zn kop.
Zo’n gesprek kan gewoon met hele fatsoenlijke woorden en dito toon, respect is het keyword; het besef dat dit niet kan zal er direct zijn bij de betreffende manager, jij bent namelijk hun broodwinning.
Succes!
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Kan het eigenlijk kwaad als je er gewoon mee door blijft rijden?
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

vankol schreef: Kan het eigenlijk kwaad als je er gewoon mee door blijft rijden?
Volvo zegt van niet, maar ze kunnen veel zeggen. Ik heb nog altijd geen sluitend antwoord gekregen van wat het nu juist is. Te strakke tandwielen, slijtage van de tandwielen? Wat is het gevolg voor het aandrijftandwiel op de krukas? Van waar komen de trillingen? Op het vlak van informatie kan er nog wel wat verbeteren. Of ze weten het zelf niet... maar dat is nog erger dan.
Je moet echt "de pieren uit hun neus trekken" eer je iets te weten komt. Ze doen alsof de klant er niets van hoeft te weten.
Laatst gewijzigd door yauwera op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T4 Geartronic 2017
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Heb een soort gelijk iets, mag om mij ook de lager van de waterpomp zijn.
Niet altijd goed waarneembaar maar met koude motor een stuk duidelijker dan als ie warm is.
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

Godtoh schreef: Heb een soort gelijk iets, mag om mij ook de lager van de waterpomp zijn.
Niet altijd goed waarneembaar maar met koude motor een stuk duidelijker dan als ie warm is.
De fluittoon van de balansas hoor je zowel bij koude als bij warme motor even goed. Dus waarschijnlijk toch iets anders. Best even langsgaan bij je dealer zou ik zeggen.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
ppcs
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:57

De waterpomp van de VEA is electrisch. Die kan het niet zijn :-).
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Ah top, dan heb ik het vermoeden dat het wel de balansassen zijn maar dat het niet altijd even goed hoorbaar is.
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Ben bang na het horen van het filmpje verderop, dat ik toch ook een probleem met de balansasmodule heb.
Heb afspraak gemaakt, auto in Januari gekocht 2019, dus heb gelukkig garantie erop zitten.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
V60-stuurder
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 12.10.2017 - 11:18

Beste lezers,

mijn v60 loopt naar het einde van de garantie (mei '19) en vooralsnog geen klachten, maar ook nog niet heel veel kilometers op de teler (30.00km). Zijn er gevallen bekend (op een vea benzinemotor, handgeschakeld) dat de problemen zich pas voordoen bij wat meer km's? Of zijn de problemen er ook al met een schamele (bijvoorbeeld) 10.000 km?
En de problemen die ik heb gelezen over slijtende cilinderwanden, is dat alleen met diesel gestookte motoren of ook een probleem bij benzine? En heeft dit nog verband met het 'balansassenprobleem'?

Zoals gezegd nog geen problemen hier, maar krijg ietwat zorgen wanneer ik dit topic en wat andere volg. Dit is mn tweede Volvo (vorige was een v40 uit 2003, 2l turbo) en daar nooit een probleem mee gehad.

Mvg
Nico
V60 Nordic+ Sport (R-Design) T3 Bursting Blue Metalic
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

V60-stuurder schreef: Beste lezers,

mijn v60 loopt naar het einde van de garantie (mei '19) en vooralsnog geen klachten, maar ook nog niet heel veel kilometers op de teler (30.00km). Zijn er gevallen bekend (op een vea benzinemotor, handgeschakeld) dat de problemen zich pas voordoen bij wat meer km's? Of zijn de problemen er ook al met een schamele (bijvoorbeeld) 10.000 km?
En de problemen die ik heb gelezen over slijtende cilinderwanden, is dat alleen met diesel gestookte motoren of ook een probleem bij benzine? En heeft dit nog verband met het 'balansassenprobleem'?

Zoals gezegd nog geen problemen hier, maar krijg ietwat zorgen wanneer ik dit topic en wat andere volg. Dit is mn tweede Volvo (vorige was een v40 uit 2003, 2l turbo) en daar nooit een probleem mee gehad.

Mvg
Nico
Hoi mijn V40 T2 VEA heeft het zelfde geluid, bij 60.000 .
Gaat Maandag naar de garage.
Misschien zat het er al veel langer maar door deze berichten hier op de site ben ik er op gaan letten, bij mij hoor je het alleen als je de deur open doet. Dus binnen in de auto hoor nauwelijks iets.
Laatst gewijzigd door vankol op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

V60-stuurder schreef: Beste lezers,

mijn v60 loopt naar het einde van de garantie (mei '19) en vooralsnog geen klachten, maar ook nog niet heel veel kilometers op de teler (30.00km). Zijn er gevallen bekend (op een vea benzinemotor, handgeschakeld) dat de problemen zich pas voordoen bij wat meer km's? Of zijn de problemen er ook al met een schamele (bijvoorbeeld) 10.000 km?
En de problemen die ik heb gelezen over slijtende cilinderwanden, is dat alleen met diesel gestookte motoren of ook een probleem bij benzine? En heeft dit nog verband met het 'balansassenprobleem'?

Zoals gezegd nog geen problemen hier, maar krijg ietwat zorgen wanneer ik dit topic en wat andere volg. Dit is mn tweede Volvo (vorige was een v40 uit 2003, 2l turbo) en daar nooit een probleem mee gehad.

Mvg
Nico
Bij mij was het al op 8000km heel goed hoorbaar. Pas een jaar later op 14000km volledig hersteld en auto rijdt als nooit tevoren! :D
Ik zou me niet teveel zorgen maken. Hetgeen je op fora leest, zijn meestal alleen de problemen. Dit is slechts een fractie van al de VEA's die er rondrijden!
Laatst gewijzigd door yauwera op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

vankol schreef: Hoi mijn V40 T2 VEA heeft het zelfde geluid, bij 60.000 .
Gaat Maandag naar de garage.
Misschien zat het er al veel langer maar door deze berichten hier op de site ben ik er op gaan letten, bij mij hoor je het alleen als je de deur open doet. Dus binnen in de auto hoor nauwelijks iets.
Als je het niet hoort met gesloten deur, dan denk ik eigenlijk dat er geen probleem is.
Deze motoren zijn zo stil dat je altijd wel iets van fluitend/zoemend geluid hoort als je deur open is. Je kan het eens laten beluisteren in de garage natuurlijk. Op voorwaarde dat het een garage is die weet heeft van dit probleem en waarbij jij niet de eerste bent die ermee afkomt.
Ik heb na de eerste vervanging mijn auto naast bijna nieuwe XC40 T4 en V90 T4 van de garage gezet, en deze "floten" zelfs meer dan de mijne.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

vankol schreef: Hoi mijn V40 T2 VEA heeft het zelfde geluid, bij 60.000 .
Gaat Maandag naar de garage.
Misschien zat het er al veel langer maar door deze berichten hier op de site ben ik er op gaan letten, bij mij hoor je het alleen als je de deur open doet. Dus binnen in de auto hoor nauwelijks iets.
En wat is het geworden? Wat heeft men in de garage gezegd of gedaan?
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

yauwera schreef:
vankol schreef: Hoi mijn V40 T2 VEA heeft het zelfde geluid, bij 60.000 .
Gaat Maandag naar de garage.
Misschien zat het er al veel langer maar door deze berichten hier op de site ben ik er op gaan letten, bij mij hoor je het alleen als je de deur open doet. Dus binnen in de auto hoor nauwelijks iets.
En wat is het geworden? Wat heeft men in de garage gezegd of gedaan?
Is komende Maandag de 18e
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

vankol schreef: Is komende Maandag de 18e
Juist ja, heel slim van mij... :(
Moest je me ondertussen nog een filmpje of geluidsfragment kunnen bezorgen, kan ik wel zeggen of het de balansas is. Lichtjes gas geven, op en af, van 1000 tot 2200 toeren, enkele keren na mekaar.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

yauwera schreef:
vankol schreef: Is komende Maandag de 18e
Juist ja, heel slim van mij... :(
Moest je me ondertussen nog een filmpje of geluidsfragment kunnen bezorgen, kan ik wel zeggen of het de balansas is. Lichtjes gas geven, op en af, van 1000 tot 2200 toeren, enkele keren na mekaar.
Helaas diagnose is Balanasmodule, ik ben de eerste bij deze dealer.
Via het Volvo journaal,en geluidsbestanden hebben ze het vast kunnen stellen.
Heb afgesproken om te wachten op de juiste update (modificatie) van deze module en deze dan te vervangen.
Laatst gewijzigd door vankol op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”