DAB(+) ontvanger

Gebruikersavatar
V60-stuurder
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 12.10.2017 - 11:18

Lezers,

hoe kan ik zien of mijn (tweede hands) V60 de optie 683 heeft????

Mvg

Nico
V60 Nordic+ Sport (R-Design) T3 Bursting Blue Metalic
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

niet, dat staat in de af fabriek spec
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Het is nu mogelijk om DAB+ als accessoire te monteren.
Dank voor dit goede nieuws. Ik neem aan dat dit een intern Volvo bericht is geweest. M.a.w. als ik komende week de dealer bel, dan weten ze er van?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Staat in de accessoire lijst, ook op de Volvo website. Dus ja ze zouden er meer van kunnen weten.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Als ik de Volvo website raadpleeg voor de XC70 staat er: "Voor prijs neem contact op met verkoper"
Mijn ervaring tot nu toe is dat als de prijs voor het inbouwen van een accessoire niet (meer) is vastgesteld door VCNL, deze prijs nogal flink kan afwijken (naar boven toe). Vandaar mijn vraag aan OGA244 mbt interne communicatie vanuit VCNL.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Helaas de XC40 staat niet in de lijst. Al neem ik aan dat zonder voorbereiding Optie 683 er heel wat breekwerk zal bij komen kijken. En dat heb ik dan toch weer liever niet.
delangem
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.07.2010 - 16:02
Locatie: Enschede

Wat zijn nou eigenlijk de voordelen van de DAB+ behalve beter geluid????
Volvo V70 D5 Geartronic MY2005
Opel Kadett C coupe MY 1978
Volvo V40 2.0 MY 2003
Volvo V40 2.0 MY 1999
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

delangem schreef: Wat zijn nou eigenlijk de voordelen van de DAB+ behalve beter geluid????
De meeste landelijke radiostations stoppen vroeg of laat met FM. Dit gaat nog niet voor direct zijn. Zie bijgevoegde link over VRT radio stations. Hier staan alle voordelen opgesomd.
https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/nieuw ... laanderen/
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Volvorigami
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 16.01.2018 - 19:11

Godtoh schreef: Momenteel heeft mijn auto de beschikking over high-performance audio en gewoon de standaard AM / FM ontvanger.
Nu heb ik even gekeken en alle kabel voorbereidingen voor een DAB ontvanger zijn aanwezig in de kofferbak / onder de achterbank.

Nu is de vraag, welk artikelnummer???
Ik kom er namelijk heel veel tegen en ik heb geen enkel idee welke goed is, 2e hands hebben ze een ander nummer als nieuw namelijk.

Vstore: https://www.vstore.nl/digitale-radio-dab-dab/
Maar ik kom ook de volgende nummers tegen:
31409953
31409514

Welke is handig? Op de 2e hands markt (m'n auto is ook 2e hands) kost het es 75-100 euro. Da's best leuk om ff te prutsen zeg maar.

Ga voor de zekerheid even de optiecode na (laten) kijken.

TuneIN is ook een optie, maar dat werkt traag en niet via het stuur om een andere zender te kiezen als bijvoorbeeld de navigatie aan staat.
Waar kan ik controleren of alle kabel voorbereidingen voor een DAB ontvanger zijn aanwezig zijn in mijn V60 2015? Misschien een foto?
V60 1.6 T4 Power blue 2015 [6,3 l/100km]

V60 1.6 T4 vibrant copper 2011 Polestar tuning
C30 1.8F matt gold 2007
V50 1.8i flint grey 2005
V70 edition II 2.4i LPG mistral green 2002
V40 1.8 Bifuel virtual blue 2002
V40 1.8 silver green 2002
V70 classic 2.5 20V nautic blue 1998
S40 1.8 white satin 1996
Gebruikersavatar
mauricenl
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
Locatie: Ruinen

In mijn V60 (MY2015) is DAB+ echt geen aanwinst. Om de 15-20 sec wordt de radio ontvangst onderbroken. Het maakt daarbij niet uit of ik 538, Radio10, Sky of Q opzet. In de Peugeot van mijn collega niets aan de hand. Afgelopen week nog eens geprobeerd rond Zwolle.
Ik stream radio vanaf mijn telefoon.
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 261.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
Gebruikersavatar
Henk Mesman
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 17.01.2019 - 18:11

Ja Maurice ik wilde ook DAB+ in laten bouwen door de dealer en die raadde mijn dit af vanwege het steeds wegvallen van ontvangst, ik vraag mijn eigen toch af als dit al redelijk bekend is bij volvo waarom dit niet word opgelost in mijn vorige auto ander merk had ik totaal geen last hiervan maar durf nu het risico niet te nemen om toch die DAB+ er in te bouwen terwijl alle voorzieningen aanwezig zijn jammer jammer
Kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,
Salutations cordiales,
Met vriendelijke groeten,
特致敬礼

Henk Mesman
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 955
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

DAB+ ontvangstproblemen worden voor het overgrote deel veroorzaakt doordat de antennes in de ruiten verwerkt zitten. Met een vaste of magneetdakantenne is de ontvangst in bijna heel Nederland prima, zonder onderbrekingen. Als de ruiten ook nog achteraf met folie worden beplakt wordt de ontvangst (nog) slechter. Dit alles op basis van eigen ervaringen in meerdere auto's met originele DAB+systemen en losse DAB+modules (Dension, SmartDAB, AutoDAB) en dak-/magneet-/ruitantennes. Als ik er tijd voor heb ga ik experimenteren: een magneetdakantenne aansluiten op de originele Volvo antenneversterker.
Laatst gewijzigd door -KJ- op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk Mesman
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 17.01.2019 - 18:11

Ben echt benieuwd hoe dit gaat werken zou natuurlijk een oplossing zijn om dit probleem op te lossen.
Kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,
Salutations cordiales,
Met vriendelijke groeten,
特致敬礼

Henk Mesman
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Ik heb hier een veel goedkopere manier op gevonden in de app store. My Tuner Pro Nederland , via bluetooth , super klank , 40000 radio zenders. Geen gebrek en voor een tientje. Staat je zender er niet bij , binnen de 24 uur plaatsen ze die er bij. Er bestaat ook een gratis versie (wel met reclame)
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 955
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Afgelopen week tijd gehad om een dakantenne met magnetische voet aan de sluiten op de antenneversterker. Was redelijk simpel: de verbinding tussen de antenne in de achterruit en de antenneversterker die in de achterklep is gemonteerd bestaat uit een aan de ruit gesoldeerde draad van circa 10 cm met aan de andere kant een connector die in de versterker geplugd is. Ik heb de connector losgeklikt en heb de draad middenin doorgeknipt. Vervolgens ook de draad van de dakantenne doorgeknipt en beide draden gestript en aan elkaar gesoldeerd. Op deze wijze wordt het signaal van de dakantenne door de versterker geleid en staat de raamantenne buiten spel.
De ontvangst is behoorlijk verbeterd. Slechte dekking ga je er niet (helemaal) mee oplossen, maar de hoeveelheid artifacts in het geluid is drastisch gedaald tot nihil. Artifacts (de audio-equivalent van vierkante blokjes in TV-beeld) onstaan bij slechte ontvangst en leiden tot gelispel in de hoge tonen, vergelijkbaar met een MP3 met hele lage bitrate. Zeker bij de commerciele zenders die via Broadcast Partners worden uitgezonden is de winst groot (DAB+ van NPO wordt door KPN uitgezonden is krachtiger). Ik schakelde met de originele antenne vaak over naar streaming vanaf mijn telefoon omdat ik me ergerde aan de artifacts en dat is nu niet meer. nodig Er is signaal of er is geen signaal, maar niet meer het er-is-bijna-geen-signaal-maar-ik-geef-toch-maar-wat-door-effect.
Kortom: met een antenne van een paar tientjes kun je fatsoenlijk naar DAB+ luisteren. Neem geen antenne van Ali uit China van 8 Euro. Dat heb ik ook geprobeerd maar de kabel die daar aan zit is zo belabberd dat de ontvangst slechter wordt.
Dit is de antenne die ik al jaren gebruik: KLIK
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

-KJ- schreef: Afgelopen week tijd gehad om een dakantenne met magnetische voet aan de sluiten op de antenneversterker. Was redelijk simpel: de verbinding tussen de antenne in de achterruit en de antenneversterker die in de achterklep is gemonteerd bestaat uit een aan de ruit gesoldeerde draad van circa 10 cm met aan de andere kant een connector die in de versterker geplugd is. Ik heb de connector losgeklikt en heb de draad middenin doorgeknipt. Vervolgens ook de draad van de dakantenne doorgeknipt en beide draden gestript en aan elkaar gesoldeerd. Op deze wijze wordt het signaal van de dakantenne door de versterker geleid en staat de raamantenne buiten spel.
De ontvangst is behoorlijk verbeterd. Slechte dekking ga je er niet (helemaal) mee oplossen, maar de hoeveelheid artifacts in het geluid is drastisch gedaald tot nihil. Artifacts (de audio-equivalent van vierkante blokjes in TV-beeld) onstaan bij slechte ontvangst en leiden tot gelispel in de hoge tonen, vergelijkbaar met een MP3 met hele lage bitrate. Zeker bij de commerciele zenders die via Broadcast Partners worden uitgezonden is de winst groot (DAB+ van NPO wordt door KPN uitgezonden is krachtiger). Ik schakelde met de originele antenne vaak over naar streaming vanaf mijn telefoon omdat ik me ergerde aan de artifacts en dat is nu niet meer. nodig Er is signaal of er is geen signaal, maar niet meer het er-is-bijna-geen-signaal-maar-ik-geef-toch-maar-wat-door-effect.
Kortom: met een antenne van een paar tientjes kun je fatsoenlijk naar DAB+ luisteren. Neem geen antenne van Ali uit China van 8 Euro. Dat heb ik ook geprobeerd maar de kabel die daar aan zit is zo belabberd dat de ontvangst slechter wordt.
Dit is de antenne die ik al jaren gebruik: KLIK
Misschien is zelfs zonder versterker nog beter, omdat storingen ook minder versterkt worden.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De versterker zit er tussen om kabelverlies te compenseren.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Gilbert 20 schreef: Ik heb hier een veel goedkopere manier op gevonden in de app store. My Tuner Pro Nederland , via bluetooth , super klank , 40000 radio zenders. Geen gebrek en voor een tientje. Staat je zender er niet bij , binnen de 24 uur plaatsen ze die er bij. Er bestaat ook een gratis versie (wel met reclame)
Precies, en met een goede codec klinkt internetradio nog beter ook. Hoewel, het hangt een beetje af van welke bluetooth versie je auto en telefoon hebben.

Zelf gebruik ik de NLZiet app vaak. 's morgens kijk/luister ik in de file naar de praatprogramma's van de vorige avond en 's avonds kan ik het nieuws kijken als ik om 18:00 nog ergens op de ring Rotterdam sta ;)

Edit; En met deze car-holder (en het magneetje IN je telefoonhoesje) heb je nog een hele nette en makkelijke carkit oplossing, zonder gekke zuignappen, stikers of schroeven in/op je dashboard.
Laatst gewijzigd door Ronald op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk Mesman
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 17.01.2019 - 18:11

Hoi ik gebruik nu bluetooth verbinding met een NL app op de Iphone ik ben hier super tevreden over ik heb DAB+ maar ff in de ijskast gezet zoals het er nu uitziet is dit wel een blijvertje.
Kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,
Salutations cordiales,
Met vriendelijke groeten,
特致敬礼

Henk Mesman
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

-KJ- schreef: 28.09.2019 - 18:17 Afgelopen week tijd gehad om een dakantenne met magnetische voet aan de sluiten op de antenneversterker. Was redelijk simpel: de verbinding tussen de antenne in de achterruit en de antenneversterker die in de achterklep is gemonteerd bestaat uit een aan de ruit gesoldeerde draad van circa 10 cm met aan de andere kant een connector die in de versterker geplugd is. Ik heb de connector losgeklikt en heb de draad middenin doorgeknipt. Vervolgens ook de draad van de dakantenne doorgeknipt en beide draden gestript en aan elkaar gesoldeerd. Op deze wijze wordt het signaal van de dakantenne door de versterker geleid en staat de raamantenne buiten spel.
De ontvangst is behoorlijk verbeterd. Slechte dekking ga je er niet (helemaal) mee oplossen, maar de hoeveelheid artifacts in het geluid is drastisch gedaald tot nihil. Artifacts (de audio-equivalent van vierkante blokjes in TV-beeld) onstaan bij slechte ontvangst en leiden tot gelispel in de hoge tonen, vergelijkbaar met een MP3 met hele lage bitrate. Zeker bij de commerciele zenders die via Broadcast Partners worden uitgezonden is de winst groot (DAB+ van NPO wordt door KPN uitgezonden is krachtiger). Ik schakelde met de originele antenne vaak over naar streaming vanaf mijn telefoon omdat ik me ergerde aan de artifacts en dat is nu niet meer. nodig Er is signaal of er is geen signaal, maar niet meer het er-is-bijna-geen-signaal-maar-ik-geef-toch-maar-wat-door-effect.
Kortom: met een antenne van een paar tientjes kun je fatsoenlijk naar DAB+ luisteren. Neem geen antenne van Ali uit China van 8 Euro. Dat heb ik ook geprobeerd maar de kabel die daar aan zit is zo belabberd dat de ontvangst slechter wordt.
Dit is de antenne die ik al jaren gebruik: KLIK
Even een reactie op een wat ouder topic, heb jij de antenne daadwerkelijk op het dak van de auto of heb je ook voldoende ontvangst als je de antenne in de auto laat?
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”