S60/V60 [How-to] Retrofit: Volvo Elektrische Stoelen (Bestuurder en Passagier)

Plaats reactie
GruttePier
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 14.01.2020 - 20:36

Beste Forumleden,

Afbeelding

Hierbij schrijf ik een how-to om je nieuwe interieur te plaatsen aan te sluiten in je S60/V60.
Het doel van deze how-to: de elektrisch verstelbare voorstoelen aansluiten. Er zijn 2 delen, voltooi je het enkel het eerste deel dan heb je elektrisch verstelbare stoelen, klaar!
Deel2 richt zich specifiek op de PSM (PowerSeatModule) om geheugenstand 1,2,3 te activeren en aan te melden in je CEM.

Mijn bevindingen zijn gebaseerd op de retrofit in mijn eigen Volvo V60 2013.
Alles wat ik schrijf is ter illustratie als voorbeeld. Alles wat jij doet is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.
Veel plezier en succes!
Henk

AfbeeldingAfbeelding

Benodigdheden
-Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.
-Elektrisch verstelbare passagiersstoel.
In mijn beide geval via Onderdelenlijn gespot, compleet R-Design interieur Half-Leer; Alcantara uit een V60 2014.
Juist, Phase1 of Phase2 maakt voor een V60 niet uit. Voorstoelen van een S60 en V60 zijn ook gelijk.

Skills required
-Gezonde logica en geduld.
-Je weet dat je de accu moet loskoppen voordat je begint, etc etc.
-Je kan interieurdelen de-monteren (met VIDA instructies) zonder ze te beschadigen.
-Lezen van aansluitdiagrammen voor je type volvo en juiste bouwjaar: https://vidaresources.volvocars.biz/ewd/Eng/index.html
-Solderen/draadverbindingen maken - en weer goed isoleren.
-Aansluiten van extra spanningsdraad op je accu met elk een 20A zekering (2x)

Gereedschap
-1.0mm schroevendraaier (demontage stekkers)
-2.0mm schroevendraaier (demontage stekkers)
-Plastic auto bekledinghevelset

Materiaal
2x Ringkabelschoen voor M6 (aardepunten aansluiten)
1x Posi Tap (snelverbinders). Bijvoorkeur de kleinste (20-22 Mini) Normaal (zie hier) maakt verbinden ietwat lastiger.
2x 20A zekering
2x Piggyback of originele (donor-auto) wire-terminals (20A) voor je zekeringkast
1x flink wat isolatie-tape kleur: zwart.

Software - Part I
Deel1 (beide stoelen verstelbaar zonder geheugen)
Deel1 (retrofit elektrische passagiersstoel)

- Geen software aanpassingen vereist (VIDA/VDASH)

Software - Part II
Aanmelden geheugenstand 1,2,3 bestuurdersstoel

48,40 PayPal - VDASH configuratie om PowerSeats AAN te zetten in de CEM.
Controleer of je communicatie hebt met de PSM module.
Met [M] knop + [1;2;3] knop programmeer je een instelling.
Via MyCar Autoinstellingen kan je ook het sleutelgeheugen inschakelen.

Aankoop
- Je hebt een mooi setje op het oog van bep. type. Bijvoorbeeld via onderdelenlijn
- In mijn geval heb ik de aansluitschema's van de V60 2013 en 2014 vergeleken en concludeerde ik geen verschillen in de bedrading voor Power Seats (Group 85).
- Belangrijk: vraag bij het ophalen van je interieur of je uit een donor-auto de stekkers mag knippen. Deze zijn belangrijk om direct over de juiste 'wire-terminals' te beschikken, knip de stekker met zo lang mogelijk draad af - of demonteer zoveel mogelijk de kabelboom.
Alternatief: PM (ik heb nog enkele wire terminals beschikbaar).
Alternatief: Repair terminals bestellen - ik moet nog zoeken naar de juiste Part.No#.
--> Tip1: Kijk of je een set koopt met achterbankverwarming, dan kan je direct daarvoor ook SHM modules en de juiste stekkers en stukken kabel meenemen.
--> Tip2: Kijk of je ook de zekering-kast (links van de CEM) met een stuk kabels kan meenemen. Het voordeel hiervan is dat je de mogelijkheid hebt om de originele spanningsdraden te plaatsen op de juiste posities. Er is ook een minder mooi alternatief, namelijk met PiggyBack fuses.

Voorbereidingen
Controleren van de ontbrekende bedrading
Vergelijk de huidige bedrading onder je stoel met de gewenste bedrading. Hiervoor heb ik een schema gemaakt, zie afbeelding hier. Zoals je ziet zijn voor deel1, drie draden vereist per stoel. Spanning (V+) 20A draad en gezekerd op 20A, Massadraad naar aardepunt (GND) en een communicatiedraad EXT.T van een relais, zodat de stoelen enkel werken na ontgrendelen van de auto (maar voor starten motor). Deze laatste wordt door meerdere componenten gebruikt en daarom hoef je deze niet direct in te prikken op de stekker van je CEM C2 pin70 maar kan je een gemakkelijk te vinden 'branching-point' 73/5044 zoeken en daarop een verbinding maken.
--> Tip: Controleer tijdens deze stap ook meteen of de draden van de stoelverwarming aanwezig zijn (oranje op afbeelding: hier).
--> Is de juiste bekabeling aanwezig, dan is het enkel een kwestie van de stoelen monteren. VIDA instruction <>

Kiezen juiste aansluitpunten en draadlengtes
--> Tip: deze stap wijst iets meer voor zichzelf als je min of meer al weet hoe de bekabeling in de auto loopt. Heb je daar nog geen beeld van, dan adviseer ik om de huidige stoel eerst te demonteren. Na demontage van de plastic-delen in de deur dorpel en op je middenconsole, kan je vervolgens het tapijt eruit tillen. Nu kan je de kabelboom goed bekijken.
1) Massadraad: bepaal de lengte, noteer deze. Bij iedere stoel zitten meerdere aarde-punten aan de binnenkant van de dorpel.
2) Voeding (rechtsvoor zekeringkast of je gekozen punt). De bestuurdersstoel heeft duidelijk meer lengte nodig dan de passagiersstoel. Vergeet niet dat de stekker van de stoel ook nog extra lengte nodig heeft, volg gewoon de originele kabel. Noteer de lengte.
3) Schakeldraad Relais (Wit-Blauw), ik adviseer branching-point 73/5044 te zoeken. Deze knooppunten van bedrading vind je gemakkelijker - in combinatie met de juiste kleurcodes kan je bijna niet de verkeerde bedrading herkennen. Vanuit de wiring-diagrams (website) kan je 73/5044 lokaliseren en concludeer je dat dit punt zich bevindt onder het tapijt van de passagiers-kant, min of meer onder de rechter voet. Meet de afstand voor de passagier en de bestuurder. Noteer de lengte. Zie post hieronder voor foto.

Nieuwe bedrading
Gebruik de wire-terminals v/d geknipte donor-stekker v/d stoel
1) Met een kleine schroevendraaier (2mm) wip je de rode-vergrendeling los van de desbetreffende PIN 14,15,16.
2) Met een nog kleinere schroevendraaier (1mm) til je een plastic lipje op , zodat je aan tegelijkertijd aan de achterkant de draad er gemakkelijk en soepel uittrekt.
3) Dit doe je voor alle benodigde draden (V+, GND en EXT) per stoel.
4) Verleng de draden op een fatsoenlijke manier tot de juiste lengte om bij je gekozen aansluitpunten te komen. Isoleer je soldeerverbindingen goed!
5) 2x Soldeer de Ringkabelschoenen M6 aan je massadraad.
6) 2x Soldeer de juiste lengte en stekker aan je spanningsdraad (om straks aan te sluiten met de 20A zekering).
Resultaat: de ontbrekende bedrading is nu voorbereid en ligt klaar op de juiste lengtes met de juiste wire-terminals (zodat je kan inprikken op de stekkers).

Montage Part I
Montage: demontage oude stoelen.
Koppel het massapunt van je accu los. Wacht, zolang je goed dunkt.
Verwijder de voorstoelen, je kan VIDA instructies gebruiken [REPAIR >8 >85 >852]
- Verwijder de afdekkapjes (voor en achter) 4x
- Draai de 4 bouten los.
- Maak de stekker onder de stoel los.
- Zet de stoel naar voren.
- Draai de bout van de gordelspanner los, let op: er zit een stekker. Verwijder het afdekkapje. Verwijder de stekker. Zie afbeelding.
- Laat je Gordel en gordelspanner in de auto. Til je stoel eruit.

Montage: demontage interieurdelen
Je kan VIDA instructies gebruiken.
1) Gebruik was plastic gereedschap op de zijpanelen van je midden-console te verwijderen (VIDA: <>)
2) Verwijder de plastic delen in de deur-dorpel (VIDA: <>).
3) Schroef je IAM (audio) module los (onder passagier) en eventueel camera module (onder bestuurder).
4) Til het tapijt eruit.
5) Optioneel: Verwijder je handschoenen-vak (VIDA: <>) om beter bij de zekeringkast te kunnen.

Montage: bedrading
Omdat je nu veel ruimte hebt en alles beter kan zien, maak je het jezelf gemakkelijker. Kijk nu even goed hoe alles loopt.
1) Check of je draadlengtes juist zijn. Corrigeer indien nodig.
2) Wip de rode-vergrendeling van de stekkers op PIN14,15,16 weer los. Prik de V+; GND en het schakeldraad in op de juiste locaties PIN 15;16;14 bij de stekker van de stoel. Vergelijk de positie met de andere (ver genoeg naar voren?). Vergrendel de rode-lipjes weer terug.
3) Tape de bedrading vast, naast de originele bedrading, in ieder geval tot aan het tapijt.
4) Sluit het massadraad aan op het aardepunt.
5) Sluit je spanningsdraad aan.
Tip: De bedrading van de bestuurderstoel kreeg ik niet goed over de middenconsole naast de originele kabelboom. Ik heb gekozen om een andere route te kiezen, namelijk de middenconsole door te steken onder de cup-holders (dat scheelde ook weer aantal cm).
6) Sluit het schakeldraad aan.
Lokaliseer branching-point 73/5044.
Kies een verbindingsmethode voor het schakeldraad (Wit-Blauw) solderen of een Posi-Tap / Snelverbinder. In de positap kunnen gemakkelijk de schakeldraden van beide stoelen.
Voor de positap is het belangrijk dat je de dikste Wit-Blauw draad kiest aan knooppunt 73/5044, dan gaat de naald gemakkelijker door de draad - en heb je een betere verbinding.
Ga je solderen? Maak tijdelijk de CEM (Delphi) stekker los (C2)(BRUIN) En neem ev. andere maatregelen om niets te beschadigen.
7) Prik je 20A zekeringen op de posities.
Resultaat: bedrading is gereed voor (deel1). Tape eventueel de bedrading nog extra goed rondom de originele kabelboom.

Montage: nieuwe stoelen
Moet je meer bekabeling doen? Laat dan de interieurdelen even voor wat het is.
1) Plaats de nieuwe stoel in de auto.
2) Monteer je gordelspanner (bout).
3) Bevestig de stekker van je gordelspanner terug en het afdekkapje.
4) Bevestig de stekker onder je stoel (de bout aandraaien!)
5) Monteer de 4 bouten.
Herhaal voor de andere stoel (2x).

Test, check de werking
Uiteraard kan je niet wachten.
Controleer of alle stekkers weer ingeplugd zijn.
Sluit de accu weer aan. Controleer de werking van de stoelen x)

Voltooien
Ga eerst verder met een andere how-to
- Deel2: Aansluiten PSM (geheugenfunctie) stoelen
- RetroFit Stoelverwarming voor
- RetroFit Stoelverwarming achter
- RetroFit Foldable Headrest achter
Of plaats al het tapijt en alle interieurdelen weer terug.

Montage Part II
Voordat de Software Part II geregeld kan worden, moet de PSM module van de bestuurdersstoel nog aangesloten worden op het CANbus intermediate netwerk (orange grijs en oranje violet - twisted).

Onder de stoel betreft dit Pin 11# en Pin 12#. Gebruik de juiste wire terminals om deze aan de stekker toe te voegen, zoals je hierboven hebt gedaan met de spanning en massa. Voordat je dat doet heb je de juiste lengte bedrading eraan gesoldeerd en het is verstandig het paar draden in elkaar te draaien tegen storingen van buitenaf.

1) Verzamel 2 wire terminals voor Pin 11 en Pin 12.
2) Besluit waar je een verbinding wilt maken met het CANbus intermediate netwerk. Ik tip je 2 locaties die gemakkelijk bereikbaar zijn. I) Stekker 74/401 heb je bereikbaar indien je bezig bent met stoelverwarming achter aansluiten. Op dit stekker zit ook CANbus intermediate. II) Of zet de bestuurdersstoel helemaal naar achteren en lokaliseer de stekker van de PAC cameramodule onder de stoel. Die is altijd aanwezig en zit net onder het 2e gedeelte van het tapijt ter hoogte van de middenas van de zitting. Hiervoor is het waarschijnlijk makkelijkst om het voorste tapijt uit de auto te nemen (na demontage van vereiste interieur delen)
2) Soldeer de draden op de juiste lengte voor je gekozen aansluitpunt. Vergeet de extra lengte niet om eerst de kabel van de stoel te volgen.
3) Gebruik Positaps Mini om aan te sluiten op de CANbus draden. Ga je solderen? Dan adviseer ik locatie 74/401-CCM kabel omdat die kabel aan beide kanten losgenomen kan worden en je zo 0 risico loopt op het veroorzaken van storing. Koppel 74/401 los en koppel de groene stekker onder de CCM los.
4) Plaats de wire terminals in de stekker van de bestuurdersstoel op 11# en 12#. Controleer de kleurcodes goed. Hiervoor heb je de accu al geruime tijd ontkoppeld voordat je de stekker demonteerd van de stoel. Voorkant haal je het rode lipje los voordar de draad terminal er goed inpast.
5) Stekkers aansluiten.
6) Accu aansluiten.
7) Controleer met VIDA of de PSM parameters resultaat geven (eg Memory Button 1 pressed / not pressed). Corrigeer de draadverbindingen indien nodig.
8 ) Terugplaatsen interieurdelen volgens instructies, zoals tapijt.

Software - Part II
Aanmelden geheugenstand 1,2,3 bestuurdersstoel

48,40 PayPal - VDASH configuratie om PowerSeats AAN te zetten in de CEM.
Controleer of je communicatie hebt met de PSM module.
Met [M] knop + [1;2;3] knop programmeer je een instelling.
Via MyCar Autoinstellingen kan je ook het sleutelgeheugen inschakelen.

Buitenspiegels
Je kan doorpakken door je buitenspiegels ook te voorzien van geheugen.

Kosten: ~650
Onderdelen:
250 EUR complete spiegels van de sloop (met geheugen), kies spiegels met in ieder geval 13+ draden
400 EUR deurmodules en software (o.a. 31278059) van https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 99404/2013

Klaar!
Tips, vragen en opmerkingen zijn welkom.
Succes ermee!

GruttePier
Laatst gewijzigd door GruttePier op 15.02.2020 - 15:35, 15 keer totaal gewijzigd.
GruttePier
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 14.01.2020 - 20:36

S60/V60 [How-to] Retrofit: Volvo Elektrische Stoelen (Bestuurder en Passagier)
S60/V60 [How-to] Retrofit: Volvo Stoelverwarming Voor
S60/V60 [How-to] Retrofit: Volvo Stoelverwarming Achter
V60 MY10-13 extra verlichting kofferruimte

Wire Terminals
Afbeelding
Beschikbaar via PM:
6x Volvo Wire Terminals voor bedrading elektrische stoelen.


Hier komen nog illustraties en detail fotos

Zekeringen
Afbeelding

Stoel locatie bouten
Afbeelding Afbeelding

Bezetting stekkers onder de voorstoelen.
Afbeelding

PIN layout en bezetting wirediagram (driversseat)
Afbeelding

Locatie 73/5044 knooppunt EXT.T schakeldraad
AfbeeldingAfbeelding

Part II
Verificatie of PSM is aangesloten op CAN intermediate - en communiceert (Note: software nog niet goed ingeladen).
Afbeelding

FAQ
Kan ik een Engelse (RHD) elektrische stoel plaatsen op de positie van de passagier?
Ja, dat is mogelijk. Je kan sowieso de spanning, massa en het schakeldraad aansluiten. De stoel werkt dan volledig elektrisch - zonder de geheugenstanden. Houdt er rekening mee dat Part II van deze how-to dan ook uitgevoerd kan worden voor de geheugenstanden. Deze heeft namelijk ook de 1,2,3 geheugen-standen en de PSM module. Dat betekent ook dat deze PSM module opnieuw geladen moet worden door de dealer. Mogelijk ontstaat er een conflict omdat de CEM slechts 1 PSM verwacht, namelijk die van de bestuurder. [TBD niet bevestigd]

Mijn bestuurdersstoel werkt enkele seconden en daarna niet meer, wat is er mis?
Je hebt de CAN bus bedrading netjes aangesloten. Maar nu communiceert de CEM met de PSM en herkend deze (nog niet). Je hebt Part II nog niet uitgevoerd van deze how-to. Oplossing: gebruik VDASH om de power-seats tijdelijk op disabled te zetten. De bestuurdersstoel werkt nu altijd, maar zonder de geheugenstanden.
Laatst gewijzigd door GruttePier op 21.02.2020 - 17:10, 15 keer totaal gewijzigd.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Mooie How-to, complimenten!
Gelijk een vraag: alleen mijn bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar. Beide voorstoelen zijn wel voorzien van stoelverwarming. Maakt de aanwezigheid van al 1 elektrische stoel de inbouw van een tweede gemakkelijker dan wanneer beide stoelen handmatig verstelbaar zijn?
GruttePier
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 14.01.2020 - 20:36

-KJ- schreef: 21.01.2020 - 19:00 Mooie How-to, complimenten!
Gelijk een vraag: alleen mijn bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar. Beide voorstoelen zijn wel voorzien van stoelverwarming. Maakt de aanwezigheid van al 1 elektrische stoel de inbouw van een tweede gemakkelijker dan wanneer beide stoelen handmatig verstelbaar zijn?
Dat hangt af van de aanwezige bedrading. Kijk eens onder je huidige passagiersstoel. Zijn Pin 14,15,16 bezet? Dat is de onderste rij in het midden onder de bout. Daar zouden o.a. de V+, Massa moeten zitten.

Ja? Plug en play. 20A zekering erbij prikken. Geen software.

Nee? Kijk eens in de zekeringkast onder de 20A zekering positie 13. Zitten op positie 14 daar 2 contactjes of slechts 1? Ik verwacht dat je dan voor de passagier V+ nog gezekerd moet aansluiten, massadraad en het communicatiedraad met knooppunt 73/5044. Daarvoor kan je de uitleg van de startpost gebruiken.

Suc6.
GruttePier
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 14.01.2020 - 20:36

Aanpassing 06.Feb.2020
Blijkbaar was ik zo'n idioot, die vergeten was dat je [M] + [1] tegelijk moet indrukken om een instelling te programmeren.
Middels VDASH heb ik dus ook de geheugenstanden aan de praat gekregen (zonder tussenkomst van de Dealer).
Doe er je voordeel mee!
Software - Part II
Aanmelden geheugenstand 1,2,3 bestuurdersstoel

48,40 PayPal - VDASH configuratie om PowerSeats AAN te zetten in de CEM.
Controleer of je communicatie hebt met de PSM module.
Met [M] knop + [1;2;3] knop programmeer je een instelling.
Via MyCar Autoinstellingen kan je ook het sleutelgeheugen inschakelen.
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4757
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Complimenten, een mooi stukje huisvlijt met een heldere beschrijving!
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
GruttePier
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 14.01.2020 - 20:36

Dankjewel. Voor het volgende forum-lid dat ermee aan de gang gaat, heb ik nog originele wire terminals beschikbaar (y).
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

Zo, even een oud topic afstoffen.
Sinds heden zijn we, naast onze V50 T5, nu ook bezit van een MY16 V60 D5 TE. Echt een heerlijk apparaat!
Er zat echter nog een stoffen bekleding in. Voor 2 knaken en een bounty heb ik nu volleder op de kop getikt welke ook elektrisch verstelbaar is met geheugen.
Nu het spul is geplaatst loop ik tegen 2 zaken aan:

1) Sinds de passagiersstoel is vervangen heb ik een SRS storing. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om bij de dealer aan te kloppen (het interieur zit er sinds gisteren pas in), maar is dit een kwestie van resetten, of zou er meer aan de hand kunnen zijn? Bij het plaatsen van de stoelen is de accu van de auto keurig afgekoppeld geweest.

2) Het geheugen werkt gewoon! Geen software ingeladen of een vDash behandeling gehad. Het werkt echter niet met de sleutel. Is dat standaard of hoort dat eigenlijk wel te werken op de V60?
GruttePier
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 14.01.2020 - 20:36

Easterboy schreef: 03.07.2022 - 18:18 Zo, even een oud topic afstoffen.
Sinds heden zijn we, naast onze V50 T5, nu ook bezit van een MY16 V60 D5 TE. Echt een heerlijk apparaat!
Er zat echter nog een stoffen bekleding in.

Altijd goed. En een v60 natuurlijk ook.

2) Het geheugen werkt gewoon! Geen software ingeladen of een vDash behandeling gehad. Het werkt echter niet met de sleutel. Is dat standaard of hoort dat eigenlijk wel te werken op de V60?
Fijn. Scheelt heel stuk dat je kabelboom al gereed was. Geheugen via sleutels en spiegels (ook erg fijn bij 2 bestuurders) gaat via de deurmodules. Die heb ik laten vervangen (was nodig bij my13) en inleren via de dealer.

Mvgroet,
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

Ah, via de DDM dus? Ik moet de deurpanelen nog vervangen. Misschien dat dit (over)morgen tussen de bedrijven door kan.
Ben benieuwd of de auto ook om kan gaan met de andere DDM's.
Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Easterboy schreef: 03.07.2022 - 18:18
1) Sinds de passagiersstoel is vervangen heb ik een SRS storing. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om bij de dealer aan te kloppen (het interieur zit er sinds gisteren pas in), maar is dit een kwestie van resetten, of zou er meer aan de hand kunnen zijn? Bij het plaatsen van de stoelen is de accu van de auto keurig afgekoppeld geweest.
Heb je gekeken of de gordelspanners nog goed zijn? Interieurs komen vaak uit gecrashte auto's en dan is meestal de gordelspanner af gegaan. Makkelijk te checken door de gordelspanners van je oude stoel over te zetten.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

De storing kwam na de passagiersstoel. De gordelspanner daarvan heb ik niet mee vervangen, dus dat is de originele.
Het interieur komt overigens uit een nog steeds rijdende auto. De eigenaar wou van beige naar zwart en heeft het daarom vervangen.
Door drukte heb ik nog niet kunnen bellen met de garage/dealer, morgen maar eens doen.

Het vervangen van de deurpanelen bood helaas geen soelaas voor het geheugen i.c.m. de sleutel. Maar goed, dat is ook geen first world problem. :)
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Hebben de nieuwe stoelen OWS (Occupant Weight Sensor)? Die veroorzaakt ook een SRS melding als ie niet aangesloten is.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

Weldra... We zijn verder. Vorige week zaterdag bij de dealert geweest in Leeuwarden.
Er zat een storing in de gordelhouder... Wie had dat gedacht. Tip gekregen: controleer of de gordelhouders op dezelfde manier in het hoofdblok onder de stoel zitten (zelfde positie), en anders de gordelhouders wisselen voor de oorspronkelijke.
Afgelopen vrijdagmiddag tijd gevonden om met een collega te kijken. Stekkers zaten op de juiste plek, dus hebben we de oude weer aangesloten (gelukkig waren deze nog niet weg). Het werkte gelijk en de storing was ook direct verdwenen.
Houders omgezet en met in totaal een uurtje werk doet alles het!
Ik ben blij!

Iedereen bedankt voor de feedback en de tips.
GruttePier
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 14.01.2020 - 20:36

Easterboy schreef: 24.07.2022 - 20:29 Weldra... We zijn verder. Vorige week zaterdag bij de dealert geweest in Leeuwarden.
Er zat een storing in de gordelhouder... Wie had dat gedacht. Tip gekregen: controleer of de gordelhouders op dezelfde manier in het hoofdblok onder de stoel zitten (zelfde positie), en anders de gordelhouders wisselen voor de oorspronkelijke.
Afgelopen vrijdagmiddag tijd gevonden om met een collega te kijken. Stekkers zaten op de juiste plek, dus hebben we de oude weer aangesloten (gelukkig waren deze nog niet weg). Het werkte gelijk en de storing was ook direct verdwenen.
Houders omgezet en met in totaal een uurtje werk doet alles het!
Ik ben blij!

Iedereen bedankt voor de feedback en de tips.
Top.
DDM en PDM zijn modules achter je deurpaneel. Modules met geheugen zijn een apart onderdeelnummer. Als je auto automatisch inklapbare spiegels heeft heb je misschien mazzel en is het een kwestie van software laden in die modules. Anders moet je nieuwe modules kopen en laten inleren - qua budget ben je dan wel paar honderd euro kwijt. - ik vond het alle euro's waard :D
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

We hebben de deurpanelen 1 op 1 overgenomen, deze waren al voorzien van de DDM en PDM. Dat zouden dus de goede modules moeten zijn.
Koppeling met sleutel zou wel fantastisch zijn; ik breek mijn knieën nog wel eens als ik instap en de stoel nog staat ingesteld op mijn vrouw (lees: standje tuinkabouter). Onze V50 doet dit wel en dat is echt chill.
Maar het is mij niet de moeite waard om daar nog (veel) geld in steken om het werkend te krijgen (als dat al mogelijk is). Ik heb de stiekeme hoop dat ik ergens volgend jaar een nieuwe auto kan bestellen.
Gebruikersavatar
Kato22
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 13.10.2022 - 14:04

GruttePier schreef: 17.01.2020 - 22:27 Mijn bestuurdersstoel werkt enkele seconden en daarna niet meer, wat is er mis?
Je hebt de CAN bus bedrading netjes aangesloten. Maar nu communiceert de CEM met de PSM en herkend deze (nog niet). Je hebt Part II nog niet uitgevoerd van deze how-to. Oplossing: gebruik VDASH om de power-seats tijdelijk op disabled te zetten. De bestuurdersstoel werkt nu altijd, maar zonder de geheugenstanden.
Goed, ik heb de ombouw van een ouder naar een nieuwer interieur gedaan (minder kilometers, R-design) en heb geen extra functionaliteit gekregen. Ik had al een elektrische bestuurdesstoel met geheugen, passagiersstoel was en is handmatig. Had ook al geheugen in de spiegels. Maar heb dus nu bovenstaande issue en krijg deze foutmeldingen:
  1. CEM-U020800 Lost Communication With Power seat module. General Failure Information. No sub type information.
  2. PSM-U030000 Internal Control Module Software Incompatibility. General Failure Information. No sub type information.
Als ik de min van de accu haal, dan werkt die tot de CEM doorheeft dat er een andere stoel inzit. Maar helaas kan je bovenstaande niet meer doen in VDash; je moet daar een pro of een pro verified account voor hebben. Ik heb gewoon een persoonlijke account. Iemand al een andere truuk of oplossing? Zie deze afbeelding:
VDash.jpg
Het vreemde is wel, dat knop 5 voor de lendesteunaanpassing wel gewoon functioneert en de stoelverwarming ook (kennelijk andere modules?)
Schermafbeelding 2023-08-23 103450.png
Oplossingen:
  • Misschien heeft iemand een oplossing hoe de software wel in te laden nu VDash dat niet meer als particuliere gebruiker toestaat?
  • De PSM (Power seat module) overzetten van de oude, naar de nieuwe stoel. Die had immers al dezelfde functionaliteiten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kato22
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 13.10.2022 - 14:04

OK, ondertussen mijn eigen vraag beantwoord. Heb de Power Seat module verwisseld. Omdat het oude interieur beige en het nieuwe zwart is, heb ik alleen de chip overgezet. Je moet deze module uit de oude stoel halen:

Aan de voorkant zit een T10 voor de plastic kap:
20230823_124353.jpg
Om precies te zijn hier:
20230823_124357.jpg
Dan kan de kap los en zit de PSM met vier T20's vast. Je ziet een extra stekker bij de blauwe pijl voor de nieuwe functionaliteit van de lendesteun, die verlies je dus niet met de wissel. Haal de groene en grijze stekker pas los als de module helemaal los zit, dan heb je de minste kans op snoeren beschadigen:
20230823_124619.jpg
Dan kan je de PSM's verwisselen.
20230823_125001.jpg
Omdat ik geen bruin wilde zien in een zwarte stoel, heb ik ze even open geschroefd (Phillips 2) en de printplaten omgewisseld. Is gewoon uitwisselbaar. Nu werkt alles naar behoren!
20230823_125353.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

Poah, geen half werk. Mooi dat het nu wel werkt!
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”