S60/V60 [How-to] Retrofit: Volvo Stoelverwarming Voor

Plaats reactie
GruttePier
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 14.01.2020 - 20:36

Beste forumlezers,

Hierbij schrijf ik een how-to om je nieuwe interieur te plaatsen aan te sluiten in je S60/V60.
Het doel van deze how-to: de stoelverwarming voor.

Mijn bevindingen zijn gebaseerd op de retrofit in mijn eigen Volvo V60 2013.
Alles wat ik schrijf is ter illustratie als voorbeeld. Alles wat jij doet is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.
Veel plezier en succes!
Henk

AfbeeldingAfbeelding

Benodigdheden
-Volvo Stoelverwarming voor in je voorstoelen, of retrofit van de onderdeelnummers (zie post 2#)
-Volvo SHM (relais) modules onder je stoel, laten ze meestal wel zitten.
-Bezetting Pin 1# (V+); 2# (Massa) en 4# (LINbus) op de stekkers van je voorstoellen.
-Ander middenconsole (CCM) met seat heater buttons. Onderdelenlijn, zoek S60 of V60 CCM onderdeel.
-->Tip:Middenconsole (CCM) voor S60/V60 maakt niet uit. In de regel zijn de S60 middenconsoles goedkoper. Knoppen voor andere opties kan je overzetten.
CCM met stoelverwarming 31288317 voor V60 2013 (31288318 is zonder). Vaak door laatste getal te wisselen kom je uit op het onderdeelnummer het dichtsbij je huidige auto configuratie... Daarop kan je zoeken op onderdelenlijn...
-->Note: Als je een CCM gebruikt van een ander modeljaar, heb je kans dat de dealer geen CCM gerelateerde software handelingen kan doen totdat een Software Reload van de CCM heeft plaatsgevonden.. Die situatie heb ik, doordat ik een S60 CCM heb gebruikt op een V60.

Skills required
-Gezonde logica en geduld.
-Je weet dat je de accu moet loskoppen voordat je begint, etc etc.
-Je kan interieurdelen de-monteren (met VIDA instructies) zonder ze te beschadigen.

Gereedschap
-Ratelset/doppenset
-Torx 20;25

Materiaal
-Nieuwe CCM (middenconsole)

Software
Aanmelden (activeren) van Seat Heating Front is vereist in de CEM. Dat heb ik via VDASH gedaan, tegelijk met stoelverwarming achter.
Laden van Seat Temperatuur Configuratie Appl. in CEM (low e.g. 28C en high 35C) - zonder deze applicatie werkt de stoelverwarming niet.
Her-identificatie van de nieuw aangesloten SHM modules op de LINbus is vereist (via VIDA). Met de sleutel in stand II zou dit ook automatisch gaan.

Aanmelden in de CEM via VIDA/Dealer - heb ik op dit moment nog niet de informatie voor.
-Ik vermoed dat een CCM reload voldoende is. Uiteraard moeten de low en high temperaturen daarna nog geconfigureerd worden.

Montage
Ontkoppel massapunt van je accu.
Deze how-to gaat er vanuit dat je succesvol je nieuwe voorstoelen hebt geplaatst.
Gebruik VIDA instructies om het middenconsole te demonteren en te vervangen.
Je hebt immers al vastgesteld dat de bedrading onder de stoelen voor stoelverwarming al aanwezig is (MY13).
That's it.

Software handelingen
Tip: Vergeet de stekkers van je voorstoelen niet aan te sluiten - mocht je die losgehaald hebben.
-Sluit je accu aan
-Zet contact in positie II met de sleutel.
-Controleer op foutmeldingen in VIDA.
-Hercalibreer LIN compontents (Advanced) actie bij CCM module in VIDA.

Configureren via VDASH
VDASH unlock van je CEM is reeds geslaagd
-Activeer stoelverwarming Front via VDASH als je dat nog niet gedaan hebt (40 EUR)
-Activeer de Temperatuur voorkeursinstellingen bijv. 30C low en 37C high.
-Controleer eventueel opnieuw op foutmeldingen in VIDA.

Configureren via VIDA /Dealer
[niet bevestigd] 30782973 - CCM reload (indicatie 55EUR + startkosten)
[PartNo TBD] Seatheater 28-35c appl
[PartNo TBD] Seatheater 32-38c appl
[PartNo TBD] Seatheater 36-43c appl



Klaar!
Tips, vragen en opmerkingen zijn welkom.
Succes ermee!
GruttePier
Laatst gewijzigd door GruttePier op 19.02.2020 - 16:16, 11 keer totaal gewijzigd.
GruttePier
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 14.01.2020 - 20:36

S60/V60 [How-to] Retrofit: Volvo Elektrische Stoelen (Bestuurder en Passagier)
S60/V60 [How-to] Retrofit: Volvo Stoelverwarming Voor
S60/V60 [How-to] Retrofit: Volvo Stoelverwarming Achter

Hier komen wat detailfoto's en VIDA illustraties.

Boodschappenlijst Sloop/Onderdelenlijn
Nieuw interieur, met stoelverwarming voor.
S60/V60 CCM module met in ieder geval seat-heating control buttons (andere knoppen kan je overzetten)

Onderdeelnummers
CCM met stoelverwarming 31288317 voor V60 2013 (31288318 is zonder). Vaak door laatste getal te wisselen kom je uit op het onderdeelnummer het dichtsbij je huidige auto configuratie... Daarop kan je zoeken op onderdelenlijn...
Verschillende jaartallen voor zetels en achterbank maakt volgens mij niet uit.
31263181 - Stoelverwarming Matje voorstoelen zitting
31413909 - Stoelverwarming Matje rugleuning (Regular)
31413910 - Stoelverwarming Matje rugleuning (SportSeats)

Vereiste bekabeling stekker stoel
Afbeelding

Zekeringen
Afbeelding

Enkele illustraties CCM vervangen
Afbeelding Afbeelding
Yuiop
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27.12.2023 - 21:32

Mede dankzij dit topic heb ik nu ook mijn stoelverwarming werkend. Qua bedrading had ik mazzel. Alle bedrading voor mijn voorstoelen was al aanwezig. Ik had wel wat andere uitdagingen die ik hier wil melden.

Allereerst, ik kreeg het absoluut niet werkend zonder Vida! Flink zitten proberen met configuraties in P3tool, maar dat was niet afdoende. Uiteindelijk Vida werkend gekregen en daarna was het een kwestie van een hercalibratie van de CCM (dat paneel met de knoppen) en het werkte! Voordat je begint, zorg dus dat je of Vida beschikbaar hebt, of calculeer een tripje naar de dealer in.

Ik heb een gebruikte CCM gekocht. Deze bleek helaas niet te werken. Uiteindelijk is het mij wel gelukt om de knoppen van de stoelverwarming over te zetten naar mijn eigen CCM. Tip, als je de CCM helemaal open hebt (simpelweg een stapel schroeven), dan kun je de ring rond de knoppen met een heel klein schroevendraaiertje heel voorzichtig loswerken. Deze zitten er simpelweg geklikt en dit is wat de 4 ronde elementen op het paneel vasthoud. Helaas ben je er daarmee nog niet. Op mijn originele printplaat van de CCM, zijn de daadwerkelijke schakelaars en ledjes voor de stoelverwarming ook niet aanwezig. IPV een andere CCM te bestellen, heb ik de soldeerbout ter hand genomen en deze ook overgezet. Goede nieuws is, dit werkt gewoon!
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”