Distributieriem vervangen nu een ander geluid

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Zoals de titel al een beetje omschrijft, heb ik mijn distributieriem laten vervangen en alles wat erbij hoort.
Maar nu is het zo, dat de motor een ander geluid maakt (loopt verder wel goed). Je hoort hem nu wat meer zoemen aan de kant van de distributieriem .

Ik ben al teruggegaan naar de dealer en daar hebben ze alles nog eens na gelopen. De pomp stond ietsjes te vroeg dus die hebben ze nu op tijd gezet en voor de rest niets te vinden.
De riem stond voor de rest goed op spanning en stond niet te strak en er liepen geen kappen aan.
Ik heb de heren duidelijk proberen te maken, dat ik nu 2 jaar rij in deze auto en dat hij nu toch echt een ander geluid maakt. Zelfs mijn vrouw viel het op toen ik hem achteruit in de garage zette.
Of kan het zo zijn dat de riem zich eerst even moet zetten/inslijten op de bestaande tanden.

Hebben jullie hier ook ervaring mee!

En dan nog een vraagje,
De waterpomp is ook gelijk vervangen en nu zie ik dat het dunne slangetje, dat vanaf het expansievat ergens achter op het blok verdwijnt pulserend op en neer bewegen.
Als ik deze dan vervolgens vastpak, voel ik de koelvloeistof er idd pulserend doorheen gaan iets wat mij erg onlogisch lijkt omdat de pomp gewoon ronddraait en een constante flow creëert.
Is dit normaal? of zit er dan nog lucht in het systeem wat er volgens automatisch uitgedrukt wordt?

Het gaat om een D4 D4204T5 blok.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Over het bijgeluid kan ik helaas niets zeggen. Maar ik kan me voorstellen dat je dit verder uitgezocht wilt hebben. Het pulseren van dat slangetje heeft mijn d4 ook. Zowel voor als na de vervanging van de distributieriem met waterpomp is de pulsatie er.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

V50nuV60 schreef: 05.03.2020 - 07:00 Over het bijgeluid kan ik helaas niets zeggen. Maar ik kan me voorstellen dat je dit verder uitgezocht wilt hebben. Het pulseren van dat slangetje heeft mijn d4 ook. Zowel voor als na de vervanging van de distributieriem met waterpomp is de pulsatie er.
Bedankt voor je reactie, ik heb inmiddels weer een afspraak gemaakt bij de dealer.
boers706
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 07.12.2018 - 10:55

En? Ben je al bij de dealer geweest en is het geluid nu verholpen?
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Bij de dealer geweest en hebben alles nog eens even na gelopen en konden niets vinden. Ja! de pomp stond iets te vroeg en hebben hem nu op tijd gezet. (kwalijke zaak dat dit de eerste keer niet goed stond)
Als ik tijd en zin heb van de week trek ik zelf maar weer eens mijn overal aan en ga ik zelf maar eens op onderzoek uit.
In het verleden heb ik dit ook gehad met mijn Passat, kwam ook na een distributieriem wissel retour met een andere geluid en ook hier kon men niets vinden.
Ik heb toen de motorsteun vervangen en het probleem was opgelost. (Het rubber zat los aluminiumhuis van de steun.)
Om bij de Volvo de riem te vervangen moet ook de motorsteun los. Het kan zijn dat de motor nu even anders in de rubbers hangt of misschien is hier het rubber ook los?

Ik ga tzt dus wel eens even zelf op speurtocht.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Is ook de multi-riem vervangen met het vervangen van de distributieriem? Ik had zelf een soortgelijk iets met mijn 190D. Na plaatsing van een nieuwe multi-riem had ik ook een ander geluid. Deze bleek 2 cm te kort te zijn (minder dan 1% afwijking van de totale lengte) waardoor de lagers van o.a. waterpomp aardig werden belast. Na plaatsing van de juiste lengte geen geluid meer ......
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Volgens mij wordt de waterpomp bij mij aangedreven door de distributieriem.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”