ccm-b1a6909, humidity sensor

Plaats reactie
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Goedenavond, ik speel wat met Vida en deze error komt op: ccm-b1a6909.
Betreft een storing aan de luchtvochtigheid sensor.
Heb een 2e hands besteld (van sloop auto), helaas, dezelfde error.

Iemand al eerder aan de hand gehad en opgelost?
Lijkt niet een cruciaal onderdeel, maar wil graag alles netjes werkend (en vind een nieuwe sensor veel te duur).
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Zit op het LIN netwerk van de CCM en zal na vervangen geïnitieerd moeten worden.
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Kan dat met de "thuis" versie van vida of is daar een officiële versie met abonnement voor nodig?
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat kan met de Alibaba variant.
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Jelmer de Jong schreef: 08.04.2020 - 09:45 Dat kan met de Alibaba variant.
Waar moet ik dan zijn in Vida, of met Vdash?
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

In VIDA bij de CCM in Vehicle communication.
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Jelmer de Jong schreef: 08.04.2020 - 12:15 In VIDA bij de CCM in Vehicle communication.
Gevonden, uitgevoerd (scan op LIN bus op nieuwe componenten).
Helaas niet de oplossing, de humidity sensor wordt gevonden (zoals dat eigenlijk al het geval was) en de storing is permanent.
Balen, lijkt er dus op dat ook de 2e hands echt defect is....
We opvallend, in een andere groep vernam ik ook van een D6 met defecte humidity sensor.
Lijkt wel een gevoelig component.

Reparatie van de sensor lijkt lastig, bestaat uit een hard kunststof behuizing waarbij de achterkant is ingegoten.
In een andere situatie met een ander product heb ik dat eens uit elkaar geprobeerd te halen (hete lucht en stanleymes) om te repareren.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

evkessel schreef: 08.04.2020 - 20:48
Jelmer de Jong schreef: 08.04.2020 - 12:15 In VIDA bij de CCM in Vehicle communication.
Gevonden, uitgevoerd (scan op LIN bus op nieuwe componenten).
Helaas niet de oplossing, de humidity sensor wordt gevonden (zoals dat eigenlijk al het geval was) en de storing is permanent.
Balen, lijkt er dus op dat ook de 2e hands echt defect is....
We opvallend, in een andere groep vernam ik ook van een D6 met defecte humidity sensor.
Lijkt wel een gevoelig component.

Reparatie van de sensor lijkt lastig, bestaat uit een hard kunststof behuizing waarbij de achterkant is ingegoten.
In een andere situatie met een ander product heb ik dat eens uit elkaar geprobeerd te halen (hete lucht en stanleymes) om te repareren.
Ik heb de foutmelding ook al tijden in de D6 samen met.. uh.. wat andere dingetjes..

CEM-B110977 - Passenger door central locking motor. Mechanical Failures. Commanded position not reachable
TCM-P101268 - Reengagement Stuck. Algorithm Based Failures. Event information
PDM-B110915 - Passenger door central locking motor- General Electrical Failures- Circuit short to battery or open
PDM-B12B615 - Front Lock Motor Common Circuit. General Electrical Failures. Circuit short to battery or open
CCM-B1A6909 - Humidity Sensor. General Electrical Failures. Component Failures
BECM-C105700 - Hybrid/EV Battery Voltage System Isolation Fault Level 1. General Failure Information. No sub type information
IEM-P161A86 - Incorrect Response from Immobilizer Control Module. Bus Signal / Message Failures. Signal invalid

Dus het lijkt wel degelijk een vaker voorkomend probleem. Maar inderdaad niet ernstig, de sensor zal nodig zijn om airco goed aan te sturen.
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

360Degreez schreef: 09.04.2020 - 08:24
evkessel schreef: 08.04.2020 - 20:48
Jelmer de Jong schreef: 08.04.2020 - 12:15 In VIDA bij de CCM in Vehicle communication.
Een kleine update aan mijn kant, voordat ik de boel wil gaan open prutsen van mijn eigen sensor, heb ik gekeken naar het sensor gedeelte dat in een soort sponsje zit; lijkt een temperatuursensor. daarvoor had ik de sensor even omhoog gewipt en na een tijdje weer terug. nu heb ik deze sensor weer teruggeplaatst (om de 2e hands gekochte terug te sturen), opnieuw het proces gedaan met Vida en CCM en wat schetst m'n verbazing, geen storing meer.

ik hou het even in de gaten, maar het zou wel bijzonder zijn als dat een oplossing is.

Gevonden, uitgevoerd (scan op LIN bus op nieuwe componenten).
Helaas niet de oplossing, de humidity sensor wordt gevonden (zoals dat eigenlijk al het geval was) en de storing is permanent.
Balen, lijkt er dus op dat ook de 2e hands echt defect is....
We opvallend, in een andere groep vernam ik ook van een D6 met defecte humidity sensor.
Lijkt wel een gevoelig component.

Reparatie van de sensor lijkt lastig, bestaat uit een hard kunststof behuizing waarbij de achterkant is ingegoten.
In een andere situatie met een ander product heb ik dat eens uit elkaar geprobeerd te halen (hete lucht en stanleymes) om te repareren.
Ik heb de foutmelding ook al tijden in de D6 samen met.. uh.. wat andere dingetjes..

CEM-B110977 - Passenger door central locking motor. Mechanical Failures. Commanded position not reachable
TCM-P101268 - Reengagement Stuck. Algorithm Based Failures. Event information
PDM-B110915 - Passenger door central locking motor- General Electrical Failures- Circuit short to battery or open
PDM-B12B615 - Front Lock Motor Common Circuit. General Electrical Failures. Circuit short to battery or open
CCM-B1A6909 - Humidity Sensor. General Electrical Failures. Component Failures
BECM-C105700 - Hybrid/EV Battery Voltage System Isolation Fault Level 1. General Failure Information. No sub type information
IEM-P161A86 - Incorrect Response from Immobilizer Control Module. Bus Signal / Message Failures. Signal invalid

Dus het lijkt wel degelijk een vaker voorkomend probleem. Maar inderdaad niet ernstig, de sensor zal nodig zijn om airco goed aan te sturen.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

evkessel schreef: 09.04.2020 - 09:31 Een kleine update aan mijn kant, voordat ik de boel wil gaan open prutsen van mijn eigen sensor, heb ik gekeken naar het sensor gedeelte dat in een soort sponsje zit; lijkt een temperatuursensor. daarvoor had ik de sensor even omhoog gewipt en na een tijdje weer terug. nu heb ik deze sensor weer teruggeplaatst (om de 2e hands gekochte terug te sturen), opnieuw het proces gedaan met Vida en CCM en wat schetst m'n verbazing, geen storing meer.

ik hou het even in de gaten, maar het zou wel bijzonder zijn als dat een oplossing is.
Achteraf gezien is dat niet zo gek. Foutcodes ontstaan door afwijkende waarden die veroorzaakt kunnen worden door vuil. De temperatuursensor in de middenconsole kan ook vol met stof en vuil zitten tot het punt dat hij een foutcode genereert. Op dat moment kan je de waarden uitlezen en zien of de sensor echt defect is of alleen waarden buiten de toleranties doorgeeft.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”