Pagina 1 van 2

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 22.07.2020 - 21:41
door volvopilot
beste volvo rijders,

Na een tijdje S40 en nu V50 D2 gereden te hebben wil ik graag iets meer vermogen/koppel omdat ik toch wat vaker met een forse aanhanger op pad ben. Mijn oog is gevallen op een V60 van +- 2015. Dit kan zowel de D4 als D5 (twin engine) of D6 worden.

Ik begrijp dat t/m 2025 er een 50% korting op het mrb tarief zit waardoor je tot die tijd zo'n 90 euro per maand MRB betaald. Verder kan ik makkelijker parkeren op mijn werk als ik een hybride rij.

Momenteel heb ik een mooie D6 op het oog met alle opties die ik zou willen hebben. Km stand rond 130.000km.

Wat voor nadelen zitten er aan een D6 t.o.v een D4/5? Hybride techniek is wellicht wat kwetsbaarder? Gevoelsmatig zijn de D6'en wat goedkoper met de hoeveelheid opties die je er voor krijgt. Allemaal zeer rijk uitgerust.

Ik wil de auto particulier rijden en ben benieuwd naar ervaringen hiermee. zowel positief als negatief.

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 22.07.2020 - 22:23
door evkessel
Ik rij particulier en heb geen moment spijt van deze auto. Wat je zegt, volledig uitgerust.
Nadeel is terugkomende airco storing wat in alle gevallen onder coulance is opgelost met naar alle waarschijnlijkheid "recent" en blijvend is opgelost. En het navigatiesysteem kan beter, ik heb het oudere sensus systeem.

Maar ik (en mn vrouw) rij met heel veel plezier zoveel mogelijk electrisch en genieten ook van de krachtige D5.

Er is een speciale hybride groep op dit forum.

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 23.07.2020 - 07:57
door The Mechanic
Koop een dealeronderhouden auto.

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 23.07.2020 - 08:23
door Gouwe
The Mechanic schreef: 23.07.2020 - 07:57 Koop een dealeronderhouden auto.
En dat is de meest belangrijke tip die je ter harte zou moeten nemen. Houd wel rekening met minder laadruimte t.o.v. een normale V60 omdat de accu daar een deel van opsnoept!
Een een D6 is een waanzinnig fijne auto om mee te rijden. Stil als het moet, super snel als het kan. En ja er zit meer op dus er kan meer kapot, maar daartegenover staat inderdaad de korting op de MRB dus per saldo over 4 jaar hoeft het niet meer te kosten dan een reguliere D4/D5.
Meer over die korting hier: https://www.anwb.nl/experts/auto/125/we ... sting-phev

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 23.07.2020 - 15:57
door volvopilot
bedankt voor de reacties tot dusver! ik zie inderdaad nu een elektrische deel van het forum. Daar had deze vraag beter gesteld kunnen worden dus.

De auto die ik op het oog heb is dealer onderhouden en de airco pomp is minder dan 2 maanden geleden nog vervangen. Dus dit is waarschijnlijk de laatste pomp die nu definitief het euvel zou moeten verhelpen. En zo niet, dan valt deze auto weer onder coulance regelingen omdat de pomp vervangen is.

Ik heb mijn verzekeraar ook gecontact. Vreemd genoeg is deze V60 een stukje goedkoper in verzekering dan mijn V50, terwijl er zo'n 150% meer vermogen en toch een dikke 400kg gewicht bij komt. Alleen maar gunstig.

Dus met MRB en verzekering samen bespaar ik zo'n 40 euro. Dan kan ik die besparing weer verbranden met de 5 cilinder voorin.

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 23.07.2020 - 16:30
door evkessel
Friendly advice: ga na of de laatste methode gebruikt is voor de ac vervanging. Zo niet, laten uitvoeren uit voorzorg.
Scheelt je een hoop gedoe op het moment dat het net niet uitkomt.
Ook komt gevolg schade soms voor.
Volvo is in deze heel coulant, maar voorkomen is beter... (en duurzamer)

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 23.07.2020 - 16:43
door iDanman
Preventieve vervanging wordt niet door Volvo goedgekeurd, heb ik afgelopen dinsdag vernomen. Indien er storingscodes aanwezig zijn mag de AC vervangen worden, anders niet. Die van mij dateert van mei vorig jaar en doet het nog perfect (helaas). Zou graag voor de vakantie de 2.0 vervanging gehad hebben. Nu blijft het op eieren rijden. Gelukkig heb ik Volvo Premium Assistance. Is 2 jaar geleden met hetzelfde euvel perfect afgehandeld met repatriering en een gloed nieuwe XC40 als vervangingsauto in Frankrijk.

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 23.07.2020 - 16:49
door evkessel
Oh, dat verbaasd me. Ik werd onlangs gebeld met de vraag of ik een storing had en de definitieve fix wil laten uitvoeren. Ik zeg geen storing, maar laten we die maar voor zijn. Ok was het antwoord, vervangen. De eieren waar ik op rij zijn hard gekookt....

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 23.07.2020 - 17:43
door volvopilot
Ik zal even navragen of dit op de 2.0 manier is gedaan. Maar ik ga er van uit van wel. Het is afgelopen maand gebeurd door een grote en bekende volvo dealer. Kan me niet voorstellen dat zulke grote veranderingen deze dealer ontgaan is.

Anders zijn evt problemen in de toekomst in elk geval gedekt onde coulance. Stranden op vakantie doe ik niet want ik pak altijd het vliegtuig ;)

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 23.07.2020 - 18:57
door Gouwe
Sterker nog, als de dealer niet getraind is in 2.0 heeft hij er van VCNL geen cent voor gekregen. Ergo, je kunt er gevoeglijk van uit gaan dat het volgens 2.0 is gebeurd en dat is dus heel prettig!

Veel plezier alvast met de D6 (klinkt tenminste alsof je hem al gekocht hebt :-) )

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 23.07.2020 - 20:25
door The Mechanic
evkessel schreef: 23.07.2020 - 16:49 Oh, dat verbaasd me. Ik werd onlangs gebeld met de vraag of ik een storing had en de definitieve fix wil laten uitvoeren. Ik zeg geen storing, maar laten we die maar voor zijn. Ok was het antwoord, vervangen. De eieren waar ik op rij zijn hard gekookt....
Die dealer houdt zich dus niet aan de regeltjes.

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 23.07.2020 - 20:48
door OGA244
Voor eigen rekening is 'n mooi gebaar van 'n dealer

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 23.07.2020 - 21:03
door The Mechanic
OGA244 schreef: 23.07.2020 - 20:48 Voor eigen rekening is 'n mooi gebaar van 'n dealer
Met centjes van VCNL strooien, zullen ze blij mee zijn.

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 23.07.2020 - 21:10
door OGA244
Voldoe je niet aan de door de vcnl gestelde criteria is het pech voor de dealer

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 23.07.2020 - 22:13
door evkessel
The Mechanic schreef: 23.07.2020 - 21:03
OGA244 schreef: 23.07.2020 - 20:48 Voor eigen rekening is 'n mooi gebaar van 'n dealer
Met centjes van VCNL strooien, zullen ze blij mee zijn.
Ik denk dat ze gedonder voor willen zijn. Ze weten net als ieder ander dat er toch een storing komt, ben al 2x aan de beurt geweest.
Aan de balie de factuur ondertekend voor de dealer voor hun declaratie.

Ik hecht wel waarde aan een proactieve dealer, lijkt me geen gesjoemel maar klantvriendelijk.

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 24.07.2020 - 11:35
door volvopilot
De D6 is nog niet aangeschaft. Ik heb er inmiddels wel twee test gereden maar helaas beide behoorlijk misbruikte ex-lease bakken.

De D2/D4 (2.0 VEA) overweeg ik ook. Ik heb beide test gereden en deze vielen me ook zeker niet tegen. De D2 is wat onderbemeten maar wel goed betaalbaar en met een chipje van Obbe kom je toch op het vermogen van een D4 uit. Ook de D4 reed echt prima. Het grote voordeel van deze twee auto's boven de D6 is toch wel het lagere gewicht. De auto voelde veel beter in balans bij bochtenwerk en oneffenheden in het wegdek. Die extra 400kg merk je wel behoorlijk.

Ik ga nog wel verder zoeken naar een mooie D6. Vandaag nog eentje bekijken. Hopelijk is deze in betere conditie.

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 24.07.2020 - 12:15
door Gouwe
De D6 is inderdaad geen bochtenridder, maar meer een cruiser. Niet dat je er niet heel hard de hoek mee om kunt trouwens.... Veel succes en plezier met zoeken.

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 24.07.2020 - 12:55
door Summum
volvopilot schreef: 24.07.2020 - 11:35 De D6 is nog niet aangeschaft. Ik heb er inmiddels wel twee test gereden maar helaas beide behoorlijk misbruikte ex-lease bakken.

De D2/D4 (2.0 VEA) overweeg ik ook. Ik heb beide test gereden en deze vielen me ook zeker niet tegen. De D2 is wat onderbemeten maar wel goed betaalbaar en met een chipje van Obbe kom je toch op het vermogen van een D4 uit. Ook de D4 reed echt prima. Het grote voordeel van deze twee auto's boven de D6 is toch wel het lagere gewicht. De auto voelde veel beter in balans bij bochtenwerk en oneffenheden in het wegdek. Die extra 400kg merk je wel behoorlijk.

Ik ga nog wel verder zoeken naar een mooie D6. Vandaag nog eentje bekijken. Hopelijk is deze in betere conditie.
Wat is je budget? Ik weet nog een hele fraaie en volle te koop, waarvoor ik mijn hand in het vuur kan steken dat ie altijd met zorg bereden en onderhouden is. ;)
https://www.verkerkvolvo.nl/auto/occasi ... /44973939/

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 24.07.2020 - 13:12
door volvopilot
fraaie uitvoering! Helaas wel stevig aan de prijs. Ik wilde zo'n €15.000,- uitgeven. Wellicht bij een goede inruildeal met mijn V50 nog wel naar 17k.

Gelukkig staan er best veel mooie exemplaren te koop voor dit geld van eigenlijk alle motor varianten wel. Het is even wachten op het de juiste combinatie en zelf moet ik natuurlijk nog even beslissen of ik inderdaad het risico ga nemen om voor een D6 te gaan.

aanschaf V60 D6 (2014/2015)

Geplaatst: 24.07.2020 - 23:52
door volvopilot
Ik heb inmiddels een heel fraai exemplaar gevonden met juiste km stand, bouwjaar, opties en zeer nette staat. Gaat om een D6 en is nu nog een BTW auto. Even een klein vraagje voor de fiscaal onderlegde.

Het bruto BPM bedrag voor deze Volvo V60 was destijds iets van €450,-. Best laag dus. De auto is nu 4 jaar en 9 maanden oud. Afschrijvingen zijn dan volgens de tabel rond de 73%. Blijft er nog zo'n 120 euro rest BPM over. Nu koop ik de auto van een B.V.. Geen auto dealer maar gewoon een regulier bedrijf die een bedrijfs auto verkoopt.

Hoe gaat het te werk met de bpm? Is natuurlijk niet een noemenswaardig bedrag, maar ik ben benieuwd wie er verantwoordelijk is voor afdracht en of dit geautomatiseerd gebeurd of dat ik dit ergens zou moeten melden?