aanschaf V60

Plaats reactie
Renzo48
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20.08.2020 - 11:56

Hi, ik wil overstappen van mijn huidige V70 (D5 van 2002, automaat) naar een V60. Gewoon iets kleiner en omdat ik beduidend minder km maak wil ik naar benzine. Er zijn nogal wat problemen bekend over de PSA en Ford motoren. Wat is volgens jullie de meest betrouwbare motor (liefst Volvo fabricage). En welke automaat is betrouwbaar? Dank voor jullie inbreng!
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Wat is jou bekend over nogal wat problemen met de Ford motoren ? Bij mijn weten zijn het redelijk probleemloze motoren (de 1.6 T2, T3, T4 en de 2.0 (1999cc) 2.0T en T5)
Vooral handgeschakeld. De automaat is wat gevoeliger. Is eentje met dubbele koppeling zoals de Volkswagen DSG. Maar wel minder problemen dan Volkswagen in het begin had met de DSG.

Van de PSA (diesel) motoren staat de 1.6 met 109pk bekend als eentje met veel problemen. Volgens mij niet geleverd in de V60.

De daarna in Chinese handen ontwikkelde Volvo VEA motoren hadden wat kinderziektes, zoals hoog olieverbruik, jankende balansassen en naar recent blijkt koelingsproblemen. Wel een betere automaat.

Als je een automaat wil ben je denk ik het beste af met een auto uit MY 2017 of 2018, daar zijn de kinderziektes wel uit en heb je ook een goede automaat.
De lekkerste motor is een VEA T4. dat is een 1969cc motor. De T2 en T3 met automaat zijn 1.5 liters en gek genoeg minder zuinig dan de 2.0 liter.
Handgeschakeld zijn de T2 en T3 ook 1969cc en erg fijn.
De T5 en T6 zijn ook 1969cc, met nog veel meer vermogen, verbruik en een zenuwachtiger karakter

Als 2017 te nieuw is zou je op zoek kunnen gaan naar een oudere VEA motor (1.5 of 1969cc) waarvan de zuigerveren aantoonbaar al vervangen zijn. De jankende balansassen zijn als het goed is onder coulance/garantie vervangen.
De benzine versies hebben wel minder problemen met een hoog olieverbruik dan de diesels, maar dat lijkt een kwestie van tijd.

Als je flink zoekt kan je wellicht nog een import model vinden met een lekkere 5-cilinder. Naar mijn weten niet geleverd in Nederland. Niet zuinig, wel lekker geluid, traag schakelende automaat en erg betrouwbaar.
hm78
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 10.11.2016 - 23:09

Ik ben ineens ook op zoek naar een andere auto en stap over van een v50 2.4 die getuned is naar 180km nu over naar wellicht een v60..
Een v70 stal al lang geleden mijn hart maar is toch minder economisch als een v60 in t3 of t4 uitvoering als je kijkt naar verbruik en wegenbelasting..

het budget is echter beperkt (rond de 8000) en dan is het aanbod klein en de km standen hoog.. vanaf welke km stand word het kritiek?? of waar moet ik dan op letten??
We hebben er in de vakanties een sleurhut achter hangen van max 1500 kg dus de t3 zou dat imho ook moeten kunnen hebben toch met zijn 1600 km trekgewicht of wil je dan echt liever de meerdere pk''s van de t4?
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

km stand is niet het belangrijkste. Goed onderhoud (gedocumenteerd!) wel.
Hoe is de auto gebruikt. Alleen korte stadsritjes met "sportieve"rijstijl kan een auto al voor de 200.000km aardig slopen, terwijl die met vnl snelwegritten na 300.000km nog erg goed kan zijn.
De staat van het interieur kan een indicatie zijn. Met veel korte ritjes zijn de stoelen en versnellingspook meer versleten.
Hou er rekening mee dat zo'n 1.6 turbo op de lange termijn waarschijnlijk meer problemen heeft dan die 2.4 5-cilinder die je nu hebt. Als je geen turbo hebt kan die niet kapot en als je geen directe inspuiting hebt kunnen de hoge druk injectoren ook niet kapot. Hoe de 1.6 turbo zich houdt bij hele hoge km standen weten we gewoon nog niet. Ik ken ze niet met 5 ton op de teller. Tot nu toe weinig problemen gehoord. Maar als je budget zo beperkt is, waarom dan niet je v50 blijven rijden ?

Wat betreft die sleurhut: dat is puur persoonlijk. Hoeveel comfort wil je hebben. Meer vermogen is meer reserve om op snelheid te komen als je op een steile helling achter een vrachtwagen bent gekomen die je in wil halen. Maar je hebt vakantie, dus waarom zou je haast hebben ? Vroeger reden Mercedes 200 diesels met 60pk rond met een flinke sleurhut. 150pk is echt wel genoeg, meer is gewoon lekker. Pas boven de 4000 toeren heeft de 1.6 t4 meer kracht dan de t3, dus zoveel scheelt het niet. Eigenlijk geeft vooral een hoger koppel meer comfort. Dan moet je een 2 liter (2.0T of T5) kiezen als je dat belangrijk vindt. Vanaf ongeveer 2012 (my 2013 ?) heeft de t3 een versnellingsbak met andere overbrengingen. Die is door de grotere stappen iets minder gunstig voor het trekken van een sleurhut.
hm78
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 10.11.2016 - 23:09

de reden dat we willen overstappen van de v50 is dat we al en tijd iets nieuwers willen en de auto toch elke x weer geld kost aan onderhoud wat het sparen voor een nieuwe weer vertraagd.
daarnaast rijd de v50 prima maar ik vind hem wel veel benzine slurpen.

we hebben het budget iets weten op te krikken en ik ga morgen kijken naar een auto in oud beijerland.

hebben de v50 en v60 dezelfde wielopname/steek en et waarde? dit ivm gebruik winterbanden?

is een t3 ook redelijk te tunen of is dit op den duur funest voor het blok?
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”