V60 T5 2012 B4204T7 Defect nokkenasversteller, hoe te repareren?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
HaV60
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.12.2019 - 08:36

Hallo allemaal,

Nog geen jaar in het bezit van een mooie volvo V60 T5 R0Design met 135.000 km uit december 2012. Tot enkele weken geleden had ik geen enkel probleem met de auto. Wat regulier onderhoud gedaan ondertussen, zoals olie en olie filter vervangen welke voldoen aan de Volvo eisen (ACEA A5/B5 5W-30).

In de vakantie een caravan getrokken en tijdens de terug reis ging het motorlampje aan bij het starten na een kleine pauze. Klonk 2 tot 3 seconden als een diesel, daarna was het weg.
Auto reed verder goed, dus gewoon vanuit Frankrijk naar Nederland gereden.
Toch elke keer bij een koude start een diesel geluid wat snel weer verdween na een paar seconden.
Auto uitgelezen met VIDA en wat op internet gezocht. Toyota heeft ook soortgelijke problemen met VVTs, variabele klep timing

Mijn conclusie was dat het waarschijnlijk aan de Nokkenasverstellers zou kunnen liggen.

Vandaag het klepdeksel er afgeschroefd, nadat ik niets raars had gemeten bij de actuators (Beide 9 ohm en verder geen sluiting met het huis), ook stond er 9 volt op de stekker, dus ook spanning.
Nadat ik het klepdeksel had verwijderd, schrok ik toch. Op het vervroegingsmechanisme aan het uiteinde van de nokkenas aan de inlaat zijde was iets uitgebroken, zie foto in de bijlage.

Nu is de vraag wat moet ik doen?
Wat heeft er gezeten en Is dit te vervangen.
Ik ben zelf wel handig, dit gaat mij een beetje boven mijn pet. Ik denk dat een reparatie in de papieren loopt. Wie kan mij een oplossing bieden.

Aangezien er iets mist zal dit ergens in de olie zitten, dus het eerste wat ik ga doen is de olie aftappen en op zoek naar de uitgebroken onderdelen. Ik hoop dat ik ze in enige vorm nog terug kan vinden.
Daarna bouw ik alles weer in elkaar en ga op zoek naar iemand die dit voor mij kan repareren.
Alle tips t.a.v. adressen in Noord-Limburg zijn van harte welkom.

Alvast bedankt voor jullie info.

Met vriendelijke groet,
Hans




schade nokkenas vervroeger 1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door HaV60 op 31.08.2020 - 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HaV60
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.12.2019 - 08:36

Foto's van iets verder weg.
Ook de nokken zijn beschadigd van de vervroeger door hetgeen wat er uit is gebroken.
Probleem zit in de rode cirkel!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Die rol vervangen is geen hogere wiskunde, je moet alleen de ketting eerst los halen en dat zou ik niet zelf doen als je afhankelijk bent van die auto.
Gebruikersavatar
HaV60
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.12.2019 - 08:36

Ondertussen heb ik de olie afgetapt en zie geen sporen van de onderdelen die ik mis.

Dit is inderdaad een klus die ik niet zelf ga doen. Lijkt mij voor een garage net zoveel werk als een distributieketting vervangen, dit zou bij 240.000 km moeten. Het is een hele klus aangezien een deel van het blok, waar distributieketting in draait, moet worden gedemonteerd. Ik zou zelf misschien wel de motor uitbouwen om demontage en montage te vergemakkelijken. Er zitten niet voor niets hijsogen aan het blok ;-).
Laatst gewijzigd door HaV60 op 04.09.2020 - 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HaV60
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.12.2019 - 08:36

E-mail reply op de vraag of Mehenker.com kon helpen:

biuro@mehenker.com
Ma 31-8-2020 13:40


Hello,
These are the wheels that we do not regenerate,
Unfortunately we cannot help you.
New wheels for this model will probably also fit from Mazda, Ford.


Z poważaniem/Kind Regards
Dotora Sieradzka
Dział sprzedaży i wysyłek
Sales and shipping department
Tel. +48 732 760 770, nr wew. 2


MEHENKER
ul. Skłodowskiej-Curie 10 35-036 Rzeszów
NIP: PL 732 21 53 291
www.mehenker.com
Laatst gewijzigd door HaV60 op 04.09.2020 - 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HaV60
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.12.2019 - 08:36

Volvo onderdeelnummer is : Volvo pully VVT intake 31370809

CVVT-unit, inlet camshaft
The CVVT-unit is primarily used to control the inlet camshaft to early opening of the vales, to increase performance when needed. The four-blade inlet camshaft CVVT-unit and is slightly stronger than the CVVT-unit for the exhaust camshaft. The CVVT-unit controls the inlet camshaft for opening between -11° to 31 BTDC. That is, maximum 42° control. Current position is controlled by ECM depending on parameters such as speed, rpm, load, etc.
Inlet VVT.jpeg
1 Clearance at locked position 0.25 - 0.75°
2 Max. turn-back
3 Control angle, 25°±1
4 Max. adjustment out

Ondertussen wel wat verder gekomen met zoeken, de motoren worden ook toegepast in FORD, Range Rover en Jaguar.
Onderdeelnummers zijn:
LandRover: new: LR095897, old: LR085467, LR083920, LR050849, LR024999
Jaguar: C2D51307, C2Z32010, C2Z32120, JDE28275, JDE34815
FORD: CJ5E6C524AE, CJ5E6C524BA, CJ5E6C524AC, CJ5E6C524AD, old 5255301 = new 2017710, 30S108 AG9G-6C525-BB

Optie 1: nieuw van Volvo 375 euro
Optie 2: nieuw uit Taiwan of China 80 euro
Optie 3: gebruikt 20 euro (40.000 km)
Optie 4: Complete nieuwe set ketting, geleiders, VVTs, pakkingen, etc. 500 euro

Verder zag ik het volgende in een Land Rover manual.
Er zit een prop in het gat!
VCT.jpg
Wanneert de stop er niet meer in zit ga naar stap 4 "step 4 : Replace the VCT actuator LR083920"


Heeft iemand de werkinstructie : Replace the VCT actuator (see Workshop Manual section 303-01: Engine - GTDi 2.0L Petrol Removal and Installation - Variable Camshaft Timing Actuator)?
Looking for instructions : Engine - GTDi 2.0L Petrol Removal and Installation - Variable Camshaft Timing Actuator

Ben ook op zoek naar de mogelijke oorzaak van dit defect. Iemand ervaring?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
HaV60
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.12.2019 - 08:36

Uiteindelijk is het geheel gerepareerd bij volSERVICE.
Ketting, ketting geleider, vervroeger en solinoid zijn vervangen.

Verder niet veel wijzer geworden over oorzaken.
Hij loopt in ieder geval weer prima.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”