Ventilator doet niets | Zekeringkast moeilijk bereikbaar hacks?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Simpele vraag; Sinds vandaag werkt de ventilator opeens niet meer. Ik kan de knop verdraaien maar ik krijg er geen lucht uit en ik hoor niets, omdat de ventilator eerder prima heeft gewerkt vermoed ik een zekering.

Normaal gesproken peanuts, maar ik zag in het boekje dat juist deze zekering op de minst bereikbare plek zit, namelijk onder de paravan aan de passagierszijde. Houdt in ruitenwissers, veerpootbrug en de hele paravan demonteren. Goed doordacht Volvo!

Afbeelding

Iemand met tips/ervaring om dit zonder alle demontagewerkzaamheden te doen? Anders moet ik een middagje garage gaan plannen voor dit projectje..
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Waarschijnlijk de kachelweerstand defect.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20666
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het lijken mij zekeringen die niet wekelijks kapot gaan en dus minder goed bereikbaar hoeven te zijn. Maar ruk is het wel.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

The Mechanic schreef: 13.12.2020 - 16:24 Waarschijnlijk de kachelweerstand defect.
Dank voor de tip! Dan ga ik hem voor de zekerheid eerst even uitlezen om te zien of hij een foutcode aftrapt.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Vanavond even snel de auto uitgelezen en geen foutcodes gerelateerd aan de sensor/motor kunnen vinden.

Afbeelding

Ik vermoed dat de motor zelf het probleem is, bij het inschakelen hoor ik op de achtergrond een gezoem wat start als ik de fan aanzet en direct uitgaat wanneer ik de fan weer helemaal uit zet.

Dat is heel slecht nieuws, want voor het vervangen van de motor heb je speciale tooling nodig en moet het complete dashboard uit de auto gehaald worden!

Misschien dat ik toch maar begin met het vervangen van de sensor, who knows.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Meten is weten. Heeft de motor voeding en massa?
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

The Mechanic schreef: 16.12.2020 - 08:26 Meten is weten. Heeft de motor voeding en massa?
Zeker!

Meten is weten, gissen is missen. Dat was het eerste wat mijn leermeester ooit tegen me zei. Ik was al begonnen met een poging om de weerstand te verwijderen maar kom er net met een hand tussen waardoor je geen kracht kunt zetten om hem eruit te draaien.

We gaan een dagje garage plannen om e.e.a te kunnen meten en te kunnen werken met de juiste tools. Dit is geen klusje voor op de parkeerplaats in de regen ;-)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Update:
Er was stroom en de zekering was in orde. We hebben route kachelweerstand genomen en zojuist de boel weer werkend gekregen met een nieuwe sensor!

Deze klus staat per heden op nummer 1 voor wat betreft absolute tot het bot frustrerende BUT klussen.
Dat gezegd hebbende heb ik het weten te fixen met;

• Een nieuwe sensor 'a €48,55
• Een lange punttangen set 'a €37,95 (incl verzending)

Als je echter geen behoefte hebt aan een tangenset in je collectie; Breng de auto lekker naar de dealer! Ik heb echt medelijden met de monteur die dit klusje op zijn bord krijgt, maar als een slangenmens in je voetenruimte priegelen is een drama. Alles is plastic, alles zit muurvast, je moet een kilo isolatiemateriaal wegsnijden en je kunt door de extreem krappe ruimte geen goede slag maken met je gereedschap.

@themechanic; Dank voor de tip! Het bleek de oplossing ondanks dat de sensor geen fout aftrapte en ook bij doormeten geen andere waarden dan de nieuwe sensor liet zien. Heel apart.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Waar achter de voetenruimte zit deze sensor dan??
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

V60Driver schreef: 09.01.2021 - 17:17 Waar achter de voetenruimte zit deze sensor dan??
Hij zit ongeveer ter hoogte van de volumeknop helemaal achter tegen de firewall aan. Je moet je gaspedaal verwijderen, stekkers losmaken en een stuk isolatieschuim wegsnijden om ruimte te creëren voor het losdraaien en manouvreren van de sensor.

Afbeelding
Je ziet hier de grote stekker van het gaspedaal, daarnaast de stekker van de sensor met gele draad. Het draadeind is van een van de drie montagepunten van het gaspedaal.

Ik heb voorafgaand ook video's gekeken van een S60 hier lijkt wel voldoende ruimte om er met twee handen tussen te kunnen.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Shit wat een plek idd. Hoop dat die bij mij nog even blijft functioneren...
Thanks voor de info.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”