Simpele vraag; Sinds vandaag werkt de ventilator opeens niet meer. Ik kan de knop verdraaien maar ik krijg er geen lucht uit en ik hoor niets, omdat de ventilator eerder prima heeft gewerkt vermoed ik een zekering.
Normaal gesproken peanuts, maar ik zag in het boekje dat juist deze zekering op de minst bereikbare plek zit, namelijk onder de paravan aan de passagierszijde. Houdt in ruitenwissers, veerpootbrug en de hele paravan demonteren. Goed doordacht Volvo!
Iemand met tips/ervaring om dit zonder alle demontagewerkzaamheden te doen? Anders moet ik een middagje garage gaan plannen voor dit projectje..
Ventilator doet niets | Zekeringkast moeilijk bereikbaar hacks?
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Waarschijnlijk de kachelweerstand defect.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20684
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Het lijken mij zekeringen die niet wekelijks kapot gaan en dus minder goed bereikbaar hoeven te zijn. Maar ruk is het wel.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Dank voor de tip! Dan ga ik hem voor de zekerheid eerst even uitlezen om te zien of hij een foutcode aftrapt.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Vanavond even snel de auto uitgelezen en geen foutcodes gerelateerd aan de sensor/motor kunnen vinden.
Ik vermoed dat de motor zelf het probleem is, bij het inschakelen hoor ik op de achtergrond een gezoem wat start als ik de fan aanzet en direct uitgaat wanneer ik de fan weer helemaal uit zet.
Dat is heel slecht nieuws, want voor het vervangen van de motor heb je speciale tooling nodig en moet het complete dashboard uit de auto gehaald worden!
Misschien dat ik toch maar begin met het vervangen van de sensor, who knows.
Ik vermoed dat de motor zelf het probleem is, bij het inschakelen hoor ik op de achtergrond een gezoem wat start als ik de fan aanzet en direct uitgaat wanneer ik de fan weer helemaal uit zet.
Dat is heel slecht nieuws, want voor het vervangen van de motor heb je speciale tooling nodig en moet het complete dashboard uit de auto gehaald worden!
Misschien dat ik toch maar begin met het vervangen van de sensor, who knows.
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Meten is weten. Heeft de motor voeding en massa?
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Zeker!
Meten is weten, gissen is missen. Dat was het eerste wat mijn leermeester ooit tegen me zei. Ik was al begonnen met een poging om de weerstand te verwijderen maar kom er net met een hand tussen waardoor je geen kracht kunt zetten om hem eruit te draaien.
We gaan een dagje garage plannen om e.e.a te kunnen meten en te kunnen werken met de juiste tools. Dit is geen klusje voor op de parkeerplaats in de regen
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Update:
Er was stroom en de zekering was in orde. We hebben route kachelweerstand genomen en zojuist de boel weer werkend gekregen met een nieuwe sensor!
Deze klus staat per heden op nummer 1 voor wat betreft absolute tot het bot frustrerende BUT klussen.
Dat gezegd hebbende heb ik het weten te fixen met;
• Een nieuwe sensor 'a €48,55
• Een lange punttangen set 'a €37,95 (incl verzending)
Als je echter geen behoefte hebt aan een tangenset in je collectie; Breng de auto lekker naar de dealer! Ik heb echt medelijden met de monteur die dit klusje op zijn bord krijgt, maar als een slangenmens in je voetenruimte priegelen is een drama. Alles is plastic, alles zit muurvast, je moet een kilo isolatiemateriaal wegsnijden en je kunt door de extreem krappe ruimte geen goede slag maken met je gereedschap.
@themechanic; Dank voor de tip! Het bleek de oplossing ondanks dat de sensor geen fout aftrapte en ook bij doormeten geen andere waarden dan de nieuwe sensor liet zien. Heel apart.
Er was stroom en de zekering was in orde. We hebben route kachelweerstand genomen en zojuist de boel weer werkend gekregen met een nieuwe sensor!
Deze klus staat per heden op nummer 1 voor wat betreft absolute tot het bot frustrerende BUT klussen.
Dat gezegd hebbende heb ik het weten te fixen met;
• Een nieuwe sensor 'a €48,55
• Een lange punttangen set 'a €37,95 (incl verzending)
Als je echter geen behoefte hebt aan een tangenset in je collectie; Breng de auto lekker naar de dealer! Ik heb echt medelijden met de monteur die dit klusje op zijn bord krijgt, maar als een slangenmens in je voetenruimte priegelen is een drama. Alles is plastic, alles zit muurvast, je moet een kilo isolatiemateriaal wegsnijden en je kunt door de extreem krappe ruimte geen goede slag maken met je gereedschap.
@themechanic; Dank voor de tip! Het bleek de oplossing ondanks dat de sensor geen fout aftrapte en ook bij doormeten geen andere waarden dan de nieuwe sensor liet zien. Heel apart.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Hij zit ongeveer ter hoogte van de volumeknop helemaal achter tegen de firewall aan. Je moet je gaspedaal verwijderen, stekkers losmaken en een stuk isolatieschuim wegsnijden om ruimte te creëren voor het losdraaien en manouvreren van de sensor.
Je ziet hier de grote stekker van het gaspedaal, daarnaast de stekker van de sensor met gele draad. Het draadeind is van een van de drie montagepunten van het gaspedaal.
Ik heb voorafgaand ook video's gekeken van een S60 hier lijkt wel voldoende ruimte om er met twee handen tussen te kunnen.