V40 of V60

enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Hallo, heb ik het V40 forum al een soortgelijke topic geopend, en naar rakties daar op de vraag welke voor mij de beste keuze is wil ik graag nog wat informatie van de kenners hier.

Ik ben op zoek naar een andere auto, hij moet eens in de 2 a 3 weken een paardentrailer(ongeveer 1300 kg incl paard) trekken, niet al te grote afstand en eens per jaar een lichte caravan (1150 kg) voor vakantie naar het zonnige zuiden. Voor woon-werk wordt hij niet gebruikt, alleen prive, en dat is dagelijks op en neer naar de manege, 30 km heen en 30 km terug, 90% over 80 km weg, ritje neemt ongeveer half uurtje in beslag, maar is dus wel gemiddeld 400km in de week dus al gauw een kleine 20000 km alleen op en neer naar de manege.

Nu is mijn vraag, waar zoek ik het beste naar, heb een budget van rond de 15000, als ik kijk naar V40 vind ik er genoeg van rond die prijs met zo een 50000 km op de teller, rond bouwjaar 2015/2016 Ik wil er een jaar of 8 mee rijden, dus als ik zoek rond die km stand zal er dan een kleine 250000 km opstaan, dus restwaarde is niet zo belangrijk, zoek gewoon een dealeronderhouden betrouwbare auto waar ik zonder al te hoge kosten 8 jaar mee vooruit kan. Een V60 heeft al snel als ik zoek op mijn budget meer dan 100000 gelopen, dus welke versie zou de beste keuze zijn?

Wat raden jullie aan, gezien mijn gebruik, en dan vooral welke motor, wil sowieso zoeken naar automaat, of moet zijn dat dat een slechte keuze is.

Dus wat raden jullie aan, D2 of D3 of D4, en welk bouwjaar, is dat belangrijker als kmstand, een V40 of V60, wat raden jullie aan?

Hoe zit het met het verbruik van al die versies, en neem ik beter af en toe de snelweg naar de manege ivm EGR problemen, of is een ritje van een half uur op een 80 km weg ook daar voldoende voor, ik snap dat V60 duurder is aan mrb, maar als die betrouwbaarder zijn dan doet die 2 tientjes er ook niet meer toe.

De Diesel-Hybride versies zijn niet interessant, mede doordat ik dan binnen een aantal jaren als de korting eraf is iwel heel veel geld aan mrb kwijt ben, plus de althans denk ik hogere te verwachten onderhoudskosten over een periode van 8 jaar.

En ik snap dat je met een auto altijd pech kunt hebben, welke keuze ik ook maak, maar met welke keuze maak ik die kans het kleinste?

Een hoop vragen dus hoop ook op een hoop reakties, alvast bedankt
Gebruikersavatar
PvolvodriverS60
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 04.11.2020 - 18:21
Locatie: Veluwe

Beide mooie auto's.
Maar als je van plan bent om af een toe karren van dat gewicht te trekken zal ik zeker niet voor een D2 gaan die heeft gewoon te weinig vermogen daarvoor. De d3-4 zijn hier beter geschikt voor.
Zelf vind ik die v60 mooier (maar dat is mijn mening ;) )en je hebt ook meer ruimte voor als dit een gezinsauto is.
Volvo V60 T5 R-Design Pebble Grey
Volvo S60 summum 2.0T 2011 origineel 203Pk
Gechiptuned naar 270Pk en 420Nm
Opel corsa D 1.2 85Pk 2012
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat "tekort vermogen" dingetje is echt onzin, menig bedrijfswagen heeft minder vermogen, weegt zelf 2 ton, mag een ton laden en mag gewoon 2ton trekken.
Het koppel bepaalt alles en dat is van 'n D2 ruim toereikend
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 386
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Het valt me ook op dat er hier altijd de dikste motoren met het meeste vermogen wordt aanbevolen. Ik snap dat dat heel lekker rijdt maar om nou te zeggen dat de D2 niet voldoende vermogen heeft, slaat echt nergens op.

Vroeger reed men met auto’s met 70 pk hoog de bergen in met de grootste caravans erachter, en dat ging ook prima. Het is maar net wat je gewent bent. Een D2 is voor in Nederland een prima motor, ook als je zo nu en dan een kar of trailer trekt (doe ik ook, gaat prima).

Als je met een paard rijdt, da ga je toch niet hard optrekken enz, anders wil dat paard na die tijd nooit weer op de trailer. Overigens zou ik toch voor een V60 gaan, deze heeft gewoon meer eigen gewicht, daardoor ook meer overwicht op een trailer die erachter hangt. Als je in vervelende situaties terecht komt, zal de V60 makkelijker weer onder controle te krijgen zijn dan de V40.

Ik heb dus nu de V60 en had hiervoor een V50. Ik merk bij de V60 veel minder dat ik er een trailer achter heb hangen, bijv. als één van onze pony’s een stap verzet in de trailer (dit merkte ik in de V50 veel duidelijker).
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Als ik jouw verhaal lees dat zou ik juist wel voor een D5/6 Hybride gaan. 30 km heen en 30 km terug op 80 km/u wegen is voor 100% elektrisch te rijden, mits je kunt laden bij de manege? En als je dat op beide plekken (thuis en manege) gratis kunt, ben je helemaal spekkoper met zo’n auto. Dat kan je dan afzetten tegenover de verhoogde wegenbelasting vanaf 2026.

Die onderhoudskosten vallen reuze mee. In de praktijk blijkt het hybride gedeelte betrouwbaarder als menigeen had verwacht. Let wel op want er zijn verhalen van de airco pomp die regelmatig stuk gaat. Dat heeft Volvo altijd op coulance opgelost en buiten dat euvel is het een betrouwbare auto gebleken bij mij. In de praktijk heb ik alleen de kosten gehad van de jaarbeurten.

Ik geef wel toe dat het in mijn geval met openbare (dus betaalde) laadpalen niet de goedkoopste oplossing is met ongeveer 12.000 km per jaar. Want wil je voordelig rijden met dit type auto, dan moet zo veel mogelijk opladen. Bij mij kost elke laadbeurt geld, maar bij jouw misschien wel niets. Ik rijd er nu 3 jaar in met heel veel plezier. En ga dat zo lang mogelijk volhouden.

Doe ermee wat je wilt, verder als dit kan ik je niet helpen op dit moment.
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Dat probleem van het opladen ga ik dan ook krijgen, thuis heb ik geen oplaadpunt, bij de manege gaat dat ook niet, en lees ook verhalen dat die korting er na 2024 al afgaat, dus denk dat het voor mij iet zoveel zin heeft.

Dus als ik het goed begrijp gaat het met een D2 ook prima, en daar is het aanbod ook groter in, maar kwa degelijkheid en verbruik, welke motor is dan aan te raden, en zit er nog verschil in bouwjaar, meeste die ik zie en mij bevallen zijn rondom 2015, dus de vraag is eigenlijk, wie heeft er ervaring met soortgelijke auto"s, goede of slechte, waar ben ik in de ogen van de gebruikers het beste mee, en dan vooral kwa degelijkheid en verbruik, alvast beddankt
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik wil je niet omturnen ofzo. Maar volledigheidshalve is de voordeelregel op de wegenbelasting bij ELKE hybride als volgt: t/m 2024 is 50% korting, dan in 2025 is de korting 25% en vanaf 2026 het normale bedrag.

Deze regeling is zoals die nu staat. Maar hoe dat er echt uit gaat zien hangt van de regeringsplannen af.
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Ben blij met je reakties, hoe meer hoe beter, alleen het probleem met de hybrides is dat ik geen oplaadpunt heb thuis of in de buurt, en het grootste problee, is het gewicht van de auto, ik heb alleen b-rijbewijs, en heb onze trailer terug laten keuren tot 1300 kg, om onder de 3500 kg te blijven, voor de hybride is daar te zwaar voor, het maximale gewicht van de auto mag niet boven de 2200 kg komen, anders was de hybride zeker interessant.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ga eens proefrijden : D2, D3 en D4 en bepaal zelf.

Wel even dit topic lezen: viewtopic.php?f=92&t=79609

En ook deze viewtopic.php?f=120&t=87046 waar ik diverse linkjes naar andere forum topics heb vermeld.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Proefrijden ga ik ook zeker doen, maar kan moeilijk proef gaan rijden met de trailer en paard erachter, dus ben benieuwd naar mensen die er al een hebben, hoe de verschillende motoren zich houden met een trailer erachter, en of er ervaringen zijn met deze motoren kwa ondrhoud en verbruik, dat ga ik met een proefrit niet uitvinden, dus wil graag goed voorbereid een keuze kunnen maken, dus nog steeds zijn alle reakties welkom, moet ik van af een bepaald bouwjaar zoeken, is de D3 5 cilinder die er naar ik begrijp in nederland tot 2012 was maar nu aangeboden wordt als importauto van 2016 zoveel beter kwa duurzaamheid van de motor, zulke dingen, nogmaals, alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Ibanez
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 04.01.2014 - 15:30
Locatie: Noorderkempen - net onder Breda

Ik heb een S60 D3 uit 2011, dus nog met de vijfcilindermotor. Paardentrailers heb ik nog nooit getrokken, maar al wel regelmatig een vrij zware aanhangwagen. Dat gaat moeiteloos - ook in combinatie met de Geartronic automaat. Het is enerzijds een heel fijn en ook betrouwbaar blok - inclusief de Geartronic, maar dat in combinatie met die extra cilinder maakt wel een stukje dorstiger. Zéker met een relatief zware trailer. Wat dat betreft zijn de viercilindermotoren van een jongere generatie wel een stuk zuiniger.

En koppel hebben ze allemaal voldoende van D2 tot D6. Persoonlijk zou ik de D2 van de eerste generatie zelf niet zo snel kiezen. Het kan hoor, door op koppel te rijden, maar ruim in het reservevermogen zit het niet en dat stond mij wat tegen voor als het noodzakelijkerwijs eens nodig mocht zijn. Aan de andere kant: als je 90% over 80 km-weg rijdt en de zaak rolt, dan gaat ook dat prima hoor. Op het gemakje met het paard. ;-)

Voor wat betreft het vijfcilinder D3-blok hoef je overigens niet bang te zijn voor een kilometerstand die al aan de wat hogere kant is, is mijn ervaring. Maar een ruimtewonder is de S60 niet, mocht dat nog meespelen. Rijd je overigens wel genoeg kilometers per jaar om diesel te rechtvaardigen?
S60 D3 Summum Geartronic - mijn vierde Volvo inmiddels.
S70 2.5 10v Exclusive-line Prins VSI (1998)
340 GL Special handgeschakeld (1990)
340 Special met het pientere pookje (1990)
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

De trailer die wij moeten rijden is niet zo zwaar, met paard onder de 1300 kg, en de caravan is 875 (1150 beladen) dus dat is dan niet zo een probleem. Ik rijd zo een 5 keer in de week op en neer naar de manege, dat is 300km, 1250 per maand dus is 15000 per jaar allaan daar al aan, dus exclusief vakanties en dagelijks gebruik.

De vraag voor mij is niet zozeer of diesel financieel aantrekkelijk is,dat is het zeker met een tucson die ik nu rijd en die 1 op 9 loopt, maar meer of met mijn rijgedrag (dagelijks 30 km heen en 30 km terug ritjes dus van een half uur) diesel geen problemen gaat geven met egr klep en oliegebruik, en welke motor daar meer of minder last van heeft.

Ik wil ook graag weten wat zulke motoren globaal aan verbruik laten zien, en dan vooral de dagelijkse ritjes, dus niet de 2 wekelijkse ritjes van en naar wedstrijden met trailer erachter als alles weer mag, aangezien die dus nog bij het dagelijks gebruik komen zal ik uitkomen op een kleine 20000 km per jaar.
Gebruikersavatar
Ibanez
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 04.01.2014 - 15:30
Locatie: Noorderkempen - net onder Breda

De vijfcilinder diesels hebben normaal gezien geen last van EGR-toestanden, noch olieverbruik (teller staat nu op 165.000 km; olieverbruik = 0).
Over de motoren die wel vaker EGR-problemen hebben, is hier op het forum al veel geschreven.
Dagelijkse praktijk bij mij ongeveer 1:15/ 1:16. Een mix van stad-80-km-wegen en af en toe de snelweg.
De laatste maanden door Corona rijd ik erg weinig en wat ik rijd is binnen de stadsgrenzen en een klein beetje buitengebied. Daardoor geeft de boordcomputer nu aan 1:13,7. Dus tel maar uit.
S60 D3 Summum Geartronic - mijn vierde Volvo inmiddels.
S70 2.5 10v Exclusive-line Prins VSI (1998)
340 GL Special handgeschakeld (1990)
340 Special met het pientere pookje (1990)
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

En met mijn rijgedrag, grotendeels 30 km ritjes, valt dat nu onder de noemer ritjes rond de kerk, of is met deze ritjes van een half uur de motor warm genoeg om allerlei problemen op termijn te voorkomen, of zijn deze ritjes simpelweg tekort voor een moderne diesel?
Of voorkom ik dergelijke problemen door zeg eens in de maand een flinke rit over de snelweg van een 100 km, ik lees namelijk ook dat dat goed is, en je hem dan in een lager versnelling wat extra toeren moet laten maken zodat alles goed zuiver wordt, en als dat zo is, hoe doe je dat dan met een automaat?
Zoals jullie merken ben ik echt een leek in dieselrijden, maar is voor mij met mijn kilometers echt een stuk voordeliger, zeker met de huidige prijzen voor diesels van pak hem beet een jaar of 4 a 5 oud.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Mijn advies:
1. V60 ipv V40. Beide kunnen het wel trekken maar als zo'n paard wat beweeglijk wordt, is massa te prefereren. Dus V60, dan heb je meer in te brengen.
2. Als je een kar trekt wordt de auto echt wel warm bij 30km enkele reis. Dus regenereren - wat pas begint bij een warme motor - gaat goed. Zorg er voor dat het regenereren afgemaakt wordt, dus niet tijdens het regenereren de motor afzetten want dan komt er diesel in de olie van het carter en stijgt het oliepeil. Dat een auto regenereert, zie je aan het verbruik. Als de motor stationair draait en op bedrijfstemperatuur is, is het verbruik ca. 0,5 - 0,6 liter/uur. Met regeneratie is dat 0,8 - 1,1 liter/uur. In mijn geval (vijfcilinder) begint de koeling dan ook flink te blazen, dus dat hoor je wel. Bij aankomst laat ik de auto gewoon nog even stationair draaien en zijn cyclus afmaken voordat ik de motor afzet.
3. Zelf zou ik kiezen voor een 5 cilinder. Dus een 2 liter D3 (136 pk of 163 pk) of een 2,4 liter D5 (215pk): https://www.autotrack.nl/a/volvo-v60-di ... 2-50933188. De D5 is er ook in AWD uitvoering. Duur en zeldzaam.
4. Kies je toch voor een 4 cilinder, dan zou mijn keuze in jouw geval vallen op de 150pk sterke D3 (enkele turbo). Iets meer vermogen dan de 120 pk D2 wat handig is bij invoegen en de D3 lijkt minder gevoelig voor malheur dan de (vroege) D4 met dubbele turbo.
5. Waarom zou je geen proefrit kunnen maken met de trailer erachter? Leg het voor aan de verkopende partij.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Bedankt voor je reaktie,
De dagelijkse ritjes die ik beschreef van 30 km zijn zonder trailer, met trailer is alleen bij wedstrijden, als dat weer mag en dan zo om de 2 weken, die dagelijkse ritjes zijn op en neer naar de manege zonder trailer.
Het voorbeeld wat je aanhaalt van autotrack, is een auto van 9 jaar met 220000 km, ik zoek zelf rond de 5 jaar met een stuk minder km, ik geef bij zoeken altijd op tot 100000 km, aangezien ik er 8 jaar mee wil rijden. Als ik dan specifiek zoek op de 5 cilinder is het meestal import, omdat ze hier volgensmij na 2012 niet meer gemaakt worden?
Is het dan verstandiger om voor een jongere 4 cilinder D3 te gaan of een import 5 cilinder?
Dat regenaratieproces, hoelang moet ik hem dan stationair laten lopen, tot het verbruik weer daalt naar die 0,5/0,6, of merk je vanzelf als hij klaar is?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bij 'n D3 5 cilinder is het max toerental slechts 3900t/min, de handbak heeft daardoor 'n erg smalle powerband en houdt daardoor erg snel in door de toerenbegrenzer
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27619
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou voor een D2 of D3, zoals door meer mensen aangehaald ga je je daar wel mee redden.
Rijd zelf met 170 pk en met trailer erachter zitten we dan tegen de 4ton aan gewicht van auto met trailer en dat gaat echt wel prima.

Ben van mening dat de V60 een geschiktere auto voor je is gezien er toch met regelmaat een trailer achter hangt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

enrico tilburg schreef: 24.03.2021 - 06:05 Dat regenaratieproces, hoelang moet ik hem dan stationair laten lopen, tot het verbruik weer daalt naar die 0,5/0,6, of merk je vanzelf als hij klaar is?
Ik zou me daar niet te druk over maken.
Ik heb ruim 4 jaar dagelijks 35km woon-werk verkeer over secundaire wegen gereden met een C70 D3 (150pk) en nooit problemen gehad. Ongetwijfeld zal de regeneratie wel eens afgebroken zijn, maar deze wordt vanzelf weer gestart als het filter er aan toe is. Dat is overigens niet de volgende rit, het filter is immers al gedeeltelijk leeg geregenereerd.
Ik neem overigens aan dat je behalve de genoemde 30km ritjes ook wel eens langere ritten maakt?
C70 is overigens ook een prima trekauto met een eigen gewicht van meer dan 1650kg en als je geen passagiers te vervoeren hebt een erg fijne auto (cabrio 😎)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Regenereren op de oprit duurde nooit lang omdat het al onderweg was begonnen, ruim genomen 3 - 4 minuten, hooguit.

200.000 km is voor een gemiddeld merk heel veel kilometers, niet bij Volvo.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”