Ook voorstellen en vraagjes

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zzzzzzzzzzzz
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 11.02.2007 - 19:35
Locatie: Teylingen

Voordat ik het forum vol zet met vragen over mijn "nieuwe" V60 zal ik me eerst even voorstellen :)

Na een paar jaar meelezen en het 2e hands aanbod in de gaten houden heb ik vorige week de knoop doorgehakt.
Ik was op zoek naar een vervanger voor mijn Nissan Micra. Doordat ik van werkgever veranderd ben is de afstand van mijn werk van 2 naar 15 kilometer gegaan. Daarom zal ik zeker met slecht weer de auto ook gaan inzetten voor woon-werk verkeer (als ik weer naar kantoor mag..). De micra werd eigenlijk vooral voor vakanties gebruikt en dat was nou ook precies waar hij te kort schoot. Weinig ruimte en weinig comfort.

Samen met de nieuwe baan dus een goed excuus op op zoek te gaan naar een andere auto.

Mijn ouders hebben inmiddels alle generaties V70 gehad en rijden nu in een D5 uit 2012. Dat rijd heerlijk zolang het rechtdoor gaat, maar zodra je bochten tegenkomt merk je dat je met een zware op comfort gerichte auto onderweg bent.
Ik was dus op zoek naar iets lichtvoetigers maar wat wel groot genoeg was om een Mountainbike in mee te nemen en bij voorkeur een Volvo.

Lange tijd heb ik de occasion sites in de gaten gehouden op zoek naar mijn ideale volvo. Als er al iets voorbij kwam was dat meestal aan de andere kant van het land. Tot ik plotseling twee dorpen verderop een hele mooie V60 Momentum met flinke lijst opties tegenkwam die ook nog eens binnen mijn budget viel en als klap op de vuurpijl ook nog eens een stuk nieuwer (facelift model) was dan de autos waar ik tot nu toe naar keek.

Een proefrit was snel gemaakt en de rest is geschiedenis zullen we maar zeggen :)

Afbeelding
Afbeelding

Tot nu toe heb ik twee nadelen kunnen ontdekken:
- Hij staat op winterbanden
- Het zicht naar achteren is niet optimaal

Dat zijn ook meteen de eerste twee vragen die ik heb:

1. De verkoper zei: gewoon oprijden die winterbanden en dan normale banden monteren. Dat voelt een beetje zonde. Ik rij niet veel kilometers per jaar, maar de kans is wel aanwezig dat ik de auto voor de wintersport ga gebruiken. Ik twijfel dus tussen all season banden of wisselen tussen zomer en winterbanden. Waarbij ik eigenlijk de voorkeur heb voor all season banden. Zijn er hier mensen met een uitgesproken mening op dit vlak?

2. Ik zie dat er bij o.a. vstore.nl parkeercamera's verkocht worden. Hier op het forum zag ik al een topic over dit onderwerp waar gezegd werd dat de inbouw behoorlijk wat werk is. Aangezien ik niet heel handig ben zou ik dat liever laten doen. Weet iemand of er bedrijven zijn die dat tegen een schappelijk tarief doen? (regio Leiden)


Tot slot twijfel ik over het chiptunen. Op de snelweg kan de auto wel wat extra vermogen gebruiken. Obbe Tuning mag geloven zou ik van 152 naar 225 PK gaan voor 305 euro (ex btw) en daarnaast ook nog eens 5 tot 7 procent zuiniger gaan rijden. Met name name over dat laatste ben ik benieuwd over hier mensen met ervaring zijn?

Sorry voor het lange verhaal
Volvo V60 T3 Momentum 2016
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Mooie auto! Welke motor ligt erin? Voor de achteruitrijcamera kun je ook kijken bij Swedesolutions, middels de CFE is het mogelijk om een camera veel goedkoper in te bouwen dan bij de dealer: https://www.swedesolutions.com/product/cfe-plus-wifi/
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
zzzzzzzzzzzz
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 11.02.2007 - 19:35
Locatie: Teylingen

Het is een 2.0 T3 (dacht dat ik het er ergens bij had gezet, maar dat ben ik blijkbaar vertegen)

De CFE is ook een interessante optie (zeker qua prijs), maar de inbouw en aansluiting van de camera lijkt me een lastige klus. Als ik https://www.swedesolutions.com/wp-conte ... -v1.04.pdf bekijk moet het halve dashboard uit elkaar. en dan zie ik nog niet eens hoe de camera zelf gemonteerd en aangesloten moet worden. Dit lijkt me nog even een stapje te hoog gegrepen voor me
Volvo V60 T3 Momentum 2016
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat betreft de banden, ik wisselde voorheen mijn banden ook altijd tussen zomer en winter.
Sinds een fatsoenlijke 4x4 met dito banden doe ik daar niet meer aan, maar....

De Focus van de dame hier staat al ruim 100.000 kilometer op de Michelin CrossClimate (all season) banden en ik zou onder een gewone auto niet anders meer willen.
Zomers uitstekende grip, maar in de herfst en ook in een dikke laag sneeuw gewoon uitstekende grip.
Tuurlijk, op de absolute grens lever je iets in maar ik ben meer dan positief verrast door deze banden.

Zodra je zeker weet dat je de auto voor wintersport gaat gebruiken zou je altijd nog een 2e set met echte winterbanden kunnen nemen en eventueel weer kunnen verkopen.
Al zijn de CrossClimates ook voorzien van de keurmerken om als winterband te voldoen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
erikgutjens
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 21.03.2021 - 13:31
Locatie: Zwitserland
Contacteer:

Gefeliciteerd! Mooie Auto!

Met het oog op wintersport is, afhankelijk van de bestemming, zomer/winterbanden wisselen wel aan te bevelen. Ik woon zelf in Zwitserland en hoewel Winterbanden niet verplicht zijn, kan dit lokaal anders zijn. Veel wintersportgebieden hebben dorpjes, zijwegen of bergpasjes waar wél winterbanden verplicht zijn. Controle is er niet echt, maar bij overtreding ben je in feite onverzekerd.

Ik ben absoluut geen expert wat betreft banden maar ik wissel 'gewoon' tussen zomer en winterbanden. Hierdoor kom ik nooit voor verrassingen te staan qua regelgeving en het rijdt wel zo mooi :-)

Chiptuning is altijd leuk, maar hou het beperkt. Mijn V60 is gechipt van (op papier) 357 naar 405PK, maar in de praktijk gebruik je het nooit. Altijd rustig warm rijden is dan natuurlijk een dingetje. Effectief zuiniger is mijne niet, maar dat was ie ook niet :-)
Obbe heeft echter een rijke ervaring en kan je ongetwijfeld meer vertellen over de voordelen en risico's bij jouw specifieke auto.

Hoe dan ook, heel veel rijplezier!
hm78
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 10.11.2016 - 23:09

mooie bak , had die 2 l motor ook wel gewild maar mijn budget bracht me bij een 1.6 t3 .
tunen bij obbe ga ik volgend jaar doen , nu ander ondrhoud gehad.
ik wissel gewoon tussen winter en zomerbanden , wissel ze nu zelf thuis binnen een uur..
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”