Geartronic flush, herken mijn V60 niet meer terug!

Gebruikersavatar
koos
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15

We hebben nu twee maanden onze v60 D5 uit 2012, hij bevalt super! Omdat er 205000 op de teller stond heb ik vrijdag bij mijn Bosch garage om de hoek een automaat flush laten gegeven.

Resultaat? Geweldig! Pakt sneller op, minder slip, schakelt super soepel en als kers op de taart is hij ook nog merkbaar zuiniger geworden! Echt een aanrader!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Heel herkenbaar en een automaat flush op zijn tijd is behoud van je bak.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ik begreep van Raymond van TPR dat een (mijn?) automaat eigenlijk om de 70.000 a 80.000 geflushed moet worden... Dat vond ik wel vrij rap eigenlijk, maar dat een automaat onderhoudsvrij is een redelijke mythe natuurlijk.šŸ˜‡. (Het advies komt natuurlijk ook van iemand die dit als core business heeft; wij van wc-eend, adviseren.....)šŸ˜œ

Ik ga het ook nog laten doen hoor, niet voor de kilometers (nog maar 60K gelopen) maar de vorige eigenaar heeft die kilometers in 5 jaar gemaakt, in theorie kunnen dat veel korte ritjes geweest zijn. Dus voor het behoud van de bak zal ik het dit jaar/volgend jaar laten doen.. Ook ik maak niet zo gek veel kilometers in deze vreemde tijdenšŸ˜Ž.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Ibanez
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 04.01.2014 - 15:30
Locatie: Noorderkempen - net onder Breda

Bij Autrans in Tilburg is mij een tijdje terug bij het spoelen ook een interval van 80.000 km geadviseerd. Maar het maakt wel een wereld van verschil of dit snelwegkilometers zijn geweest in relatief korte tijd, of veelal stadsritten in een vrij lang tijdsbestek. Ik zat de laatste keer al een stuk over de 80k en de olie die eruit kwam zag er zeker niet zwaar vervuild/verbrand uit. Ik houd die 80k nu toch maar gemiddeld gezien aan.
S60 D3 Summum Geartronic - mijn vierde Volvo inmiddels.
S70 2.5 10v Exclusive-line Prins VSI (1998)
340 GL Special handgeschakeld (1990)
340 Special met het pientere pookje (1990)
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Wel fijn voor Koos om te lezen dat het zo goed bevalt natuurlijk!
Als het mag hier een dummy question van mij. Koos zegt ā€minder slipā€: wat is dat eigenlijk/hoe ervaar je dat dan?


(Ik kan hier ook wel een losse post van maken indien nodig hoor, bedenk ik me nu.)
Ik heb dit slippen wel gegoogled en hier op het forum gezocht en begrijp dat een conventionele automaat zoals in mijn auto altijd wat slipt.(De mijne heeft een koppelomvormer, type is AW TF-71SC) Ik ervaar dat alleen niet! Voor mijn gevoel zit ie gewoon ā€œvastā€ in elke versnelling.

Dit is mijn eerste auto met automaat en ik ben nog niet thuis in al die termen en gedragingen... De automaat in mijn auto schakelt wel redelijk goed eigenlijk. Ik merk de overgangen niet, moet daarvoor heel goed mijn best doen, hij bonkt niet of schokt niet. Ik merk dan ook niet dat ie zou slippen, zoals ik met een schakelbak de koppeling een stukje ingedrukt zou houden. Maar dat kan best aan mij liggen, zoals gezegd ik moet het nog wat leren en ervaren.

Ik hoor graag wat dat ā€œ slippenā€ is, ben ik ook weer een stukje wijzer.šŸ˜Ž
Alvast dank.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als je gas geeft en de toerenteller gaat flink omhoog zonder terugschakelen of hogere snelheid heb je slip. Ik had er eentje (op benzine) die lekker op 2000 toeren voort kabbelde, maar richting de 3500 ging zodra je gas gaf. Dan pas kwam er een beetje versnelling of schakelde de bak verder terug voor nog meer versnelling. Eigenlijk net als met versleten koppelingsplaten, maar dan elektronisch geregeld door iemand die blijkbaar heel erg sloom van stof is. :D Bij slip is er geen vaste relatie tussen snelheid en toerental.
Gisteren een gemodificeerde BMW gehad met 0,0 slip, dan heel rustig rijden alsof je in de 1e versnelling van een handbak rijdt met een klein motortje zonder vliegwiel. Gas los is gelijk met je neus op het stuur bij stapvoets rijden. :P
Gebruikersavatar
koos
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15

Het kan zijn dat ik de term 'slip' ook niet helemaal goed gebruik, ben ook een 'nieuwe' automaatrijder.
Wat ik vooral ervaar is dat (vooral bij optrekken) mijn toerental wel steeg, maar dat dat niet meteen resulteerde in gang voorwaarts. Er is nu na het spoelen meer een relatie tussen toeren en snelheid waardoor ik ervaar dat hij sneller oppakt en vlotter reageert op mijn gaspedaal.
Gebruikersavatar
DirkBarse
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.03.2019 - 20:24
Locatie: Twente

koos schreef: ā†‘28.05.2021 - 10:10 Het kan zijn dat ik de term 'slip' ook niet helemaal goed gebruik, ben ook een 'nieuwe' automaatrijder.
Wat ik vooral ervaar is dat (vooral bij optrekken) mijn toerental wel steeg, maar dat dat niet meteen resulteerde in gang voorwaarts. Er is nu na het spoelen meer een relatie tussen toeren en snelheid waardoor ik ervaar dat hij sneller oppakt en vlotter reageert op mijn gaspedaal.
Ik zal eens kijken wat bij mij het verschil voor en na zal zijn.
Volgende week laat ik de bak ook flushen, heb het idee dat deze na de eerste keer starten en rijden wat langer doet om op te schakelen en het toerental ook omhoog schiet. Alleen dus bij de eerste rit als alles koud is, zodra alles warm is heb ik geen 'last' hiervan.
V60 T4 R-Design 2012 | Black Sapphire | 19 inch Polestar
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

koos schreef: ā†‘28.05.2021 - 10:10 Het kan zijn dat ik de term 'slip' ook niet helemaal goed gebruik, ben ook een 'nieuwe' automaatrijder.
Wat ik vooral ervaar is dat (vooral bij optrekken) mijn toerental wel steeg, maar dat dat niet meteen resulteerde in gang voorwaarts. Er is nu na het spoelen meer een relatie tussen toeren en snelheid waardoor ik ervaar dat hij sneller oppakt en vlotter reageert op mijn gaspedaal.
Dat is precies wat ik met slip bedoel. Kan in alle versnellingen en snelheden voor komen, afhankelijk van hoe streng het omzeilen van de koppelomvormer is geprogrammeerd.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Dank je Jelmer. Nu weet ik tenminste waar ik op kan letten. Dat het toerental wat meer stijgt dan de voorwaartse versnelling komt me wel bekend voor. Maar heel veel is het niet bij mijn auto heb ik het idee. Wellicht scheelt het dat die T4 al veel koppel beschikbaar heeft bij lage toeren. Ik ben blij met het totaalplaatje en wil niet meer terug naar handbak

(Het is alleen dat ie zo snel opschakeld, dat had van mij wel iets minder fanatiek gemogen, maar daar laat ik wellicht nog wat aan doen.)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Onze C70 is verleden jaar op 110.000km preventief geflusht bij GS Poweflush in Uden.

Na enkele weken begonnen de problemen, na een snelweg rit, als de auto goed warm was, en je vertraagt na het verlaten van de snelweg krijg je een brutale Bonk als de bak terug schakelt van 3 naar 2.
GS Powerflush gecontacteerd en die zeiden om bij een plaatselijke garage de adaptatie van de bak te laten resetten. We zijn naar onze Volvo dealer gegaan en die meldde dat de bak dringend geflusht moest worden want dat de transmissie olie bruin zag en verbrand rook.
Toen ik vertelde dat de bak amper 6000km geleden geflusht was, was volgens hen de enige verklaring dat er verkeerde olie ingegaan was.
Weer contact met GSPowerflush en die wimpelen het af dat ze die olie bij honderden autoā€™s per jaar gebruiken.

De Volvo dealer heeft de bak opnieuw geflusht maar het probleem is niet helemaal weg, conclusie er moet een nieuwe bak in aan 5500ā‚¬ en GSPowerflush reageert niet meer op mijn emails.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Das niet zoā€™n beste beurt welke die club op deze manier presenteertā€¦.
Hopelijk wordt t snel gefixt.
ā€œde voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegelā€

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Die brutale bonk bij het terugschakelen herken ik ook wel bij mijn C70 D3 GT6 bij het steviger afremmen, al gebeurt het maar heel af en toe. Ik denk ook niet dat er iets mechanisch met de bak aan de hand is, maar dat hij even het schakelmoment heel af en toe niet goed kiest, want normaal schakelt deze namelijk wel soepel terug. De bak is voor de eerste keer geflusht bij 200 dkm bij de lokale Volvo-dealer, vrij snel nadat ik de auto gekocht had. Ik vond de bak niet zo soepel schakelen als de bak van onze Alfa Spider, ook een Aisin 6-bak automaat. De olie was pikzwart en na de flush schakelt deze weer prima, nu 45 dkm geleden.

Dan GS Powerflush: Hier de bak van mijn Spider preventief laten flushen bij 140 dkm, ook eerste flush. GS was een van de weinigen die een adapter had om het flushapparaat op de Aisinbak aan te sluiten (bij de Alfa is dat namelijk iets anders dan bij andere merken). Schakelt nu, 40 dkm verder, nog boterzacht en soepeler dan die van de C70. Dat Gery Slot verkeerde olie in de bak gedaan zou hebben lijkt me erg onwaarschijnlijk, want die "doet" inderdaad 100'en bakken per jaar; het is zijn kernactiviteit in tegenstelling tot een Volvo-dealer die het erbij doet. Wel heb ik wat twijfels bij de conclusie van de Volvo-dealer en gelijk een reparatie van EUR 5.500 voorstellen. Mijn advies: Ga naar een automaatspecialist en laat daar een second opinion doen. Hopelijk gaat het zonder al te veel kosten goedkomen!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Ferrari schreef: ā†‘21.08.2021 - 10:47 Wel heb ik wat twijfels bij de conclusie van de Volvo-dealer en gelijk een reparatie van EUR 5.500 voorstellen. Mijn advies: Ga naar een automaatspecialist en laat daar een second opinion doen. Hopelijk gaat het zonder al te veel kosten goedkomen!
Dit kan ik spijtig genoeg beamen. Zie ergens mijn topic over 'pech op de autobahn ' Daar vertelden ze mij in de volvo garage ook, sensor stuk. 280 euro plus werkuren ... 550 euro. Oeps werkt nog niet. Ja heel de boel vervangen +-3000 euro ... toch maar niet direct ja gezegd. En dan terug in slovenie het stuk opgestuurd naar een fabriek ter controle... Het ding werkt perfect, niets mis mee. Lag het aan een klein kabeltje waar er schade zat op de mantel.


Ook ik heb voor twee jaar onze volvo bij GS laten flushen en ook ik en de auto waren er blij mee.
neemt niet weg dat verstrooidheid kan gebeuren of dat je brute pech hebt :(

succes met het vinden van het probleem en een oplossing
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Als er geen verkeerde olie gebruikt zou zijn, hoe kan de olie na amper 6000km dan al donkerbruin zien en verbrand ruiken ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Over het flushen met full synthetische olie terwijl de 6 GT een minerale mobil 3309 atf vanuit Volvo krijgt voorgeschreven is in 2012 al een heel topic geschreven.
Ik heb Broekhuis Groningen en Dhr. Slot met elkaar in contact gebracht omdat Broekhuis voor een aantal vestigingen een Flush apparaat wilde aanschaffen.
Mijn auto, een V70 D5 GT6, is toen als proefkonijn gebruikt en de olie die daar uitkwam was zwart/bruin.
De bak is toen afgevuld met full synthetische olie omdat dat volgens Dhr. Slot beter was dan de minerale Mobil 3309.
Adaptatietellers van de bak op 0 en het inleren kon beginnen, na een paar dagen begon de bak met een bonk te schakelen, de lockup kwam er pas in bij 2500rpm ipv 1750, hij deed allerlei vage schakelingen.
Contact gehad met de chefwerkplaats Groningen en die vermoede dat het wel eens aan de olie kon liggen, 12 liter Mobil 3309 besteld en inmiddels stond er in Groningen een flush apparaat.
We hebben de bak weer gespoeld met atf Mobil 3309 om er zeker van te zijn dat alle full synthetische olie er af was en vervolgens weer afgevuld met de minerale ATF Mobil 3309.
Adaptatie tellers wederom op 0 en weer gaan rijden om de bak in te leren, vanaf dag 1 perfect geschakeld, bonk bij verzet wissel was weg, lockup kwam er bij 1750rpm weer in en bij kickdown 2 versnellingen terug zonder bonk en het ding ging als een malle uit de startblokken.
De latere XC60 heb ik 2x laten flushen en altijd met de Minerale ATF 3309 van Mobil zoals voorgeschreven vanuit Volvo en nooit problemen gehad.
De manier van flushen is niet mis mee maar ik snap niet waarom men afwijkt van dat wat de fabrikant voorschrijft namelijk Mobil minerale olie ipv Kroon full synthetisch.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

diesel01 schreef: ā†‘21.08.2021 - 18:11 De manier van flushen is niet mis mee maar ik snap niet waarom men afwijkt van dat wat de fabrikant voorschrijft namelijk Mobil minerale olie ipv Kroon full synthetisch.
Dat is precies de reden dat ik het bij de Volvo dealer heb laten doen. Veel niet dealer gerelateerde bedrijven gebruiken Kroon olie. Dat zal best goede olie zijn maar afwijken van de voorgeschreven specificaties is voor mij niet goed genoeg. Met dit verhaal ben ik blij met mijn beslissing.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

BlackcurrantV70 schreef: ā†‘21.08.2021 - 09:06 conclusie er moet een nieuwe bak in aan 5500ā‚¬ en GSPowerflush reageert niet meer op mijn emails.
Vooropgesteld dat het netjes geformuleerde e-mails zijn.
Als mij dit zou overkomen dan:
1. Zou ik eerst eens er een telefoontje aan wagen.
2. Zou ik de dealer om een rapportage op schrift vragen als 1 niets oplevert
3. Waarna de rechtsbijstandverzekering wordt ingeschakeld.

Die zal ongetwijfeld eerst een contra-expertise laten doen voordat er juridische stappen worden ondernomen maar daar zou ik wel vertrouwen in hebben.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ā€˜Bauern Benzā€™
#dieseldrammer

ā€œNiet het vele is goed, maar het goede is veelā€.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn emails aan GS zijn altijd netjes en beleefd ook nu nog.
GS heeft wel bevestigd dat hij Kroon olie gebruikt heeft en dat dit nooit problemen oplevert.

De enige tegemoetkoming die hij voorstelde was om de bak nog een keer te flushen maar omdat ik het vertrouwen verloren had, heb ik het bij de dealer laten doen.
Ik heb GS een copy van de factuur van de flush bij de dealer gestuurd maar geen reactie.

Als hij eerst bereid was om een 2e flush gratis te doen had ik tenminste een compensatie ter waarde van de olie verwacht, niet dus.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Er werd ook niet op mijn telefoontje en mail gereageerd, ik vond het verspilde moeite en heb het samen met Broekhuis Groningen opgelost.
De 12liter atf op mijn rekening en het flushen op conto van Broekhuis..
Inmiddels dusdanig lang geleden.
Flushen doe ik bij de dealer/Volvo, dat is iets duurder maar dan krijg je ook oem olie.
Ik heb een strak voorstel uit Nijverdal gekregen en daar gaat de V90 binnenkort naar toe.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar ā€œS60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018ā€