V60 D6 gekocht maar gelijk de aircopomp :-(

Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Hoi allen,

Ik had een vraagje voor de kenners hier.....
Onlangs heb ik een V60 D6 gekocht en op de 3de dag kreeg ik de melding "Airco Service Vereist".

Nou is het zo dat die altijd dealeronderhouden is en de pomp vervangen zal worden onder coulance. Echter gebeurt dat op dinsdag 8 juni.
En we waren van plan om as zaterdag (5 juni) een dagje kust te doen. Dat is vanuit onze woonplaats Enschede een beste rit.

Denken jullie dat dit wel kan met deze auto (los van het missen van de airco). Bedoel meer, er kan toch niet meer schade ontstaan of iets dergelijks?

Alvast dank voor jullie tips....

Grt,
Armin

Oh betreft een prachtige V60 D6 uit het jaar 2013 met 200.650km op de teller.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Meer schade is volgens mij niet uitgesloten, maar groter risico is dat je ergens stil komt te staan. Ik zou in ieder geval zorgen dat ik een abo heb op de ANWB of Volvo Assistance. Als je dat geregeld hebt kun je gewoon naar de zee (mat in je achterhoofd dat de dag anders kan lopen dan gepland)....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Ok. dank je voor het bericht.

Het is wel bijzonder dat als de Airco uit is de melding ook niet wordt weergegeven.... althans ik vind het bijzonder.

Dus mijn redenatie (met zeeeer beperkte technische kennis) zolang de airco uit is lijkt het goed te gaan. Oh en dank voor je ANWB tip... inmiddels al heel aantal jaar lid van ze ;-)
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
Ibanez
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 04.01.2014 - 15:30
Locatie: Noorderkempen - net onder Breda

Volgens mij kun je zonder je zorgen te maken gewoon rijden, zolang je de airco maar uitlaat. Dan draait de compressor immers niet. Ik zie niet in wat er dan mis zou moeten gaan. Nu nog hopen op iets koeler weer voor jullie op de 5e. ;-)
S60 D3 Summum Geartronic - mijn vierde Volvo inmiddels.
S70 2.5 10v Exclusive-line Prins VSI (1998)
340 GL Special handgeschakeld (1990)
340 Special met het pientere pookje (1990)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat dus, airco niet gebruiken.
Was dacht ik wel een dingetje met laden maar dat weet ik niet 100% zeker.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Dank jongens, nou ik heb me er al bij neergelegd dat het een rit word met een auto van ca 70k nw waarde uit 2013 met ARKO ipv Airco 😋

Gelukkig gaat het geregeld worden dinsdag en genieten we weer volop.

Dank nogmaals voor de antwoorden...
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ibanez schreef: 02.06.2021 - 14:36 Volgens mij kun je zonder je zorgen te maken gewoon rijden, zolang je de airco maar uitlaat. Dan draait de compressor immers niet. Ik zie niet in wat er dan mis zou moeten gaan. Nu nog hopen op iets koeler weer voor jullie op de 5e. ;-)
De airco is nodig voor het koelen van de accu, o.a. tijdens het laden. Dus ook al laat je de airco knop op het dasboard uit, dan nog is het kunnen functioneren van de airco wel noodzakelijk. Maar was rijden met de auto niet meer verantwoord (is afhankelijk van welk level melding er is is uitgelezen) dan had de dealer je niet meer laten rijden met de auto. Airco uitlaten kan mogelijk helpen, maar ik heb dat nooit gedaan (pomp 4x verwisseld gehad).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Hmmm, daar zit natuurlijk ook wat in. Nou, de dealer heeft het niet eens uitgelezen hoor.
Ik heb ze gebeld en alles uitgelegd. Ze konden zien dat de pomp vervangen was bij 145.000km en de medewerker gaf aan dat het voor 99% de pomp was.

Dus er is niets uitgelezen. Zonet heb ik een stukje van ca 25km gereden op de accu zonder de airco aan te doen en rr kwam helemaal geen melding van "Airco Service Vereist"....

Ben nou wel beetje angstig om met deze te gaan. Een Peugeot 107 is ook gezellig met z'n vieren dan misschien...
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
Ibanez
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 04.01.2014 - 15:30
Locatie: Noorderkempen - net onder Breda

Gouwe schreef: 02.06.2021 - 18:55
Ibanez schreef: 02.06.2021 - 14:36 Volgens mij kun je zonder je zorgen te maken gewoon rijden, zolang je de airco maar uitlaat. Dan draait de compressor immers niet. Ik zie niet in wat er dan mis zou moeten gaan. Nu nog hopen op iets koeler weer voor jullie op de 5e. ;-)
De airco is nodig voor het koelen van de accu, o.a. tijdens het laden. Dus ook al laat je de airco knop op het dasboard uit, dan nog is het kunnen functioneren van de airco wel noodzakelijk. Maar was rijden met de auto niet meer verantwoord (is afhankelijk van welk level melding er is is uitgelezen) dan had de dealer je niet meer laten rijden met de auto. Airco uitlaten kan mogelijk helpen, maar ik heb dat nooit gedaan (pomp 4x verwisseld gehad).
Dus als ik de airco uitzet met warm weer en daarvoor in de plaats mijn schuifdak openzet, dan zou mijn accu niet meer (voldoende) gekoeld worden? Voor alles een eerste keer, maar ik heb een dergelijke theorie nog nooit eerder gehoord. Als dat zo nauw zou luisteren dan zou dat er neem ik aan toch wel hebben bijgestaan in de gebruikershandleiding van de wagen?
S60 D3 Summum Geartronic - mijn vierde Volvo inmiddels.
S70 2.5 10v Exclusive-line Prins VSI (1998)
340 GL Special handgeschakeld (1990)
340 Special met het pientere pookje (1990)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jij hebt geen D6 begrijp ik? Hier kun je het lezen:
https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... nditioning
Citaat: De compressor kan actief zijn en de hybride-accu koelen, ook als koelen van het interieur niet is geselecteerd of niet nodig is. De compressor maakt geluid.
Hoop dat het zo duidelijk(er) is (en ja het staat in de handleiding van een D6 dus :-)).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Ibanez
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 04.01.2014 - 15:30
Locatie: Noorderkempen - net onder Breda

Dat verklaart inderdaad een hoop. Nee, ik stook nog heel ouderwets op diesel. Dat gezegd hebbende, vind ik persoonlijk een dergelijke constructie dan wel een nadeel. Maar het lijkt mij niet direct tot schade te leiden, eerlijk gezegd. En als dat wel gebeurt, ontstaat er ongetwijfeld een interessant juridisch vraagstukje over de schuldvraag...
S60 D3 Summum Geartronic - mijn vierde Volvo inmiddels.
S70 2.5 10v Exclusive-line Prins VSI (1998)
340 GL Special handgeschakeld (1990)
340 Special met het pientere pookje (1990)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat is volgens jou het nadeel dan? Het conditioneren (verwarmen en of koelen) is in ieder geval voor de levensduur van de accu een groot voordeel.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Ibanez
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 04.01.2014 - 15:30
Locatie: Noorderkempen - net onder Breda

Dat bedoel ik niet, Gouwe. De werking trek ik niet in twijfel. Wat ik bedoel is, op het moment dat de pomp spontaan defect raakt. Het voorbeeld van Armoderos spreekt dan boekdelen, lijkt me. En als je dan net op weg bent naar je vakantieadres, lijkt me dat wel ad hoc een nadeel.
S60 D3 Summum Geartronic - mijn vierde Volvo inmiddels.
S70 2.5 10v Exclusive-line Prins VSI (1998)
340 GL Special handgeschakeld (1990)
340 Special met het pientere pookje (1990)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Klopt, dan sta je letterlijk stil. Elk voordeel heb ze nadeel (of andersom...).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Ik ga zekere voor het onzekere nemen en ga er niet mee rijden. Ga hem ool niet meer bijladen. Want begreep dat hij hoort te koelen tijdens het laden ook. Dinsdag ritje naar de dealer van ca 15km en that's it. Daarna begint de fun hoop ik met deze auto....

Nogmaals dank voor het meedenken jongens 👍
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Pomp is vandaag vervangen 🥳

Nou begint het grote genieten van de auto.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi dat het geregeld is. D6 is een top auto. Lekker van genieten nu!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Je zou enige tijd kunnen overleven door de airco niet in te schakelen tijdens het rijden en als je gaat laden dit op het laagst mogelijke niveau te doen van 6A. Of beter is het om helemaal niet te laden. Laden op 6A geeft de minste warmte in het accupakket en levert (bij mij dan) een relatief korte periode van koeling van de accu op.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Nou, ik neem het risico dat die weer kapot gaat maar voor lief (aangezien Volvo coulance toepast helemaal) want een auto zonder airco waar ik zoveel geld voor heb betaald heb is not done.

Daarbij heb ik vertrouwen in het geen nou verteld wordt mbt de nieuwe herstelmethode....

Tijd gaat het leren 🤷‍♂️
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk dat Roald niet doelt op mogelijk terugkeren van het probleem maar op je eerdere post dat je hem helemaal maar niet meer gebruikte. De tip is dan: geen airco gebruiken en laden met een zo laag mogelijk ampèrage (als je de oude thuis lader hebt waar je het aantal ampères handmatig kon instellen).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”