Ik heb een Volvo V60 (2011, D5, Automaat) met ca. 354.000km op de teller.
In het verleden (we hebben de auto 5 jaar) hebben we soms de melding "Transmissie Service Vereist" gekregen, telkens wanneer er (steviger) gas wordt gegeven terwijl je bergop rijdt en de auto redelijk tot zwaar geladen is. De auto bleef gewoon prima rijden, al maakt hij wel wat meer toeren. Soms gaat dan ook het motorstoringslampje branden, maar niet altijd.
Dit hebben we na laten kijken bij onze garage (universeel), ze konden niets vinden. In Nederland heb ik het nooit gehad, maar hier is het natuurlijk vlak en we rijden meestal zonder belading.
Ca. 1,5 jaar geleden de automaat laten spoelen (ca. 300.000km) en toen leek het weg te zijn.
Nu is het echter weer terug, met als verschil dat de auto geregeld zelf het gas loslaat in dergelijke situaties, en ook niet meer op het gas reageert. Bij begint gewoon uit te rollen en terug te schakelen. Op dat moment krijgen we geen foutmelding, maar hieraan is de melding "Transmissie Service Vereist" wel vooraf gegaan. Terwijl de auto rijdt zet ik dan de automaat in "N" en terug in "D" en dat reageert 'ie weer gewoon op het gaspedaal. Geef je echter wat meer gas terwijl de auto klimt, dan herhaalt het zich.
Hierbij een video van hetgeen gebeurd:
Herkent iemand dit?
Uiteraard gaat de auto vandaag terug naar de garage, maar ik ben benieuwd of iemand dit wellicht ooit eerder aan de hand heeft gehad.
V60 D5 2011: gasrespons valt volledig weg bij belasting
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4619
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik denk dat jij even contact moet opnemen met een automaat specialist. Weet niet waar je ergens woont maar in willekeurige volgorde: GS Powerflush, MMTS, TPR powerflush, Polter zijn adressen waar je terecht kunt (naast de dealer uiteraard).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Ibanez
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 04.01.2014 - 15:30
- Locatie: Noorderkempen - net onder Breda
Het lijkt me inderdaad verstandig om eens spoedig een afspraak te maken met een bedrijf dat gespecialiseerd is in automatische transmissies. Het kan van alles zijn, maar de symptomen en het feit dat de automaatbak in een noodloop lijkt te gaan, zijn niet goed. Ik zou er niet mee wachten. Mijn ervaring is dat als je te lang doorrijdt met automaatbakproblemen je mogelijk tegen een dure bakrevisie aanloopt. Hopelijk valt het bij jou mee.
S60 D3 Summum Geartronic - mijn vierde Volvo inmiddels.
S70 2.5 10v Exclusive-line Prins VSI (1998)
340 GL Special handgeschakeld (1990)
340 Special met het pientere pookje (1990)
S70 2.5 10v Exclusive-line Prins VSI (1998)
340 GL Special handgeschakeld (1990)
340 Special met het pientere pookje (1990)
- )()()st
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
- Locatie: Zuid Limburg
Lijkt ie nou voordat ie in de “vrije val” raakt ook niet meer op te schakelen? Dit omdat ie met 120 km/u best wat toeren draait.
Succes, wellicht uitlezen en sowieso een bakspecialist raadplegen…
Succes, wellicht uitlezen en sowieso een bakspecialist raadplegen…
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 02.01.2007 - 18:15
Uiteindelijk (b) lijkt het de MAP sensor te zijn. Na vervanging hiervan lijk het probleem verholpen; inmiddels hebben we al ca. 1000 probleemloze kilometers kunnen maken.
Bedankt voor alle suggesties!
Bedankt voor alle suggesties!