S60 D3 4 cyl 2.0 caravantrekker advies gevraagd

Plaats reactie
Gebruikersavatar
robbie2
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 13.05.2010 - 16:01
Locatie: Apeldoorn

Hi Forumleden,

Zijn hier forumleden die ervaring hebben met een S60 D3 2.0 automaat (uit 2018) icm een caravan van max 1500 Kg trekgewicht ?
Ik ben van plan een caravan aan te schaffen van max 1500 Kg en ik wilde graag weten hoe de combi is met een S60 D3.
Volgens caravantrekker.nl op zich een goede combi, maar gewicht is iets aan de lage kant mits deze goed beladen is.
Hebben mensen hier ervaring mee ? Ik hoor het graag,
Uw antwoord wordt met belangstelling gelezen.

Robbie.
V40 cc 2.0 T4 AWD, 190 pk, Silver Metallic 2017, Geartronic
V40 2.0 D2, 120 pk, Zwart metallic 2017, Geartronic
V50 1.6 D2, 115 pk Sport zwart metallic RTI 2010
V40 2.0 136 pk Nordic zwart metallic 2004
V40 1.8 zwart metallic 1998[/i]
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Zelf geen ervaring met deze combi maar je kan er vanuit gaan dat het gewoon een top combi is.

Caravantrekker rekent met de 75% regel waarbij de auto dus veel zwaarder moet zijn om hem de baas te blijven. Dit omdat de wind nogal vat heeft op de grote oppervlakten en bij bijv. een kar.met 1500kg zand niet .
Dan nog wat weegt je caravan leeg en ga je die 1500kg ook daadwerkelijk halen ? Je pakt nu het min gewicht vd de auto en de max vd caravan dus lijkt al gauw te zwaar.

Er rijden ( ook hier ) zat mensen met 1700-1800kg caravan met autos van leeggewicht 1450 kg zoals jou s60 , daar komt met je brandstof en bestuurder al gauw 150kg bij =1600kg stel je hebt een vrouw en 2 kids of hond = nog 150kg erbij dan bagage nog 100kg erbij =1850kg . Dan is 75% ongeveer 1400kg .

Meer gewicht in de auto is dus altijd goed , verder zorgen dat je de automaat toeren laat maken en t liefst zelf schakelt ( niet in 6 rijden ) ivm de koeling/smering.
Gebruikersavatar
robbie2
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 13.05.2010 - 16:01
Locatie: Apeldoorn

Dank redracer voor je reactie.
Zeker de opmerking over de automaat is fijn te horen. Ik had al zijdelings iets gelezen, maar dit bevestigd het en inderdaad met 3200-3400 kg is iets meer toeren wel beter tegen het smoren.
Als er nog meer mensen zijn met ervaring, ik hoor het graag !

Robbie
V40 cc 2.0 T4 AWD, 190 pk, Silver Metallic 2017, Geartronic
V40 2.0 D2, 120 pk, Zwart metallic 2017, Geartronic
V50 1.6 D2, 115 pk Sport zwart metallic RTI 2010
V40 2.0 136 pk Nordic zwart metallic 2004
V40 1.8 zwart metallic 1998[/i]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik zelf wilde nooit een caravan trekken die beladen zwaarder was dan de lege auto. En dat is prima gelukt met een caravan van 1350 kg max en diverse Volvo's (de oudere 900-serie). Met onze XC90 nooit wat gemerkt van een caravan (ander model van inmiddels 1500 kg max) en tegenwoordig met een X5 helemaal niets meer in de gaten.

Moraal van dit verhaal: auto zo zwaar mogelijk en overbemeten t.o.v. de caravan. Let wel op je maximale gewichten en je rijbewijs! Iets met maximum gewicht en B of BE.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
robbie2
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 13.05.2010 - 16:01
Locatie: Apeldoorn

Zijn er nog forum leden die er ervaring hebben met deze combi ? S60 (of V60) D3 (4 cylinder 2018) automaat met een caravan van max 1500 kg ?
V40 cc 2.0 T4 AWD, 190 pk, Silver Metallic 2017, Geartronic
V40 2.0 D2, 120 pk, Zwart metallic 2017, Geartronic
V50 1.6 D2, 115 pk Sport zwart metallic RTI 2010
V40 2.0 136 pk Nordic zwart metallic 2004
V40 1.8 zwart metallic 1998[/i]
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ik denk dat meer mensen ervaring hebben met een soortgelijke combinatie wat betreft aantal kilos. Ik denk dat de D3 de caravan wel makkelijk zal kunnen trekken. Wij hebben ook een 1500 kg Knaus. Met mijn vorige auto (V70 T5 getuned) reed het redelijk ok, maar niet heel rustig. Misschien is dat met een S60/V60 beter, vanwege de kortere achterkant. Zelfs nu met een ruim bemeten XC90 V8 voor onze caravan doe ik veel moeite om alle zware zaken in de auto te stoppen, om deze zoveel extra kgs te geven.

Als je bang bent dat de motor te kort komt, kun je altijd nog een Polestar tuning overwegen?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
fivepack
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 27.06.2018 - 16:43
Locatie: Best

Hier een V60 D3 automaat uit 2016 met een hobby van 1400kg. Geen centje pijn. Wel idd zelf schakelen en de toeren gewoon boven de 2100 houden. Al voor het derde jaar naar Oostenrijk en Italie. Geen probleem om tussem de 80 en 100 de Brenner op te rijden. Dit jaar de motor wat laten kietelen bij Obbe. Niet omdat het nodig was, maat puur omdat het kan.
My2016 V60 D3 GT6 R-design
Gebruikersavatar
killerbee
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 13.09.2004 - 10:25
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Jaren lang met s60 D3 rondgereden i.c.m. een Hobby 440 vol beladen. Geen centje pijn ook in de bergen niet
S60 2.0 D3 2010 (verkocht 2021)
V60 D6 awd Plug in-Hybrid 2013
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”