Olieverbruik VEA D3

Plaats reactie
OOS134.MO
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31.03.2021 - 14:10
Locatie: Marum

Goedemorgen Volvo-people,

Helaas bezorgd mijn Volvo V60 D3 2016 me de laatste tijd wat irritatie.

Motorblok VEA D3 2.0L (D4204T9)

Ik heb deze auto vorig jaar gekocht met +- 145.000 km met de bedoeling deze op te rijden tot zijn einde. Echter krijg ik het gevoel dat vandaag de dag met 190.000 km het steeds dichterbij komt.

Na aankoop heb ik de auto laten voorzien van Stage 2 tuning van Rica en EGR weggeschreven.

De auto begon om de 5.000 km om 0,5L olie te vragen wat ik hem steeds netjes heb gegeven. Bij 176.000 km heeft de auto een grote beurt gehad bij Volvo. Hier zeggen ze niks aan het olieverbruik te kunnen/willen/gaan doen. Want het is nog niet schrikbarend.

Na deze onderhoudsbeurt leek het goed te gaan. Voorbij de 5.000 km voordat de melding kwam, namelijk “pas” bij 11.000 km gereden te hebben. (Hier kon ik mee leven).

Echter vandaag de dag bij 190.000 km, dus na 3.000 km na oliebijvullen vroeg hij weer om 0,5L olie terwijl ik onderweg was naar mijn werk. +- 100km verder besloot mijn auto in de noodloop / beperkt motorvermogen te springen. Toch er maar af, om hem zijn 0,5L olie te geven. Nu doet hij het weer normaal.

Ik heb op het forum al een heel stuk gelezen over de VEA D4 waar mensen besluiten hem te flushen en er 5w30 in te gooien.

Maar ik dacht, misschien zijn er mensen met andere gedachten, fantasieën of betuigingen van medeleven.
Volvo V60 2.0 D3 R-DESIGN BUSINESS 2016
+Rica stage2 & EGR uitschakeling
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat je na een beurt wat langer rond kan rijden is op zich logisch, dan zit het ding tot de max vol. Die sensor is sowieso een beetje wazig. Kreeg ik ooit eerst een melding 0.5L bijvullen, bij de volgende start (zonder bijvullen) was het gelijk 1L bijvullen.
V60-er
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.09.2017 - 20:31
Locatie: Soest

ik heb nu een V70 2.4L met oliepeilstok en temperatuurmeter in het dashboard. zoals het heurt. hiervoor had ik een BMW 320 E91 (Touring). zonder temperatuurmeter in het dashboard en ook zonder (!!) oliepeilstok. na een afspraak bij de garage voor het vervangen van een paar remslangen meldde ik dat ik een liter olie bij moest vullen op 6000km (de auto (2007) stond op 166.000km), ik vond dat nogal wat. een klant van de garage die het toevallig hoorde, vond 1:6000 heel normaal, ik mocht er blij mee zijn. er waren volgens hem BMW's die meer verbruikten, tot 1:1500 aan toe. toen ik bij de BMW ook nog (ongeveer een halve liter) koelvloeistof moest bijvullen (3000km na vervangen van de koelradiateur/slangen/sensor) was ik klaar met het ding en heb ik 'm ingeruild op de (voor 90%) dealer-onderhouden V70 (2005, 261.500km)

ik bedoel te zeggen: 1:6000 is voor de een zorgwekkend, voor de ander normaal. ik val in de 1e groep ;-)
2005 Volvo V70 2.4L 170pk
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Ik heb een d3 uit 2014 5 cilinder nog. Momenteel met 328.000km op de klok. Hoef nooit olie bij te vullen tussen de beurten door en deze is ook obbe getuned. Helaas ligt het bij jou aan de schraap veren lijkt me
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

Hallo,

Ik heb helaas ook last van een abnormaal hoog olieverbruik. Ik heb een VEA D4 en het hoge olieverbruik is ongeveer begonnen bij 180.000km. Toen was het ongeveer 0,5L per 3000km. Het verbruik nam echter snel toe. Op dit moment zit het al een hele tijd rond de 0,5L per 1300 km. Km stand van de auto is nu 230000
Ik kreeg van een forumlid nog onderstaande tip:
" Als ik jou een tip mag geven. Flush het motorblok eerst eens met Forte motorflush bv. ( https://www.forte-benelux.com/product/m ... tor-flush/ "
Verder kreeg ik de tip om een iets dikkere olie te gebruiken.
Dat heb ik zelf nog niet gedaan want ik vind het lastig te bepalen welke olie dan geschikt is.
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
OOS134.MO
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31.03.2021 - 14:10
Locatie: Marum

Dexter schreef: 13.10.2021 - 20:58 Hallo,

Ik heb helaas ook last van een abnormaal hoog olieverbruik. Ik heb een VEA D4 en het hoge olieverbruik is ongeveer begonnen bij 180.000km. Toen was het ongeveer 0,5L per 3000km. Het verbruik nam echter snel toe. Op dit moment zit het al een hele tijd rond de 0,5L per 1300 km. Km stand van de auto is nu 230000
Ik kreeg van een forumlid nog onderstaande tip:
" Als ik jou een tip mag geven. Flush het motorblok eerst eens met Forte motorflush bv. ( https://www.forte-benelux.com/product/m ... tor-flush/ "
Verder kreeg ik de tip om een iets dikkere olie te gebruiken.
Dat heb ik zelf nog niet gedaan want ik vind het lastig te bepalen welke olie dan geschikt is.
Ik zal het eens bekijken. Kreeg ook al van iemand te tip om contact te zoeken met volvo service in Elst. Kijken of zij wat kunnen vinden en evt een intake reiniging doen.
Volvo V60 2.0 D3 R-DESIGN BUSINESS 2016
+Rica stage2 & EGR uitschakeling
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

OOS134.MO schreef: 14.10.2021 - 12:42
Dexter schreef: 13.10.2021 - 20:58 Hallo,

Ik heb helaas ook last van een abnormaal hoog olieverbruik. Ik heb een VEA D4 en het hoge olieverbruik is ongeveer begonnen bij 180.000km. Toen was het ongeveer 0,5L per 3000km. Het verbruik nam echter snel toe. Op dit moment zit het al een hele tijd rond de 0,5L per 1300 km. Km stand van de auto is nu 230000
Ik kreeg van een forumlid nog onderstaande tip:
" Als ik jou een tip mag geven. Flush het motorblok eerst eens met Forte motorflush bv. ( https://www.forte-benelux.com/product/m ... tor-flush/ "
Verder kreeg ik de tip om een iets dikkere olie te gebruiken.
Dat heb ik zelf nog niet gedaan want ik vind het lastig te bepalen welke olie dan geschikt is.
Ik zal het eens bekijken. Kreeg ook al van iemand te tip om contact te zoeken met volvo service in Elst. Kijken of zij wat kunnen vinden en evt een intake reiniging doen.
Oké. Als daar iets uit komt horen we het hier graag. We zijn helaas niet de enigen met een hoog olieverbruik.
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Misschien is dit draadje ook interessant (echter niet heel motiverend): viewtopic.php?t=79609. Volgens is de basis van de D3 en D4 (dit betreft de VEA-4-cilinders) identiek.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

D2 en D5 ook, net als de T2, T3, T4, T5, T6 of B3, B4, B5, T8. Wel knap hoe Volvo uit hetzelfde blok zoveel versies heeft weten te bedenken. Zelfs diesel en benzine uit hetzelfde blok.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Jelmer de Jong schreef: 23.10.2021 - 14:20 D2 en D5 ook, net als de T2, T3, T4, T5, T6, T8. Wel knap hoe Volvo uit hetzelfde blok zoveel versies heeft weten te bedenken
Ik heb er niet zoveel verstand van. Maar de T2 en T3 zijn toch de enige 3 cilinders? De rest heeft toch allemaal 4 of 5 cilinders? Vraag het "de Mechanic". ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Die zijn ook als viercilinder geleverd. Net als dat je een T5 (met elektromotor) op drie cilinders hebt. Wat stiekem hetzelfde blok als de viercilinder is.... :D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Sterker nog: de huidige 4 cilinders zijn een vervolg op de eerste 6-in-lijn die Volvo ontwikkelde in 1990 en geleverd werd in de eerste 960. Die motor heette B6304F, een 3 liter 4 klepper en B en F staan voor benzine loodvrije.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
OOS134.MO
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31.03.2021 - 14:10
Locatie: Marum

Edwin28 schreef: 23.10.2021 - 11:20 Misschien is dit draadje ook interessant (echter niet heel motiverend): viewtopic.php?t=79609. Volgens is de basis van de D3 en D4 (dit betreft de VEA-4-cilinders) identiek.
Deze houd ik in de gaten inderdaad.

Vraag mij ook af of mijn auto de update van olieschraapveren al heeft gehad. Volgens mij is dit vanaf een bepaade motorcode als het goed is het geval.
Volvo V60 2.0 D3 R-DESIGN BUSINESS 2016
+Rica stage2 & EGR uitschakeling
A.P
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.11.2021 - 06:03

MOTOROLIE SWITCHEN VAN 0W20 NAAR 5W30 ADVIES?? VOLVO V40 D2, 2.0, VEA MOTORBLOK UIT DEC 2015
OLIEVERBRUIK VEA-D2

Ik ben nieuw op dit forum. Leuk dat dit speciaal is opgericht voor Volvo rijders:)

Ik heb een vraag over het switchen van motorolie naar 5w30 (nu zit er nog de voorgeschreven 0w20 olie in). Het betreft een Volvo v40 2.0 D2 (diesel, dec 2015, VEA BLOK). Reden dat ik wil overgaan naar de 5w30, komt door het hoge olie verbruik ;(. Om de 1300 km (om de maand), krijg ik wel een melding bijvullen met 0.5 liter. Voorheen was het tussen de 2000/2500 km. Ik merk wel op dat het tijdsbestek steeds minder wordt. V40 rijdt echt super en motor draait ook goed. Geen rare geluiden of wat dan ook.

Ik heb gebeld met Bleukens Volvo dealer (gisteren), en kreeg te horen dat de motorblok waarschijnlijk toe is aan revisie of nieuwe motorblok. Ik was stom verbaasd, omdat zij febr 2021 nog zelf adviseerden om over te gaan naar 5w30 olie in de hoop dat de olie verbruik minder zou worden. Je hoort allerlei verhalen over een gevoelige motorblok (VEA), en dat als je overgaat naar een dikkere olie soort dat de olie wel voor minder lekkage zorgt tussen de zuigerveren en cilinderwand (dikkere olie komt er dan niet door of minder snel zoals bij 0w20). Maar dit schijnt dan wel weer tot gevolg te hebben dat er meer slijtage ontstaat omdat de olie er niet tussendoor kan en daar dus niet kan smeren. En dat de rollers van de nokkenas het niet prettig vinden.

Ik had wel in een forum gelezen dat iemand wel die stap had genomen naar 5w30. Alleen na een tijd had hij zijn v40 verkocht.

Kortom ik weet het echt niet meer, omdat de plaatselijke garage een jaar geleden al zei dat 0w20 te dun is voor mn Volvo v40 met nu 203000km op de teller. Automateriaal zaken adviseren zelf de 0w20 aan te houden, waarschijnlijk omdat Volvo dat ook adviseert. Overal waar je eigenlijk kijkt betreffende de v40 ( MET VEA MOTORBLOK), wordt sterk geadviseerd 0w20 aan te houden. Een vriend heeft ook een v40, maar 1.6 diesel uit 2013. Ik denk de oude motorblok. Daarin wordt gewoon 5w30 gedaan volgens voorschriften van Volvo blijkbaar.

Tenslotte is de v40 op een brug geweest en vertoonde geen zichtbare lekkages.

Kunnen jullie mij aub voorzien van advies en ervaring? Volgende week wil ik bij de plaatselijke garage een grote beurt laten uitvoeren. Ik zit echt met de motorolie/probleem en verhaal van bleukens Volvo dealer

ps. ik hoop dat ik het in de juiste forum heb geplaatst (zo niet, alvast mijn excuses). In mijn geval gaat het om een D2.
Gebruikersavatar
gero
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 04.03.2011 - 17:52

A.P schreef: 16.11.2021 - 14:41 MOTOROLIE SWITCHEN VAN 0W20 NAAR 5W30 ADVIES?? VOLVO V40 D2, 2.0, VEA MOTORBLOK UIT DEC 2015
OLIEVERBRUIK VEA-D2

Ik ben nieuw op dit forum. Leuk dat dit speciaal is opgericht voor Volvo rijders:)

Ik heb een vraag over het switchen van motorolie naar 5w30 (nu zit er nog de voorgeschreven 0w20 olie in). Het betreft een Volvo v40 2.0 D2 (diesel, dec 2015, VEA BLOK). Reden dat ik wil overgaan naar de 5w30, komt door het hoge olie verbruik ;(. Om de 1300 km (om de maand), krijg ik wel een melding bijvullen met 0.5 liter. Voorheen was het tussen de 2000/2500 km. Ik merk wel op dat het tijdsbestek steeds minder wordt. V40 rijdt echt super en motor draait ook goed. Geen rare geluiden of wat dan ook.

Ik heb gebeld met Bleukens Volvo dealer (gisteren), en kreeg te horen dat de motorblok waarschijnlijk toe is aan revisie of nieuwe motorblok. Ik was stom verbaasd, omdat zij febr 2021 nog zelf adviseerden om over te gaan naar 5w30 olie in de hoop dat de olie verbruik minder zou worden. Je hoort allerlei verhalen over een gevoelige motorblok (VEA), en dat als je overgaat naar een dikkere olie soort dat de olie wel voor minder lekkage zorgt tussen de zuigerveren en cilinderwand (dikkere olie komt er dan niet door of minder snel zoals bij 0w20). Maar dit schijnt dan wel weer tot gevolg te hebben dat er meer slijtage ontstaat omdat de olie er niet tussendoor kan en daar dus niet kan smeren. En dat de rollers van de nokkenas het niet prettig vinden.

Ik had wel in een forum gelezen dat iemand wel die stap had genomen naar 5w30. Alleen na een tijd had hij zijn v40 verkocht.

Kortom ik weet het echt niet meer, omdat de plaatselijke garage een jaar geleden al zei dat 0w20 te dun is voor mn Volvo v40 met nu 203000km op de teller. Automateriaal zaken adviseren zelf de 0w20 aan te houden, waarschijnlijk omdat Volvo dat ook adviseert. Overal waar je eigenlijk kijkt betreffende de v40 ( MET VEA MOTORBLOK), wordt sterk geadviseerd 0w20 aan te houden. Een vriend heeft ook een v40, maar 1.6 diesel uit 2013. Ik denk de oude motorblok. Daarin wordt gewoon 5w30 gedaan volgens voorschriften van Volvo blijkbaar.

Tenslotte is de v40 op een brug geweest en vertoonde geen zichtbare lekkages.

Kunnen jullie mij aub voorzien van advies en ervaring? Volgende week wil ik bij de plaatselijke garage een grote beurt laten uitvoeren. Ik zit echt met de motorolie/probleem en verhaal van bleukens Volvo dealer

ps. ik hoop dat ik het in de juiste forum heb geplaatst (zo niet, alvast mijn excuses). In mijn geval gaat het om een D2.
het overgaan naar een ander merk olie is nooit verkeerd, je gebruikt nu 0W20 als je naar 0W30 overgaat kan dat geen kwaad, gebruik van een ander merk olie kan je olie verbruik misschien drastisch verminderen, probeer het merk Arceda, menig volvo rijder is daar erg over te spreken eventueel met een toevoeging.
Ik heb zelf een V70 R , volgens het boekje moet er 0W30 in, momenteel gebruik ik Motul 300V 0W40, het olieverbruik is nihil.https://www.tpr-carparts.nl/ardeca-lubr ... volvo.html
https://www.motointegrator.de/artikel/5 ... 20-2-liter
Gero & Lara -Volvo V70R 2007
A.P
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.11.2021 - 06:03

Gero, dank voor je snelle reactie.

Denken jullie dat het kwaad kan, als ik voor 5w30 kies (op advies van garage en vader :)? Welke merk adviseren jullie dan, bij gebruik, van 5w30? Bij castrol zie ik ook allerlei cijfers en nrs staan waarvan ik, om eerlijk te zijn, de betekenis niet van ken (bijv castrol 5w30 c3, castrol 5w30 LL...)

Vandaag had ik ook telefonisch contact gehad met Nordicar in heerhugowaard (volvo specialist). Van hun kreeg ik te horen dat ze bekend zijn met dit probleem en ook gewoon 5w30 (bij hoog olieverbruik) erin doen bij onderhoud. Ze gaven te kennen, dat er tot nu toe geen problemen zijn gemeld. Het gaat mij echt ook om de lange termijn effect op de motorblok e.d. Tot nu toe, na de hoge olie verbruik, geen enkel probleem met de v40. Rijdt, schakelt perfect en motor klinkt ook goed zonder rare geluiden.

Ik heb ook gebeld met volservice in elst. Helaas was de eigenaar op vakantie. Ik besprak het olieverbruik euvel met een medewerker (werkt sinds kort bij hun), dat zij ook overgaan, buitenom advies van volvo, naar 5w30.

Waar ik echt mee zit is, dat ik 2 keer gehoord heb, bij gebruik van dikkere olie, dat de olie dan niet op alle plekken voor smering in de motorblok terecht komt. Tot gevolg hebbend dat er geen of geen goede smering is tussen zuigerveren en cilinderwand, omdat de olie er niet tussendoor kan. Uiteindelijk meer slijtage, waardoor motorblok naar de knoppen gaat.

Vergeten te melden, in de boekjes staat het volgende betreffende motorolie: Catrol V 0w-20 of VCC RBS0-2AE OW-20
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”