aftermarket subwoofer

Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Goeie dag!

Ben benieuwd of er iemand op dit forum zich gewaagd heeft aan het toevoegen van een aftermarket subwoofer.

Ik heb een V60 D2 Momentum uit 'late 2015', ben op zich tevreden met het huidige geluid maar zou het niet vervelend vinden om een losse sub voor de lage tonen te hebben en daardoor de front speakers minder te belasten.

Het probleem waar ik tegen kom is dat ik
a) niet helemaal weet waar ik moet beginnen
b) weinig informatie kan vinden

Ben er achter gekomen dat er een AMP onder de bijrijdersstoel zit, kijkend naar deze AMP zie ik potentieel 3 aansluitingen, waarvan 2 aangesloten. (helemaal links lijkt een connector, maar dummy? ik vermoed voor andere type audio setup oid.)
Heb wat posts gevonden over mensen die power tappen van die amp, echter heb ik niet heel veel verstand m.b.t. deze audio en hoe dit in z'n werking gaat, helaas zijn veel van deze posts ook meer een afgekapte serie van foto's en geen how-to's :D.

voorbeeld foto:
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik graag zou willen:
- de huidige setup behouden en niet zitten aan de bestaande speakers
- de mogelijkheid om een subwoofer in de kofferbak(plan is plek van reserve wiel) te plaatsen.
- als ik het goed begrijp van de bestaande AMP signaal aftappen? richting.. sub of andere amp > sub.


Wil dit graag goed doen, en vind het niet erg om research te doen.
Ik weet alleen niet zo goed waar te beginnen.
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Volgens mij beschikt jou versterker niet over een Sub uitgang.. Deze zijn wel te vinden op ( zeer zeldzame ) premium versterkers.
Dit is uiteraard volvo Origineel, weet niet hoed het gaat als je vanuit je plug af gaat tappen.. Ben erg benieuwd.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat wordt ouderwets aftappen op speaker niveau. Pin 1-9 van de groene stekker is links-voor, 3-11 is rechts-voor. Daar kan een losse sub versterker op die om kan gaan met speaker-level signalen.
12V voor de sub versterker zou ik van de 12V aansluiting in de kofferbak halen, met een relais er tussen die geschakeld wordt door bijvoorbeeld de kentekenverlichting. Dan gaat de sub uit als je contact uit zet en een deur opent.
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Jelmer de Jong schreef: 16.04.2022 - 20:09 Dat wordt ouderwets aftappen op speaker niveau. Pin 1-9 van de groene stekker is links-voor, 3-11 is rechts-voor. Daar kan een losse sub versterker op die om kan gaan met speaker-level signalen.
12V voor de sub versterker zou ik van de 12V aansluiting in de kofferbak halen, met een relais er tussen die geschakeld wordt door bijvoorbeeld de kentekenverlichting. Dan gaat de sub uit als je contact uit zet en een deur opent.
Bedankt voor je reactie!
Dat aftappen kan gewoon met behoudt van de huidige speakers toch? sorry voor de beginnersvraag :D

En is zo iets dan voldoende? https://www.jlaudio.com/products/loc-22 ... sors-98413
Of zit ik dan naar een compleet verkeerd product te kijken?
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat doet inderdaad wat je wilt, alleen zou ik kijken naar een sub-versterker die het al ingebouwd heeft. Scheelt weer een los kastje wat je ergens kwijt moet en stuk kan gaan.
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Jelmer de Jong schreef: 17.04.2022 - 10:01 Dat doet inderdaad wat je wilt, alleen zou ik kijken naar een sub-versterker die het al ingebouwd heeft. Scheelt weer een los kastje wat je ergens kwijt moet en stuk kan gaan.
Super! Enorm bedankt :) Ik heb inderdaad wat versterkers bekeken die gewoon gemaakt zijn voor alleen een subwoofer. Ik wilde het graag wat compact houden, dus ben nog een beetje zoeken :D

Mocht ik er aan beginnen binnenkort zal ik zeker m'n werk delen

EDIT: nog 1 vraagje dan :D haha, in het geval van hieronder maak ik dan gebruik van de HI-IN?
Gezien we met L +/- en R +/- zitten.

Afbeelding
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Yep!.
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Ben een beetje gaan kijken wat de mogelijkheid is met betrekking tot het voeden van de versterker.
Mijn volvo heeft geen 12V aansluiting in de kofferbak, waarschijnlijk een optionele accessoires.

Wel vond ik het volgende op de bodem van de kofferbak, iemand enig idee wat dit is?
Zit hier iets wat te gebruiken valt wellicht?

Ik twijfel ook omdat ik veel foto's zie van mensen die gigantische kabels van de accu voorop trekken, van die 30mm2 kabels en zo, lijkt me wat overdreven voor mijn usecase?

Afbeelding
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Die stekker, 12 volt voor de trekhaak, is prima te gebruiken voor een actieve (reservewiel) subwoofer. Massa aansluitingen/punten er ook genoeg achterin.
Er zit ook nog een zekerkast daar, zwarte kastje boven de stekker, ook prima voor voeding (constant en geschakeld).
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

The Mechanic schreef: 17.04.2022 - 19:47 Die stekker, 12 volt voor de trekhaak, is prima te gebruiken voor een actieve (reservewiel) subwoofer. Massa aansluitingen/punten er ook genoeg achterin.
Er zit ook nog een zekerkast daar, zwarte kastje boven de stekker, ook prima voor voeding (constant en geschakeld).
Bedankt! Er zit in die zekeringskast een 40A zekering voor de trekhaakaansluiting. Een trekhaak zal ik nooit gebruiken, dus hoe veilig is het om daar vanaf te tappen? 12.6V x 40A = ~500W? is dat zo simpel?

En dan nog een redelijk belangrijke vraag (lachen toegestaan ;)) hoe zorg ik er voor dat de versterker niet constant aan staat en de accu leegtrekt?
Ik zie een 'remote' aansluiting op zo'n versterker die dat volgens mij moet regelen, waar sluit ik dat in dit geval op aan?(als dat al van toepassing is)
Hoe doe ik dat anders?

Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verschaffen voor ik er aan begin :D
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Is een sparewheel actieve subwoofer geen optie, dan heb je versterker en speaker ineen plus een goede bass in de auto.
Zelf heb ik de V 50 dit ook gehad ban Pioneer, geen ruimte verlies.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Alle versterkers hebben naast een plus en massa een "inschakelcontact", doorgaans verbonden met een radio of headunit. Je accu zal dus niet worden leeggetrokken als de versterker niet is ingeschakeld.

Wat die 40 ampère betreft: je hebt geen 500 watt muziek tot je beschikking! Die 500 watt is dan maximaal vermogen dat de versterker opneemt uit de accu om muziek weer te geven. Het zou zo maar kunnen zijn dat een versterker van 200 watt die 40 ampère nodig heeft om de muziek mooi en zuiver weer te geven.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Stroopwafel schreef: 17.04.2022 - 19:53
The Mechanic schreef: 17.04.2022 - 19:47 Die stekker, 12 volt voor de trekhaak, is prima te gebruiken voor een actieve (reservewiel) subwoofer. Massa aansluitingen/punten er ook genoeg achterin.
Er zit ook nog een zekerkast daar, zwarte kastje boven de stekker, ook prima voor voeding (constant en geschakeld).
En dan nog een redelijk belangrijke vraag (lachen toegestaan ;)) hoe zorg ik er voor dat de versterker niet constant aan staat en de accu leegtrekt?
Ik zie een 'remote' aansluiting op zo'n versterker die dat volgens mij moet regelen, waar sluit ik dat in dit geval op aan?(als dat al van toepassing is)
Hoe doe ik dat anders?

Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verschaffen voor ik er aan begin :D
Remote is gewoon een geschakelde voeding, die is ook wel in die zekeringkast te vinden.

Een actieve subwoofer, dus met ingebouwde versterker is idd de beste oplossing. Zeer veel platte maar ook reservewiel varianten te krijgen.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Stroopwafel schreef: 17.04.2022 - 19:53 Bedankt! Er zit in die zekeringskast een 40A zekering voor de trekhaakaansluiting. Een trekhaak zal ik nooit gebruiken, dus hoe veilig is het om daar vanaf te tappen? 12.6V x 40A = ~500W? is dat zo simpel?
Ja, zo simpel is het. Let er daarbij wel op dat een 500W subwoofer nooit continue 500W verbruikt, zelfs de meest kansloze housemuziek heeft dynamiek waardoor het gemiddelde vermogen nog geen 100W is. De pieken worden door de versterker opgevangen omdat die zelf ook een beetje stroom op slaat in zijn voeding.
En dan nog een redelijk belangrijke vraag (lachen toegestaan ;)) hoe zorg ik er voor dat de versterker niet constant aan staat en de accu leegtrekt?
Ik zie een 'remote' aansluiting op zo'n versterker die dat volgens mij moet regelen, waar sluit ik dat in dit geval op aan?(als dat al van toepassing is)
Hoe doe ik dat anders?

Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verschaffen voor ik er aan begin :D
Die remote is een manier om de versterker in te schakelen, zet 12V van een achterlicht er op en de sub schakelt de main voeding in zodra het licht aan gaat.
Msuidgeest schreef: 17.04.2022 - 21:22 Wat die 40 ampère betreft: je hebt geen 500 watt muziek tot je beschikking! Die 500 watt is dan maximaal vermogen dat de versterker opneemt uit de accu om muziek weer te geven. Het zou zo maar kunnen zijn dat een versterker van 200 watt die 40 ampère nodig heeft om de muziek mooi en zuiver weer te geven.
Dat is niet te hopen. Klasse D is de meest populaire variant op dit moment en heeft een efficiëntie van 90% of meer.
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Jelmer de Jong schreef: 17.04.2022 - 21:41 Ja, zo simpel is het. Let er daarbij wel op dat een 500W subwoofer nooit continue 500W verbruikt, zelfs de meest kansloze housemuziek heeft dynamiek waardoor het gemiddelde vermogen nog geen 100W is. De pieken worden door de versterker opgevangen omdat die zelf ook een beetje stroom op slaat in zijn voeding.
Dat is dus alleen maar beter!
Jelmer de Jong schreef: 17.04.2022 - 21:41 Die remote is een manier om de versterker in te schakelen, zet 12V van een achterlicht er op en de sub schakelt de main voeding in zodra het licht aan gaat.
Wat ik hier dus aan begrijp is + van de trekhaak kabel hierboven pakken, aarde aan het chassis en dan ook nog een 12v van bijvoorbeeld het achterlicht (of schakelende fuse) voor de remote? Lees veel over het niet gebruiken van verlichting voor dat soort dingen


Ik weet dat een actieve wellicht de beste oplossing is, maar wil het graag op deze manier doen :D
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Binnenkort als ik wat tijd heb ga ik even met de multimeter aan de slag in de kofferbak.

Qua ruimte is er meer dan genoeg plek om de sub en versterker netjes te verbergen, ik ga hier waarschijnlijk wel een eigen plaat voor maken ter vervanging van de huidige plaat die nu onder de kofferbak ligt.
Het plan is de 12V 40A te pakken van de trekhaakaansluiting, als ik het goed gezien heb is dit een 6mm2 kabel.
Dan voor de Remote zit ik te denken om zo'n 'add-a-circuit' kabeltje te halen voor een geschakelde zekering.

De versterker die ik gekozen heb heeft 300 watt RMS op 4 Ohm of 425 watt op 2 Ohm, en 300W lijkt me meer dan zat en prima te doen qua vermogen.
Volvo V60 2016 D2 Momentum
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Is het niet makkelijker om bijvoorbeeld een Match (Audiotec Fischer) versterker met subwoofer aan te schaffen? Dit is nieuw wel een dure optie maar dit wordt ook regelmatig tweedehands aangeboden. Ik heb hier ook al wel eens naar gekeken.

Dan heb een plug and play versterker, waarin ook een gelijk een dsp zit voor alle andere speakers.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

nielslu schreef: 19.04.2022 - 08:11 Is het niet makkelijker om bijvoorbeeld een Match (Audiotec Fischer) versterker met subwoofer aan te schaffen? Dit is nieuw wel een dure optie maar dit wordt ook regelmatig tweedehands aangeboden. Ik heb hier ook al wel eens naar gekeken.

Dan heb een plug and play versterker, waarin ook een gelijk een dsp zit voor alle andere speakers.
Dat is niet nodig, en inderdaad te duur :D




Weet iemand toevallig de inbouwdiepte van de voordeurspeakers?
Het is net alsof ze het weten, mijn rechter speaker kraakt sinds vanmorgen.(of al eerder en het valt mij nu pas op)
Dus zit er aan te denken die wellicht meteen mee te pakken.
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Voor de geïnteresseerde, als sub heb ik gekozen voor het volgende: https://au.hertz-audio.com/product/mps-300-s2/
Deze is specifiek voor kleine ruimtes en zal de beste keuze zijn. Zeker het duurste van de hele setup, maar zal wel enorm helpen met het geluid.
Versterker doet 425W op 2Ohm dus zal deze sub prima kunnen aansturen.

Afbeelding
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

22 liter valt nog wel te verstoppen.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”