Koelvloeistof verlies V60 2014

jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Beste Volvo fanaten,

Ik realiseerde mij dat ik, helaas, vaak op dit forum kom als er problemen zijn met mijn Volvo, echter ben ik in het verleden wel goed geholpen dus ik zou graag een beroep doen op jullie expertise!

Ik heb een V60 uit 2014 met de fijne 2.0 5 cilinder diesel. Op dit moment 187.xxx gelopen. Nu reed ik laatst uit mijn werk naar huis (55km, voornamelijk snelweg) en bij het afremmen voor het verkeerslicht kreeg ik de melding: stop auto z.s.m. koelvloeistof laag. Ik checkte direct koelwater temperatuur en olie temperatuur, beide in orde. Nadat de auto afgekoeld was (ik reed nog 2km naar huis) zag ik dat het koelvloeistof niveau ongeveer 2 vingers onder het MIN streepje gezakt was. Vreemd.
Volgende dag vulde ik bij en checkte optisch op lekkages en checkte de olievuldop. Geen smurrie en geen zichtbare lekkages. 2 dagen met de Volvo gereden (+/- 250km) opnieuw dezelfde melding en weer laag niveau. Geen witte rook oid uit uitlaat overigens. Toch naar de garage gebracht.

In de garage heeft de Volvo een lange tijd op druk gestaan. Echter was er geen verlies. Geen lekkage dus zou je zeggen. Vervolgens checkte de monteur de koppakking met vloeistof (blauw) welke bij lekkage geel zou moeten worden. Ook dit wS negatief. Echter zag de monteur heeeel vaag een lichtblauwe verkleuring rond de pakking op een bepaald punt maar volgens hem was dit niet zorgelijk en al zeker niet de oorzaak van toch wel een aantal scheuten koelvloeistof verlies. De auto is een nacht blijven staan en vanochtend haalde ik hem op. Ik checkte samen met de monteur het peil en deze was tot max gevuld.

Vandaag weer 120km gereden en bij thuiskomst toch even het peil gecheckt...weer precies op MIN!

Hebben jullie ideeën of ervaringen wat dit zou kunnen zijn? Vloermatten zijn droog trouwens...
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Koppakking en als je pech hebt een gescheurd blok
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

The Mechanic schreef: 16.11.2022 - 08:10 Koppakking en als je pech hebt een gescheurd blok
Maar dan had er toch lekkage zichtbaar moeten zijn? Of vergis ik mij?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het is helaas niet altijd naar buiten toe zichtbaar.
Kop zal er toch echt af moeten vrees ik.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De kop eraf kan altijd nog wanneer de situatie verergert. Voorlopig doorrijden met aandacht voor de temperatuur van de koelvloeistof.

De koelvloeistof is gecontroleerd door de test uit te voeren die aangeeft dat er verbrandingsresten in de koelvloeistof zitten.
De uitslag was negatief. Dat houdt in dat de koppakking niet lekt. Een gescheurd blok waardoor de koelvloeistof in de verbrandingsruimte komt zou kunnen hoewel dat ook een reactie zou opleveren met de gedane test.

Een lekkage door defekte slangen of een defekte radiateur, kachelradiateur lijkt uitgesloten.
Voorlopig doorrijden en het koelvloeistof niveau regelmatig controleren en zo nodig bijvullen.
Busje koelvloeistof meenemen voor de zekerheid.
Voorzichtig bij het losdraaien van de dop bij warme motor, bij voorkeur alleen bij koude motor openen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

V480-S60 schreef: 16.11.2022 - 10:04 Het is helaas niet altijd naar buiten toe zichtbaar.
Kop zal er toch echt af moeten vrees ik.
Dit dus, als de lekkage naar binnen toe is door bijvoorbeeld een scheur(tje) in het blok ga je hier met zo'n test niet achter komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Zojuist bij koude motor het peil bekeken. Weer onder het minimale. Overleg met garage en zij gaan opnieuw het blok bekijken. Ik heb mijn zorgen omtrent een gescheurd blok gedeeld en het idee is om de koppakking test nog een keer te doen bij een ijskoude motor en daarbij een olie test om te kijken of er vloeistof in de olie zit. Zou dit een eventueel scheurtje wel aan het licht brengen? Tot die tijd rijd ik maar even niet. Niet zoveel zin om elke keer met mn carscanner app te kijken hoe het met de temperatuur gaat, wachtend tot het misschien mis gaat :)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zou idd echt geen risico nemen. Al het uitwendige is zo te lezen al gecontroleerd. De kop zal toch echt gelicht moeten worden.
Inwendige lekkages kom je alleen achter door het kijken. Niet door dicht te testen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mijn broertje heeft met zijn D3 vijfcilnder precies hetzelfde gehad. Oorzaak, scheur in de cilinderwand met inwendige lekkage naar de verbrandingsruimte tot gevolg. Van buitenaf niets te zien. Geen drukverlies etc, maar wel giga druk in het systeem en vloeistof welke koud op min stond. Ik ben met de anderen bang dat dit geen eenvoudige reparatie wordt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je kan nog eens vragen of de garage een endoscoop heeft en zo de cilinders van binnen kan bekijken zonder dat de kop eraf moet, maar zelfs dat is geen 100% garantie dat ze het dan tegen gaan komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
0000vt
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 06.09.2021 - 17:06

Vloeistof vuldop al eens vernieuwd? Bij mij moest de dop worden vervangen om lekkage te voorkomen. Kost een euro of 5.
Het is mij wel onbekend of lekkage aan de vuldop met het op druk zetten naar voren komt of niet. Dus wellicht is dit al uitgesloten.
V60 D3 5 cyl R-Design 2011 325.000km+
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Zojuist nog even het reservoir en de dop bekeken. Niveau is dus onder het minimale zoals eerder beschreven. Als ik vervolgens de dop los draai een hoop gesis en als de dop van het reservoir af is, is het peil weer normaal. Zegt dit nog iets?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=81880

Lees daar maar eens de verschillende berichten door, dat gaat dan over het VEA dieselblok, maar wat jij beschrijft staat daar ook tussen.
Onder andere dat wat je nu ervaart met de dop.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ik ga dat draadje niet meer helemaal napluizen. Het lijkt erop dat er druk ontstaat in het koelsysteem.
Dan krijg je dit verschijnsel. Dan ontstaan er nieuwe smaken: scheurtje in de kop, scheur in het blok en lekke koppakking.
Je wordt er niet vrolijk van, wat het ook is het worden dure ingrepen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

WillyWortel2 schreef: 16.11.2022 - 15:51 k ga dat draadje niet meer helemaal napluizen
Volgens mij ben jij ook niet degene met problemen?

Het ontstaat inderdaad onder andere met eeh scheur in het motorblok.
Reden dat ik dat draadje noem is dat er tal van voorbeelden in staan waar dit precies aan de hand was. Ook nogal goede informatie voor de garage welke voor het probleem wordt benaderd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Je zult je nog verbazen over de problemen die mijn V70 heeft. :-D

Ik schreef dat ik dat draadje niet ga napluizen om niet het verwijt te krijgen dat het daar allemaal te vinden is.
Scheur in het blok heb ik als een van de megelijkheden genoemd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

jurgen89 schreef: 16.11.2022 - 14:45 Zojuist nog even het reservoir en de dop bekeken. Niveau is dus onder het minimale zoals eerder beschreven. Als ik vervolgens de dop los draai een hoop gesis en als de dop van het reservoir af is, is het peil weer normaal. Zegt dit nog iets?
Ja, dat er serieus een probleem is wat nader onderzocht moet worden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Gezien de consequenties kun je er ook voor kiezen door te rijden met extra aandacht voor de motortemperatuur.
Zodra de kop er af gaat is er geen weg meer terug. Litertje koelvoeistof mee voor onderweg valt te overzien.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En dat zou ik dus nooit doen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ieder heeft zijn eigen opvattingen, ik ben praktisch ingesteld.

De auto waar ik mee rij is tengevolge van een inferieure waterpomp oververhit geraakt.
Koppakking is vernieuwd, sinds die tijd druk in het koelsysteem met nu en dan een melding over te weinig koelvloeistof.
Scheur in de kop of in het blok is alletwee mogelijk. Inmiddels staat de teller 50.000 kilometer verder.
Ik wacht tot er een andere motor beschikbaar is met maximaal 300.000 kilometer. Dan is de auto in een paar dagen weer beschikbaar om te gebruiken.

Wat levert het demonteren van de kop op voor de TS? Alleen maar onheil en een niet rijdende auto.
Probeer dan maar eens een geschikte andere motor te vinden op korte termijn.
Dat bedoel ik met een praktische aanpak.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”