Zelf SRS module vervangen.

Plaats reactie
lexus1979
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.01.2023 - 16:33

Hallo allemaal,

Mijn v60 uit 2012 geeft ineens de welbekende melding “SRS airbag service spoed”. Mijn officiele dealer heeft mijn auto uitgelezen en geeft aan dat de module vervangen dient te worden. Als ik zelf een module plaats, weet iemand of de storing dan verholpen is of moet mijn auto alsnog gereset worden?

Gr. Alex
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Hoi Alex,

Eerst de auto (ergens) laten uitlezen zou ik zeggen.
Deze melding zegt namelijk niet dat de module zelf kapot is, maar dat de module een fout ergens heeft ontdekt in het SRS traject.
Deze melding kan er bv al zijn na de radio even los koppelen.
Bij een slecht contact van een airbag unit (gordel spanner, airbag, gordijn) eenzelfde verhaal.

Dus advies, even bij een garage laten uitlezen, de code op de SRS die je dan krijgt kan je ook bij google ingeven met Volvo erbij, dan zie je vaak al wel wat er loos is :-)
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
lexus1979
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.01.2023 - 16:33

Dank voor het antwoord, ik ga ze nogmaals contacten. Het vreemde is dat ik vlak voor deze storing mijn remschijven en blokken bij mijn dealer heb laten vervangen en nadien liep het stofschild rechtsvoor aan. Tegelijkertijd kreeg ik de melding accuspanning laag. Mijn dealer geeft aan dat dit er niets mee te maken heeft en dat het echt aan de module zelf ligt. Het kan natuurlijk maar wil alles uitsluiten omdat ik hier op het forum wel degelijk verbanden tegen kom tussen de srs storing en de melding accuspanning laag. Ik kreeg overigens ook een melding die te maken had met mijn abs systeem maar die verdween nadat ik de accupolen had losgekoppeld??
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Sowieso altijd eerst alles wissen na uitlezen.
Daarna rijden tot de storing zich weer meldt.
Tenzij hij na het wissen er meteen weer inzit.
Daarna staat er meestal wat meet methodes in het werkplaats handboek. (of cd)

Eric
lexus1979
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.01.2023 - 16:33

Ha allen, inmiddels de auto laten uitlezen en de foutcodes zijn niet te wissen. De foutcodes die het systeem aangeeft zijn B11A181 en C006468. Volgens mij zit de boosdoener in de ABS sensor rechtsvoor, zegt dit jullie iets?

Gr. Alexander
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Bij de dealer geweest voor het uitlezen en wissen?
Als hij er meteen weer inzit moet je gaan meten.
Kunnen ze niet de data uitlezen van die sensor met rijden?

Eric
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”