Inhouden koude motor

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 608
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

De laatste tijd heb ik regelmatig met een koude motor, dat na het rustig wegrijden de motor aan het zoeken is naar juiste afstelling ( licht schokken) en soms zelfs inhoudt.
Als hij inhoud en je houd de gaspedaal op dezelfde positie, schiet ie erna een paar seconden opeens naar vol vermogen weer.

Iemand een idee?
Hij is vorig jaar gechipt bij volvotune
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 608
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

Geeft trouwens geen foutcodes
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb je topic even naar het juiste board verhuisd :)

Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 608
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

Had me onderschrift nog niet veranderd.
Gaat om een v60 t3 uit 2012
fredhead schreef: 01.04.2023 - 17:44 Heb je topic even naar het juiste board verhuisd :)

Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In dat geval is ie weer terug verhuisd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
decorsa
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.03.2021 - 05:16

Slechte bougies misschien? Wanneer zijn ze vervangen?
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 608
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

Auto heb ik onlangs een beurt gegeven. Daarvoor had ie het ook al.

Alle filters en bougies zijn vervangen. Ook motorolie

Daarbij merkte ik op dat er een klein beetje olie zweette bij de turbo
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 608
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

Bij 180.000 zijn injector 2 en 3 vervangen volgens het boekje. Met de huidige stand van 250.000 en de verhalen rond ecoboost blokken. Is het verstandig injector 1 en 4 te vervangen?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

fredhead schreef: 01.04.2023 - 17:44 Heb je topic even naar het juiste board verhuisd :)

Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?
Dit type heeft geen brandstoffilter. Ik heb hetzelfde euvel, en ook ik dacht aan het brandstoffilter.
Overigens bij warme motor houd hij ok in, maar wel wat minder.
Ik heb inmiddels alle Bougies vervangen. Tot op heden dus geen oplossing.

Hoorde laatst ook iets over de ETM.. ( gasklephuis ) als deze te demonteren en te reinigen is, geeft dat in sommige gevallen ook de oplossing bij sommige Ford blokken.

Ik ben benieuwd wat het kan zijn, en houd het ook even in de gaten.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

na wat meer research, kwam ik dit tegen op het Ford forum:

https://www.fordescape.org/threads/2013 ... er.116146/

Met video:




Het betreft hier hoogstwaarschijnlijk een "boostleak"
Relatieve goedkope reparatie, zeker het proberen waard denk ik.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 608
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

aertssenhjc schreef: 10.05.2023 - 12:23 na wat meer research, kwam ik dit tegen op het Ford forum:

https://www.fordescape.org/threads/2013 ... er.116146/

Met video:




Het betreft hier hoogstwaarschijnlijk een "boostleak"
Relatieve goedkope reparatie, zeker het proberen waard denk ik.
Hoor graag of het bij jouw geholpen heeft.

Ik denk zelf bij mijn t3 aan vervuilende kleppen door koolstof aanslag of de turbo.
Met 255dkm zal de turbo niet meer de nieuwste zijn en ook kans met direct ingespoten benzine dat de kleppen vervuild zijn.
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Ben je al wat verder Marcel? Ik ga op korte termijn mijn solenoïde en BPV vervangen in het kader van preventief onderhoud. Ik hoop dat het hiermee voorbij is.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 608
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

Maandag wordt de tcv vervangen.
Was naar Elst geweest, geen foutcodes, hun konden ook niets verklaren. Stuk gereden en hun gok is de tcv.
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

marcelg schreef: 05.04.2023 - 18:48 Bij 180.000 zijn injector 2 en 3 vervangen volgens het boekje. Met de huidige stand van 250.000 en de verhalen rond ecoboost blokken. Is het verstandig injector 1 en 4 te vervangen?
Denk de injectoren , daar staan ze wel bekend om deze blokken.
In het slechtste geval slaat er een gat in je zuiger door ' pissende ' injectoren.
Staat hier een verhaal opt forum van een volvo en een ford die gelijk tijdig hieraan overleden tijdens mekaar helpen met een gestrande caravan ( veel vermogen gevraagd )

Kunnen ze die injectoren niet 'live' uitlezen tijdens het rijden ?

Zou er even 2 flesjes injectorreiniger in knallen en een vol tankje 98 . Goedkope optie om te checken of het beter wordt.
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

marcelg schreef: 22.06.2023 - 21:39 Maandag wordt de tcv vervangen.
Was naar Elst geweest, geen foutcodes, hun konden ook niets verklaren. Stuk gereden en hun gok is de tcv.
Je bedoeld de BPV? ( hetgeen hierboven beschreven is bij de "Ford motor"?
Benieuwd naar de uitkomst! neem aan Elst ( Obbe Tuning? )
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

marcelg schreef: 31.03.2023 - 22:30 De laatste tijd heb ik regelmatig met een koude motor, dat na het rustig wegrijden de motor aan het zoeken is naar juiste afstelling ( licht schokken) en soms zelfs inhoudt.
Als hij inhoud en je houd de gaspedaal op dezelfde positie, schiet ie erna een paar seconden opeens naar vol vermogen weer.

Iemand een idee?
Hij is vorig jaar gechipt bij volvotune
Ik zou eens kijken naar het schoonmaken van je gasklephuis. Deze geven aan de binnenzijde ook soms problemen.
Ik ken het, het is lastig en trial and error. Er zouden meerdere dingen tezamen kunnen spelen. Enige oplossing is het stap voor stap uitsluiten.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Eleeuw
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.03.2019 - 12:42

Heb hetzelfde probleem met m'n V70 Benzinemotor. Zag in de historie dat de garage 40k km geleden gasklepreiniger heeft toegepast. Dat gaat m'n eerstvolgende actie worden. Misschien ook iets voor jou om te overwegen.
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Gisteren de auto weggebracht naar een Volvo specialist.

Dit nadat ik op vakantie bij regelmatig vol vermogen de melding 'beperkt motorvermogen' kreeg op de bc. Diagnose: verlopen wastegate alsmede slechte aansluiting hier op. De as van de wastegate werd kromgetrokken waardoor er dus teveel én te weinig druk werd opgebouwd. Dit verklaarde het steeds erger wordende schokken bij optrekken.

Oplossing: vervangen gehele turbo. Kosten €1500,- á €1700,- incl. Arbeid.

Ik hoop dat hiermee het euvel is opgelost. Als het goed is is de auto morgen klaar en hoop ik een andere auto terug te krijgen!😃

Keep you'll posted!
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Probleem opgelost. Trekt weer op zoals vanouds!
@Marcelg, gezien de kilometerstand van jou ook, wellicht is dit bij jou ook de oorzaak. Mocht het de TCV of BPV zijn, deze heb ik nog gloednieuw voor je liggen mocht je interesse hebben!😁😉👍🏻 hoop dat het voor jou ook snel is opgelost
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”