Motor olie temperatuur D3 2.0 5cyl

myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Hi allen,

Afgelopen periode heb ik het internet en dit forum afgestruind, maar geen duidelijk antwoord gevonden.

Wat is normale motor olie temperatuur voor dit type blok ?

Onze vorige Volvo nooit de scanner erin gehad omdat ik die niet werkbaar kreeg, wel in het buitenland met de caravan koelwater meter soms in het rood..
" Ramen open, kachel op heet terwijl het heet is buiten.. niet erg wenselijk haha "

Nu kan ik het aflezen en heb inmiddels beetje wat waarden.

Enkele auto:

Normale snelheid 99°c
Duitse Bahn. 113°c

Met de Caravan erachter:
Nederland 110°c
Buitenland 110°c - 135°c

Automaat en koelwater is eigenlijk altijd 90°c

Bij Motor olie temperaturen rond de 130°c word het koelwater uiteindelijk ook boven de 100°c - 110°c

Kleine uitleg, die 130°c is bijvoorbeeld voor de kenners, de klim bij Millau " Zuid-Frankrijk "
Dat is een continuerende klim van een x aantal kilometers, normaal kan de auto in de afdaling weer beetje afkoelen.
Alleen opgegeven moment trekt de auto het niet meer, volgas 70kmh zeg maar..

Nu heerst de vraag,

Zijn dit normale temperaturen ?
Zijn er bijvoorbeeld caravanners met tips ?

Ps, geen reacties als wel terug schakelen etc.
Dat doe ik al, rijd met caravan 90% hand.
Soms in file wel eens in D.

Alvast bedankt,

Groetjes Alex
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Voor zover ik weet zijn dit heel normale waarden.

Echter die 70 km/h bij Milau is te laag. Schakel je wel voldoende terug?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In welke versnelling doe je de klim?
Ik zou hem gerust terug schakelen tot de 3e versnelling als dat ervoor zorgt dat je wel tempo kan houden.
Door meer toeren koelt de boel tenslotte ook harder en is het geen zwaardere belasting voor de motor.

Volgens mij heeft de D3 1 koelventilator en zijn er mensen die er een 2e bij hebben geplaatst.
Die springt bij indien nodig en dan zou je bijvoorbeeld tijdens de klim wat lagere temperaturen houden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27011
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat zijn gebruikelijke waardes voor de olietemperatuur gezien de geschetste rijomstandigheden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik denk dat ik de fout zie: plankgas om 70 km/h te halen. Daar wordt de motor erg heet van. Zoals geschreven beter om een lagere versnelling te kiezen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Heb eerder gelezen dat je 110-115 kmh reed met de sleurhut ? Dan begin je al met die hoge(re) waarden aan een klim en dan heb je geen ruimte meer .

Het blijft een feit dat een lagere snelheid minder vermogen nodig heeft en dus minder warmte ontwikkeld.
Ga eens 95 rijden bijv. ergens 2200 2500 rpm . Andere kant bij 3000rpm en meer maak je onnodig veel warmte
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Om te klimmen is 3000 toeren prima, motor kan dat prima aan en de waterpomp draait dan ook harder.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
HansV60
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 15.11.2013 - 12:44
Locatie: Flevoland

Het is waar redracer zegt.
Mijn ervaring is dat je met 2200 trm in de 4e versnelling overal tegen op komt. Wij reden in ieder geval met een 2.0 5 cyl. 163 Pk met een caravan van ongeveer 1700 kg met 93 km/u op de CC overal omhoog zonder problemen.
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Even 3 screens.

Ter info, het is niet dat ik continu deze snelheden rijd.
Alleen als de omstandigheden geschikt zijn om dit te doen, vaak lange rechte stukken met weinig verkeer.
Rekening houdend met de temperaturen van de auto.

Ik denk dat 99% van de caravanners pas gaan kijken als de auto slow down roept.
Ik hou het realtime bij.

Jammer dat er weer over schakelen word begonnen.

Ik schakel zelfs soms terug zonder caravan omdat deze auto je gerust 50kmh laat rijden met 1100rpm AfbeeldingAfbeelding..

Snelweg is meestal in z'n 5 ( de screens met caravan erachter is gezien toerental zover ik even terug denk in z'n 5 )

Bij stijlere heuvels, terug naar 90kmh en dan meestal 4 heel soms 3

Rijden in z'n 3 is meestal nutteloos op de snelweg..

Ter info, de auto is een 136pk 350nm blok, geen 163pk Afbeelding.

Waarschijnlijk gaat hij over maandje naar obbe, die melde ook dat dit blokje op sommige momenten zwak te noemen is.

Mijn ervaring is wel, gebasseerd op de obd2 metingen.
Bij lange klimmen, te ver terug schakelen = warmer blok.

Boven de 3000rpm stort je gehele vermogen in, het is niet zoals bij een benzine dat je lekker in toeren kan "jagen"

Waarom de auto bij een langdurige klim op een gegeven moment zijn warmte niet meer kwijt kan?

Te weinig vermogen waardoor er teveel warmte ontstaat ?

Ik heb dit topic gestart om er van te leren, maar ook voor andere leden om er wat van te leren. Afbeelding
Screenshot_20230407_164037.jpg
Screenshot_20220702-080342.jpg
Screenshot_20220727-150922.jpg

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door myalexx op 18.04.2023 - 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Ter aanvulling en herhaling van 1e post.
Rondje ringweg A10 Amsterdam met caravan is de motor olie 110kmh.

Ga donderdag even met caravan op pad, zal even screenshot maken.

Btw wij hebben maar 1 fan.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wel mooi dat je wat plaatjes laat zien: dat geeft een idee van de omstandigheden. En over dat schakelen en welke versnelling kunnen we kort zijn: als er niets gebeurt bij gasgeven rij je een versnelling te hoog.

Is mijn ervaring ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

myalexx schreef: 18.04.2023 - 22:29 Waarom de auto bij een langdurige klim op een gegeven moment zijn warmte niet meer kwijt kan?

Te weinig vermogen waardoor er teveel warmte ontstaat ?
Of toch omdat er te weinig koeling is?
Er zijn meerdere mensen geweest hier die een 2e koelventilator hebben geplaatst om te zorgen dat de temperaturen binnen de perken blijven.
De olie loopt ook best op en hete olie zorgt uiteindelijk ook voor een hogere koelwater temperatuur omdat deze bij jouw auto met een warmtewisselaar (en dus koelwater) gekoeld zal worden.

Ik versleep ook nog wel eens iets met m'n dieseltje en hiermee dezelfde ervaring als met bijvoorbeeld de S60 met de 5 cilinder diesels dat die hoger in de toeren ook echt nog wel thuis gaven.
Nu heeft de 2 liter die jij hebt natuurlijk een wat korter toerenbereik dus dat zal wellicht dat verschil wel maken dat ie zo in kakt.
3e versnelling op de snelweg is echt niet nodig, 90 in z'n 4 zou het prima mee moeten gaan.

Mocht je op het punt komen dat ie niet meer versnelt, dan zit je zoals Mark zegt toch echt een versnelling te hoog of je zit gewoon op wat de auto kan op dat moment.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Trekkracht ( koppel) zit onlosmakelijk verbonden met vermogen ( pk ) . Koppel heb je nodig voor het gewicht ( zeker bergop ) en pk's voor snelheid .

Eigenlijk hoe snel verplaats je het gewicht.

Met veel koppel en veel pk's dus 😈.

Een diesel heeft in verhouding vooral veel koppel maar wel laagtoerig en een turboloze benzine dan meer pk en weinig koppel bij hoge toerentallen .
Door het toevoegen van de turbo bij benzine krijg je dus beste van 2 werelden maar dit terzijde .

Dan heb je nog een versnellingsbak zodat je bij elke snelheid in de juiste powerband ( werkgebied ) van je blok
zit. Hoe meer versnellingen des te groter de keuze bij een snelheid .

Je geeft zelf al aan een diesel heeft boven de 3000rpm geen vermogen (eigenlijk geen koppel ) en dus niks te zoeken . Dus ..... geen snelheid en dat is precies wat jij wel zoekt/vraagt.
Conclusie : rijd langzamer op koppel

Temperatuur vd olie en koelwater is ook met elkaar verbonden en dat zie je bij 130c olie dat je koelwater ( via oliekoeler ) daardoor ook oploopt .
De afgifte aan het koelsysteem is dus teveel deels door capaciteit ( niet overbemeten ) en deels continu overbelasting door hoge(toerige) snelheid .
Door hoogtoerig ( 3k+ bij diesel ) te gaan rijden maak je alleen maar meer hitte wat je zelf ook al hebt ondervonden ( meer brandstof meer ontbranding ) Dit is voor korte tijd prima maar je zit al continu hoog door op de rechte stukken harder te rijden en dus die 5 min klimmen gaat het letterlijk over de top en heb je geen opvangbuffer meer .
Ja je hebt toeren nodig om vloeistoffen rond te pompen maar ook tijd om die af te geven ' uitwisselen ' dan is 2200 2300 rpm prima zonder dat je te laagtoerig (1500rpm ) alle keeringen eruit drukt 😁
Ja het is jammer dat je niet als eerste boven bent maar je komt er ook dus heb daar lekker schijt aan . Die gasten die 120kmh met een tandemasser sleurhut voorbijkomen liggen verderop op zn kant moet je maar denken .

Die 130c olietemp is niet gek voor even maar veel hoger moet het niet worden . Gebruik ook verse A-merk olie dat kan er nog beter tegen dan oude olie .

wat je verder nog kan doen ;
2 ventilator versie op de sloop halen .
koelvloeistof verversen ( goed ontluchten 😉 )
Nieuwe a-merk olie
dikkere radiator
radiator etc . bladvrij maken en goed uitspuiten voor vertrek )
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nogmaals,
Temperatuur is echt normaal voor caravan trekken. Deze blokken kunnen dat aan.
En okè je schakelt dus op tijd terug. Maar kan geen 90 km/h aanhouden bij Milau?
Dan is het blok niet goed meer. Dan is er wat anders mis. Klaar ermee en naar de garage en andere diagnostistiek op los laten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Even weer een berichtje van mijn kant.
Van het weekend, weekendje weg geweest met de caravan.

Tot 80km/h trekt de auto als een jonge hond, daarboven kan je prima rijden ook 120km/h bij wijze van, maar even snel inhalen zit er niet echt in.

Ik vermoed een combinatie van grote oppervlakte voorkant caravan icm diesel met 136pk.
Caravan is btw +/- 1400kg

Heb op de minder natte momenten beetje gekeken.

2 dingen vielen mij op.

1. Aan de achterzijde idd 1 fan, andere deel radiator zit dicht met plastic plaat met lamellen ? Niet erg bevorderlijk voor de koeling.

2. Aan de voorzijde gekeken door de "Volvo gril" en zag tot mijn verbazing plastic plaat ? Je zag iig geen radiator?
Ik kon alleen de radiator zien als ik door het gat onderin de bumper kijk ?

Al met al, is dit allemaal normaal / af fabriek ?
Ik vind het bijzonder iig.

Hieronder een foto van snelweg NL icm temperaturen..
Screenshot_20230420_141543.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik rijd met 170 pk, auto met een groot frontaal oppervlak en een paardentrailer die leeg 1200 kilo is.
Zowel leeg als beladen is inhalen wel gewoon prima mogelijk.
Met paarden achterin doen we het rustig aan maar er ligt ook nog wel eens hooi of wat anders achterin dat het nodige weegt en dan ga je al snel naar de 18-1900 kilo totaalgewicht aan de haak.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Dr is ook niks aan de hand qua snelheid je verwacht er zelf gewoon teveel van en zelfs met 300pk is het niet anders dan dat de auto met caravan ( gewicht x2 ) langzamer word . Chippen is dus leuk alleen het zal geen extra koeling opleveren mbt die warmte kan hij nu al niet kwijt en zal daarmee niet opgelost zijn.

Hoe harder je rijd hoe hoger de luchtweerstand hoe meer vermogen benodigd nog los vd langere overbrenging(en). Gewicht x2 betekend vermogen x4 moet voor dezelfde prestaties.

Je temperatuurwaardes zijn nu perfect deze waardes zijn bij solo gebruik niet of nauwelijks lager . Ook omdat je eindelijk 90 reed en geen 115+ 🤣 . Die laatste vraagt gewoon (te) veel van de koeling.

Op de digitale teller kan je precies aan het balkje zien hoeveel gas je geeft tov beschikbaar vermogen ( driehoekje ) en dus daarop snelheid/versnelling aanpassen . Ook je 'huidige verbruik ' is een goeie indicatie wanneer het blok het lastig heeft .

kan je eens een foto van dat plastic voor je grille maken ? Die grille kan je eenvoudig wisselen trouwens voor een open variant. Ook kan je de bodemplaat eens thuis laten . Beter zal het zijn een 2 koeler variant te monteren . Wellicht op de sloop nog te verkrijgen .
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1373
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Ik heb ook de 136pk met kuurtje. (185) en sleep elk jaar een kip van 1600kg naar t zuiden. Tot nu toe slechts 1x een melding gehad over terugschakelen. Bij Lyon. Vals plat en 35°c buitentemp. 2 koelfans ( op gelet bij aanschaf) en de V70 grill ontdaan van de drive-e plastic plaatjes. Ik maak me geen zorgen. Die 2e fan is iig wel noodzakelijk om problemen te voorkomen. Daar lopen meerdere draadjes over.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Hierbij even wat fotos van de vage beplating achter de grill.

Onderin wel gewoon open..
Meerdere die dit hebben?
20230425_195630.jpg
20230425_195624.jpg
20230425_195620.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Rippie V70 schreef:Ik heb ook de 136pk met kuurtje. (185) en sleep elk jaar een kip van 1600kg naar t zuiden. Tot nu toe slechts 1x een melding gehad over terugschakelen. Bij Lyon. Vals plat en 35°c buitentemp. 2 koelfans ( op gelet bij aanschaf) en de V70 grill ontdaan van de drive-e plastic plaatjes. Ik maak me geen zorgen. Die 2e fan is iig wel noodzakelijk om problemen te voorkomen. Daar lopen meerdere draadjes over.
Dat kuurtje komt er waarschijnlijk ook wel, maar alles moet eerst goed zijn voor je volgende stap neemt..

En melding bij terug schakelen, dan is alles al echt heel erg heet, want toen de kvs 115gr was en de olie 130gr had ik nog geen melding gehad in het Display / cluster
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”