Hi,
De planning is dat de S60 2017/18 eerdaags verse schokbreker krijgt plus toebehoren. Het uitzoek plaatje is begonnen. Welke merken moet ik mijden qua lager, steun, toebehoren? En welk zijn de goede opties naast Orgineel blauw doosje.
Zo ook even een vraagje, welk merk schokbreker is aan terade? Bilstein of Sachs? Ik houd van wel wat stuger maar wel beschaafd. De Bilstein B6 is denk daarom iets testug ( of valt dan erg mee?) . Maar de B4 is iets stuger dan orgineel Sachs? Klopt die bewering die ik her en der lees? Of zijn er hele andere wegen die ook goed zijn of aanvoelen qua merken of opties?
Dank allen!
Voorschokbreker, beste merk/optie? Sachs/Bilstein?
-
VolvoScheurder
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 28.05.2023 - 08:50
Volvo S60 1,5 T3 2018
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met het vorige model S60 was mijn ervaring qua rubbers en lagers om wel echt OEM Volvo te nemen.
Heb IPD gehad en die waren ondanks de heavy duty variant binnen 30.000 kilometer toe aan vervanging.
Bilstein B4 schokdemper is wellicht een fractie stugger dan Sachs maar het scheelt weinig.
De B6 is vooral veel stugger.
Heb IPD gehad en die waren ondanks de heavy duty variant binnen 30.000 kilometer toe aan vervanging.
Bilstein B4 schokdemper is wellicht een fractie stugger dan Sachs maar het scheelt weinig.
De B6 is vooral veel stugger.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
Volvolof
- 3rd Gear member
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Als je alleen de schokbrekers voor wil vervangen is de B6 geen goed idee. Dan krijg je teveel verschil voor/achter. Bilstein beweert dat de B4 aan de OEM spec voldoet, maar dan wel aan de bovenkant van wat gespecificeerd is.
-
VolvoScheurder
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 28.05.2023 - 08:50
Voor en achter wordt natuurlijk beide vervangen door het zelfde merk, uitvoering. Maar voor is natuurlijk een bouw project dus stem het daar op af.
Waarom ik het ga vervangen, het is al 180 000km oud. Maar ook omdat de auto gevoelig is voor grof asfalt. Dan heb ik een trilling. Zo ook als ik het stuur ook maar iets verdraai. Iets naar links of rechts laat leunen en je tegen de kracht in drukt bij wijs van spreken (de vrije slag in je stuur tot dat je echt overgaat tot sturen). Alles is al vervangen qua onderstel alleen de veerpoten en toplagers etc zijn nog orgineel. Omdat de trilling dus op teweken is door tegen de druk in testuren denk ik dus, wellicht domme gedachte, dat een draaipunt een boosdoener kan zijn. De enige twee punten zijn de fuseekogel en toplager naar mijn idee(?). Andere gedachtes zijn meer dan welkom natiurlijk.
Edit, het is omdat ik het netjes wil hebben en zelf het plezier er van wil hebben. De toplagers zijn de verdachte, maar omdat het toch los is, is het beetje meer voor nieuwe schokbrekers voor mij de moeite niet om die meteen mee tenemen zo ook ik doe het zelf, kosten zijn alleen de onderdelen dus.
Waarom ik het ga vervangen, het is al 180 000km oud. Maar ook omdat de auto gevoelig is voor grof asfalt. Dan heb ik een trilling. Zo ook als ik het stuur ook maar iets verdraai. Iets naar links of rechts laat leunen en je tegen de kracht in drukt bij wijs van spreken (de vrije slag in je stuur tot dat je echt overgaat tot sturen). Alles is al vervangen qua onderstel alleen de veerpoten en toplagers etc zijn nog orgineel. Omdat de trilling dus op teweken is door tegen de druk in testuren denk ik dus, wellicht domme gedachte, dat een draaipunt een boosdoener kan zijn. De enige twee punten zijn de fuseekogel en toplager naar mijn idee(?). Andere gedachtes zijn meer dan welkom natiurlijk.
Edit, het is omdat ik het netjes wil hebben en zelf het plezier er van wil hebben. De toplagers zijn de verdachte, maar omdat het toch los is, is het beetje meer voor nieuwe schokbrekers voor mij de moeite niet om die meteen mee tenemen zo ook ik doe het zelf, kosten zijn alleen de onderdelen dus.
Volvo S60 1,5 T3 2018















