B18u Mono Jetronic

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mschekkerman
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.03.2013 - 19:46

Beste Volvo liefhebbers. In de speurtocht naar het oplossen van een probleem ben ik zoveel nuttige dingen tegengekomen, dat ik ze graag met jullie wil delen.


Uiteindelijk blijkt de oplossing natuurlijk eenvoudig te zijn en zoek je de oorzaak op alle plekken waar het niet zit. Gelukkig doe je zo wel een hoop ervaring op.


Wat was er mis?


In maart sloeg de motor telkens bijna af, als er na het afremmen op de motor werd ontkoppelt. De stappenmotor werd vervangen en het probleem was weg.

Rond juni begon het gas af en toe te hangen en soms liep de motor in de toeren, het stationaire toerental werd steeds hoger. Met het afdichten van de uitlaat en het (opnieuw) vervangen van de stappenmotor met een exemplaar van de sloop is het probleem verholpen. (deze was namelijk snel versleten!)

Onderdelen en Mono- Jetronic

Bij het bestellen van onderdelen (sensoren, stappenmotor etc.) kreeg ik vaak verkeerde onderdelen geleverd. Tenminste, sensoren voor een ander motortype. De B18U is uitgevoerd met een Bosch Mono Jetronic singlepoint injectie. Enkele onderdelen daarvan zijn aftermarket (op ebay) nog te krijgen.

Hetzelfde gasklephuis heeft ook in motoren van andere merken gezeten. Niet alle onderdelen zijn hetzelfde hoewel ze er wel hetzelfde uitzien.

Welke onderdelen zijn aftermarket wel/niet te krijgen?


Injector

Te vinden onder het nummer 0280150698 of 0280150 op ebay of ali-express. Ik heb nog geen ervaring met deze injector. Meestal gaan de originele eigenlijk niet stuk. De nieuwe kost hooguit 2 tientjes.

Afbeelding

Temperatuursensor inkomende lucht

Deze bevindt zich bovenop de injector, hierin bevindt zich tevens de bedrading voor de injector. Aftermarket (voor zover ik weet) niet te krijgen

Afbeelding

Gasklep stelmotor

Volop te krijgen en te vinden onder nummer 3345231. Omdat dit motortje op veel gasklephuizen heeft gezeten vind je ze van verschillende makelij. Mijn exemplaar ging ga een half jaar stuk, dus garantie is aan te bevelen. In de stelmotor bevindt zich tevens de gasklepschakelaar. Die schakelaar herkent, of je het gas met het pedaal bedient, of dat de motor het zelf moet regelen.

Afbeelding

Gasklep Potentiometer (of positiesensor)

Dit is een lastige. Na verloop van tijd gaan de contacten inslijten op een vaste plek, en herkent de ECU de positie niet meer goed. Hier heeft Volvo voor een afwijkend type gekozen die exact lijkt op wat er op bijvoorbeeld Fiat en Volkswagen is gemonteerd. Het exemplaar van Volvo is hoogohmig en slechts met 3 polen geschakeld. Hij is te vinden onder nummer 3 437 022. De Fiat/Volkswagen versie is laagohmig (er) en heeft 4 actieve polen die niet altijd alle 4 gebruikt worden.

In theorie zou je deze dus moeten kunnen ompolen, of het werkt zou men in de praktijk moeten proberen. (ik heb geen ervaring hiermee)

Afbeelding


Nuttige Links

Fenix 3B brandstofsysteem. Plus diagnosetest voor de motor en sensoren.

http://www.maathuis.info/480/Groep%202% ... Fenix).pdf

Zo werkt de Mono Jetronic

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_94.PDF

Vervangen en afstellen van een potentiometer bij een Peugeot 205

http://www.frank-sikorski.homepage.t-on ... eisung.htm
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat spul heb ik nog zat liggen...
Van een B18U enz..
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”