Volvo 440 2.0i GLT "Studentenbak"

Restaurantieprojecten en verfraaingen van de 440 / 460
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

sven- schreef:Op de foto niet (goed) te zien, maar zijn instaplijsten met de tekst "Volvo". Zat er al toen ik de auto kocht. Het ziet er origineel uit, maar ik weet het niet zeker. Ik heb ook wel eens instaplijsten gezien met "440". Vraag me wel eens af welke modellen welke instaplijsten konden nemen.
Volgens mij zijn de instaplijsten die jij hebt niet origineel. De instaplijsten van een phase II zijn korter en er staat 440 of 460 op (afhankelijk van het model natuurlijk). Als je deze lijsten hebt heb je ze zowel voor als achter. Voor de phase I waren er ook lijsten; deze waren van mat grijs kunststof met een de tekst volvo erop als ik het goed heb.

Wel leuk om twee verschillende stoelen naast elkaar te zien en te kunnen vergelijken!
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Eindelijk zit het lederen interieur erin! Bestuurdersstoel was netjes hersteld en het plaatsen ging probleemloos dankzij betere voorbereiding met kruipolie dan bij de passagiersstoel. Wel fijn hoor, oude bestuurdersstoel was echt aan vervanging toe. Bekleding werd slecht, hoogteverstelling werkte niet meer en hij wiebelde als een gek (vooral bij remmen irritant)
Enige is dat de achterbank niet perfect aansluit. Zie foto, iemand idee hoe ik dat oplos?

Iets anders dat me op is gevallen is dat de gordelverklikker stekker van de Phase I stoel anders is (had 3 draden ipv 2) en dat het veiligheidssysteem van dat ding waar de gordel in klikt een stuk minder veilig is dan bij Phase II. Ten eerste ontbreekt dat veersysteem van Phase II, en verder hoor je ook geen klik geluid wanneer je de gordel erin stopt ??

Verder is zoals sommigen wellicht al wisten al weer even geleden de koppeling vervangen (met dank aan Ramon&Ramon!) en heb ik voor de tweede keer mijn linker buitenspiegel moeten vervangen wegens vandalisme :-x

Volgende op de planning is vervangen van voorpijp + achterdemper, achterremschijven, achterbanden en achterschokdempers. En ook weer 's de auto wassen. Hij is er niet echt schoner op geworden tijdens het winterweer...

Foto's dan, ook nog eentje van de instaplijst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Goed bezig! Ik vind het persoonlijk het mooiste interieur :-)
Jammer dat hij idd niet helemaal aansluit.

Die instaplijsten, heb je die ergens gekocht dat je ze op de foto zet? Of gewoon omdat ze mooi zijn?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Instaplijsten zaten er al in toen ik de auto kocht. Weet niet of ze origineel zijn. Volgens Kootje niet geloof ik, maar hierboven vroeg men naar een betere foto, dus bij deze.
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

zit die bank aan de onderkant goed?? zit hij verder wel goed vast zonder problemen. of heb je moeite moeten doen voor de buiten achter de bank??
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Ik denk dat hij goed zit. Bouten en alles gingen gemakkelijk los en weer vast. Maar hij moet meer naar achteren lijkt het he? Ik weet niet precies waardoor dat niet lukte?

EDIT: inmiddels gevonden waar het 'm in zit. Is de zwart metalen constructie aan de onderzijde die dan enigszins verbogen is. Terugbuigen en dan opnieuw monteren is de oplossing.
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Update!

Zoals sommigen wellicht nog weten was mijn 440 afgekeurd op een aardige lijst punten, waarvan ik sommige al wist, maar sommige toch wel een ongelukkige verrassing waren:

- Banden achter
- Voorpijp
- Achterdemper
- Draagarmrubbers voor
- Handremkabels
- Remslangen achter
- Remleiding achter
- Remschijven achter
- Remblokken achter

Geen afkeurpunten, maar wel punten die aan vervanging toe waren:

- Stabilisatorstangetjes
- Schokbrekers achter

Ik heb in eerste instantie de 440 toen geschorst en een 460 gekocht als tijdelijk vervoersmiddel, zodat ik de tijd kon nemen om te bedenken wat ik nou wilde. Ik heb besloten de 440 toch te gaan opknappen, dus hierbij een paar foto's van het klussen:

Nieuwe achterdemper via Winparts. Eerst nog in de zinkspray gezet zodat ie hopelijk wat langer meegaat.
Afbeelding
Afbeelding

Oud vs. nieuw. Heb sommige stukken los moeten slijpen, zo vastgeroest zat het...
Afbeelding
Afbeelding

Andere voorpijp via AutoRima, met nieuwe Bosch lambdasonde, nieuwe pakkingen, rubbers en bouten.
Afbeelding

Verschil tussen oude en nieuwe pakking :D
Afbeelding

En zo hangt het weer.
Afbeelding
Afbeelding

Remschijven achter, oud vs. nieuwe Volvo schijven.
Afbeelding

Schokbrekers oud vs. nieuwe van Monroe
Afbeelding

Gemonteerd met nieuwe Volvo blokken, nieuwe Goodridge RVS remslangen en nieuwe stabilisatorstangetjes achter + rubbers vervangen. Foto's voor en na:
Afbeelding
Afbeelding

Verder nog gedaan, maar geen foto's helaas (veel te hard bezig met sleutelen :) )
- nieuwe remleidingen achter
- nieuwe handremkabels
- remvloeistof vervangen (ontluchten moet wel nog een tweede keer, remt nu sponzig…)
- nieuwe banden achter (Michelin Pilot Exalto PE2, 195/50/15)

Dit alles met behulp van Haynes, de Volvo manuals en DHZ-garage Sweetlake.
Afbeelding
Afbeelding

Rijdt alweer een stukje beter!
Afbeelding

Natuurlijk is nu nog niet alles gedaan, draagarmen en stabilisatorstangetjes voor staat zal binnenkort gebeuren!
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Goed bezig geweest, had je nog een pm gestuurd gister
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Goed bezig! Die DHZ garages zijn echt super.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Hier het tweede deel van de werkzaamheden: voor de APK moest ik nog de draagarmen voor vervangen, en heb ik gelijk maar de stabilisatorstangetjes voor meegepakt. Remslangen voor had ik al eerder vervangen voor Goodridge RVS.

Afbeelding

Oud vs. nieuw

Afbeelding

Daarna de handrem afgesteld en de remmen opnieuw ontlucht. Remt nu weer lekker hard!

Bij Euromaster auto laten uitlijnen:

Afbeelding

En dan waar het allemaal om te doen was:
Zonder problemen door de APK! :D

Afbeelding

Verder ergerde ik me mateloos aan de oude radio met cassette die er nog inzat. Werkte matig, viel uit, geluid kraakte, en hij zat niet netjes gemonteerd. Dus: nieuwe Pioneer radio!

Afbeelding

Had eerder al een interieur/pollenfilter gemonteerd. Filter kan nu ondertussen al wel weer eens vervangen worden :o

Afbeelding

Ik heb er ondertussen al weer een trip naar Berlijn en terug opzitten, met wisselende ervaringen. Positief is dat de auto zich keurig heeft gedragen op de Deutsche Autobahn. Af en toe even goed doorgereden en heuvelafwaarts zelfs 200 km/h aangetikt....én ik merk dat de nieuwe lambdasonde het verbruik ten goede komt. Een goede 1:12 is nu mogelijk, vroeger kwam ik niet verder dan 1:11.

Negatieve is dat vandalen voor de grap lijm in het slot van mijn tankdop hadden gedaan, en daar sta je dan bij het tankstation ergens in Duitsland, met een dop die muurvast zit. Gelukkig zat 50m verderop een garagebedrijf dat de dop los heeft gekregen. Waar een waterpomptang, een platbekschroevendraaier en een ringsleutel niet goed voor kunnen zijn!

Zo ziet hij er nu uit... :cry:

Afbeelding

En nou het gekke: ik heb op de sloop een andere tankdop gevonden waar mijn sleutel op werkt. Geen idee hoe, maar het werkt. Hij is alleen zwart en wat korter, zie foto. Kan ik deze dop gewoon gebruiken?

Afbeelding

Nou tenslotte morgen nog even motorolie vervangen, en dan was het dat voor voorlopig weer even.

Afbeelding
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Mooi werk. Ging het vervangen van de draagarm nog een beetje?

Vandalen ook, je zou ze zelf voor lijm moeten gieten.......
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
duracell-konijntje
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 24.08.2010 - 17:26

Shockwave schreef:Vandalen ook, je zou ze zelf voor lijm moeten gieten.......
nou..of ze met bepaalde delen aan het plafond lijmen, stelletje !#@$!%^&
I want MY!! shiny volvo..
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2347
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

Moi verhaal om te volgen. Respect
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , XC60 2.4D 2010
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Shockwave schreef:Mooi werk. Ging het vervangen van de draagarm nog een beetje?
Jawel, maar minder gemakkelijk dan ik dacht. Zat natuurlijk ook weer goed vastgeroest. Scheelt een stuk als je 't met twee man doet.
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kan ik deze dop gewoon gebruiken?
Lijkt me dat die dop te kort is om de tank luchtdicht aftesluiten zoals het hoort. Als je de tank hoort sissen als je hem opendraait om te tanken is het goed, dan istie luchtdicht. Er hoort nl altijd een kleine overdruk in de tank te heersen vanwege het evap systeem.
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Ik zal eens opletten of die van mij sist bij opendraaien. Maar zijn er verschillen bekend voor wat betreft de 440/460 modellen en de tankdoppen dan? Wijzigingen doorgevoerd in bepaalde jaren/series?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je moet voor je 2.0i een dop van een 60 liter tank hebben. Ik denk dat die dop van een 46 liter tank komt.
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Dop komt van een 440 met 1.8 (of 1.6 evt.) motor meen ik.
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
monster_beetle
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 10.07.2011 - 20:19
Contacteer:

Een 1.8 heeft ook een 60 liter tank. Ik zal eens kijken vanmiddag wat er bij mij voor dop op zit, heb een 1.8.
monster_beetle
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 10.07.2011 - 20:19
Contacteer:

Bij mij is het zo'n zwarte en korte (!) dop.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 projekten”