Volvo 460 2.0i 1994

Restaurantieprojecten en verfraaingen van de 440 / 460
Plaats reactie
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Een nieuw project met een volvo 460. Ik heb de auto al een tijdje, maar heb nu eigenlijk pas tijd/money (ook belangrijk) om er iets mee te doen. Verwacht niet gelijk hele schokkende veranderingen, maar in dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van de veranderingen die er zoal plaatsvinden aan mijn auto.

De kilometerstand is nu 230.xxx. Ik heb hem nog niet lang geleden gekocht, maar gezien mijn eerdere 400 serie ervaringen durfde ik dat wel aan. Tot nu toe geen spijt van gehad.

Verbruik ligt normaal gesproken rond 1:12. Bij zuinig rijden en lange afstanden lukt 1:14 of 1:15. Op de korte stukjes keldert het juist weer naar 1:11.

Hieronder zal ik ook gelijk een aantal foto's plaatsen.
► Laat Spoiler zien
Volgens mij voldoende foto's om een beetje indruk te krijgen van deze volvo :razz:

Wat heb ik er zelf tot nu toe aan gedaan:
-Lelijke wieldoppen vervangen door mooiere halfords wieldoppen
-Tweeters ingebouwd
-Boxen voor vervangen
-Boxen in de hoedenplank ingebouwd
-Forumsticker op de achterruit (ben al 1x gespot)
-Volvo eland stickers onder de knipperlichtjes aan de zijkant van de auto
-Pioneer 4000UB radio gekocht, want er zat nog niets in
-Middendemper vervangen, de andere was doorgeroest
-Lichte roestvorming weggewerkt bij wielkasten (schoonmaken, schuren, slijptolletje, novorox, tektyl, kleurstift)

U ziet, de belangrijkste veranderingen tot nu toe hebben betrekking op het produceren van geluidsgolven. Hiermee is de auto niet veranderd in een decibel auto, want daar hou ik niet van, ik denk dat alles precies op elkaar afgestemd is voor verfijnd geluid (met dank aan de radio, want daar kun je echt 1000 en 1 opties mee instellen hoe geluid moet klinken).

Wat wil ik nog gaan doen:
-Velgen, bij voorkeur volvo velgen, ik dacht dat ze 'pictor' heten.
-Windschermen, sowieso bij voorruit
-Linker mistlamp in bumper monteren (zit nu niets)
-Koplampwissers monteren
-Spoiler monteren (een groene 460 spoiler is onvindbaar :( )
-Beschaafde zonneband sticker met daarop 'volvo 460', ben namelijk erg trots op dit karretje :wink:
-Na wat rondgekeken te hebben op het forum hier zag ik dat je bijvoorbeeld de bumperlip van een volvo 940 onder de 460 kunt zetten, en dat dat best mooi staat.
-Luchtfilter vervangen door een iets sportiever type. De 2.0 is gewoon lekker snel en daar mag naar mijn mening ook wel iets van te horen zijn.
Niet dat je mij al op een kilometer afstand hoor aankomen, maar gewoon iets pittiger.
-Stoelverwarming bestuurderszijde repareren, want die heeft er niet veel zin in.

Tips, vragen, op of aanmerkingen, enz. welkom!
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ziet er netjes uit hoor. Succes met de veranderingen. :D
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Keurig hoor!
Over dat geluid zou ik nog even nadenken als ik jou was, het is toch veel leuker om in stilte de "snellere" te zijn..;)

Veel plezier van/met je 460!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Infinitus
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 12.05.2010 - 10:07
Locatie: Oss

Mooie auto!
Rij zelf ook een 460 2.0 en dat is zeker een fijne auto!

Veel plezier ermee, en ik houd je vorderingen in de gaten.
Volvo 460 GLT 2.0 1994
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Volvo V40 2.0 Basic 1996
Volvo V40 t4 1999
Gebruikersavatar
Exeres
6th Gear member
Berichten: 2762
Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
Locatie: Het rustige Waasland

Die ziet er nog goed uit! Veel succes met de verder aanpassingen!
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Bekende auto :P Suc6 met alle aanpassingen.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Wat is je kleurnummer? Ik heb nog een groene achterspoiler liggen met kleurnummer 321 als ik me niet vergis. Hoe weet ik of ie voor een 440 of 460 is?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Bedankt voor de suc6en!
het is toch veel leuker om in stilte de "snellere" te zijn..
Zoiets als de wolf in schaapskleren?! Ook leuk. Het is ook niet gezegt dat ik het perse ga doen, maar zo'n forum als dit kan helpen met het maken van een keuze :-)
Bekende auto Suc6 met alle aanpassingen.
Hey neef :D gaat helemaal goed komen!
Wat is je kleurnummer? Ik heb nog een groene achterspoiler liggen met kleurnummer 321 als ik me niet vergis. Hoe weet ik of ie voor een 440 of 460 is?
Ik kan geen 3 cijferig kleurnummer vinden. Heb even een foto genomen van het metalen plaatje onder de motorkap, kan iemand er wijs uit worden?
Afbeelding
De camera kon niet helemaal scherp stellen, dus de codes ook even hier getypt.
Linksboven, onder volvo: 92-4566
Daaronder: een hele lange code, lijkt me geen kleurcode
Rechts daarnaast: 20
Daaronder: 240-51
Daaronder: 6143

Of kijk ik op de totaal verkeerde plek?

Wat betreft welke spoiler het is: een 440 spoiler is veel ronder, die van de 460 is hoekiger. Daarnaast heeft die een 3e remlicht erin dacht ik.
Hieronder even 2 foto's van deze spoilers:
De spoiler van mijn vorige auto, een 440:
Afbeelding
Je ziet dat de zijkanten van de spoiler naar voren doorlopen, dat heeft de onderstaande 460 spoiler niet.

Afbeelding
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

Wat is je kleurnummer? Ik heb nog een groene achterspoiler liggen met kleurnummer 321 als ik me niet vergis. Hoe weet ik of ie voor een 440 of 460 is?
Ik kan geen 3 cijferig kleurnummer vinden. Heb even een foto genomen van het metalen plaatje onder de motorkap, kan iemand er wijs uit worden?
Afbeelding
De camera kon niet helemaal scherp stellen, dus de codes ook even hier getypt.
Linksboven, onder volvo: 92-4566
Daaronder: een hele lange code, lijkt me geen kleurcode
Rechts daarnaast: 20
Daaronder: 240-51
Daaronder: 6143

Of kijk ik op de totaal verkeerde plek?
Je kijkt op de goede plek :D .Je kleurnummer is het tweede nummer rechts, in jouw geval dus 240(-51) Green. Kleurnummer 321 is Dark Green metallic en dus anders als de jouwe. Het nummer eronder is het kleurnummer van je interieurbekleding (6143 Migrano grijs Jacquard/leder).
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

@Kootje: thanks voor de uitleg :-)
@Doeke Dobma: zie post hierboven, helaas dus de verkeerde kleur. Toch bedankt voor je aanbod!
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ik heb het geluk een veerpootbrug te hebben voor mijn 460 (de maker: thanks :-) )
Nou paste deze helaas niet goed, maar ik dacht: dan gaan we zorgen datie past.
Onderstaand foto laat de veerpootbrug zien
Afbeelding
Een van de redenen waarom die niet paste, was dat de metalen rand, waar een rubber omheen zit, hem blokkeerde. Dat heb ik opgelost door deze weg te buigen.
Afbeelding

Vervolgens bleek dat dat nog niet de oplossing was, want alleen bij de voorruitkant passen de 2 gaten nu op de veerpoot.
Afbeelding
Hier heb ik gelijk een vraag bij: op de foto is de te zien dat de VPB op de bout is geschoven. Er zit echter nog een moer onder, moet ik deze eerst losdraaien en de VPB erop zetten? Of is het voldoende om deze moer te laten zitten en er aan de bovenkant nog een extra op te draaien? (de ruimte wordt dan wel beperkt)

Zoals ik al zei passen de voorste 2 gaten niet. Ik mis een halve tot een hele centimer. Toevallig kwam mijn buurman langs lopen en die zei, beetje met de hand buigen (aldus gedaan met zun 2en) en spanband gebruiken.
Is dit verstandig i.v.m. eventuele zijwaartste druk die nu op de bouten van de veerpoot komt te staan? Kan ik beter 2 extra gaten boren of kan het met die spanband?
Afbeelding
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Laat die hele veerpootbrug maar weg, wat een amateuristisch zooitje.

1. Als je het met de spanbanden gaat aanspannen heb je kans dat de lasnaden breken.
2. Als het goed gaat dan staan de bouten van de veerpoten onder een enorme spanning die niet gezond is... zeker niet als het gaat werken wanneer jij gaat rijden.
3. Als die spanband los schiet...

Niet aan beginnen dus, niet veilig.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ik moet er even bij vermelden dat deze VPB afkomstig is van een phase 1 460, dus het is niet amateuristisch van de maker ;-)

Even voor de duidelijkheid, het is dus niet de bedoeling dat die spand blijft zitten he. Die schiet dus niet los onder het rijden. Het is puur bedoeld om die halve centimeter even naar binnen te trekken zodat die precies past.

Maar als ik dus even met de metaalboor 2 nieuwe gaten boor moet het wel kunnen?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Vpb heeft altijd goed gezeten en paste er zo in, volgens mij had ik hem er andersom opzitten. Tussen de phase I en II zit ook geen verschil m.b.t. de veerpooten. Ik snap dus niet waar het verschil dan wel in zit.
De normale manier van bevestigen is de 4 boutjes losdraaien de vpb bevestigen en boutjes weer goed vastdraaien.
Zoals Auke al zegt is onder spanning monteren geen goed idee.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Concluderend:
-Achterste 2 gaten staan wel goed, dus zo laten
-Om spanning te voorkomen aan de voorkant 2 nieuwe gaten boren
-Bouten eraf draaien, VPB erop, bouten er weer op

Moet te doen zijn.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
m_theloosen2
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41

Een spoiler overspuiten is 150 euro heb ik begrepen bij schadeherstelbedrijf. Net wat je te besteden hebt.

Ik vind de motor er niet netjes uit zien, veel vuil. Weet je zeker dat de auto aan de onderkant ook ok is? Bij mij was er nog een hoop mis.

Binnenbalk bumper bijna weggerot,
Nieuwe achterdempers nodig
Nieuwe ashoesjes
Nieuws voorpijp
Nieuwe einddemper
Nu begaf de Koppelingsplaat het van de week bij 223.000 km.
Luchtfilter en bougies vervangen.

Nog te doen: achterspatborden en nieuwe banden.

Best leuk zo'n hobby maar er gaat veel geld in zitten.

Als ik jouw was zou ik hem eerst ergens op de brug zetten en de technische aspecten opknappen en later pas de gadgets doen.

Heeft iemand wel eens kinderzitjes achterin gezien origineel? Ik stond er van te kijken in mijn auto zitten ze. Ik heb niet eens kinderen maar goed wel geinig.
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Een spoiler overspuiten is 150 euro heb ik begrepen bij schadeherstelbedrijf. Net wat je te besteden hebt.
Kga het eerst zelf even proberen. In een ander topic op het forum hier staat een goede 'how to' hoe je dat zelf moet doen. Dan heb ik er toch een tevredener gevoel bij. En daarnaast, ik werk bij halfords (geen commentaar over producten btw, ben niet van de afdeling klachten :D ) en haal alle benodigheden als, schuurpapier, primer, lak e.d. gewoon in de winkel.
Ik vind de motor er niet netjes uit zien, veel vuil. Weet je zeker dat de auto aan de onderkant ook ok is?
Daar is een vrij simpele verklaring voor: ik woon al 3 jaar in een nieuwbouwwijk, met de nadruk op 'bouw'. De foto's waarop de hele auto te zien is, zie je dat het een donkergroene auto is. Maar tis dat ik hem net gewassen had, anders zou je zweren dat hij zilverkleurig was. Zoveel stof van vrachtwagens, stuivend zand, omhoog vliegend modder, en alles wat je kunt bedenken in dat opzicht. De motor blijft onder die omstandigheden ook niet gespaard. Vandaar datie vol stof en rommel zit.

Wat betreft de problemen die je bij je eigen wagen noemt: niets aan het handje bij mij. In de intro heb ik geschreven dat ik de middendemper heb vervangen, en daarmee natuurlijk gelijk de rest van de onderkant geïnspecteerd. De rest van het uitlaatsysteem is nog orde. Zelfs geen beginnende roestvorming. Luchtfilter is brandschoon, zit van de zomer nog een nieuwe in. Bougies kan ik een keer doen, maar hij rijdt nog als een trein. (evt. tip welke dat dan moet zijn?).
Bumperbalk is ook nog goed. Bij mijn vorige 440 kon je daar (en andere plekken) de stukkken roest er bijna in repen vanaf trekken. Hier is dat niet het geval. En aangezien de 440 toen ook vrolijk door bleef gaan zal deze dat dan ook wel doen.
Van de koppelingsplaat heb ik geen verstand. Kun je dat op een of andere manier beoordelen/meten/voelen?

Bedankt dat je meedenkt overigens, want dat is een van de redenen waarom ik dit topic heb geopend ;-)
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ondertussen zit de VPB er gewoon in. Alle spanbanden, buigen en weet ik niet veel de deur uit gegooid.

Heb de boor gepakt, metaalboor erin (HSS 10), gaten netjes op maat geboord voor de auto.
Afbeelding

En zo zit hij erin:
Afbeelding

En nog een close-up:
Afbeelding
Waar komen eigenlijk de bouten vandaan waar de VPB nu aan vast zit?
Ik heb de VPB nu niet al te vast aangedraaid, want ik was bang dat ik anders iets zo slopen in de veerpoot.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gast

het spijt me dat ik het zeg, maar ik vind het er niet uitzien.
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Het is moeders mooiste niet, maar in dit geval gaat het mij toch meer om de functie dan het oog. Alstie goed bevalt kan ik hem nog wel een mooi verfje geven, maar dat zien we dan wel weer.
Je had liever een strak afgerond VPB gehad?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 projekten”