Volvo 440 Turbo 1992

Restaurantieprojecten en verfraaingen van de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

De laatste tijd gaat er vanalles verrot aan de Turbo. En ik wil alles in 1 keer aanpakken.
Ik denk dat ik volgende week echt kan beginnen met het overzetten en vervangen.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Ben afgelopen zaterdag begonnen om het onderstel van de 440 te vervangen. De achteras met alle toebehoren is er nu onder vandaan. De nieuwe achteras heb ik ook al grotendeels opgebouwd, ik wacht alleen nog op de wiellagers.
De CSC uitlaat, stalen remslangen en nieuwe handremkabels heb ik er vanavond ondergezet. Verder heb ik gelijk alle delen waar ik niet meer bij kan als alles weer gemonteerd is in de Tectyl Bodysafe gezet.
De Koni's heb ik voor ingesteld op 75% hardheid en achter op 50%.

gestraald en in de hamerslag lak
Afbeelding
oud vs nieuw
Afbeelding
Koni geel en Intrax verlaginsveren
Afbeelding
zo staat ze er nu bij
Afbeelding
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Hij ziet er mooi uit :)
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
duracell-konijntje
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 24.08.2010 - 17:26

gaaf..ben benieuwd naar het eindresultaat..;)..
I want MY!! shiny volvo..
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Vanavond heb ik de achteras eronder gezet. Morgen krijg ik de wiellagers binnen en kan ik de remmerij ook monteren. Het vastzetten van alle bouten doe ik pas als de auto weer op zijn wielen staat, dan kunnen alle rubbers zich goed zetten.
De CSC uitlaat geeft in ieder geval een leuk geluid :P Mijn oude Bosal uitlaat ook al, maar die had een los schotje, waardoor die boven de 4000 toeren wat rammelde.
De achteras is trouwens overal vastgezet met R.V.S. moeren en waar mogelijk R.V.S. bouten, dat roest dan ook nooit meer vast.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
CSC uitlaat
Afbeelding
Afbeelding
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Zeer verstandig om zoveel mogelijk RVS te doen. De laatste weken heb ik bij de mijne nogal is lopen schelden op verroeste bouten en moeren...
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Kijk... vorderingen!

RVS bouten, ook goed bezig! Rotte bouten heb ik wel zo'n hekel aan, dat gemartel met pijpen eraan, griptangen en slijptollen.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Vanavond de achterwiellagers en remmerij gemonteerd. Ik loop alleen tegen 2 problemen aan. Ik kom daar zelf wel uit, maar als iemand tips of aanvullingen heeft hoor ik dat graag.
Probleem 1: De achteras kan je pas op moment vastzetten als de auto met zijn wielen op de grond staat.
Probleem 2: Door de Intrax verlaging van 4 cm zitten de bumpstops net een halve cm boven de veerschotels. Dit betekent dat de veerweg wel erg kort is, zoals op de laatste foto te zien is. De enigste oplossing lijkt mij een stuk van de bumpstops afzagen, maar dat komt de stevigheid ook niet echt ten goede lijkt mij.

2 nieuwe achterwiellagers
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De nieuwe velgen; 195/50/16.
Afbeelding
Past net :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het probleem met de bumpstops.
Afbeelding
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
telegraphroad
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 26.12.2006 - 12:44

Bij de verlagingsset voor de 480 werd aangegeven dat je 2,5 cm van de bumperstop moest afsnijden.
Volvo V40 2003 bi-fuel black
Volvo 480 2.0i Automaat Collection Dark Grey metalic
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Dan ga ik die 2,5 cm eraf snijden. Bedankt voor de tip!
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Ik ben nu aan de voorzijde begonnen. Het eraf slopen wilde niet gelijk lukken, 2 bouten van de remklauw wilden niet los. Toen heb ik complete fusee er maar afgehaald, moest er toch af.

Stuurkogel vs kogeltrekker, werkt wat beter en veiliger dan een hamer :P
Afbeelding
Zo staat de auto er nu bij
Afbeelding
Nieuwe stuurkogel
Afbeelding
Nieuw rubber stabilisatorstang voor
Afbeelding

Een half jaar geleden heb ik de bovenste veerpootlagers vervangen. Deze waren nu alweer flink aan het roesten, is trouwens origineel Volvo! Heb ze nu maar kaalgehaald en flink in de Tectyl gezet. Ik gebruik daarvoor Valvoline Bodysafe tectyl, geweldig spul. Het wordt niet hard en blijft een beetje flexibel, een soort bitumen.
Afbeelding
Homokineet rechts in de Tectyl
Afbeelding
veerpoottoren in de Tectyl
Afbeelding
Toen ik toch bezig was de wielkasten ook gelijk maar even meegenomen :P
Afbeelding
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Fantastisch om te zien allemaal! Je zult wel niet kunnen wachten totdat je er mee kunt rijden? :)
Gebruikersavatar
duracell-konijntje
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 24.08.2010 - 17:26

je maakt er wel een hoop werk van :).
geweldig om te zien dat er nog mensen zijn die zoveel om hun 400serie geven :).
I want MY!! shiny volvo..
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Iedereen bedankt voor zijn positieve reacties, dat geeft me weer energie om verder te klussen :P Was het behoorlijk zat van de week, een beetje teveel gewerkt denk ik. Van het weekend maar even tot rust komen.

@sven-: Ik kan inderdaad niet wachten om weer met de turbo te rijden, maar dat gaat nog wel even duren.
De planning is om de auto begin juni helemaal af te hebben. Dat duurt nog wel even, maar dan is ze ook 110% in orde!
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
herbie5152
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 15.07.2010 - 21:09

zijn ze wel sterk genoeg die rvs bouten en moeren,als er a2 opstaat is t dezelfde sterkte als bouten 8.8 geloof ik
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Die rvs bouten en moeren zijn wel sterk genoeg. De specificatie is A2 70, dat schijnt nog iets sterker te wezen als de normale 8.8 kwaliteit.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Netjes geverfde draagarm en fusee. Uiteraard voorzien van: nieuwe draagarmbussen, fuseekogel en wiellager.
Afbeelding
Homokineet l.v. verwijderd vanwege gescheurde hoes
Afbeelding
binnenzijde homokineet
Afbeelding
buitenkat homokineet netjes in de Tectyl
Afbeelding
Links de nieuwe ashoes. De rechtse bleek niet helemaal goed te zijn, is voor 400 serie met automaat.
Afbeelding
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Hierbij wat foto's van mijn nieuwste aanwinst. Een Volvo 440 GLT met bodykit uit 1990. Hier rij ik voorlopig even in rond totdat de turbo klaar is.
De handchoke en de afwezigheid van stuurbekrachtiging is wel even wennen. Maar het heeft wel wat; lekker ouderwets werken :P
Verder is de auto voorzien van een sportonderstel, orgineel Volvo. Dat rijd lekker strak en de auto blijft goed op de weg liggen bij stevig bochtenwerk.

mooi zo'n bodykit
Afbeelding
Borbet velgen
Afbeelding
Die lelijke antenne wordt nog vervangen door een orginele
Afbeelding
sportstoelen
Afbeelding
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
duracell-konijntje
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 24.08.2010 - 17:26

gave bak met die bodykit. :o Maar wat is er dan met de automaat gebeurt kip?
I want MY!! shiny volvo..
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Dus je hebt nu je Turbo, je DL en deze GLT met bodykit in bezit? Niet slecht :D
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 projekten”